Geld besparen met vloerverwarming

27-08-2015 10:18 26 berichten
Ik ga 'em hier eens neerplempen, want ik heb 0 verstand van mijn vloerverwarming, maar ik denk dat er wel wat te besparen valt. Met een tweede kind op komst ben ik nu wat bewuster op ons energieverbruik aan het letten (nachtstroom gebruiken, minder de droger gebruiken, opladers na het opladen uit het stopcontact, dat soort onschuldige dingen). Dus nu ook onze vloerverwarming.



Nu staat deze nog op de laagste temperatuur, zodat 'ie niet aanspringt, vanzelfsprekend. Over een paar maanden echter, moet 'ie weer aan. Maar ik hoor verschillende theorieën over de vloerverwarming. Mijn vader zegt dat het het beste is dat je de vloerverwarming altijd op een temperatuur kan laten staan (in ons geval 20/21 graden, 21 is net wat behaaglijker in de winter). Van anderen hoor ik weer dat je die beter een uur voor het slapen gaan naar beneden kan draaien.



Ook hebben wij een aparte ruimte aan het huis, waar mijn man sport. Maar die is er nog niet eens dagelijks een anderhalf uur. Maar daar staat ook de vloerverwarming aan. Is het beter die knop lager te draaien, of geheel uit?



Ik hoop op goed advies. Gegroet, de vloerverwarming noob.
Tvp'tje ik ga in een huis met vloerverwarming wonen



Hoi fleetje hoe is het met je zwangerschap?
Alle reacties Link kopieren
Vloerverwarming op constante temperatuur laten staan is het voordeligste.

Al naar gelang hoe koud de winter is staat ie bij ons op 20 of 21 graden. Wanneer je de temperatuur iedere keer weer lager en hoger zet, kost het opwarmen naar hoger, meer engerie dan de temperatuur contstant op een hoogte laten staan.



Voor de ruimte van je man (kun je daar de temperatuur apart regelen?) zou ik de een wat lagere warmte aanhouden. Helemaal als hij daar toch aan het sporten is (17 of 18 graden).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook van mening dat vloerverwarming op 1 temperatuur het beste functioneert.

De gehele vloer is namelijk zo'n groot thermisch lichaam dat als je de kachel uitzet het lang duurt voordat de temperatuur zakt , en omgekeerd ook.

Ik heb de vloer altijd op de zelfde temperatuur.
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je wel normale radiatoren hebt naast die vloerverwarming? Vloerverwarming alleen is echt niet afdoende ook al staat ie continu aan. Op mijn vorig werk was er vloerverwarming maar we zaten in de winter allemaal met 'n elektrisch kacheltje bij onze bureaus.
Shoot first, ask questions later!
Interessante vraag Fleetfox.

Wij hebben vloerverwarming en zetten deze in de nacht uit. Wanneer deze aangezet wordt is het binnen no time warm, vandaar dat ik mij niet bewust ben van mogelijk hogere kosten wanneer we geen gelijkmatige temperatuur dag en nacht aanhouden. Dus ik ben ook benieuwd naar de reacties!
Vloerverwarming uitzetten heeft weinig zin, het is meer werk om de boel opnieuw op te warmen, dan om het warm te houden.



Mijn man heeft een hobbyruimte met een aparte radiator. Als hij daar echt een paar uur aan het werk wil, zet hij hem een half uurtje vooraf even aan, voor de rest gaat dat ding uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vloerverwarming. Wij laten hem idd op een constante temperatuur staan. Vloerverwarming verwarmt langzaam en het kost veel energie om bij te warmen. Anders dan bij bij gewone verwarmingen etc dus, waarbij het vaak wél voordelig is om 's nachts terug te draaien. Je kan natuurlijk wel per ruimte of groep een andere temperatuur instellen. Ik zou hem in die sportruimte dus mooi uitzetten of laag draaien. Moet man maar wat harder sporten als hij het koud heeft
Verwarming uitdraaien wordt overigens aangeraden voor ´gewone´ radiatoren. En dan liefst, voordat je ze weer aanzet, even luchten, omdat verse lucht beter en sneller verwarmd wordt dan ouwe zooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij de rest: vloerverwarming houd je het best op een constante temperatuur. Wij hebben 'm in de slaapkamer lager staan, daar hoeft het niet zo warm te worden als in de woonkamer/keuken.
Ik heb de vloerverwarming normaal op 18 graden staan, alleen 's avonds en in het weekend op 20 of 21. Ik vind dat 's ochtends zo warm, helemaal niet fijn, vandaar de 18 graden. Ik werk dus fulltime buitenshuis.

Overigens is dag/nachttarief maar voor heel weinig mensen voordelig. Reken maar eens uit wat je kwijt zou zijn bij 1 tarief ipv dubbel tarief. De tarieven zijn op te vragen bij je energieleverancier. Kun je ook gewoon weer fijn overdag wassen en de droger gebruiken
Volgens de beschrijving van onze warmtepomp is het constant op 1 temperatuur laten staan het meest voordelig.



Ik moet zeggen dat we ons daar niet altijd aan houden



Wij hebben de vloerverwarming regelmatig op 18 graden staan overdag als we werken ( 4-5 dagen in de week) en zijn we thuis, dan gaat de vloerverwarming naar 20/21 graden. Standaard ingesteld voor de weekdagen via een klokthermostaat, die 1,5 uur voordat we thuiskomen aan slaat.

Dezelfde reden als Marana overigens, ik vind warmte 's ochtends niet prettig in de woonkamer, vandaar het terugzetten in temperatuur.

We hebben een keramische tegelvloer en eigenlijk is het zo opgewarmd.



Misschien dat we het dit jaar gaan proberen, op een constante temperatuur laten staan. Ook omdat het energiezuiniger is volgens de leverancier van de warmtepomp. Wie weet wennen we wel aan de warmte 's ochtends ;)
Wij hebben sinds een paar jaar vloerverwarming op de benedenverdieping. Boven nog gewoon radiatoren.

Ik vind vloerverwarming heerlijk! (en ben een kouwkleum)

Bij ons staat de thermostaat eigenlijk altijd op 18,5 graden. Winter en zomer, dag en nacht. Heel af en toe, als het echt heel koud is, geven we de thermostaat heel ff een tikje naar 19 of 19,5 maar das dan toch al snel weer te warm. En dan te bedenken dat ik soms toen we nog radiatoren in de woonkamer hadden, ik de thermostaat soms wel op 22 of 23 zette.

Kortom, ik vind vloerverwarming ideaal. Constante warmte en erg aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder woont in hetzelfde huis naast mij, wou er eerst niet aan het zat altijd aan haar thermostaat (we hebben 1 kachel en 2 thermostaten) te klooien, en de temperatuur was ook de hele tijd aan het schommelen.

Nu is ook haar temperatuur net als bij mij heel erg stabiel.
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Vloerverwarming is LTV (lage temperatuur verwarming) en dient goed afgesteld te worden dus beton anders dan houten vloer etc .



Beste een aardig klusje wil je dat zelf doen maar zo kom je tot de zuinigste afstelling.



En dan is de thermostaat niet zo heel belangrijk want LTV in combinatie met vloerverwarming zeker beton/natuursteen etc een trage verwarming dus wil je geen grote schommelingen dus liefst niet meer dan 2 a 3 graden ivm opwarmduur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de vloerverwarming het hele jaar door op 19.5 staan, ons huis is geïsoleerd. In de zomer (of voorjaar, ligt aan de temperatuur) draaien we alle losse radiatoren dicht behalve die op de badkamer. Of het echt voordeliger is heb ik nooit uitgeprobeerd... wel weet ik dat het (veel) scheelt sinds we de droger een stuk minder gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat het voordeligst is hangt helemaal af van je huis.



Algemeen gezegd als het goed geïsoleerd is, kan je de temperatuur gelijk houden. Als het slecht geïsoleerd is kan je beter de temperatuur beter een paar graden laten zakken 's nachts.

Maar dan is het eigenlijk ook nog afhankelijk van je vloeren (beton of hout).



Ik zou gewoon uitproberen wat het beste werkt. Gewoon de eerste week de temperatuur een paar graden laten zakken en de tweede week niet en dan dus de gasmeterstanden bijhouden.



Oh en waar alleen anderhalf uur gesport wordt kan de temperatuur best altijd een stuk lager.
quote:lux. schreef op 27 augustus 2015 @ 10:25:

Tvp'tje ik ga in een huis met vloerverwarming wonen



Hoi fleetje hoe is het met je zwangerschap?

Hee Lux, ik zag je al een paar dagen niet meer voorbij komen! Alles goed met je?

Met de zwangerschap gaat het goed, kindje groeit goed en gisteren een goede nekplooimeting gehad.

Al met al super dus!
Bedankt voor de adviezen dusver! Ik ga de kraan van het hok eens bekijken en voor de rest de temperatuur gewoon laten voor wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nieuwbouw en hebben geen radiators meer alleen vloerverwarming wij hebben hem nu op 17 staan maar wij gaan wel met de temperatuur mee van buiten dus zodra het koeler word zetten wij hem rustiger hoger en is hij dus warm zodra het winter is zo hoef je je niet blauw te stoken in het begin en zeker omdat er 1tje op komst is en je dus niet weet wanneer de kleine zich precies aandient is dit wel een fijne tip zo heb je ten alle tijde een comfortabele temperatuur wel zou ik idd kijken of je de sportkamer apart kan regelen omdat je in die ruimte ook veel beweegt zou je de temperatuur kunnen bevriezen op 1 temperatuur
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de thermostaat een aantal jaren terug 2 graden lager gezet, op 18.6 , en dat scheelde een aanzienlijk in de maandelijkse lasten.

Ik heb in de winter s'avonds warme sloffen en warme trui aangedaan.

Ben wel alleen.
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 27 augustus 2015 @ 10:25:

Vloerverwarming op constante temperatuur laten staan is het voordeligste.

Al naar gelang hoe koud de winter is staat ie bij ons op 20 of 21 graden. Wanneer je de temperatuur iedere keer weer lager en hoger zet, kost het opwarmen naar hoger, meer engerie dan de temperatuur contstant op een hoogte laten staan.



Voor de ruimte van je man (kun je daar de temperatuur apart regelen?) zou ik de een wat lagere warmte aanhouden. Helemaal als hij daar toch aan het sporten is (17 of 18 graden).Held dat ook voor de nacht? Wij hebben een timer die in de nacht alle verwarming automatisch lager zet namelijk.
Girls compete with each other, women empower one another
quote:fleetfox schreef op 27 augustus 2015 @ 12:51:

[...]



Hee Lux, ik zag je al een paar dagen niet meer voorbij komen! Alles goed met je?

Met de zwangerschap gaat het goed, kindje groeit goed en gisteren een goede nekplooimeting gehad.

Al met al super dus!



Ik zit heeeeerlijk in de middle of nowhere in La Bella Italia met midde of nowhere internet. Het doet het nu al een uur, haha! Maar alleen op je mobiel. Op de laptop loopt het allemaal vast als je een website wil openen (zelfs google ).

Maar gaat goed hoor! Lekker bij aan het bruinen (voor zover dat mogelijk is, ben vooral veel blonder aan het worden) en zonlicht happen voordat we weer van een winterdepressie mogen genieten



Wat fijn dat de zwangerschap goed gaat en dat je een goede nekplooimeting had go kindje!
Alle reacties Link kopieren
quote:nini28 schreef op 27 augustus 2015 @ 14:01:

[...]





Held dat ook voor de nacht? Wij hebben een timer die in de nacht alle verwarming automatisch lager zet namelijk.Bij ons systeem wel. Vandaar dat we de installatie nu altijd dezelfde temperatuur hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
?..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven