Geluidsoverlast: verhuizen of wennen?

21-08-2016 11:44 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat inzichten en adviezen willen.



Situatie: wij hebben een paar jaar geleden een huis met mooie tuin gekocht in een rustige buurt. Wij hebben er redelijk veel aan geklust ( was hard nodig), zoals nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe vloeren en raambekleding, CV ketel, tuin veranderd. Het grootste deel van ons spaargeld in geïnvesteerd, maar uiteindelijk er heel blij mee.



Helaas is het afgelopen jaren braakliggend stuk grond aangrenzend aan onze tuin aangewezen als speeltuin / speelveld door de gemeente. Heel gedoe gehad met de gemeente maar het komt er op neer dat dit niet veranderd gaat worden. Het voetbalveldje wat direct aan de tuin grenst is erg populair en sindsdien is er op de doordeweekse dagen van 15 uur tot (afhankelijk van het weer) tot ongeveer 21.30 uur en in het weekend en de kindervakantie de hele dag geluid van schreeuwende, gillende, spelende kinderen te horen.



Geluidsoverlast is subjectief, maar ik word er horendol van. Ons jongste kan met het raam open niet slapen (hoewel met het raam dicht vaak ook niet goed want te warm), bij buiten eten kunnen we elkaar soms nauwelijks verstaan, rustig buiten een boek lezen is er niet meer bij. We zaten graag in de tuin maar leven nu in de zomer met alle ramen dicht en we eten binnen. Niet wat ik me had voorgesteld van zo'n mooie tuin.



Nu is dus de overweging om te gaan verhuizen. Vraag is of we het überhaupt verkocht krijgen natuurlijk, maar het gaat ons ook vooral veel geld en moeite kosten. We zullen de investeringen die we er in hebben gedaan vermoedelijk niet terug krijgen en zijn ons spaargeld kwijt. En verder hebben we het er erg naar ons zin, kinderen op leuk KDV en leuke school.. Rijafstand naar werk ideaal enzovoorts.



Mijn man en ik komen er dus niet uit. Toch maar blijven, went dit ooit? Of ons (behoorlijke) verlies nemen en verhuizen? Wie heeft hier ervaring mee? Wat hebben jullie gedaan, heb je er spijt van of ben je juist dolgelukkig met je beslissng?
Ik zou er niet aan kunnen wennen en denk dat je beter kunt verhuizen. Wat balen zeg dat dit zo gelopen is.

In de winter zal het wel een stuk minder zijn, maar toch. Je moet je zomer en winter prettig in je huis voelen en dat is niet het geval en ik vrees dat je de rust er niet meer gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
En dan ga je in een hutje op de hei wonen? Want je weet nooit wij aan geluid hebt of gaat krijgen in een ander huis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als ik jou was zou ik gewoon verkopen.

Alles wat je er ij hebt gestoken voegt toe aan de waarde.

Wat de verkoop betreft, je zei zelf dat overlast subjectief was, mischien zijn er juist gezinnen of stellen met kinderwens die een dergelijke kinderijke omgeving weten te waarderen.



Mocht je te veel verliezen kan je altijd nog een petitie beginnen en een rechtzaak aanspannen.

De gemeente heeft niet altijd het laatste woord.

Wellicht kan de gemeente min of meer gedwongen worden geluidswering om de speelplaats te bouwen of iets dergelijks.
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2016 @ 11:48:

En dan ga je in een hutje op de hei wonen? Want je weet nooit wij aan geluid hebt of gaat krijgen in een ander huis.Er zit wel verschil in af en toe lawaai, en altijd lawaai. Er zijn heus nog wel betere plekken dan naast een speeltuin, die er overigens nog niet was toen ze het huis kochten.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2016 @ 11:48:

En dan ga je in een hutje op de hei wonen? Want je weet nooit wij aan geluid hebt of gaat krijgen in een ander huis.



Dit vind ik zo´n dooddoener. TO heeft een huis gekocht in een rustige buurt.

Heb je een rechtsbijstandverzekering TO?

Ik zou toch eens informeren of iets kunt ondernemen tegen dat besluit van de gemeente.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Dit was niet bekend bij jullie toen je het huis kocht? Ik snap dat je al dat lawaai en overlast niet fijn vindt, ik wil rustig in de tuin kunnen zitten en mijn gezinsleden normaal kunnen verstaan, mijn slaapkamer raam moet open kunnen staan als het warm is.. als je kinderen ouder zijn is na 21.30 prima maar wil je daar op wachten? Heel lastig neem je het verlies en ga je verhuizen of probeer je er aan te wennen..
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook aan een speelpleintje met spelende kinderen, maar ik kan me daar echt niet aan storen. Tot half tien vind ik niet raar, als er hangjeugd tot 's nachts door zou gaan, zou het iets anders zijn.

Jouw eigen kind gaat er zelf ook vast genoeg plezier beleven. Niet zo negatief bekijken hoor!



Bij mijn vorige huis had ik buren die gerust tot twaalf uur buien herrie zaten te maken en ook zonder problemen om 1 uur 's nachts nog een schilderijtje gingen ophangen. Voordeel is dat mijn kinderen daardoor goed tegen geluid kunnen als zij liggen te slapen.



Doe mij maar zo'n pleintje!
Alle reacties Link kopieren
We neigen inderdaad wel naar verkopen ja. Zo balen...



Himalaya: ik snap je punt. We hebben altijd geluiden van de buren gehad, waaronder ook kinderen, en dat is toch wel anders, want die spelen niet de hele dag op de trampoline, met de bal enzovoorts. Hun geluid vonden we geen enkel probleem, onze kinderen gillen ook wel eens. Maar dit is echt constant en het zijn veel kinderen. Een eventueel nieuw huis zullen we wel op rust uitzoeken...
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is het nogal seizoensgebonden, het is zomer, vakantie en iedereen is buiten. Over een paar weken kan ik me indenken dat het al stukken minder is?
quote:pokkewijf schreef op 21 augustus 2016 @ 11:51:

[...]





Dit vind ik zo´n dooddoener. TO heeft een huis gekocht in een rustige buurt.

Heb je een rechtsbijstandverzekering TO?

Ik zou toch eens informeren of iets kunt ondernemen tegen dat besluit van de gemeente.



Probleem hierbij is het tegenwoordige klimaat dat alles kindvriendelijk moet zijn en ze vooral niet gehinderd mogen worden in hun ''ontwikkeling''

Dat zal bij een potentiële rechtszaak waarschijnlijk wel de doorslag geven maar niet geschoten is altijd mis.

Misschien zijn er wel juridische handvatten hier en daar die volgens de letter van de wet concrete doorslagen kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 21 augustus 2016 @ 11:51:

[...]





Er zit wel verschil in af en toe lawaai, en altijd lawaai. Er zijn heus nog wel betere plekken dan naast een speeltuin, die er overigens nog niet was toen ze het huis kochten.



Precies, het was er nog niet toen ze het huis kochten. Dus zo iets kan ook bij een volgens huis gebeuren. Of die leuke buren bij wie je aanbelde bij de bezichtiging van je toekomstige huis, verhuizen 1 maand na je intrek en je krijgt er gabberende buren met 4 kinderen, een trampoline, zwembad en buitenkeuken voor terug.



Dát bedoel ik er mee, dat je het nooit kunt voorkomen, tenzij je op de hei gaat wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Komen de kinderen van ver of alleen uit de directe buurt? Bij ons is het veldje voor de deur ook een jaar of 4 erg populair geweest als voetbalveld voor de buurjongens. Inmiddels zijn ze oud genoeg om verder van huis te mogen en is het alweer een paar jaar rustig voor de deur.
Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op 21 augustus 2016 @ 11:51:

[...]

Heb je een rechtsbijstandverzekering TO?

Ik zou toch eens informeren of iets kunt ondernemen tegen dat besluit van de gemeente.

Ik denk niet dat je rechtsbijstandverzekering een gemeentelijke procedure gaat uitpluizen omdat jij nu last hebt van lawaai. Ik denk dat je daarvoor zelf een advocaat in zal moeten schakelen.



Maar wellicht zijn er bouwplannen voor het braakliggende stuk grond en is het tot die tijd aangemerkt als speelveld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2016 @ 11:57:

[...]





Precies, het was er nog niet toen ze het huis kochten. Dus zo iets kan ook bij een volgens huis gebeuren. Of die leuke buren bij wie je aanbelde bij de bezichtiging van je toekomstige huis, verhuizen 1 maand na je intrek en je krijgt er gabberende buren met 4 kinderen, een trampoline, zwembad en buitenkeuken voor terug.



Dát bedoel ik er mee, dat je het nooit kunt voorkomen, tenzij je op de hei gaat wonen.



Dat kan inderdaad, maar toch zou ik het erop wagen en iets beters proberen te vinden, als de financiën het toelaten.

Zelf kom ik ook uit zo'n situatie, en door te verhuizen is mijn woongenot aanzienlijk verbeterd. Uiteraard heb je overal wel wat, maar het is nooit meer zo erg als toen.



Toen kon ik mij niet ontspannen, nu wel weer. En ik vind mijn innerlijke rust dan ook erg belangrijk en die heb ik nu weer. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zippur schreef op 21 augustus 2016 @ 11:55:

Ik woon ook aan een speelpleintje met spelende kinderen, maar ik kan me daar echt niet aan storen. Tot half tien vind ik niet raar, als er hangjeugd tot 's nachts door zou gaan, zou het iets anders zijn.

Jouw eigen kind gaat er zelf ook vast genoeg plezier beleven. Niet zo negatief bekijken hoor!



Bij mijn vorige huis had ik buren die gerust tot twaalf uur buien herrie zaten te maken en ook zonder problemen om 1 uur 's nachts nog een schilderijtje gingen ophangen. Voordeel is dat mijn kinderen daardoor goed tegen geluid kunnen als zij liggen te slapen.



Doe mij maar zo'n pleintje!



Zo denken onze buren er ook over, die ervaren het niet als erge overlast (wonen ook wel iets gunstiger). Het ligt natuurlijk ook aan onze beleving. Daarom dus de vraag of je er aan kan wennen.



Voor de duidelijkheid: ik gun de kinderen echt hun spelplezier, die maken echt geen herrie om ons te pesten. Maar ik wil er gewoon (liever) niet naast wonen..
Hoeveel tijd zit er tussen 'het aangewezen worden als voetbalveld/speeltuintje' en de daadwerkelijke geluidsoverlast sinds speeltuin/voetbalveldje af zijn? Hoe lang ervaar je de overlast? Is dat jarenlang of pas sinds kort?
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 21 augustus 2016 @ 11:56:

Waarschijnlijk is het nogal seizoensgebonden, het is zomer, vakantie en iedereen is buiten. Over een paar weken kan ik me indenken dat het al stukken minder is?Dat is ook zo, maar dan is het voor ons zelf ook minder aantrekkelijk om in de tuin te zitten. Simpelweg: als wij het lekker genoeg vinden om buiten te zitten is het voor de buurkinderen ook lekker om te voetballen..
Alle reacties Link kopieren
Is het echt een speelveld met speeltoestellen enzo? Dan is dat toch aangelegd door de gemeente. Waren jullie hiervan niet op de hoogte? En welk argument geeft de gemeente om het zou te houden?
Alle reacties Link kopieren
Beetje leven kan toch geen kwaad?? Je hebt zelf ook kinderen en tot 2130
Alle reacties Link kopieren
Kun je voor jezelf heel duidelijk omschrijven welk geluid je het meest iriteert? Soms kan een kleine verandering al heel veel schelen. Dat ze het speelveld behouden, maar het voetbalgedeelte weg gaat.



En je hebt van die kokoswanden (of zoiets) die geluid absorberen. Misschien dat dat het buiten zitten al verbeterd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 21 augustus 2016 @ 12:18:

Hoeveel tijd zit er tussen 'het aangewezen worden als voetbalveld/speeltuintje' en de daadwerkelijke geluidsoverlast sinds speeltuin/voetbalveldje af zijn? Hoe lang ervaar je de overlast? Is dat jarenlang of pas sinds kort?Speelveld is er sinds enkele maanden, de geluidsoverlast ontstond eigenlijk vrijwel direct. Sinds kort dus..
Alle reacties Link kopieren
Zijn het echt aso geluiden of spelende kinderen? In het laatste geval: over een x-aantal jaren zullen je eigen kids en jij ook dit heel erg waarderen, zo'n speelveld achter het huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 21 augustus 2016 @ 12:19:

Kun je voor jezelf heel duidelijk omschrijven welk geluid je het meest iriteert? Soms kan een kleine verandering al heel veel schelen. Dat ze het speelveld behouden, maar het voetbalgedeelte weg gaat.



En je hebt van die kokoswanden (of zoiets) die geluid absorberen. Misschien dat dat het buiten zitten al verbeterd.



Het is vooral het gegil en geschreeuw, juichen bij doelpunten enzo. Schel en hoog. Ik denk dat het beschouwd kan worden als 'normale' kindergeluiden, al vraag ik me altijd af of het nou echt zo hard moet, naar dat zal ook aan mij liggen, ik corrigeer mijn kinderen ook wat sneller dan gemiddeld maar ik weet natuurlijk ook niet hoe hard mijn kind gilt als ik er niet bij ben. Het is echt steeds in pieken, dus rustiger, drukker enzovoorts.



Naar zo'n wand hebben we al gekeken. Superduur, wel een overweging maar ze kunnen je niet garanderen dat het helpt, dat weet je pas als die is geplaatst... Duur om uit te proberen maar dus wel een overweging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 21 augustus 2016 @ 12:19:

Beetje leven kan toch geen kwaad?? Je hebt zelf ook kinderen en tot 2130Dat is dus het probleem. Ik houd dus niet van 'een beetje leven'. Ik snap echt dat andere mensen het geen probleem vinden maar ik erger me er aan..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven