Geluk gehad, of fout van Woningbouwvereniging?

25-10-2016 15:36 58 berichten
Ik ben afgelopen april verhuisd naar een heel mooi huurhuis. Het is wel oud en de woningbouwvereniging wil er eigenlijk niets aan doen qua renovatie tot er een plan is voor de hele wijk. Dat kan nog wel een jaar of 10 duren (of langer). Nou ja: ons vorige huis stond in dezelfde wijk dus dat verhaal kennen we al 14 jaar. Dat we nu overal enkel glas hebben, daar zeuren we dus niet over. Wat noodzakelijk is en echt niet langer kan wachten, wordt wel opgepakt; voor we er in trokken is er een geiser verwijderd en een nieuwe CV ketel geplaatst.



Het is een beetje aftasten wat de woningbouwverening nu "noodzakelijk" vindt. In de periode van de verhuizing hebben we 3 maanden dubbele huur betaald om te kunnen klussen. We hadden geen geld om dat uit te besteden, en zelf ook weinig energie. Op de verhuisdatum was dus nog niet alles af, en zijn we er maar gewoon in getrokken. In die periode is er best intensief contact geweest en heeft de woningbouwvereniging ook echt de meeste dingen opgepakt die we meldden. Ik ben iedere dag blij dat ik hier nu zit, maar we hebben nog heel wat te doen. Het heeft ook een hele tijd stil gelegen omdat we gewoon uitgeput waren van alle inspanning, en het gezin even voor ging. Nu komen we dus regelmatig nog dingen tegen die niet goed zijn. Laatst was de WC-deur kapot; hij was voor de verhuizing vervangen en in knetterscheve scharnieren geforceerd. Daar kwam een barst van op de plek waar het scharnier in de deur zit. Iedere gek kon zien dat die deur niet goed was opgehangen, maar toen ik de woningbouwvereniging belde, kreeg ik ineens een hele preek dat ik veel te lang wachtte met melden, en dat het budget dat ze hadden rond de verhuizing nu afgesloten was. De deur werd wel gerepareerd, maar de wasbakken met barsten er in werden niet vervangen, hoewel ze dat wel gedaan zouden hebben als ik het meteen had gemeld. De toon was best intimiderend, alsof ik een kind was dat de les gelezen werd.



NU zit ik dus in een huis waaraan alles rammelt, en je steeds keuzes moet maken wat je oppakt; het is echt niet zo dat die wasbakken er als enige achterstallige punt uit sprongen en ik dat uit laksheid steeds heb uitgesteld. Het gebrek aan verlichting in de badkamer (er moet een extra stroomaansluiting komen) vonden ze ons eigen probleem, dus ik weet ook nooit wat ik nou moet melden of niet. Nu bedachtik pas later dat ik verwijten krijg over dingen die een opzichter gewoon zelf allemaal moet signaleren bij de eindopname met de vorige bewoners. Overal wordt op bezuinigd qua inspanning, en ook die eindcontroles en woningoverdracht gaat echt in een uurtje. En vervolgens moeten wij achter iedere loszittende plint, gaten in de muur, dichtgetimmerd raam etc. zelf aan.



Nu heb ik ten eerste nog best wat zaken die niet helemaal kloppen, waar we nog wel tegenaan gaan lopen nu we het klussen weer oppakken. Ik durf daarmee eigenlijk niet meer terug naar de woningbouwvereniging omdat ik dus zo stevig te horen kreeg dat het verhuisbudget is afgesloten, en er alleen nog maar klein onderhoud kan komen.



Maar ten tweede is gister een elektricien gekomen (op kosten van de woningbouwvereniging gelukkig) omdat het licht steeds raar knipperde en uitviel. Die constateerde een gevaarlijk slechte aansluiting in de meterkast; een draad was al half doorgebrand en de draad daartegenaan was al erg heet. Het huis was dus gewoon bijna afgefikt. En nu vraag ik me af of ik toch eens tegengas moet geven en de man van de woningbouwvereniging er op aanspreken dat ze ons zo'n slecht huis hebben overgedragen. Wat moet ik allemaal nalopen en controleren wat ze zelf niet gewoon goed gedaan hebben?



Denken jullie dat het zin heeft om de woningbouwvereniging hier op aan te spreken? Ik ben ten eerste gewoon best geschrokken. Maar het steekt me ook dat ze op zo'n beschuldigende toon tegen me praten dat ik eigenlijk niet meer over "normale" dingen durf te overleggen, terwijl dat dus eigenlijk oorspronkelijk gewoon hun eigen werk was dat ze niet goed hebben uitgevoerd.



Je kan je afvragen wat het effect van zo'n gesprek zou moeten zijn. Voor mij is dat dat ze weer normaal doen als er iets kapot is dat ik meld, en dat ze er niet zo'n heisa van maken. Ik weet dat het lastig is qua budget omdat de kostenpost voor de verhuizing is afgesloten, maar ik vind dat eigenlijk niet mijn probleem, maar het gevolg van hun eigen geringe inspanning. Sorry voor de lap tekst: ik heb even nodig om het voor mezelf op een rijtje te zetten. Wat denken jullie? Heb ik kans op deze uitkomst? Of moet ik gewoon in mijn handjes wrijven dat het goed is afgelopen met de meterkast en het hierbij laten...
Alle reacties Link kopieren
Als je niet durft bel dan met de huurcommissie en vraag hulp.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je dit huis überhaupt geaccepteerd?

En ik snap wel dat de woningbouw het vervelend vindt als je steeds met nieuwe zaken op de proppen komt. Je doet toch een rondje door het huis als je de sleutel krijgt; dan kun je dus aangeven wat niet goed is. En je kunt best eens iets later zien, maar steeds dingen melden is niet handig. Dat hoeft toch ook geen weken te duren? Je had dit veel eerder zelf kunnen constateren en melden.



En niet jouw probleem? Er is, neem ik aan, van te voren toch gezegd dat deze huizen in de toekomst gesloopt worden? Dan lijkt me dat je het onder die omstandigheden geaccepteerd hebt, dus het is geen kwestie van dat het jouw probleem niet is dat de pot leeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je titel al niet: hoezo 'geluk gehad'?
quote:minnimouse schreef op 25 oktober 2016 @ 15:45:

Waarom heb je dit huis überhaupt geaccepteerd?

En ik snap wel dat de woningbouw het vervelend vindt als je steeds met nieuwe zaken op de proppen komt. Je doet toch een rondje door het huis als je de sleutel krijgt; dan kun je dus aangeven wat niet goed is. En je kunt best eens iets later zien, maar steeds dingen melden is niet handig. Dat hoeft toch ook geen weken te duren? Je had dit veel eerder zelf kunnen constateren en melden.



En niet jouw probleem? Er is, neem ik aan, van te voren toch gezegd dat deze huizen in de toekomst gesloopt worden? Dan lijkt me dat je het onder die omstandigheden geaccepteerd hebt, dus het is geen kwestie van dat het jouw probleem niet is dat de pot leeg is.Dit. Maar TO kennende zien wij dat niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Je woont er al sinds april en hebt dus al bijna een half jaar de kans gehad om zaken bij de wbv aan te kaarten. Dan snap ik wel dat de wbv niet happig is op het vervangen van een wasbak met barsten, voor hetzelfde geld heb jij die barsten veroorzaakt.



Een gebrekkige meterkast is dan weer een ander verhaal en daarvoor zou ik de wbv dus zeker wel bellen.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Geluk dat haar huis niet is afgefikt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, het is al sinds april. Het is nu oktober. Je geeft aan weinig energie te hebben. Maar je hebt wel energie om berichtjes op Viva te typen en een mailtje/telefoontje naar de woningbouwvereniging lukte niet eerder?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je te veel verwacht van de woningbouw.



Bij mij was het ook zo, binnen een week dingen melden die niet goed zijn.



Vergelijk het met een vakantie huisje, daar moet je ook de eerste dag het melden als dingen van het inventaris ontbreken.



Daarnaast zijn dingen als een gat in de muur, tenzij je buitenlucht ziet, loszittende plint en zelfs lekkende kranen of de waskraan in mijn huurovereenkomst ook niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder.



Heb je geen informatieboekje gekregen met wie waar verantwoordelijkheid voor is?



Te weinig licht in de keuken of badkamer vind ik logisch dat dat je eigen verantwoordelijkheid is. Zo had ik geen vaatwas aansluiting die heb ik zelf geregeld.



Bij sommige woningbouw verenigingen kun je een abonnement afsluiten, paar euro per maand, en dan komen ze dingen wel maken.



Elektra is nu toch opgelost. Erg slordig, je kunt het nog melden maar wat schiet je er mee op?

Ze hebben het toch al gefixt?
Hoho: er wordt niets gesloopt in de toekomst! Er moet alleen gerenoveerd worden, en dat zal zo intensief zijn dat we er waarschijnlijk een tijd uit moeten. Dat is natuurlijk goedkoper dan ieder huis apart doen, maar ze stellen de plannen nu al JAREN uit, dus het wordt wel een beetje onhandig zo.



Ik ben dolblij met dit huis; het is groter en veel stiller dan ons oude huis dat aan een drukke weg lag. Dus hoewel we terecht enorm opzagen tegen de verhuisperikelen, was het zeker de moeite waard. Het is alleen gewoon nog wel ploeteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 15:51:

Hoho: er wordt niets gesloopt in de toekomst! Er moet alleen gerenoveerd worden, en dat zal zo intensief zijn dat we er waarschijnlijk een tijd uit moeten. Dat is natuurlijk goedkoper dan ieder huis apart doen, maar ze stellen de plannen nu al JAREN uit, dus het wordt wel een beetje onhandig zo.



Ik ben dolblij met dit huis; het is groter en veel stiller dan ons oude huis dat aan een drukke weg lag. Dus hoewel we terecht enorm opzagen tegen de verhuisperikelen, was het zeker de moeite waard. Het is alleen gewoon nog wel ploeteren.Nou ja gerenoveerd dan. In elk geval heb je al 6 maanden de kans gehad om deze gebreken te melden. Vind je jezelf ook niet heel erg laks hierin?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens je kunt wel dubbel glas aanvragen toch?



Je huurprijs gaat dan per maand wel iets omhoog. Maar dat weegt niet op tegen de energie besparing per maand.
Die loszittende plint zat in een afbrokkelende muur met een groot gat in de vloer er onder. Het gat in de muur was zo groot als je hoofd en opgevuld met kippengaas en purschuim (kwam onder oude behanglagen vandaan). De aansluiting in de badkamer betreft een stopcontact: er is nu alleen een stroompunt voor een lamp, maar als je dat verlengt naar een stopcontact, moet je het licht eerst aandoen voor er spanning op het stopcontact staat. Dus scheerapparaat, fohn of epileerapparaat kan je niet gebruiken.



Het waren geen kleine optische foutjes hoor. Het huis is 100 jaar oud en dat is best te merken.
Alle reacties Link kopieren
Die informatie boekjes en "extra" service abonnementen zijn vaak niet hetzelfde als volgens de wet onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt.



Bijvoorbeeld die kraan van gele_suikerspin, dat is gewoon voor de verhuurder. Extra abo of niet.

Er zijn op Internet lijsten te vinden wat precies onder wiens verantwoordelijkheid valt.



Te weinig licht naar je smaak in de badkamer is wel je eigen pakkie aan. Is er wel licht maar werkt het niet? Dan is het voor je verhuurder.



To, doe eens een lijstje met dingen die nog gedaan moeten worden?



Kapotte wasbak is volgens mij ook voor de verhuurder, want je huurt die wasbak.



Wat die budgetten er precies mee te maken hebben snap ik niet, dat de verhuurders budget op is ontslaat hem niet van zijn verplichtingen.
quote:minnimouse schreef op 25 oktober 2016 @ 15:54:

[...]





Nou ja gerenoveerd dan. In elk geval heb je al 6 maanden de kans gehad om deze gebreken te melden. Vind je jezelf ook niet heel erg laks hierin?



Nee dus: ze weten dat mijn man en ik gezondheidsproblemen hebben en dat we alles zelf moesten doen (heel klein netwerk). Mijn man was echt burn-out na de verhuizing en die heeft nu nog moeite om weer dingen op te pakken, dus dat is nu eenmaal ons tempo. We zouden het zelf ook liever anders zien; het is geen laksheid maar het doen met het budget en de energie die je toebedeeld hebt gekregen.



Dubbel glas is trouwens dus geen optie: dat willen ze voor alle huizen tegelijk inkopen bij een renovatie, en niet eerder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 15:56:

Die loszittende plint zat in een afbrokkelende muur met een groot gat in de vloer er onder. Het gat in de muur was zo groot als je hoofd en opgevuld met kippengaas en purschuim (kwam onder oude behanglagen vandaan). De aansluiting in de badkamer betreft een stopcontact: er is nu alleen een stroompunt voor een lamp, maar als je dat verlengt naar een stopcontact, moet je het licht eerst aandoen voor er spanning op het stopcontact staat. Dus scheerapparaat, fohn of epileerapparaat kan je niet gebruiken.



Het waren geen kleine optische foutjes hoor. Het huis is 100 jaar oud en dat is best te merken.De plint is jouw probleem, het gat in de muur die van de verhuurder. Het licht werkt, als je extra's wil is dat voor jouw rekening.
Alle reacties Link kopieren
Het licht in je badkamer lijkt me jouw verantwoordelijkheid. Je zag bij acceptatie toch dat er maar zoveel aansluitingen waren? Hang iets op op batterijen of je betaalt zelf een elektricien.



De meterkast is uiteraard hun verantwoordelijkheid, maar geef dat meteen aan. Zij hebben toch geen boodschap aan jouw gebrek aan energie en persoonlijk gedoe?



Ik zou, tenzij het zaken betreft zoals de meterkast, niet meer de woningbouw bellen maar dingen zelf oppakken. Ja, het huis is oud en ze hebben aangegeven dat het gerenoveerd zal (moeten) worden, maar dat is op lange termijn. Ook dat wist je. Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je ze tot dan voor alles wat niet lekker werkt aansprakelijk kan stellen.
Alle reacties Link kopieren
De afbrokkelende muur is ook hun probleem.



Geven ze geen sjoege op je (gegronde) klacht, dan speel je dat via de huurcommissie.
Het lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal dat je gebreken rond de opleverdatum meldt. En jullie wisten dat het een oud huis was, dus dan kijk je extra goed naar die gebreken. Ik vind het daarom vrij vreemd dat je nu een wasbak met barst wil melden, die had je een half jaar geleden op de lijst moeten zetten.



Dat een badkamer geen stopcontact heeft voor een scheerapparaat of föhn is helemaal niet gek, dat is ivm veiligheid.

Het stroomprobleem moest uiteraard dringend opgelost worden en dat is gedaan begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
Woningbouwverenigingen doen toch niet alleen aan onderhoud als er iemand verhuist? Stel, er ontstaat ineens zo'n gat in je muur waardoor je naar buiten kunt kijken. Dan krijg je toch ook niet te horen dat helaas het verhuisbudget is afgesloten, maar dat ze er zeker wat aan gaan doen als er iemandanders in komt? Een woningbouwvereniging heeft meer potjes voor onderhoud dan alleen een verhuisbudget.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 15:56:

Die loszittende plint zat in een afbrokkelende muur met een groot gat in de vloer er onder. Het gat in de muur was zo groot als je hoofd en opgevuld met kippengaas en purschuim (kwam onder oude behanglagen vandaan). De aansluiting in de badkamer betreft een stopcontact: er is nu alleen een stroompunt voor een lamp, maar als je dat verlengt naar een stopcontact, moet je het licht eerst aandoen voor er spanning op het stopcontact staat. Dus scheerapparaat, fohn of epileerapparaat kan je niet gebruiken.



Het waren geen kleine optische foutjes hoor. Het huis is 100 jaar oud en dat is best te merken.Ik heb ook geen stopcontact in mijn badkamer. Nog nooit gemist. Er bestaan oplaadbare apparaten en ik neem aan dat je in andere ruimtes wel stroompunten hebt.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 16:00:

[...]

Nee dus: ze weten dat mijn man en ik gezondheidsproblemen hebben en dat we alles zelf moesten doen (heel klein netwerk). Mijn man was echt burn-out na de verhuizing en die heeft nu nog moeite om weer dingen op te pakken, dus dat is nu eenmaal ons tempo. We zouden het zelf ook liever anders zien; het is geen laksheid maar het doen met het budget en de energie die je toebedeeld hebt gekregen.



Dat is heel vervelend voor jullie, maar niet het probleem van de woningbouwvereniging denk ik.



Ik denk dat het voornaamste punt is dat niet alle gebreken rond de opleverdatum zijn gemeld. Daarvoor hoefde je niet zelf te klussen. Alhoewel ik begrijp dat er met klussen altijd wat nieuwe dingen aan het licht komen.
Alle reacties Link kopieren
De juiste weg bij de huurcommissie is:



Uitzoeken welke van je klachten echt hun verantwoordelijkheid is.



Formulier met aanzegging klachten downloaden, invullen en naar je verhuurder sturen



6 weken wachten en ze de tijd gunnen actie te ondernemen.



Na 6 weken procedure starten. Dan komt oa een bouwkundige langs om te checken of je zeurt of een echte klacht heb.



Daarna volgt een hoorzitting en wordt aan de hand van de ernst van je klachten je huur verlaagd tot het gefixt is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 25 oktober 2016 @ 16:00:

[...]





Nee dus: ze weten dat mijn man en ik gezondheidsproblemen hebben en dat we alles zelf moesten doen (heel klein netwerk). Mijn man was echt burn-out na de verhuizing en die heeft nu nog moeite om weer dingen op te pakken, dus dat is nu eenmaal ons tempo. We zouden het zelf ook liever anders zien; het is geen laksheid maar het doen met het budget en de energie die je toebedeeld hebt gekregen.



Dubbel glas is trouwens dus geen optie: dat willen ze voor alle huizen tegelijk inkopen bij een renovatie, en niet eerder.Mwah, hoe vervelend het ook is, je bent wel degelijk zelf verantwoordelijk. En het lijkt me wel laks als je pas na 6 maanden dingen kunt constateren. Hoezo kan dat niet eerder dan? Je doet toch ook andere dingen? Waarom is het dan zoveel moeite om dit te melden bij de woningbouw?
Waarom schrijf je niet alle resterende gebreken op en dien je die (allemaal tegelijk), schriftelijk, in bij de woningbouwvereniging?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven