Geluidsoverlast zang

07-02-2017 21:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers!



Onlangs ben ik verhuisd naar een andere stad, naar een redelijk gehorig appartement. Ik woon er super, alleen blijkt dat de (onder)buren helaas geluidsoverlast van mij ondervinden. Ik speel piano en ik zing. De eerste avond nadat de piano was geleverd en ik kort aan het spelen was belden ze aan om dit te melden.



We hebben het er over gehad, en ik vind het echt vervelend dat mensen last van mij hebben. Nu is voor het pianospel inmiddels een oplossing gevonden : ik heb een 'silent system' in laten bouwen waardoor ik op verder akoestische piano met koptelefoon kan spelen. Ik blij , want onbeperkt spelen zonder problemen en de onderbuurvrouw ook blij!



Alleen: mijn 2e grote hobby is zingen. Ik zing in een klassiek kamerkoor (sopraan, dus ik snap: ook niet fijn voor de buren! ). Voor het koor moet ik toch regelmatig repeteren om nieuwe stukken in te studeren. VAnavond toen ik aan het oefenen was belde de benedenbuurvrouw weer aan om te klagen. Hebben jullie nog tips hoe ik zo min mogelijk overlast met zingen kan veroorzaken? Wat ik al doe:

-Oefenen in de slaapkamer (achterkant huis) met alle tussendeuren dicht

-Zo kort mogelijk oefenen (15-20 minuten per dag)

-Zo vroeg mogelijk oefenen (maar ik werk full time, en de buurvrouw ook met ongeveer dezelfde uren, dus elkaar helemaal ontlopen zal niet lukken). Ik ben rond 5 uur thuis en begin dus meestal rond 17:15 met zingen zodat ze niet laat op de avond overlast heeft.



Ik hoorde ooit dat iemand een kamer had laten isoleren voor het maken van muziek, maar ik moet eerlijk zeggen: dit is mijn eerste koophuis (= nu vrij lege spaarrekening), plus dat silent systeem van de piano heeft ook flink wat gekost (bijna 2000 euro) . Dus heel veel om te investeren is er op het moment niet. Maar wellicht zijn er wat low-budget oplossingen?



Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Haha ik zing ook klassiek en ik dacht ik even: zouden het mijn buren zijn die een topic openen? Maar serieus, ik ken het probleem vanuit mijn vorige huis. Ook ik zing sopraan in een klassiek koor én zit op zangles. Het is gewoon een herrie ;) Maar zolang je buurvrouw niet in een vrijstaand huis woont en jij maar zo kort zingt, moet ze echt niet zeuren. Het is normaal dat je elkaar hoort en je houdt rekening met haar! Ik begrijp wel dat het ongemakkelijk voelt om dan te zingen. Maar misschien went dit als je er wat langer woont? Als je je buurvrouw haar zin geeft, zing je dus nooit meer...
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Kijk dat jij het geen probleem vind betekend niet dat het normaal is en dat anderen dat ook vinden.

En dat ze dan zeuren.

Overlast is overlast en als je dat niet erg vind is dat fijn voor zo iemand als TO. Echt.



Maar anders dien je gewoon een andere oplossing te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is best hard denk ik



@Fee ik snap dat het overlast is, daarom ben ik ook op zoek naar een oplossing. Tzt kan ik wellicht bij mede koorlid oefenen en ik ga rondkijken voor oefenruimte. Maar ik wil niet mijn hobby gaan opgeven hiervoor.
quote:leahv schreef op 07 februari 2017 @ 21:49:

Haha ik zing ook klassiek en ik dacht ik even: zouden het mijn buren zijn die een topic openen? Maar serieus, ik ken het probleem vanuit mijn vorige huis. Ook ik zing sopraan in een klassiek koor én zit op zangles. Het is gewoon een herrie ;) Maar zolang je buurvrouw niet in een vrijstaand huis woont en jij maar zo kort zingt, moet ze echt niet zeuren. Het is normaal dat je elkaar hoort en je houdt rekening met haar! Ik begrijp wel dat het ongemakkelijk voelt om dan te zingen. Maar misschien went dit als je er wat langer woont? Als je je buurvrouw haar zin geeft, zing je dus nooit meer...Hoezo? Dan zing je buitenhuis en huur je een ruimte. Zingt in de muziekschool of samen met het koor op de locatie of je zorgt voor een goed geisoleerde ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zeg jij dan als zij aan de deur komt? Ze geeft namelijk eerst aan dat het tijdstip goed is en vervolgens komt ze klagen. Dat zou ik wel even benoemen. Zo kun je het nooit goed doen.
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:49:

Ja het is best hard denk ik



@Fee ik snap dat het overlast is, daarom ben ik ook op zoek naar een oplossing. Tzt kan ik wellicht bij mede koorlid oefenen en ik ga rondkijken voor oefenruimte. Maar ik wil niet mijn hobby gaan opgeven hiervoor.Dat hoeft toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:leahv schreef op 07 februari 2017 @ 21:49:

Haha ik zing ook klassiek en ik dacht ik even: zouden het mijn buren zijn die een topic openen? Maar serieus, ik ken het probleem vanuit mijn vorige huis. Ook ik zing sopraan in een klassiek koor én zit op zangles. Het is gewoon een herrie ;) Maar zolang je buurvrouw niet in een vrijstaand huis woont en jij maar zo kort zingt, moet ze echt niet zeuren. Het is normaal dat je elkaar hoort en je houdt rekening met haar! Ik begrijp wel dat het ongemakkelijk voelt om dan te zingen. Maar misschien went dit als je er wat langer woont? Als je je buurvrouw haar zin geeft, zing je dus nooit meer...



Ja precies! Niet hetzelfde koor toevallig?

Hoe doe jij het met oefenen? Of heb je een niet-gehorig huis?
Alle reacties Link kopieren
Je buurvrouw zeurt echt hoor! Jij hebt al meer gedaan dan veel mensen zouden doen.



Wij hebben ook gehorige huizen. Op bepaalde plekken in huis (als ik op de wc zit en de buren hebben bezoek kan ik het gesprek bijna letterlijk horen) hoor je het als de ander de trap oploopt/stofzuigt/wc doorspoelt/tv aan heeft of een stekker in het stopcontact doet.



Maar wij hebben aan beide kanten super aardige buren en we houden rekening met elkaar want je hoort elkaar dus echt wel. En als er een feestje is in de straat dan ligt er een briefje in de bus.



Spreek met haar een tijdstip af -- heb je gedaan maar doe het nog eens zodat het helemaal duidelijk is voor haar -- waarop het haar het minste stoort, bv idd met koken, als ze de afzuigkap aangeeft hoort ze je toch nauwelijks?

In Nederland wonen mensen gewoon dicht op elkaar op veel plaatsen en het is leven en laten leven.



Of geef haar een hond die ze elke dag uit moet laten, kan jij mooi zingen terwijl zij achter dat beest aanrent ;)
Alle reacties Link kopieren
Een kwartier zingen per dag? Wat een ontzettende zeurkous van een buurvrouw zeg.
Ik weet dat er ook wandel en fietspaden zijn in NH waar je mag/moet zingen. Zo hard als je kan. Koren gaan daar best vaak oefenen. Lekker buiten.
quote:Fee-de-Goede schreef op 07 februari 2017 @ 21:46:

[...]





Toeteren ( kost hier ruim 300 euro als je dat zo maar doet) ? En schelden? En TV's buiten te hard aan?

Geen idee waar jij woont maar allemaal geen normale leefgeluiden en hoor ik niet vanuit mijn terras/ tuin/ balkon.



Wel kinderen die spelen en mensen die hard praten in de zomer na 10 bier. Maar dat is af en toe. Niet elke dag.



In de zomer hoor ik hier tv's en radio's van 3 huizen verder.

En auto's die aan 80 de straat doorvlammen (terwijl ze 30 mogen).

En geregeld een hond die hier een half uurtje zit te blafffen.

I don't care ...



Sowieso hoor ik door de muur altijd wanneer de buurman de tv of de radio aan heeft.

Voor een paar uur.

Standje 75 ofzo, gok ik.

Voetbal moet ik niet eens zelf opzetten, want ik hoor zo ook wel wie er gescoord heeft en wanneer .



Zolang ze het niet doen om 3 uur 's nachts of erger nog ... om 7 uur 's ochtends, lig ik er echt niet wakker van.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 07 februari 2017 @ 21:50:

Maar wat zeg jij dan als zij aan de deur komt? Ze geeft namelijk eerst aan dat het tijdstip goed is en vervolgens komt ze klagen. Dat zou ik wel even benoemen. Zo kun je het nooit goed doen.Ja dat is ook zo. Ik was vanavond verbaasd dat ze ondanks eerder goed vinden toch aan de deur kwam. En dan bedenk ik achteraf pas wat ik het beste had kunnen zeggen Volgende keer ga ik haar daar wel op wijzen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is overlast. Van mijn ene buurvrouw hoor ik de kinderen rennen op de trap. Van de andere buurvrouw lopen en poepen de katten in mijn tuin. En ik zing af en toe. Ik ben dus van mening dat je allemaal moet geven en nemen om het gezellig te houden. En dat kan dus inderdaad zijn dat je een kwartiertje herrie maakt op een dag. Maar ook dat je op jouw beurt weer niets zegt over andere dingen (binnen het redelijke).
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner speelt meerdere blaasinstrumenten. Dat doet hij buitenshuis in een oefenruimte. En dan hebben wij nog een goed geïsoleerd huis met slechts aan één kant buren. In een gehorig appartementencomplex was ik er niet eens aan begonnen. Je bent sopraan zeg je, super gaaf. Maar dat lijkt me serieus hinderlijk voor de buren. Hopelijk vind je snel een oefenruimte.
Mijn buurvrouw zingt ook. Voor ze begint gooit ze alle ramen wijd open. Geen idee waarom. Ze zingt niet erg goed.

Ik vind dat jij het netjes oppakt. Geluidsoverlast heb je in zekere mate nou eenmaal te dulden. Zeker wanneer het laat in de middag is en niet overdreven lang.
Alle reacties Link kopieren
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:51:

[...]





Ja precies! Niet hetzelfde koor toevallig?

Hoe doe jij het met oefenen? Of heb je een niet-gehorig huis?Ik vroeg het me ook al af maar las dat jullie in een school oefenen. Wij in een kerk. Ik ben net verhuisd naar een niet gehorig huis. Hiervoor was mijn huis gehorig, maar had ik buurmannen die werkten als ik thuis was. Daar hield ik dan wel rekening mee. In het weekend zong ik wel gewoon, maar zorgde ik ervoor dat dat Max een half uur was. Nooit echt problemen mee gehad.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:54:

[...]





Ja dat is ook zo. Ik was vanavond verbaasd dat ze ondanks eerder goed vinden toch aan de deur kwam. En dan bedenk ik achteraf pas wat ik het beste had kunnen zeggen Volgende keer ga ik haar daar wel op wijzen.



Ik zou voor de volgende keer zingen nog even aanbellen en vragen of ze een bakje koffie/thee/borrel lust.

Kijken of ze het toch te hard vind, te lang of verkeerde tijd. En dan kijken of je er samen uitkomt.



Ik zou van een kwartier onder mijn kooktijd niet van de kook raken.. maar ik heb buren gehad die ook veel zongen en muziek aan hadden en daar werden de meeste buren en ik ook soms echt schijtziek van.



Stofzuigen, baby huilen, de tv een keer hard aan, was machine centrifuge, traplopen enz. is normaal.



Zingen en muziek maken valt niet onder normaal leefgeluid en dan maakt de tijd niets uit.

De overlastmaker dient daar gewoon mee te stoppen als dat gevraagd word.



Als mensen daar geen stampij van maken of samen met je afspraken willen maken erover is dat een gunst van hen en zo zou ik ze ook benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je buurvrouw zeurt. 30 minuten overdag zingen en muziek maken, als dat al niet meer kan.... Pfff



Ik vind zingen en muziek echt onderdeel van het leven en dus ook normale leefgeluiden, maar dat zal cultuurverschil zijn.
Fee is misschien je buurvrouw, Evangeline ?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon ergens buiten gaan oefenen? Ik wilde ook al auto voorstellen maar die heb je niet en je moet waarschijnlijk ook staan, maar heb je niet een leuk stukje hei of bos of duinen of een park oid in de buurt waar je kan gaan wandelen en dan direct even kan zingen? Of op je werk een loze ruimte waar je niemand tot last bent en waar je in je lunchpauze kunt gaan oefenen?
Am Yisrael Chai!
Wat een zeur, die buurvrouw. Ik mocht willen dat mijn buren zulk kortdurige overlast op een gunstig tijdstip veroorzaakten. Ik woon naast studenten, dus het kan in principe op elk moment van de dag of nacht feest zijn .



Ik zou zeggen: jammer buurvrouw. Ik zing elke dag tussen 17:30 en 18:00 en daarna ben ik weer stil (en dan vind ik het nog kort). Kan de buurvrouw dán mooi even een koptelefoon op doen. Vind het al heel schappelijk dat je je piano stil gemaakt hebt.



Ik heb overigens ook zo'n buurvrouw, die heel af en toe piano speelt. Zo lang het niet om acht uur 's ochtends in het weekend is, vind ik 't wel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Babuino schreef op 07 februari 2017 @ 21:15:

Kun je niet met de buurvrouw afspreken dat je het bij een kwartier per dag houdt? Een beetje inleveren mag ze ook wel





Eens, ik vind dat buurvrouw ook wel begrip mag opbrengen voor max 30 minuten zingen. Ze zal niet de hele dag thuis zitten, dus misschien kun je zingen als zij werkt. En dan extra lang .

Vind het ook goed van je dat je met de piano je je buren al zo tegemoet kwam.

Ik zou dan niet in de avond maar zo veel mogelijk op de dag oefenen, maar laat je ook niet teveel 'verbieden'!

Een huis is er om in geleefd te worden
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Hier ook een pianobuurvrouw. Geen probleem, het heeft wel wat



Aan de andere kant wonen dinosaurussen. Die stampen de hele dag en maken dinosaurus geluiden. Als je erop gaat letten word je vervelend ja. Dus ik heb me bedacht dat het wel heel bijzonder is dat er dinosaurussen naast mij wonen. Verder zijn ze overal uitgestorven he dus laat ze maar mooi de dinosaurus uithangen. Ben al lang blij dat ze niet zingen ( geintje )
Alle reacties Link kopieren
ik had ook in mijn vorige huis buren die veel piano speelden.

ZO ongelofelijk goed dat ik de TV zelfs zacht zette om te kunnen luisteren
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
Ik zou reuze blij zijn met buren die in een afgebakend half uur op afgesproken tijden lawaai zouden maken en verder stil zouden zijn.

Ik verbaas me over de intolerantie. Als er geklaagd wordt over buren die 's nachts uren een televisie keihard laten knetteren 'hoort' dat er bij. Of als de buurjongen de geluidsinstallatie knoeperhard op headbangen zet, dan moet je daarmee leren leven.

Waarom dan niet met deze overlast die veel minder lawaaiig is en veel korter duurt. En ook nog op een handiger tijdstip plaatsvindt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven