Gelezen boeken, wat doe je ermee?

05-01-2017 15:04 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tijd dat er een volle boekenkast in de huiskamer staat is wel voorbij inmiddels... Bij ons zijn alle boeken naar zolder verplaatst. Maar nu wil ik de kamer opruimen en leegmaken om er een kinderkamer van te maken. Wat ga ik doen met al die planken en dozen vol boeken?!

Ik denk nu aan oud papier (te oud, of echt niet interessant), naar de kringloop?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees zo'n 150 boeken per jaar, alles houden is niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het ook niet meer. Wil er volgende keer nog eens goed naar kijken en dan wegbrengen naar de kringloop. De echt een goede boeken hou ik wel. Sinds september een dure ereader aangeschaft, juist om deze reden. Ik wil geen boeken weg doen maar kan ze ook niet meer kwijt.

De droom van een eigen grote bibliotheekkamer in huis heb ik laten varen.

Nu dus begonnen aan mijn eigen digitale bibliotheek en dat bevalt beter dan verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem op vakanties tegenwoordig een of meerdere oude boeken mee. Dan lees ik ze nog een keer en laat ik ze daar. Duurt wel jaren voor ik een plank leeg heb maar weggooien vind ik zonde.
Ik verkoop ze meteen weer via Bol
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 05 januari 2017 @ 15:29:

Of ik leg ze een voor een in de trein. Elke dag een nieuwe. Hopelijk vinden ze dan een nieuw baasje.Wat een tof idee! Doe je er dan ook een briefje in ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan echt geen boeken weggooien, bewaar alles. En ben dan ook echt zo'n idioot die ervan baalt als er een vouw in de kaft van een paperback komt

Maareh, bij mij staan ze in de boekenkast. Ik lees boeken regelmatig voor een 2e/3e/4e keer, maar misschien binnenkort toch maar eens kijken wat ik waarschijnlijk echt niet meer ga lezen. En die dan naar de Kringloop of gratis af laten halen.
Elk jaar na het boekenfestijn doneer ik boeken waar ik niks aan vond aan de bibliotheek op man zijn werk. Ik heb geen ruimte voor meer boeken en op deze manier maak ik er een aantal andere mensen blij mee.



Zomaar in het oud papier zou ik echt niet kunnen, dan liever naar de kringloop.
Alle reacties Link kopieren






Je eigen schrift is ook goed te doen met name met prentenboeken:













En verder papierbak, kringloop, gratis af te halen, marktplaats, zolder, collega's etc.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar terug een ereader gekocht en toen een stuk of 80 boeken weggedaan. Voor 80 euro via marktplaats. Die mensen hadden een x budget voor boeken voor de vakantie, ze waren nu in 1 keer klaar haha! Echt goede boeken, zoals van Tess Gerritsen en Mo Hayder, harry potter, dan brown en de millennium-trilogy heb ik op zolder gezet. Alleen Tess staat in de woonkamer, maar ben blij dat ik van de rest af ben ik de kamer. Het geeft een rommelig effect vind ik. Nu is er veel meer rust in de woonkamer
Alle reacties Link kopieren
Begin je eigen minibieb of zet ze in een bestaande minibieb





Of doe aan bookcrossing
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb diverse stapels gemaakt, per 'soort' (bv historische romans, of typische vrouwenboeken), of soms een hele reeks van dezelfde auteur.

Die heb ik op een (gratis) weggeef-Facebookpagina gezet, per stapel. En zo van, alleen de hele stapel ophalen.



Dat vond ik toch prettiger dan bij oud papier dumpen. De mensen leken er nog blij mee (kwamen immers speciaal langs om het te halen).



Succes!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
In mijn boekenkast zetten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een volle boekenkast in de huiskamer?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen boeken bij het oud papier gooien



Ik had een paar jaar terug 3 dozen met boeken, die ik niet terug wilde zetten in m'n boekenkast. Die heb ik naar het buurtcentrum gebracht, waar een halflege kast stond. Nu is dat een ruilboekenkast

Verder is er 4x per jaar een zwerfboekendag, maar natuurlijk kun je ook gewoon je boeken ergens neerleggen, eventueel met een briefje erbij "ik heb 'm uit, geniet ervan" Er is ook nog bookcrossing of je zet ze voor je deur. (bij mij zou dat in de fik gestoken worden, ben ik bang, maar er staan wel 3 van die boekenkastjes in mijn wijk)



Nouja..en ik heb nog steeds een wand vol boekenkast. Nu een ereader, dus hij wordt niet veel voller, helaas.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik lees boeken telkens opnieuw ze staan op zolder
quote:handigmetgeld schreef op 05 januari 2017 @ 16:41:

Wat is er mis met een volle boekenkast in de huiskamer?Vieze stofnesten en oud papier stinkt.
quote:Dreamer schreef op 05 januari 2017 @ 16:43:

Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen boeken bij het oud papier gooien



Ik had een paar jaar terug 3 dozen met boeken, die ik niet terug wilde zetten in m'n boekenkast. Die heb ik naar het buurtcentrum gebracht, waar een halflege kast stond. Nu is dat een ruilboekenkast

Verder is er 4x per jaar een zwerfboekendag, maar natuurlijk kun je ook gewoon je boeken ergens neerleggen, eventueel met een briefje erbij "ik heb 'm uit, geniet ervan" Er is ook nog bookcrossing of je zet ze voor je deur. (bij mij zou dat in de fik gestoken worden, ben ik bang, maar er staan wel 3 van die boekenkastjes in mijn wijk)



Nouja..en ik heb nog steeds een wand vol boekenkast. Nu een ereader, dus hij wordt niet veel voller, helaas.Hier zat mensen die je graag aan die vulling helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn boeken staan in de boekenkast. De boeken gaan niet weg maar er zijn wel een paar kasten bijgekomen. Mijn man en ik hebben op onze studeerkamers onze eigen boeken staan, in de kinderkamers staan de boeken van de kinderen en beneden in de huiskamer staan er ook nog een paar kasten met van alles en nog wat.

Ik doe overigens ook wel eens boeken weg. Ik doe oude edities van studieboeken weg als ik nieuwe krijg. Ik doe boeken weg die ik gelezen heb maar niet leuk vond. Die gaan dan naar de kringloop.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een buurtbieb en wij zijn altijd heel blij met mensen die hebben opgeruimd en boeken komen brengen. Wij vullen onze collectie ermee aan of delen het met andere buurtbiebs/boekenpunten in de stad.

Zo hebben meer mensen (gratis) plezier van de boeken.
Alle reacties Link kopieren
Het is bij mij heel simpel, als ik denk dat ik een boek nog een 2e keer ga lezen (en dat gebeurt nog best vaak. sommige heb ik wel meer dan 2x herlezen) dan mag ie blijven. Zo niet, dan gaat op een verkoophoek op facebook.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger vond ik boeken wegdoen ongeveer een doodzonde, tegenwoordig ben ik er heel makkelijk in. Sinds ik een e-reader heb, ben ik boeken nogal gaan zien als ruimte en stofvretende ondingen. En als ik een boek wil herlezen, koop ik vaak alsnog de e-bookversie. Leest een stuk prettiger dan zo'n zware hardcover (ik ben dat echt niet meer gewend) of een paperback die je moeizaam moet openhouden tijdens het lezen.



Boeken gaan nu naar boekenkastjes bij cafes, de boekentafel op mijn werk of vrienden/familie. Bij het oud papier alleen als het een oude pocket is die ik zelf ooit ook al 2e hands gekocht heb. Van 4 naar 1 Billie. Ruimt lekker op. (Hoewel, die 3 Billies zijn nu aardig gevuld met andere spullen...)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 05 januari 2017 @ 16:47:

[...]



Vieze stofnesten en oud papier stinkt.



Stof kun je gewoon weghalen. En mijn boekenkast stinkt echt niet, papier stinkt alleen als het stoffig of vochtig is.



Ik zou echt niet zonder mijn leeshoekje kunnen.



Niet mijn foto, maar wel ongeveer zelfde idee als bij mij:

Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 05 januari 2017 @ 16:47:

[...]



Vieze stofnesten en oud papier stinkt.Fijn die zelfreflectie.
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
De appie heeft hier tegenwoordig zelfs zo een boekenruilkast. Ideaal.
Ik zou boeken ook echt nooit weggooien! Ik geef ze meestal weg aan vrienden als ik weet dat zij ze ook willen lezen, verkoop ze via bol.com of marktplaats (maar wel vooral dure studieboeken die ik zelf niet meer kan gebruiken ) of geef ze weg via facebook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven