Geluidsoverlast: verhuizen of wennen?

21-08-2016 11:44 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat inzichten en adviezen willen.



Situatie: wij hebben een paar jaar geleden een huis met mooie tuin gekocht in een rustige buurt. Wij hebben er redelijk veel aan geklust ( was hard nodig), zoals nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe vloeren en raambekleding, CV ketel, tuin veranderd. Het grootste deel van ons spaargeld in geïnvesteerd, maar uiteindelijk er heel blij mee.



Helaas is het afgelopen jaren braakliggend stuk grond aangrenzend aan onze tuin aangewezen als speeltuin / speelveld door de gemeente. Heel gedoe gehad met de gemeente maar het komt er op neer dat dit niet veranderd gaat worden. Het voetbalveldje wat direct aan de tuin grenst is erg populair en sindsdien is er op de doordeweekse dagen van 15 uur tot (afhankelijk van het weer) tot ongeveer 21.30 uur en in het weekend en de kindervakantie de hele dag geluid van schreeuwende, gillende, spelende kinderen te horen.



Geluidsoverlast is subjectief, maar ik word er horendol van. Ons jongste kan met het raam open niet slapen (hoewel met het raam dicht vaak ook niet goed want te warm), bij buiten eten kunnen we elkaar soms nauwelijks verstaan, rustig buiten een boek lezen is er niet meer bij. We zaten graag in de tuin maar leven nu in de zomer met alle ramen dicht en we eten binnen. Niet wat ik me had voorgesteld van zo'n mooie tuin.



Nu is dus de overweging om te gaan verhuizen. Vraag is of we het überhaupt verkocht krijgen natuurlijk, maar het gaat ons ook vooral veel geld en moeite kosten. We zullen de investeringen die we er in hebben gedaan vermoedelijk niet terug krijgen en zijn ons spaargeld kwijt. En verder hebben we het er erg naar ons zin, kinderen op leuk KDV en leuke school.. Rijafstand naar werk ideaal enzovoorts.



Mijn man en ik komen er dus niet uit. Toch maar blijven, went dit ooit? Of ons (behoorlijke) verlies nemen en verhuizen? Wie heeft hier ervaring mee? Wat hebben jullie gedaan, heb je er spijt van of ben je juist dolgelukkig met je beslissng?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 augustus 2016 @ 11:48:

En dan ga je in een hutje op de hei wonen? Want je weet nooit wij aan geluid hebt of gaat krijgen in een ander huis.



Dat is toch persoonlijk? Ik zou hier geen moeite mee hebben, maar muziek van de buren word ik weer gek van. Verschilt per persoon.



To, ik zou eens je opties om te verhuizen bekijken, vooral financieel. Dus makelaar langs laten komen voor advies, tussenpersoon afspraak maken en adhv die info beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon nog even wachten tot je kinderen de leeftijd hebben waarop zij gebruik kunnen maken van het speelveld. Wellicht dat je dan de geluiden anders ervaart als jouw kinderen er onderdeel van uitmaken. Verhuizen kan altijd nog.



Overigens wordt het speelveld in de wijk waar ik woon helemaal niet meer gebruikt omdat de buurt vergrijst is. Dat zou bij jullie ook kunnen gaan gebeuren maar vraagt wel geduld.
quote:SuperWijf schreef op 21 augustus 2016 @ 13:07:

Zusje heeft ook zon soort veldje met de daarbij horende geluiden. Zij brengt af en toe een waterijsje of wat snoep bij die voetballende jongens. Ze koopt ze om als t ware, hey jongens kunnen jullie iets minder lawaai maken, wij kunnen niet normaal praten in onze tuin. Omdat ik geloof dat jullie t echt niet kwaad menen , spelen hoort erbij en juichen ook maar ipv volume 30 graag naar volume 10 en ik graag op goede voet blijf met jullie krijgen jullie ijsje. Wel graag t plastic ff bij mij brengen of in de vuilnisbak.

En t werkt goed volgens zusje, ook kijkt ze vaak ff bij die jongens , zwager trapt af en toe balletje mee. Contact is goed en zo zijn ze ook makkelijker te corrigeren

Misschien idee bij jullie ?



Ik denk dat dit ook wel goed werkt en je hebt best kans dat het speelveldje nu even populair is en over een tijdje niet meer. Wij hebben hier een hangplek die van tijd tot tijd populair is. Ik kom er 's avonds regelmatig langs met de hond en als het al laat is vraag ik altijd vriendelijk of ze weer verder willen lopen. Ik heb één keer meegemaakt dat ik een zacht "zeikwijf" hoorde, maar even later waren ze toch weg Normaal gesproken is de reactie altijd "geen probleem mevrouw, we lopen zo weer verder".



Met andere woorden: ga naar ze toe, leg uit dat je kind niet kan slapen, je elkaar niet verstaan in de tuin of dat gillen ook wel wat zachter kan en je hebt best kans dat de overlast een stuk minder wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:wijndop schreef op 21 augustus 2016 @ 12:19:

[...]





Speelveld is er sinds enkele maanden, de geluidsoverlast ontstond eigenlijk vrijwel direct. Sinds kort dus..



Dus net toen het voorjaar begon? Ik ken een soortelijke situatie en dat werd beter toen de vakantie voorbij was. Balen dat je je er zo aan ergert.

Mijn advies is om het even aan te kijken!



Hier overburen die tot laat buiten staan, kletsen en lachen. Ik moest er even aan wennen en ramen gaan dicht savonds. Maar het zijn ook leuke mensen en ik ben altijd welkom om mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 21 augustus 2016 @ 13:09:

Ik zou hierom niet gaan verhuizen. Over een paar jaar spelen jouw kinderen op dat veldje en dan is het reuzehandig dat ze dat zo vlakbij huis kunnen doen. En misschien neemt de overlast ook wel weer af. Ik zie hier in de buurt ook dat de kinderen (incl. de mijne) wisselend gebruik maken van de speelveldjes in de wijk. Dan spelen ze weer een paar weken hier, dan ineens verplaatst de hele meute zich naar daar en kijken ze naar het eerste veld niet meer om.Hier mee eens. Ik zou zeker tto het voorjaar wachten met beslissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 21 augustus 2016 @ 13:17:

[...]





Ik denk dat dit ook wel goed werkt en je hebt best kans dat het speelveldje nu even populair is en over een tijdje niet meer. Wij hebben hier een hangplek die van tijd tot tijd populair is. Ik kom er 's avonds regelmatig langs met de hond en als het al laat is vraag ik altijd vriendelijk of ze weer verder willen lopen. Ik heb één keer meegemaakt dat ik een zacht "zeikwijf" hoorde, maar even later waren ze toch weg Normaal gesproken is de reactie altijd "geen probleem mevrouw, we lopen zo weer verder".



Met andere woorden: ga naar ze toe, leg uit dat je kind niet kan slapen, je elkaar niet verstaan in de tuin of dat gillen ook wel wat zachter kan en je hebt best kans dat de overlast een stuk minder wordt.Niet echt aan deze optie gedacht eigenlijk. Is dat reëel om die kinderen te vragen wat zachter te doen? Is het proberen waard natuurlijk, zeker op zo'n leuke manier, maar vergeten ze dat niet al na 10 minuten?
Alle reacties Link kopieren
Veel advies om even aan te kijken. Gaan we ook wel doen, we zijn niet binnen een maand verhuist, zeker niet als we nog een nieuw hutje op de hei moeten zoeken..



Wel hoopgevend dat er veel mensen zijn die het niet perse vervelend vinden en dat we ons huis dus heus wel verkocht krijgen (al wonen we niet in een populair randstedelijk gebied helaas).



Mijn vader riep oordoppen maar ik wil wel graag die fluitende vogels blijven horen...
Alle reacties Link kopieren
quote:wijndop schreef op 21 augustus 2016 @ 12:24:

[...]





Het is vooral het gegil en geschreeuw, juichen bij doelpunten enzo. Schel en hoog. Ik denk dat het beschouwd kan worden als 'normale' kindergeluiden, al vraag ik me altijd af of het nou echt zo hard moet, naar dat zal ook aan mij liggen, ik corrigeer mijn kinderen ook wat sneller dan gemiddeld maar ik weet natuurlijk ook niet hoe hard mijn kind gilt als ik er niet bij ben. Het is echt steeds in pieken, dus rustiger, drukker enzovoorts.



Naar zo'n wand hebben we al gekeken. Superduur, wel een overweging maar ze kunnen je niet garanderen dat het helpt, dat weet je pas als die is geplaatst... Duur om uit te proberen maar dus wel een overweging.Zelf uitproberen met matrassen en dekbedden? Gewoon zoveel mogelijk dempend materiaal op de schutting hangen en neerzetten, kijken of het helpt. En tegels misschien vervangen door (kunst) gras?
Alle reacties Link kopieren
Superwijf; dat lijkt me een heel goed idee, beetje goodwill kweken
quote:wijndop schreef op 21 augustus 2016 @ 13:25:

[...]





Niet echt aan deze optie gedacht eigenlijk. Is dat reëel om die kinderen te vragen wat zachter te doen? Is het proberen waard natuurlijk, zeker op zo'n leuke manier, maar vergeten ze dat niet al na 10 minuten?Wij wonen tegenover een voetbalveldje waar van 8-22 gevoetbald mag worden. Als ik ze buiten deze tijden aanspreek dat het tijd is om te gaan, krijg ik 9 van de 10 keer een 'geen probleem mevrouw' en die 10e keer een grote bek. In beide gevallen zijn ze binnen 10 min weg. Soms staat er overdag een radio aan en die gaat ook zonder problemen uit. Kortom, ik zou het eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al is gezegd hoor, maar ga eens een al snoep of een pak ijs halen in de winkel en ga eens naar ze toe. Leg het uit en geef ze allemaal iets lekkers. Doe dit een aantal weken achter elkaar (niet altijd iets lekkers maar gewoon uitleggen dat jullie soms last hebben van de herrie) veel kinderen die alleen buiten mogen spelen snappen dit echt wel hoor!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat vervelend voor je! Ikzelf zou ook naar verhuizen neigen, omdat een voetbalveld toch iets anders is als een speeltuintje voor kleintjes. Ik zou het zeker aankijken maar bij ons in de buurt is ook een veldje en daar is het toch wel vaak druk en niet alleen kinderen, ook jongeren. Ik zou er zelf niet tegen kunnen om naast te wonen en al helemaal geen zin hebben om met ijsjes proberen om te kopen en er steeds mee bezig te moeten zijn. Maar ik vind het heel tof dat anderen dat wel doen.



Misschien zou je met de gemeente kunnen overleggen of ze ervoor open staan een tijdslimiet erop te zetten, dus bijv wel doordeweeks tot 22:00 maar op zondag helemaal niet of alleen in de voormiddag ofzo (en dan een bordje ophangen met die tijden). Op die manier heb je iig hopelijk op bepaalde momenten rust.



In geluidsdemping zou ik niet investeren. Als je zo gevoelig bent en je ergert je al blauw dan ga je het toch nog steeds horen en jezelf afvragen of het nou zachter klinkt als eerst of niet etc.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en de spanning... Dat je gaat liggen en er al op gespitst bent of er een geluid komt of niet.. En als het dan begint zit je meteeeeen in je allergiezone. Dat zou voor mij ook reden zijn toch te kijken naar iets anders, omdat ik het niet los zou kunnen laten.



Als extreme optie zou je nog NLP kunnen overwegen, dat je jezelf traint om dit geluid met iets positiefs te associëren. Geen idee of het helpt maar dit heb ik zelf overwogen een tijd lang (niet gedaan uiteindelijk).
quote:mary57 schreef op 21 augustus 2016 @ 13:10:

[...]

Maar die mensen die er vandaan komen nog welZelfs dat zijn andere mensen geworden. Polen, Hongaren, Roemenen enz. zijn tegenwoordig EU-burgers.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO! Ik zou er zelf geen probleem mee hebben maar zoals je ook al aangaf, waar je last van hebt is subjectief. Verhuizen zou ik nog even uitstellen, ik ben zelf tot nu toe al 2x vertrokken vanwege geluidsoverlast en heb er eigenlijk spijt van.



Huis 1 was een nieuwbouwflat waar we allemaal tegelijk in kwamen. Mijn buurman vond het een goed idee om vanaf week 1 minstens wekelijks maar soms ook vaker op doordeweekse dagen een feestje te houden voor al zijn vrienden en dat ging dan vrolijk tot 6 in de ochtend door inclusies keiharde muziek, geschreeuw en soms complete vechtpartijen. Andere buren hadden er ook veel last van maar de woningbouwvereniging deed niet heel veel meer dan af en toe eens waarschuwen. Na 2 jaar waren mijn toenmalige vried en ik zo uitgeput van het gedoe dat we verhuisd zijn.



Huis 2 was een grotere flat, uitgezocht op het feit dat er veel ouderen in de straat woonden en het dus lekker rustig was. Binnen een jaar kwam 2 deuren verder een studentenhuis en onder ons kwamen ook studenten. Gevolg; overdag van 9.00 tot 21.00 constant de subwoofer van de onderburen, elke dag de hele dag en 2/3x per week vanaf 23.00 feest bij het studentenhuis waardoor we ook de halve nacht de slaaplamer uitdreunden.



Na anderhalf jaar zijn we daar ook vertrokken (en uit elkaar gegaan). Ondertussen woon ik in een fijn koophuis. Voordat ik verhuisde de wijk een aantal keer bezocht, buren gesproken, bij de gemeente navraag gedaan. Heb hier een tijd heerlijk rustig gewoond tot ik een paar maanden terug nieuwe buren kreeg. Eind van de middag gaan ze in de tuin zitten zuipen en dat duurt tot een uur of 2 in de ochtend waarbij het geluidsniveau steeds verder oploopt naar mate er meer drank in gaat. Zoiets als rustig een boek lezen of film kijken zit er in de woonkamer in elk geval de meeste avonden niet in. Laat staan dat in de tuin zitten echt mogelijk is. Ik slaap aan de voorkant dus dit is nog te overzien maar hun slaapkamer is naast de mijne. Als ze naar bed gaan wordt er vrolijk vanuit de slaapkamer door het hele huis geschreeuwd en ze vinden het ook geweldig om de hele buurt deelgenoot te maken van hun bedprestaties met als gevolg dat ik nu alweer regelmatig midden in de nacht wakker lig.



Het is dan in elk geval geen keiharde muziek meer maar echt gelukkig ben ik er niet mee. Doe mij dat pleintje met die spelende kinderen maar.



Sorry dat ik de topic zo hijack trouwens maar alle frustraties van de afgelopen 5 jaren kwamen even bovenborrelen toen ik het woord geluidsoverlast zag. Maar goed, ik heb er dus spijt van dat ik steeds geld uit heb gegeven aan verhuizingen en het opknappen van nieuwe woningen. Had het beter op kunnen sparen voor een vrijstaand huis want soms voelt het alsof ik nooit meer ergens een rustige plek ga krijgen. Daar kun je dus ook nog tegenaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valk schreef op 21 augustus 2016 @ 14:26:

Oh ja en de spanning... Dat je gaat liggen en er al op gespitst bent of er een geluid komt of niet.. En als het dan begint zit je meteeeeen in je allergiezone. Dat zou voor mij ook reden zijn toch te kijken naar iets anders, omdat ik het niet los zou kunnen laten.



Als extreme optie zou je nog NLP kunnen overwegen, dat je jezelf traint om dit geluid met iets positiefs te associëren. Geen idee of het helpt maar dit heb ik zelf overwogen een tijd lang (niet gedaan uiteindelijk).



Dat is dus inderdaad zoals ik ben. Ik erger me vrij snel, ben ik niet trots op. Ik zal eens naar NLP kijken, herinner me ineens een vriendin die dat ook heeft gedaan (voor iets heel anders) dus wie weet heeft die nog ideeën.



Gemeente heeft al een bordje laten ophangen (zoiets als houd rekening met de omgeving) en beloofd geen licht / lantarenpaal te installeren maar willen niet verder gaan dan dat jammer genoeg.



Ik heb ook bewondering voor de vriendelijke ijsbrengende buren, mijn man is daar misschien wat beter in. Ik merk ook wel aan mezelf dat ik daar niet zo'n zin in heb maar het probleem gaat niet vanzelf weg dus ik zal er zelf wat aan moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roeiboot schreef op 21 augustus 2016 @ 14:31:

Vervelend TO! Ik zou er zelf geen probleem mee hebben maar zoals je ook al aangaf, waar je last van hebt is subjectief. Verhuizen zou ik nog even uitstellen, ik ben zelf tot nu toe al 2x vertrokken vanwege geluidsoverlast en heb er eigenlijk spijt van.



Huis 1 was een nieuwbouwflat waar we allemaal tegelijk in kwamen. Mijn buurman vond het een goed idee om vanaf week 1 minstens wekelijks maar soms ook vaker op doordeweekse dagen een feestje te houden voor al zijn vrienden en dat ging dan vrolijk tot 6 in de ochtend door inclusies keiharde muziek, geschreeuw en soms complete vechtpartijen. Andere buren hadden er ook veel last van maar de woningbouwvereniging deed niet heel veel meer dan af en toe eens waarschuwen. Na 2 jaar waren mijn toenmalige vried en ik zo uitgeput van het gedoe dat we verhuisd zijn.



Huis 2 was een grotere flat, uitgezocht op het feit dat er veel ouderen in de straat woonden en het dus lekker rustig was. Binnen een jaar kwam 2 deuren verder een studentenhuis en onder ons kwamen ook studenten. Gevolg; overdag van 9.00 tot 21.00 constant de subwoofer van de onderburen, elke dag de hele dag en 2/3x per week vanaf 23.00 feest bij het studentenhuis waardoor we ook de halve nacht de slaaplamer uitdreunden.



Na anderhalf jaar zijn we daar ook vertrokken (en uit elkaar gegaan). Ondertussen woon ik in een fijn koophuis. Voordat ik verhuisde de wijk een aantal keer bezocht, buren gesproken, bij de gemeente navraag gedaan. Heb hier een tijd heerlijk rustig gewoond tot ik een paar maanden terug nieuwe buren kreeg. Eind van de middag gaan ze in de tuin zitten zuipen en dat duurt tot een uur of 2 in de ochtend waarbij het geluidsniveau steeds verder oploopt naar mate er meer drank in gaat. Zoiets als rustig een boek lezen of film kijken zit er in de woonkamer in elk geval de meeste avonden niet in. Laat staan dat in de tuin zitten echt mogelijk is. Ik slaap aan de voorkant dus dit is nog te overzien maar hun slaapkamer is naast de mijne. Als ze naar bed gaan wordt er vrolijk vanuit de slaapkamer door het hele huis geschreeuwd en ze vinden het ook geweldig om de hele buurt deelgenoot te maken van hun bedprestaties met als gevolg dat ik nu alweer regelmatig midden in de nacht wakker lig.



Het is dan in elk geval geen keiharde muziek meer maar echt gelukkig ben ik er niet mee. Doe mij dat pleintje met die spelende kinderen maar.



Sorry dat ik de topic zo hijack trouwens maar alle frustraties van de afgelopen 5 jaren kwamen even bovenborrelen toen ik het woord geluidsoverlast zag. Maar goed, ik heb er dus spijt van dat ik steeds geld uit heb gegeven aan verhuizingen en het opknappen van nieuwe woningen. Had het beter op kunnen sparen voor een vrijstaand huis want soms voelt het alsof ik nooit meer ergens een rustige plek ga krijgen. Daar kun je dus ook nog tegenaan lopen.Dat is wel heel veel pech.. Zegt mijn man ook, je weet niet wat je krijgt, maar wel wat je hebt. Vooralsnog geen last van de buren hier, na 21.30 uur is het hier rustig. Hopelijk vind je snel een plek waar je met plezier woont!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 21 augustus 2016 @ 13:39:

[...]





Zelf uitproberen met matrassen en dekbedden? Gewoon zoveel mogelijk dempend materiaal op de schutting hangen en neerzetten, kijken of het helpt. En tegels misschien vervangen door (kunst) gras?



Haha, ik zie het helemaal voor me, heel de schutting vol, de buren die me aankijken of ik gek ben...

Tegels hebben we weinig, we kunnen zo meedoen aan het antitegeltuinen topic...
ik weet niet hoe oud de kinderen nu zijn maar op het moment dat zij zelf in de speeltuin zich gaan vermaken heb je er vooral plezier van
Alle reacties Link kopieren
quote:wijndop schreef op 21 augustus 2016 @ 14:36:

[...]





Dat is wel heel veel pech.. Zegt mijn man ook, je weet niet wat je krijgt, maar wel wat je hebt. Vooralsnog geen last van de buren hier, na 21.30 uur is het hier rustig. Hopelijk vind je snel een plek waar je met plezier woont!Dank je wel! Ik denk dat ik hier voorlopig nog even blijf zitten. Met een beetje geluk wen ik er uiteindelijk aan. Beetje hetzelfde idee als bij jullie nu al snap ik perfect waar je mee zit. Als je je loopt te ergeren aan het geluid gaat de irritatie ook opbouwen en daalt je tolerantie en dat kan echt ontzettend veel stress opleveren. De zomer is nu bijna over dus met een beetje geluk wordt de overlast bij jullie snel minder!
Als het nog niet in het bestemmingsplan stond toen je het huis kocht dan kun je compensatie krijgen d.m.v. een planoloog voor de evt. waardedaling van je huis. Google even op bezwaar afgewezen en compensatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ijsjesplan best zou kunnen werken om het geluidsniveau een stukje omlaag te brengen, maar als het veldje bij TO bekend komt te staan als de plek waar ijs etc. wordt uitgedeeld, is de kans dat de hele meute binnenkort naar een ander veldje vertrekt natuurlijk een stuk kleiner... TO, ik zou eerst even afwachten of ze misschien binnenkort verhuizen, en juist op een ander veldje ijsjes uit gaan delen ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:wijndop schreef op 21 augustus 2016 @ 14:38:

[...]





Haha, ik zie het helemaal voor me, heel de schutting vol, de buren die me aankijken of ik gek ben...

Tegels hebben we weinig, we kunnen zo meedoen aan het antitegeltuinen topic...En dan ook nog twee kussens op je oren, vastgebonden met het ceintuur van je badjas. Maar serieus: ik zou dat eerder doen dan ik weet niet hoeveel geld uitgeven aan iets wat misschien helemaal niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook een bepaalde geluidsisolerende klimop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 21 augustus 2016 @ 14:58:

Als het nog niet in het bestemmingsplan stond toen je het huis kocht dan kun je compensatie krijgen d.m.v. een planoloog voor de evt. waardedaling van je huis. Google even op bezwaar afgewezen en compensatie.



Het was een braakliggend stuk, grote kans dat het een bepaalde bestemming heeft en dat dit ook in het bestemmingsplan stond toen TO het huis kocht. Dat het nu tijdelijk een speelveldje is, hoeft niets te veranderen aan het oorspronkelijke bestemmingsplan. En wie weet komt er een woontoren van 7 verdiepingen als de economie aantrekt.



TO, heb je voor je het huis kocht gekeken wat er in het bestemmingsplan staat?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven