Gelezen boeken, wat doe je ermee?

05-01-2017 15:04 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
De tijd dat er een volle boekenkast in de huiskamer staat is wel voorbij inmiddels... Bij ons zijn alle boeken naar zolder verplaatst. Maar nu wil ik de kamer opruimen en leegmaken om er een kinderkamer van te maken. Wat ga ik doen met al die planken en dozen vol boeken?!

Ik denk nu aan oud papier (te oud, of echt niet interessant), naar de kringloop?
Ik houd van de geur van oude boeken. Die boekenkasten op die afbeelding
quote:Elfje112 schreef op 05 januari 2017 @ 17:46:

Ik houd van de geur van oude boeken. Die boekenkasten op die afbeelding Later als ik groot ben ( ) wil ik ook een mooie grote boekenkast.
quote:handigmetgeld schreef op 05 januari 2017 @ 17:31:

[...]





Stof kun je gewoon weghalen. En mijn boekenkast stinkt echt niet, papier stinkt alleen als het stoffig of vochtig is.



Ik zou echt niet zonder mijn leeshoekje kunnen.



Niet mijn foto, maar wel ongeveer zelfde idee als bij mij:

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/56 ... 420859.jpg[/]Gaaf!
Alle reacties Link kopieren
Is er geen boekenzolder bij jou in de buurt TO?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zet een boek als ik hem uit heb meestal op een weggeefhoek. lees ze toch niet nog een keer. Nu heb ik laatst mijn boeken eens goed uitgezocht en alles wat weg kon haalt iemand (die wel een auto heeft) morgen op om naar de kringloop te brengen
Alle reacties Link kopieren
Qua romans hou ik van een specifiek genre en die boeken herlees ik met regelmaat, omdat ik ze zo mooi vind. Verder heb ik veel geschiedenisboeken die ik regelmatig doorblader en die ik bewaar voor zoon later als hij naar de middelbare gaat. (ik hoop dat hij net zo'n liefhebber van historie en cultuur wordt als ik, haha)



Daarnaast heb ik veel vintage interieur- en handwerkboeken, die gaan never nooit weg. Ik gebruik ze ook als naslagwerk. Daar speur ik speciaal naar bij de kringloop en zo.



Mijn boeken blijven dus allemaal netjes thuis. Sterker nog, er komen er regelmatig meer bij. Op zolder heb ik een boekenmuur gemaakt en los door het huis hangen planken op genre
Alle reacties Link kopieren
Zijn er serieus mensen die boeken weggooien?



Dat zou ik echt nooit kunnen, ik heb bij elk boek wel een herinnering.



TO, ik zou de boeken op gratis af te halen zetten, dan heeft iemand anders er nog plezier van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Promethium schreef op 06 januari 2017 @ 09:24:

Zijn er serieus mensen die boeken weggooien?



Dat zou ik echt nooit kunnen, ik heb bij elk boek wel een herinnering.



TO, ik zou de boeken op gratis af te halen zetten, dan heeft iemand anders er nog plezier van.



Ik lees veel, en veel daarvan gaat ook weer weg. Als ik elk boek zou houden dat ik gekocht en gelezen heb had ik enorme kasten vol. Elk jaar gaat er wel een doosje boeken naar de boekenmarkt van de basisschool hier.



Maar in de loop van jaren bouw je toch wel een flinke collectie op van dingen die echt niet weg mogen. Goede boeken, boeken die je wil herlezen, boeken die je wil kunnen uitlenen, boeken die herinneringen oproepen, boeken die je hebt gekregen, fotoboeken, reisboeken, enzovoorts. Mijn boekenkasten zijn ingebouwd in de muur in mijn woonkamer, en hebben een vaste hoeveelheid ruimte. Als die vol zit, moet er wat weg, dat is een harde eis. Maar alles wegdoen en alles op een e-reader of op zolder? Ik zou het niet alleen niet over mijn hart kunnen verkrijgen, maar ik zou daarna ook doodongelukkig worden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk bewaar ik al mijn boeken. Ik zal ze niet weg doen.

Maar als je ze echt niet meer wilt zou je ze, zoals eerder aangegeven, aan anderen kunnen geven.

Of naar de plaatselijke bibliotheek. Misschien kunnen zij er nog wat mee?

Je kunt ze ook op Facebook zetten.

Op Facebook zijn er ook vaak weggeefhoekjes in de buurt.



Als ik jou was, zou ik de boeken trouwens nog wel even nakijken voordat je ze definitief weg gaat doen.

Misschien zit er nog wel een boek bij dat je echt niet kwijt wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze gegeven aan een activiteitencentrum van een psychiatrisch ziekenhuis. Daar zitten mensen soms langere tijd en hebben niet altijd geld voor boeken. Bepaalde boeken, zoals over pendelen, heb ik maar niet gegeven. Leek me niet verstandig. Genoeg plekken trouwens waar mensen samenkomen en waar ze misschien behoefte hebben aan wat leesvoer.

Kinderboeken zou je kunnen geven aan gezinnen met weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 05 januari 2017 @ 15:56:

Ik koop alleen maar boeken die me leuk lijken En die bewaar ik ook.

As we speak is mijn vriend bezig met mijn bibliotheekkamer te realiseren. Heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk.

Ik heb eigenlijk geen boeken die ik niet leuk vind zit ik me net te bedenken.

Boeken weggooien doe ik zeker niet...







Zou willen dat ik daar de ruimte voor had!



*kijkt even in de 3 boekenkasten*



Hmmm...misschien een paar boeken die ik weg zou doen...dat zijn vaak oudere boeken in een niet zo goede staat. Die zou ik gewoon moeten weggooien, niemand wilt die meer.



En andere boeken zou ik op een lokale FB weggeef groep zetten of kijken of de kringloop ze aanneemt.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de zomer acht dozen met boeken naar de kringloop gedaan. Alleen de boeken die voor mij emotionele waarde hadden mochten blijven. Nu heb ik een beetje de regel dat er een boek uit moet voor elk boek dat ik koop. Zo heb ik een aantal maanden terug drie Engelstalige young adult boeken aan de mediatheek gegeven van de school waar ik werk.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders in het dorp staat bij Het Dorpshuis een mooie boekenkast waar je boeken, tijdschriften, spelletjes en puzzels kan doneren.

Haal er ook regelmatig goede boeken uit, die na lezen ook weer teruggaan.
quote:Promethium schreef op 06 januari 2017 @ 09:24:

Zijn er serieus mensen die boeken weggooien?



Dat zou ik echt nooit kunnen, ik heb bij elk boek wel een herinnering.



TO, ik zou de boeken op gratis af te halen zetten, dan heeft iemand anders er nog plezier van.Jeetje als ik zo dramatisch zou doen over elk gelezen boek heb ik een hoge bieb rekening.
Alle reacties Link kopieren
Vast niet de eerste die het oppert, maar voor het geval dat..: Bol.com heeft een goede en makkelijke app voor het aanbieden van tweedehands boeken, levert vaak nog best wat op.
Alle reacties Link kopieren
IK zet ze in een van mijn vele boekenkasten.
Alle reacties Link kopieren
Registreren op bookcrossing.nl en vervolgens 'loslaten in het wild'?

Kun je ze met een beetje geluk ook nog volgen :-)
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Alle reacties Link kopieren
boeken bij oud papier?

kan me dat echt niet voorstellen. Je kan ze toch naar kringloop of oxfam brengen?

Hier drie etages in huis en op elke etage heel veel boeken. En er komen er nog steeds bij.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Je zou ze naar de kringloop kunnen doen. Ik hou een aantal boeken, en een aantal boeken ga ik uitwisselen met een aantal vriendinnen die ook een hoop boeken te veel hebben. Als ik omruil, krijg ik er nog iets voor terug, en kan ik weer lezen. Als ik weggeef, heb ik niets. En op marktplaats zetten heeft geen zin, de verzendkosten zijn te duur. Dat gaat niet in verhouding.
De meeste boeken die ik gekregen heb wil ik vaak wel houden, maar als het boek om de of andere reden toch tegengevallen is dan breng ik hem naar de kringloop.



De meeste boeken die ik lees komen overigens gewoon van de bieb, dus die breng ik gewoon weer terug
De boeken die in de categorie literatuur en wetenschap vielen heb ik naar de mediatheek van de plaatselijke middelbare school gebracht. Daar waren ze er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Veel boeken bewaar ik en anders geef ik ze meestal weg. Verkopen kan ook, maar je krijgt er meestal zo weinig voor dat ik ze dan liever weggeef. Kringloop of goededoelenwinkel zou ook nog kunnen, daar haal ik zelf ook vaak boeken vandaan. Of inderdaad zo'n minibibliotheek. Mijn tante woont in een seniorenflat, daar liggen beneden altijd boeken die mensen met elkaar uitwisselen. Mijn ouders hebben een vakantiehuisje op een camping, daar is ook een bibliotheekje met boeken.



Bij het oud papier gooien vind ik echt raar en zonde, tenzij een boek onherstelbaar stuk is of zo. Je kan er altijd wel iemand gelukkig mee maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis staat trouwens ook vol boeken. Een deel in een minibibliotheekje in de aanbouw, een deel in een kast in de huiskamer, een deel in een la onder mijn bed en een deel in dozen op zolder. Mijn kinderen hebben inmiddels ook al zo'n drie kasten vol, deels oude kinderboeken van mij en deels nieuwe. Ik vind ebooks handig, lees best veel op de iPad, maar een huis zonder boeken zou ik niet willen, dat past niet bij mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi/doe serieus nooit boeken weg. Man is ook een liefhebber en de kinderen beginnen nu ook. Hebben nu dan ook een bibliotheek in ons huis gemaakt . Heerlijk. Sommige boeken herlees ik ook. En toen man en ik gingen samenwonen konden we ook uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi nooit boeken weg (tenzij ze kapot zijn door waterschade o.i.d.). De laatste tijd wel veel boeken weg gedaan. Bij de Slegte heb een aantal verkocht zodat ik boekenbonnen kreeg voor weer nieuwe boeken en de boeken die ik daar niet kon verkopen doe ik binnenkort naar de kringloop. Zoeken ze daar wel uit wat wel/niet meer verkocht of weggegeven kan worden. Meeste boeken bewaar ik echter, want vaak hebben ze wel emotionele waarden + ik vind het heel mooi staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven