foute beslissing, hoe moet ik hier mee leren leven?

19-06-2015 16:51 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
eergister is onze kat van 3 jaar plotseling overleden, het ging heel snel, binnen 3 uur van weinig aan de hand naar overleden, (longen volgelopen met vocht, door niet goed werkend hart, toen vocht proberen weg te pompen, maar dat trok het hart niet) het ging zo snel dat ik amper heb kunnen nadenken over wat ik nou met het dier wou, bij gebrek aan tuin heb ik hem maar achtergelaten bij de dierenarts, met de gedachte dat hij een waardig afscheid zou krijgen, nu vroeg ik vandaag aan ze wat er nou met dieren gebeurt als je ze daar achterlaat...... ik wou dat ik het antwoord niet geweten had..... :(



LEZEN OP EIGEN RISICO

www.watisdestructie.nl



ik heb hier nu enorm spijt van, als ik dit geweten had, had ik hem meegenomen en bij familie in de tuin begraven ofzo, maar het is te laat.... ik moet hier mee leren leven, maar ik weet niet hoe :(



ik vraag me wel af waarom wij niet meer informatie hebben gekregen over de mogelijkheden bij de dierenarts, ik was compleet in tranen en heel verdrietig, dan maak je niet altijd de juiste beslissing, ik wist zo 1,2,3 ook niet waar ik met hem heen moet en zei toen "laat hem maar hier" maar wist toen dus inderdaad nog niet wat er mee ging gebeuren....



hoe geef ik dit een plekje? ik walg hier van, dit heeft dat beestje niet verdiend..... :(
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn honden dood gingen werd aan aan mijn gevraagd wat ik met ze wilde

Meenemen, cremeren, en dan kon ik ook nog kiezen om de hond alleen nog te cremeren of met een paar anderen

Heb toen voor het laatste gekozen, leek me wel gezellig voor ze...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Je weet op het moment dat je een huisdier in huis haalt, dat je het hoogstwaarschijnlijk (en enkele uitzonderingen natuurlijk daargelaten) zult overleven. Waarom dan niet al eens nagedacht over wat je dan zou willen?



Ik heb ooit mijn dode cavia trouwens juist bij de dierenarts gebracht, beestje was op zijn 6e niet meer wakker geworden en het enige wat ik ermee kon in de vuilcontainer bij mijn flat kiepen en dat ging mij nou weer te ver.



Je kunt het jezelf ook onnodig moeilijk maken, denk ik. Je hebt voor het beestje gedaan wat je kon, hij werd ziek, je ging naar een dierenarts, kosten noch moeite zijn gespaard. Dat is al heel mooi, want dat doet al niet iedereen je na. Hij had er meer aan wat je bij zijn leven en ziekte voor hem hebt gedaan dan op het moment dat hij er niet meer was.
quote:Elandic schreef op 19 juni 2015 @ 17:06:

[...]





Ja tuurlijk, wat moeten ze er anders mee doen danNou, je kan kiezen voor cremeren of ze worden opgehaald door een destructiebedrijf. Tuurlijk maakt het voor het dier niets uit maar het was een gevoel en de cavia was van dochter en die wilde dat graag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elandic schreef op 19 juni 2015 @ 17:06:

[...]





Ja tuurlijk, wat moeten ze er anders mee doen danik wou dat ik het zo kon zien.... misschien ooit....
Wel een beetje dom om zo'n filmpje te gaan zitten kijken op een rellerige site("wel willen u alleen maar laten zien wat destructie inhoudt hoor, en daarom plaatsen we een filmpje van een pony in de destructor, want dat duurt zo lekker lang en ziet er fijn gruwelijk uit"), je kunt toch zelf ook wel bedenken hoe dat zo ongeveer in zijn werk gaat.

Niets meer aan te doen. Bovendien heeft je kat geen verschil gemerkt tussen de destructor, het crematorium(alsof dat er zo prettig uit ziet) of een rituele begrafenis in je tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 19 juni 2015 @ 17:03:

Waardig afscheid? Van je kat?

Vroeger stonden er bij ons in de polder vaak van die tonnen langs de weg. Zaten dooie dieren in en die werden door het destructiebedrijf opgehaald. Zó vreselijk is het niet.



Toen ik opgroeide stonden er langs de weg hier en daar "kadaverbakken" waar we de dode dieren ingooiden, lagen soms complete koeien en paarden in.

Niet zo'n fraai gezicht trouwens, maar zo ging dat vroeger.



Van de site uit de op: "De melen en vetten die overblijven na verwerking (uw (huis)dier vermengd met andere dieren), zijn veilige en bruikbare brandstoffen die ter verdere verwerking worden gebruikt. Veelal houdt dit in dat deze reststoffen als brandstof wordt gebruikt voor het opwekken van energie"



De dieren worden dus gebruikt om energie op te wekken, ik wist dit eerlijk gezegd ook niet, maar ik vind het idee wel mooi juist.

Zou bijna gaan vragen of ze mij als ik dood ben niet ook in dat ding kunnen gooien



Verder zou ik het gewoon loslaten TO, de kat heeft er niks van gevoeld, misschien is het voor jou een naar idee, en in die zin had de dierenarts best gelijk iets informatiever mogen zijn, maar goed, je kunt er nu niks meer aan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lurkert schreef op 19 juni 2015 @ 17:09:

[...]



Nou, je kan kiezen voor cremeren of ze worden opgehaald door een destructiebedrijf. Tuurlijk maakt het voor het dier niets uit maar het was een gevoel en de cavia was van dochter en die wilde dat graag.Oh zo, dacht dat je bedoelde dat je je daarvoor af had gevraagd of ze wel echt naar t crematorium gingen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Onze katten liggen in de tuin. Terwijl je een handige plek uitzoekt en begint met graven, verandert je lieve aaibare kat in een onherkenbaar stijf dood beest met doffe ogen en een openstaand bekkie. De kuil graven was best een klus, want het moet erg diep. Naderhand hebben we er helemaal niks meer mee gedaan. Geen kruisje of steen, gewoon weer planten. Ik zou niet eens meer weten waar ze precies liggen. Bij de tweede waren we dan ook bang dat we de eerste zouden opgraven.

Het was dat ze thuis overleden, maar een vlot afscheid bij dierenarts lijkt me eerlijk gezegd minder triest en handiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Conchobarmacnessa schreef op 19 juni 2015 @ 17:10:

Wel een beetje dom om zo'n filmpje te gaan zitten kijken op een rellerige site("wel willen u alleen maar laten zien wat destructie inhoudt hoor, en daarom plaatsen we een filmpje van een pony in de destructor, want dat duurt zo lekker lang en ziet er fijn gruwelijk uit"), je kunt toch zelf ook wel bedenken hoe dat zo ongeveer in zijn werk gaat.

Niets meer aan te doen. Bovendien heeft je kat geen verschil gemerkt tussen de destructor, het crematorium(alsof dat er zo prettig uit ziet) of een rituele begrafenis in je tuin.ik heb dat filmpje niet gekeken.... en ik weet dat het dier nu stoffelijk overschot is en de ziel er uit is en hij er niks van gemerkt heeft, maar toch..... vermalen.... het gaat me te ver allemaal
quote:Elandic schreef op 19 juni 2015 @ 17:11:

[...]





Oh zo, dacht dat je bedoelde dat je je daarvoor af had gevraagd of ze wel echt naar t crematorium gingen ofzo.Nee, daar vertrouwde ik wel op maar hoorde dus van dochter hoe het precies in zijn werk ging, dit is al van een jaar of 10 terug denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg na het inslapen van mijn kat trouwens alleen de keus tussen meenemen of cremeren, dat cremeren was nog best duur, misschien dat de dierenarts dit aanbied omdat het goedkoper is?
Alle reacties Link kopieren
TO, ze lichten je niet in over wat destructie is omdat t een heel plastisch verhaal is om ongevraagd een eigenaar die net een kat is verloren mee lastig te vallen.

Waar ze je wel over in hadden kunnen lichten was de optie crematie.
Alle reacties Link kopieren
quote:fozziebear schreef op 19 juni 2015 @ 17:09:

Je weet op het moment dat je een huisdier in huis haalt, dat je het hoogstwaarschijnlijk (en enkele uitzonderingen natuurlijk daargelaten) zult overleven. Waarom dan niet al eens nagedacht over wat je dan zou willen?

ja stom! hij was pas 3, en er was niks met 'm aan de hand tot woensdagmiddag, binnen 3 uur was het klaar...... nooit gedacht dat 'ie nu al zou overlijden, als ie 10 jaar ouder was geweest, was dit waarschijnlijk wel gebeurd....
quote:paleviolet schreef op 19 juni 2015 @ 17:14:

Ik kreeg na het inslapen van 'mijn kat trouwens alleen de keus tussen meenemen of cremeren, dat cremeren was nog best duur, misschien dat de dierenarts dit aanbied omdat het goedkoper is?Dat viel bij ons nog mee omdat ze met een aantal dieren tegelijk werden gecremeerd. Bij honden kan je ook nog kiezen om ze alleen te laten cremeren maar dat is idd erg prijzig.
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 19 juni 2015 @ 17:14:

Ik kreeg na het inslapen van mijn kat trouwens alleen de keus tussen meenemen of cremeren, dat cremeren was nog best duur, misschien dat de dierenarts dit aanbied omdat het goedkoper is?Nee ophalen voor destructie is "gratis" voor de eigenaar. Zelfde prijs als mee naar huis nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elandic schreef op 19 juni 2015 @ 17:15:

TO, ze lichten je niet in over wat destructie is omdat t een heel plastisch verhaal is om ongevraagd een eigenaar die net een kat is verloren mee lastig te vallen.

Waar ze je wel over in hadden kunnen lichten was de optie crematie.ja dat bedoel ik dus.... ze vroegen alleen of ik m mee wou hebben of dat 'ie daar moest blijven, om m hier thuis nou in een bloempot te stoppen leek me ook niet wat, dus koos ik maar voor bij de dierenarts houden en van destructie had ik tot vandaag nog nooit gehoord..... ik kon het niet weten, maar deze optie had absoluut niet mijn voorkeur
quote:k_1986 schreef op 19 juni 2015 @ 17:13:

[...]





ik heb dat filmpje niet gekeken.... en ik weet dat het dier nu stoffelijk overschot is en de ziel er uit is en hij er niks van gemerkt heeft, maar toch..... vermalen.... het gaat me te ver allemaalVermalen, verbranden of verrotten in de grond, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Er blijft niks van over en als het je allemaal zo diep raakt zou ik nooit hebben zitten graven op internet hoe het allemaal in zijn werk gaat.
quote:Vera8 schreef op 19 juni 2015 @ 17:05:

Kun je niet nog even contact zoeken met de dierenarts? Volgens mij worden de dode dieren een keer per zoveel dagen opgehaald. Maw misschien dat jouw kat nog in de vriezer ligt?



Ik bedoel dit niet cynisch.. Al leest het misschien wel als zodanig.



Misschien is dit ook wel een absurde optie hoor. (Want om nu wezenlijk te vragen "mag ik mijn dode kat terug" is ook wel een beetje beschamend) Maar het schoot me zo te binnen.



Lijkt me namelijk erg vervelend hoe je je voelt.Dit. Volgens mij gaan ze in de vriezer en wordt er 1 x per week opgehaald.
quote:paleviolet schreef op 19 juni 2015 @ 17:10:

[...]





Toen ik opgroeide stonden er langs de weg hier en daar "kadaverbakken" waar we de dode dieren ingooiden, lagen soms complete koeien en paarden in.

Niet zo'n fraai gezicht trouwens, maar zo ging dat vroeger.





Niet alleen vroeger, wat denk je dat er tegenwoordig met dode boerderijdieren gebeurt? Die worden ook in een metalen ton gestopt of onder een metalen deksel gelegd waarna ze op worden gehaald door de kadaverwagen die ze naar de destructor brengt.

Tegenwoordig wel iets minder in het zicht dan vroeger, maar soms ligt zo een deksel er niet goed op en dan zie je alsnog vanalles liggen.
Ik vond het ook bot voor mijn katje en heb haar daarom laten cremeren. Maar het beestje is dood en heeft niets gemerkt. Sterkte met het verlies van je diertje. Daar kan je best ziek van zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elandic schreef op 19 juni 2015 @ 17:17:

[...]





Nee ophalen voor destructie is "gratis" voor de eigenaar. Zelfde prijs als mee naar huis nemen.Ja, dat bedoelde ik, dat die destructie waarschijnlijk goedkoper is, en dat de dierenarts er daarom mee kwam (sorry, staat er niet helemaal duidelijk)
Alle reacties Link kopieren
quote:_blabla_ schreef op 19 juni 2015 @ 17:19:

[...]





Niet alleen vroeger, wat denk je dat er tegenwoordig met dode boerderijdieren gebeurt? Die worden ook in een metalen ton gestopt of onder een metalen deksel gelegd waarna ze op worden gehaald door de kadaverwagen die ze naar de destructor brengt.

Tegenwoordig wel iets minder in het zicht dan vroeger, maar soms ligt zo een deksel er niet goed op en dan zie je alsnog vanalles liggen.Dat zal ook eigenlijk wel, ik woon al jaren niet meer op het plattenland, dus ik had er niet zo bij stilgestaan
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens ook een kat van 4 die plots is overleden, was mn lievelingskat. Ik heb haar toen mee naar huis genomen, als ik nu weer zou moeten kiezen zou ze voor destructie mogen, echt waar. Zat ik daar met mn dooie lievelingskatje in de auto, en moest ik daarna een kuil voor dr gaan graven, vreselijk was t. Zonder overdrijven, ik vond t licht traumatiserend, heeft echt lang geduurd voordat ik daar normaal aan terug kon denken. Dus misschien heb je jezelf wel nog meer van dat shock effect van een plots stervende kat bespaard.
Bellen! Die ligt nog wel in de vriezer
Alle reacties Link kopieren
Ik persoonlijk vind dat verrotten in de grond het ergste wat je kunt doen, wil zelf ook pertinent niet begraven worden als ik dood ben. Ben nu al als de dood voor beestjes, dan maar liever vermalen worden. En ook nog eens met een nuttig doel.. Dat vind ik eigenlijk wel mooi aan de 'verwerkingsindustrie', het gebeurt met een doel en dient ook nog een doel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven