Geluidsoverlast zang

07-02-2017 21:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers!



Onlangs ben ik verhuisd naar een andere stad, naar een redelijk gehorig appartement. Ik woon er super, alleen blijkt dat de (onder)buren helaas geluidsoverlast van mij ondervinden. Ik speel piano en ik zing. De eerste avond nadat de piano was geleverd en ik kort aan het spelen was belden ze aan om dit te melden.



We hebben het er over gehad, en ik vind het echt vervelend dat mensen last van mij hebben. Nu is voor het pianospel inmiddels een oplossing gevonden : ik heb een 'silent system' in laten bouwen waardoor ik op verder akoestische piano met koptelefoon kan spelen. Ik blij , want onbeperkt spelen zonder problemen en de onderbuurvrouw ook blij!



Alleen: mijn 2e grote hobby is zingen. Ik zing in een klassiek kamerkoor (sopraan, dus ik snap: ook niet fijn voor de buren! ). Voor het koor moet ik toch regelmatig repeteren om nieuwe stukken in te studeren. VAnavond toen ik aan het oefenen was belde de benedenbuurvrouw weer aan om te klagen. Hebben jullie nog tips hoe ik zo min mogelijk overlast met zingen kan veroorzaken? Wat ik al doe:

-Oefenen in de slaapkamer (achterkant huis) met alle tussendeuren dicht

-Zo kort mogelijk oefenen (15-20 minuten per dag)

-Zo vroeg mogelijk oefenen (maar ik werk full time, en de buurvrouw ook met ongeveer dezelfde uren, dus elkaar helemaal ontlopen zal niet lukken). Ik ben rond 5 uur thuis en begin dus meestal rond 17:15 met zingen zodat ze niet laat op de avond overlast heeft.



Ik hoorde ooit dat iemand een kamer had laten isoleren voor het maken van muziek, maar ik moet eerlijk zeggen: dit is mijn eerste koophuis (= nu vrij lege spaarrekening), plus dat silent systeem van de piano heeft ook flink wat gekost (bijna 2000 euro) . Dus heel veel om te investeren is er op het moment niet. Maar wellicht zijn er wat low-budget oplossingen?



Alvast bedankt voor het meedenken!
Huur een ruimte waar je kan zingen.



Verder is niet zingen in huis heel low budget.
Alle reacties Link kopieren
Top dat je er zo mee bezig bent! Kunt je niet ergens in een oefenruimte oid?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet met de buurvrouw afspreken dat je het bij een kwartier per dag houdt? Een beetje inleveren mag ze ook wel
Oefenen bij iemand van 't koor of een vriendin die vrijstaand woont? Of minder gevoelige buren heeft?

De buren af en toe gratis kaartjes voor één van jouw concerten leveren?



Overigens zou ik een half uur oefenen overdag (lees: voor 21u of als ze kinderen heeft 19 à 20u) vrij netjes vinden.

Het is niet dat je de hele dag door loopt te zingen of om 23u 's avonds aan 't oefenen bent ...
Vaste afspraak van een half uur per dag moet kunnen .
Alle reacties Link kopieren
@Babuino : Ja, op zich zegt ze dan dat ze die tijd en het tijdstip wel oké vindt, maar vervolgens belt ze toch weer aan dat ze het heel goed hoort. Ik vind het zelf ook vervelend dat ze last van me heeft en dan ben ik ook niet echt ontspannen als ik oefen. Het zit toch steeds in je hoofd.



@Oefenruimte Ja dat is misschien nog wel een idee. Ik ga eens googlen, heb geen idee hoeveel zoiets kost. Ik had altijd het idee dat het vooral voor bands geschikt was die echt een hele avond bvb repeteren. Iemand ervaring mee toevallig?
Ik zou daar ook een beetje kriegel van worden, maar goed, je bent nou eenmaal niet alleen op de wereld en je zal wel eens overlast ervaren van je buren. Staat ze misschien open voor wat afspraken mbt tijd? Dat je aangeeft wanneer je wilt oefenen zodat ze er rekening mee kan houden?
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:18:

@Babuino : Ja, op zich zegt ze dan dat ze die tijd en het tijdstip wel oké vindt, maar vervolgens belt ze toch weer aan dat ze het heel goed hoort. Ik vind het zelf ook vervelend dat ze last van me heeft en dan ben ik ook niet echt ontspannen als ik oefen. Het zit toch steeds in je hoofd.



@Oefenruimte Ja dat is misschien nog wel een idee. Ik ga eens googlen, heb geen idee hoeveel zoiets kost. Ik had altijd het idee dat het vooral voor bands geschikt was die echt een hele avond bvb repeteren. Iemand ervaring mee toevallig?Daar zou ik haar wel op aanspreken. Je oefent op een vaste tijd, maar dan moet ze dus niet komen klagen dat ze het hoort. Dat was nl de afspraak.
quote:gizzmo-returns schreef op 07 februari 2017 @ 21:18:

Vaste afspraak van een half uur per dag moet kunnen .Vind ik ook. En 17.15 is een heel beschaafde tijd om even te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Muziek spelen levert nou eenmaal soms overlast op maar in mijn ogen moet het op redelijke tijden kunnen.

Ik zou de buurvrouw tegemoet komen door te vragen welke tijd haar het minst stoort (bijvoorbeeld tijdens het eten?)



Mocht het echt problemen opleveren dan kan je misschien overleggen over gezamenlijk isolatie financieren.



Of geef de buurvrouw een koptelefoon cadeau
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je al veel hebt gedaan hoor!

Wat heb je voor vloerbedekking in de slaapkamer?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Als je mijn buurvrouw was mocht je wel elke dag even zingen hoor. Je hebt al aardig wat concessies gedaan, je buuv kan ook wel eens een oortje dichtknijpen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er een buurthuis waar je zou mogen oefenen. Ik kan me ergens indenken dat de buren last van je hebben, maar ja, aan de andere kant, als je niet vrijstaand woont, hoor je je buren nou eenmaal wel eens. Ik denk dat je al veel doet om overlast te voorkomen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de bieb van Rotterdam weleens oefenruimtes gezien.



Heb je gedacht aan kleden op de vloer of dekens aan de muur?
Alle reacties Link kopieren
Bij een mede-koorlid oefenen is ook nog wel een idee. Alleen ken ik ze nog niet zo heel goed (ben pas sinds m'n verhuizing lid van dit koor), maar wellicht over een tijdje. Verder geen vrienden met vrijstaand huis ; veel nog in studenten woningen die wellicht nog gehoriger zijn Bij mijn ouders kan wel, maar die wonen niet super dichtbij dus dat is 1 , max 2 keer per week mogelijk.
Mag zij dan overigens wel stofzuigen na 't werk?

Of haar wasmachine laten draaien?



Want dat veroorzaakt toch ook lawaai voor de buren?

En waarschijnlijk soms langer dan jouw zingen.
Zolang je zuiver zingt en niet uren lang, zou ik het geen probleem vinden. Het hele punt van een tijdafspraak is dat het dan ook geregeld is.



Ik woonde ooit in een gehorig huis en mijn buurvrouw speelde graag Chopin. Ik hoorde dan flarden langskomen als mijn kind sliep. Ik vond het heerlijk, ik mis het nog wel eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:hallekie schreef op 07 februari 2017 @ 21:20:

Ik vind dat je al veel hebt gedaan hoor!

Wat heb je voor vloerbedekking in de slaapkamer?Laminaat, dus waarschijnlijk niet optimaal. Een kleed zou dat echt schelen?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik dat jouw buuf best blij mag zijn met alleen maar een half uurtje zingen per dag. Vorige week nog een topic gelezen over een drummende buurjongen en volgens mij duurde dat een stuk langer. Die knul is gewoon brutaal en zegt dat ze niet moeten zeuren.



Maar goed, ik heb een vriendin die operazangeres is. Een goede stem produceert echt heel veel geluid. Ooit zongen we eens met een groep. Wij kwamen met acht niet boven haar stemgeluid uit. En de stemoefeningen zijn bepaald geen lolletje om naar te luisteren. Ik snap de buurvrouw dus wel een beetje .



Je zingt met een koor. Jullie hebben dus vast een ruimte waar je ook samen zingt. Kun je daar niet iets mee? En anders zou ik gewoon oefenen in de auto.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kun je niet samen met iemand uit het koor oefenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 07 februari 2017 @ 21:26:

Eigenlijk vind ik dat jouw buuf best blij mag zijn met alleen maar een half uurtje zingen per dag. Vorige week nog een topic gelezen over een drummende buurjongen en volgens mij duurde dat een stuk langer. Die knul is gewoon brutaal en zegt dat ze niet moeten zeuren.



Maar goed, ik heb een vriendin die operazangeres is. Een goede stem produceert echt heel veel geluid. Ooit zongen we eens met een groep. Wij kwamen met acht niet boven haar stemgeluid uit. En de stemoefeningen zijn bepaald geen lolletje om naar te luisteren. Ik snap de buurvrouw dus wel een beetje .



Je zingt met een koor. Jullie hebben dus vast een ruimte waar je ook samen zingt. Kun je daar niet iets mee? En anders zou ik gewoon oefenen in de auto.



Ik reis met ov



Het koor oefent in een muzieklokaal van een middelbare school, dat is 's avonds vaak verhuurd aan koren/ bands. We zijn wel op zoek naar een andere oefenruimte dus wie weet zijn daar wel mogelijkheden!



Ik snap haar verder ook wel hoor. Maar aan de andere kant denk ik; het is nog niet eens een half uur, wat is nou een kwartiertje? Maar goed, ik hoop op een fijne oplossing voor alle partijen
Alle reacties Link kopieren
Je zou een kleed kunnen proberen. Heb je het laminaat zelf gelegd? Meestal mag dat niet in appartementen vanwege de geluidsoverlast, dus als het wel gebeurd is, is het misschien wel geïsoleerd. Ik zou eens contact opnemen met de verhuurder om te informeren naar dat laminaat en of buurvrouw wel vaker klaagt. Je klinkt me heel redelijk in de oren, dus misschien is buurvrouw gewoon een zeurkous.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:23:

[...]





Laminaat, dus waarschijnlijk niet optimaal. Een kleed zou dat echt schelen?Ik heb er geen verstand van, maar een dik kleed zou wellicht kunnen helpen.
Ozo.
Voor mijn gemoedsrust had ik een kamer laten isoleren i.p.v. mijn piano, maar dat is achteraf gel*l Buitenshuis oefenen lijkt me niet echt handig. Ik vind dat je buuv een zeikerd is als ze het niet een half uur per dag kan tolereren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven