Geluidsoverlast zang

07-02-2017 21:12 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha forummers!



Onlangs ben ik verhuisd naar een andere stad, naar een redelijk gehorig appartement. Ik woon er super, alleen blijkt dat de (onder)buren helaas geluidsoverlast van mij ondervinden. Ik speel piano en ik zing. De eerste avond nadat de piano was geleverd en ik kort aan het spelen was belden ze aan om dit te melden.



We hebben het er over gehad, en ik vind het echt vervelend dat mensen last van mij hebben. Nu is voor het pianospel inmiddels een oplossing gevonden : ik heb een 'silent system' in laten bouwen waardoor ik op verder akoestische piano met koptelefoon kan spelen. Ik blij , want onbeperkt spelen zonder problemen en de onderbuurvrouw ook blij!



Alleen: mijn 2e grote hobby is zingen. Ik zing in een klassiek kamerkoor (sopraan, dus ik snap: ook niet fijn voor de buren! ). Voor het koor moet ik toch regelmatig repeteren om nieuwe stukken in te studeren. VAnavond toen ik aan het oefenen was belde de benedenbuurvrouw weer aan om te klagen. Hebben jullie nog tips hoe ik zo min mogelijk overlast met zingen kan veroorzaken? Wat ik al doe:

-Oefenen in de slaapkamer (achterkant huis) met alle tussendeuren dicht

-Zo kort mogelijk oefenen (15-20 minuten per dag)

-Zo vroeg mogelijk oefenen (maar ik werk full time, en de buurvrouw ook met ongeveer dezelfde uren, dus elkaar helemaal ontlopen zal niet lukken). Ik ben rond 5 uur thuis en begin dus meestal rond 17:15 met zingen zodat ze niet laat op de avond overlast heeft.



Ik hoorde ooit dat iemand een kamer had laten isoleren voor het maken van muziek, maar ik moet eerlijk zeggen: dit is mijn eerste koophuis (= nu vrij lege spaarrekening), plus dat silent systeem van de piano heeft ook flink wat gekost (bijna 2000 euro) . Dus heel veel om te investeren is er op het moment niet. Maar wellicht zijn er wat low-budget oplossingen?



Alvast bedankt voor het meedenken!
Een leuk liedje uit de top 100 allertijden meezingen is natuurlijk wel iets anders dan zangoefeningen als sopraan. Die zijn voor de niet-liefhebber echt niet fijn om dagelijks te horen. Mijn partner oefent saxofoon en ik heb medelijden met de buren, de meeste oefenstukken zijn vreselijk en worden eindeloos herhaald. Als hij mijn buurman was, zou ik ook gaan klagen. Liefde is het enige dat zorgt dat ik het kan uitzitten, maar meestal probeerik weg te gaan om boodschappen. Het is voor je buurvrouw en jou vast het fijnste om tot een goede oplossing voor beiden te komen. Oefenruimte buitenshuis lijkt me wel het fijnste, kun je zelf ook meer voluit gaan. Al is het maar een paar dagen per week dat ze het niet hoeft te horen. Hoe oud is je buurvrouw? Mss doet zij bepaalde dagen vaste momenten iets van sport of boodschappen buitenshuis dat je dan kunt oefenen?
Ik bedoel het overigens niet rot, houd zelf van piano studeren en kan zangtalent ook zeer waarderen, zou er zelf niet over klagen. Maar als iemand er echt last van heeft en verder geen zeurpiet is (want zeurpieten kun je niet tevreden krijgen). Wat zeggen andere buren ervan??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bovenburen die ook wel eens zingen (eentje zit in een theatergroep). En een overbuurjongetje (denk ik) dat trompet oefent, vreselijke toonladders. En een buurjongen die luid zit te gamen (of alleen maar oorlogsfilms kijkt met veel schieten en ontploffingen).

Maar dit is allemaal overdag en 's avonds voor tienen. Als ik eigen muziek aan doe, heb ik er geen last meer van. Het hoort nu eenmaal bij wonen in een stad.



Als het geluid urenlang zou zijn, zou ik er misschien ook wel eens wat van gaan zeggen. En nu ze een paar keer rond half 5 's nachts veel kabaal maakten met muziek en mensen over de vloer, heb ik er wel wat van gezegd en kreeg ik excuses.



Een kwartier per dag vind ik echt wel kunnen, en kan je niet met haar een tijd afspreken dat zij net boodschappen aan het doen is of op haar werk is ofzo?



En anders toch een oefenruimte huren... Of isoleren, zo duur zal dat toch ook weer niet zijn?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Mijn naaste buurvrouw en bovenburen heb ik het gevraagd of ze last hebben; zij zeggen van niet, dat het hoort bij het wonen in een stad, en de naaste buurvrouw zegt het wel mooi te vinden dus dat is geen probleem!



Ze is jong, ik denk 25-26 jaar zoiets. Ik weet wel dat ze ook aan sport doet, wel goed inderdaad om af te spreken wanneer zodat ik dan even kan oefenen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren speelden klarinet. Netjes afspraak over gemaakt. Later ging hun zoon drummen. Ook afspraam gemaakt. Ja rotherrie. Maar is maar even dus weer ik wanneer het stopt dus niet ergerlijk
Wat een naar probleem.

Wat heb je al veel gedaan om je buurvrouw tegemoet te treden!

Wat een vreselijk buurvrouw heb je, wat een zeurkous.



Ja muziek oefenen hoort bij gewone leefgeluiden, zolang het niet midden in de nacht is. Bij de hele dag oefenen is het ook raadzaam om met de buren te overleggen. Maar om 17:00 een half uurtje oefenen? is heel normaal. Het is natuurlijk heel prettig om dit wel met de buren te overleggen en rekening te houden met hun wensen. Maar het oefenen op een schappelijke tijd, eventueel in overleg, moet kunnen.



Het is normaal, of zou het moeten zijn, dat kinderen muziekles hebben en daar dagelijks 1/2-1 uur voor moeten oefenen, piano of viool of zo. Moet kunnen zolang het op schappelijke tijden is, d.w.z. tussen 8:00 en 22:00 uur. Alleen bij drummen neem je maatregelen.

Het is ook normaal dat volwassenen dagelijks in hun vrije tijd een instrument bespelen, niet de hele dag maar een uurtje 's avonds of zo.

De meeste mensen vinden dat gezellig of een teken van beschaving.



De huizen uit de 19e eeuw of eerder, en uit de jaren 1930, zijn vaak erg gehorig. Toch hebben de mensen die daarin wonen vaak een piano.

Die zogenaamde overlast heeft waarschijnlijk met (een andere) cultuur of klasse te maken.



Musici verdienen doorgaans niet veel en wonen vaak in kleine woningen in de stad, portiekwoningen of zo. Die studeren ook vaak thuis en geven ook vaak nog les thuis.



Als je in een koor zingt, dan zul je niet met een vol-volume operastem zingen, vermoed ik. Amateurs in een koor zingen meestal niet heel hard. En dan nog maar 20 min.!

Wat een ongelooflijke aansteller, die buurvrouw.

Maar je zit er wel mee, met dit probleem; wat naar voor je.



Ik heb het idee dat onze samenleving de laatste 20 jaar of zo veel onverdraagzamer is geworden. Hoe beter we het hebben, hoe perfecter het moet zijn, zoiets... Of is het neurotisch gedrag van een opklimmende lagere middenklasse? (Vergelijkbaar met wanneer je net het huis hebt schoongemaakt, dat je dan boos wordt als iemand voor een klein vlekje zorgt; terwijl als je huis "een gezellige rommel" is of als je het druk met andere dingen hebt, dit er niet toe doet.)

Of heb je gewoon pech?
Alle reacties Link kopieren
Enne, ter vermaak... https://youtu.be/4IRB0sxw-YU
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 22:43:

Mijn naaste buurvrouw en bovenburen heb ik het gevraagd of ze last hebben; zij zeggen van niet, dat het hoort bij het wonen in een stad, en de naaste buurvrouw zegt het wel mooi te vinden dus dat is geen probleem!



Ze is jong, ik denk 25-26 jaar zoiets. Ik weet wel dat ze ook aan sport doet, wel goed inderdaad om af te spreken wanneer zodat ik dan even kan oefenen!Hmm nou als de andere naaste buren zo reageren, lijkt het probleem wel vooral bij je buurvrouw te liggen. Mss is ze erg gevoelig voor prikkels maar mss wil ze dan ook meedenken in oplossingen als bv zelf tv met koptelefoon kijken zodat ze jou niet hoort. Succes met gesprek, hoor graag hoe het gaat lopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een sopraan als buurvrouw en ik vind het wel meevallen met de overlast. Ze zingt doordeweeks 2 keer een half uur en in het weekend vaak wat langer. Ik stoor me er niet aan, soms doe ik muziek op en dan hoor ik het niet meer. Ik heb er nooit over geklaagd, hoewel ze in die tien jaar nog steeds klinkt als een valse kat. Mijn vorige buurman speelde professioneel trompet en dat was 100x erger. Zo hard, zelfs met een noise cancelling koptelefoon op hoorde ik het. Echt verschrikkelijk. En hij wilde geen demper of zo gebruiken en oefende iedere dag. Daardoor weet ik wel hoe frustrerend overlast kan zijn, iedere dag weer werd ik gek van het getoeter. Zelf zou ik dan liever twee keer per week een uur last hebben dan iedere dag een kwartier, want dan kun je die uren gewoon even gaan wandelen of boodschappen doen. Zou dat niet beter zijn in jullie situatie? Of op écht vaste tijden zingen?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Die buurvrouw zou eens op vakantie moeten naar Thailand en Laos en daar slapen in zo'n bungalow met enkel geweven bamboemuurtjes. Qua geluid zo isolerend als een tentdoek.

En beseffen dat daar hele dorpen zo samenleven.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 07 februari 2017 @ 22:49:

Enne, ter vermaak... https://youtu.be/4IRB0sxw-YU
Ik zou me meer storen aan de regelmaat dan de tijd. 3 x per week een uur vindt ik minder erg dan elke dag een kwartier op een bepaald tijdstip. De hobby van je buren wordt dan een vast routineonderdeel van jouw dag en als je er niet van houdt kan dat op je zenuwen gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou twee tijdstippen noemen waarop je wil zingen en de buurvrouw daartussen laten kiezen. Laat haar dan een schriftelijke overeenkomst tekenen dat jullie dat hebben afgesproken, zodat ze niet toch weer praatjes gaat krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:54:

[...]





Ja dat is ook zo. Ik was vanavond verbaasd dat ze ondanks eerder goed vinden toch aan de deur kwam. En dan bedenk ik achteraf pas wat ik het beste had kunnen zeggen Volgende keer ga ik haar daar wel op wijzen.Goedzo
Ik woon in zo'n Amsterdams huis waar je bij de buren de wc hoort doortrekken en het zou niet eens in me opkomen om hier een piano te laten brengen, laat staan dat ik zou gaan zingen. Godzijdank denken mijn buren er net zo over.



Ander huis zoeken of buiten de deur oefenen.
quote:Mietrot schreef op 07 februari 2017 @ 22:05:

Fee is misschien je buurvrouw, Evangeline ?Moeilijk he begrijpend lezen?
Ik ben gevoelig voor geluiden, en snel geïrriteerd, maar een kwartiertje of halfuurtje per dag zingen op een normaal tijdstip moet wat mij betreft kunnen hoor. Ik vind dat je al een behoorlijke handreiking hebt gedaan, en dat ze nu even pas op de plaats moet maken. Het is netjes dat je rekening met haar houdt, maar zij is niet de enige die daar woont. Leefgeluiden ontkom je nu eenmaal niet aan met buren.
quote:evangeline_234 schreef op 07 februari 2017 @ 21:54:

[...]





Ja dat is ook zo. Ik was vanavond verbaasd dat ze ondanks eerder goed vinden toch aan de deur kwam. En dan bedenk ik achteraf pas wat ik het beste had kunnen zeggen Volgende keer ga ik haar daar wel op wijzen.Misschien de volgende keer een briefje op jouw deur hangen met jullie afspraken en een setje oordoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 07 februari 2017 @ 23:40:

Ik woon in zo'n Amsterdams huis waar je bij de buren de wc hoort doortrekken en het zou niet eens in me opkomen om hier een piano te laten brengen, laat staan dat ik zou gaan zingen. Godzijdank denken mijn buren er net zo over.



Ander huis zoeken of buiten de deur oefenen.

Wat een crime.

Gelukkig zijn er ook goed geïsoleerde huizen en mag je gewoon zingen en piano spelen in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even opmerken dat ik het werkelijk absurd vind dat to dan maar moet kijken voor een (betaalde) ruimte buitenshuis voor een kwartiertje per dag zingen! Een kwartier mensen... dat zijn 15 min, 900 sec. Die buuf stelt zich in mijn ogen aan. Je spreekt een tijd af en nog kom je zeuren? Owkeeee....

To, ik vind dat je genoeg gedaan hebt hoor. En zou haar de volgende keer zeggen, dit hadden we afgesproken en ik heb al een paar duizend euro uitgegeven, ik heb voldoende gedaan...

Mijn buurvrouw oefent ook bijna dagelijks met piano spelen en als ik het op dat moment écht niet trek vraag ik het haar een ander moment te doen. Dat vind ze geen probleem want ze weet waarom ik dat dan vraag. Maar dat is tot nu toe één maal gebeurd. Maar als er geen medische reden zou zijn waarom ik dit dan vraag zou het niet eens in mij opkomen te klagen voor een kwartiertje. Als ze nu drie uur per dag die valse herrie eruit zou gooien dan wellicht...



En ik ben erg gevoelig voor geluiden. Als kind was ik dat al maar heb geleerd mijn intolerantie voor geluiden om te zetten in iets positiefs. Je hebt nu eenmaal meer herrie in een appartement dan in een vrijstaande woning. Je weet dat je veel buren krijgt als je een appartement koopt, dan kun je geluid verwachten. En ja, rekening houden met elkaar moet je, maar dat werkt wel twee kanten op.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het wel geweten hoor! Vind jouw buur een flinke zeikmeut. Je komt haar al flink tegemoet en ik vind je een lieve meid zo te lezen. Zij kan niet zomaar eisen dat je 24/7 ruisloos leeft, of wel? Zware hekel aan dit soort egoisten. Leef zelf naast een opa en oma die dagelijks 7 koters in huis hebben, vreselijke herrie! Maar wie ben ik om hun even te vertellen hoe zij moeten leven? Heb geen goud bloed, andere mensen hoeven zich niet aan mij aan te passen. Tuurlijk is het vast vervelend voor je buurvrouw, maar je bent al schappelijk zat. Je hebt het steeds over een kwartiertje? Een uur moet ook nog wel kunnen, mits je dat afstemt op je omgeving natuurlijk. Zodra ze weer belt zou ik even goed duidelijk maken dat je écht samen wil komen voor een oplossing, maar dat de wereld niet van haar alleen is. Ook zij moet delen. Zij geniet van de rust? Jij van je muziek.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO, ik vind ook, dat een (samen afgesproken) kwartiertje tot half uur echt moet kunnen. Maar anders (als je weer een beetje geld hebt) kun je een 'Sound Booth' of 'Vocal Booth' aanschaffen. Zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen (dit is een voorbeeld, maar deze zou ik te duur vinden: http://www.vocalbooth.com).

Of je kan zoiets natuurlijk makkelijk zelf maken, even op youtube zoeken naar vocal booths
Alle reacties Link kopieren
Zingen is lastig weg te filteren he.. de piano kan dus wel, en toen mijn kind viool wilde spelen kozen we elektrische viool zodat dat met koptelefoon kan. Maar als weg isoleren niet kan of te kostbaar is, dan gaat het me te ver om het niet meer thuis te mogen doen. (Mits het bij redelijke tijden blijft zoals in dit geval)

Die vocalbooth is wel heel gaaf, heb niet gezien hoe duur het is.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 07 februari 2017 @ 21:30:

Ik vind echt dat je buurvrouw zeurt. Een kwartier a twintig minuten per dag de buren horen; wat maakt dat uit? Zeker als het op een schappelijke tijd zoals 17.15 is. Dan wordt er gekookt, gerommeld met pannen, etc. Dan zet zij toch een muziekje aan? Ze kan toch niet in een appartement gaan wonen en verwachten dat ze niets hoort van haar omgeving? Dan moet ze zelf iets vrijstaands gaan zoeken en hopen dat de vogels niet te hard fluiten.



To doet al concessies, oefent op een normaal tijdstip en niet belachelijk lang. Zelf een uur per dag overdag is nog heel redelijk.

De buuf moet niet zo zeuren. Ze klinkt als iemand die de hele hand neemt als je een vinger aanbiedt. Komen melden dat je het kan horen op het afgesproken tijdstip, echt?



Ze zou eens naast mij moeten wonen, ik draai soms muziek hard. Voornamelijk metal
quote:Felix_Urbexicus schreef op 08 februari 2017 @ 10:05:

[...]





Ze zou eens naast mij moeten wonen, ik draai soms muziek hard. Voornamelijk metal Ik heb zulke buren . Echt a-sociaal, de kopjes staan te dansen op tafel van de bassen. Ik kan mijn eigen tv niet eens meer horen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven