gedrag hond feller na logeren

24-07-2015 19:14 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



Onze herdershond is laatst bijna 2 maanden uit logeren geweest. Hij is in het pension geweest waar hij al zijn hele leven komt en het ook erg fijn heeft. Maar in combinatie daarmee is hij ook bij iemand gaan logeren die zelf 2 honden heeft.

Nu is hij thuis, hij is weer gewend, we zijn 2 keer met hem op de hei geweest en daar gedraagd hij zich veel feller dan normaal.

Voor het logeren ging hij zijn eigen gang, speelde met een andere hond of liep er gewoon langs. Mocht er een andere hond zijn die fel op hem reageert dan deed hij nooit wat terug maar liep gewoon door. Of bleef staan maar liet de ander zijn gang gaan.

Nu ziet hij een hond van een afstandje, ging de ene keer in de struiken verdekt opgesteld kijken om vervolgens op hem af te rennen, te grommen en nogal fel uit de hoek komen hiermee. (vechten)

De tweede keer waren er geen struiken maar ging hij wel gelijk op de hond af om hem vervolgens weer toe te grommen, en "aan te vallen". Op ons kwam het over of hij hem echt wilde pakken hij deed erg lelijk en dat terwijl de ander hond al op de rug lag. De honden hebben er beiden niks aan over gehouden, maar het was voor ons wel erg vervelend. En ik vind het net iets anders dan gewoon laten zien dat je de baas bent.

Ik heb al wat op internet gezocht maar kan tot nu toe niet iets vinden waar ik iets mee kan.

Heeft iemand tips hoe we hiermee moeten omgaan?

We willen niet dat onze hond dit elke keer bewust op gaat zoeken en om hem nu aan de riem te houden is misschien ook niet echt goed?

Zelf dacht ik dat hij misschien in rangorde is gedaald bij het logeer adresje, die 2 honden daar waren natuurlijk al de baas en hij moest zich leren aanpassen. Nu wil hij op de hei misschien tonen dat hij zelf de baas is?
Alle reacties Link kopieren
misschien even vragen hoe het logeerpartijtje verlopen is?
Alle reacties Link kopieren
Dat hebben we natuurlijk gedaan en ook tussendoor. Alles is goed gegaan, hij paste zich snel aan.
Alle reacties Link kopieren
Let eens op zijn lichaamshouding op het moment dat hij een andere hond 'aanvalt'.

Is zijn houding laag en blaft hij met zijn kop vooruit en zijn borst achteruit, zijn de oren plat?

Of maakt hij zich groot en heeft hij zijn kop hoger of op dezelfde hoogte als de andere hond?



Als hij laag blijft, dan is het angst/onzekerheid en denkt hij 'ik pak jou voordat je mij pakt, dus let maar op!'.

In het andere geval is hij dominant en wil de baas zijn.



Waarschijnlijk is er tijdens de logeerperiode wat gebeurt waardoor je hond nu denkt dat hij zich zo moet gedragen.
Alle reacties Link kopieren
tja...dierenarts om iets medisch uit te sluiten?



W.s is dit het niet, maar ken verhaal van hond die achteraf ziekte van Lyme (teken) bleek te hebben bijvoorbeeld en darom agressief werd
Alle reacties Link kopieren
snowdogs, hij maakt zich groter. En duwt de hond ook met zijn schouder weg en probeert hem dan te pakken. Zijn hoofd is hoog op schouderhoogte of hoger van de andere hond.

Ik denk zelf ook dat het echt door het logere komt daar waren 2 grote honden, maar die kende natuurlijk alle regels al van het baasje. En hij moest zich aanpassen, eigenlijk luisterd hij in huis en op straat nu beter dan ervoor. Alleen op de hei is hij zo lastig. Kunnen we dit gedrag weer omkeren? Ik dacht om in iedergeval vaker te laten zitten, komen, zitten, komen tijdens het los lopen.



Miedo, hij heeft kanker. Maar dit gedrag is echt alleen op de hei daarom denk ik dat dat het niet is.
Welke leeftijd heeft hij?
Alle reacties Link kopieren
Was hoe voor het logeren ook al wat dominanter? Zo ja, dan is dit gedrag natuurlijk moeilijk terug te buigen nu.



Als hij dat niet was, zou ik proberen hem te vermoeien met hersenwerk/denkspelletjes en aandachtsoefeningen met hem te doen, zodat hij zich wat meer op jou richt.

Probeer hem af te leiden voordat hij de andere hond ziet en beloon hem als hij de andere hond negeert.
Alle reacties Link kopieren
hij is 9 jaar
Misschien door de kanker beginnende dementie? Even extra laten onderzoeken bij de dierenarts?

Sterkte met de hond
Alle reacties Link kopieren
Nee hij was absoluut niet dominant, negeert een ander dan eerder als dat hij zo doet als nu.

Denk je dat we hem dan bij ons moeten roepen en aan de riem doen of halsband vasthouden? Of is dat niet verstandig?



Ik zal wat meer opdrachten geven tijdens het open en thuis ook weer wat meer spelletjes met hem doen.
Alle reacties Link kopieren
Bromelia, het zou kunnen en we gaan binnenkort weer voor het consult naar de dierenarts dan ga ik het ook even bespreken. Maar ik denk dat hij dan wel meer "gekke" dingen zou moeten doen en niet alleen op de hei.
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien ook nog belangrijk is. Hij is hier weggegaan omdat er agressieve vechthonden in de omgeving woonden. Eerst kon hij het goed met ze vinden, zelfs leuk spelen. Maar van het een op het andere moment moest hij niks van ze hebben en werd hij kwaad op ze. Dit deed niet alleen onze hond maar ook de honden van ander mensen in de omgeving. Een teken dat ze vals zijn geworden was de conlussie van kenners. (klopt ook) Inmiddels zijn ze weg, maar dit kan natuurlijk wel mee spelen misschien?
Alle reacties Link kopieren
quote:aapie schreef op 24 juli 2015 @ 19:51:

Wat misschien ook nog belangrijk is. Hij is hier weggegaan omdat er agressieve vechthonden in de omgeving woonden. Eerst kon hij het goed met ze vinden, zelfs leuk spelen. Maar van het een op het andere moment moest hij niks van ze hebben en werd hij kwaad op ze. Dit deed niet alleen onze hond maar ook de honden van ander mensen in de omgeving. Een teken dat ze vals zijn geworden was de conlussie van kenners. (klopt ook) Inmiddels zijn ze weg, maar dit kan natuurlijk wel mee spelen misschien?



Dat speelt zeker mee! Hij is vanuit een stressvolle omgeving, naar een andere stressvolle omgeving gegaan. Nu is hij terug en ook dat kan weer stress opleveren.

Google eens op 'kalmerende signalen bij de hond' ik denk dat je heel veel van deze signalen bij je hond terug ziet. Hoe meer signalen, hoe meer stress.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even snel gekeken dat zijn hele grote stukken tekst, daarom ga ik het morgen even rustig bekijken. Dank je wel alvast voor alle info!
Alle reacties Link kopieren
In een groep bepaalt de leider (jij dus) wat er gedaan gaat worden. Wordt er gespeeld, gegeten, gewerkt? Dat bepaalt de leider. Deze zal het niet goed vinden dat een lager geplaatste uit zijn roedel bepaalt dat er aangevallen gaat worden.



Dus sta op je strepen, roep de hond bij je en ga wat gehoorzaamheidsoefeningen doen totdat hij niet meer naar de andere hond taalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik een hele leuke site gevonden met allemaal verschillende spelletjes voor honden. Erg leuk. Ik ga nu eierdozen, wc rollen enzovoorts verzamelen. haha.

We zijn er ook achter dat hij vlooien heeft, ook leuk. Hij zat zo te bijten tot zijn huid helemaal rood en stuk gaat. Nu al behandeld en over een maand weer vervolgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:snowdogs schreef op 24 juli 2015 @ 20:15:

[...]





Dat speelt zeker mee! Hij is vanuit een stressvolle omgeving, naar een andere stressvolle omgeving gegaan. Nu is hij terug en ook dat kan weer stress opleveren.

Google eens op 'kalmerende signalen bij de hond' ik denk dat je heel veel van deze signalen bij je hond terug ziet. Hoe meer signalen, hoe meer stress.Ik heb het inmiddels allemaal gelezen op verschillende pagina's maar heel eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Het enige echt concrete wat ik heb gevonden is als je hond langzaam gaat lopen met uitlaten dan moet je dat zelf ook gaan doen omdat je dan zijn gedrag erkent. En met de riem omdoen niet over hem heen hangen. Maar verder staat er niet echt iets waar ik iets mee kan.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat vergeten hij is op het moment ook erg oost indisch doof. Vooral als hij bijvoorbeeld buiten ligt en dan naar binnen moet dan kunnen we roepen wat we willen. Maar hij blijft liggen alsof we er niet zijn ook als je een beetje duwt dat hij op moet staan. Ik ga vooral verder moet oefenen.

Hebben jullie nog leuke spelletjes waar je hond gek van is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven