Geschilderde trap schuren en beitsen?

24-06-2016 18:02 36 berichten
Hoi,



Mijn trap heb ik jaren geleden een soort van gerenoveerd d.m.v. de vaste vloerbedekking te verwijderen die muurvast zat met spijkertjes, nietjes en vooral lijm. Daarna heb ik de trap netjes geschuurd, in de grondverf gezet en vervolgens wit gelakt. Het resultaat was erg mooi maar nu zit ik erover te denken om de trap helemaal terug te schuren naar het hout en dan te beitsen.

Is dat mogelijk of wordt dat een enorme klus die je liever niet aangaat.





Is er iemand op het forum die dit wel eens gedaan heeft?
Ik lees mee.
Zelfde plannen, Doppinda?
Alle reacties Link kopieren
Veel werk!! Vooral het schuren. Er moet veel af natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heeeeeel veel werk. Afbijtmiddel doet de grootste truc.
quote:ldbieepl schreef op 24 juni 2016 @ 18:26:

Heeeeeel veel werk. Afbijtmiddel doet de grootste truc.



Daar was ik al bang voor maar met afbijtmiddel bereik je dus al een heleboel en dan rest alleen nog maar het schuren qua voorbehandeling?



Ik zie zo op om de onderkant van de (open) trap te moeten behandelen en schuren
Alle reacties Link kopieren
Niet met een trap maar met een geschilderde bootopbouw.

Verf afbijt is het enige dat echt werkt tenzij je bereidt bent om er zeker 5mm (en mogelijk meer) af te schaven.

De verf gaat namelijk diep in alle gastjes/scheurtjes/kiertjes zitten en dat krijg je nooit weg met schuren alleen.

Zelfs met verf afbijt is het een enorme klus.

En hou rekening met weken (giftige) dampen in huis en een enorme stof bende.
Zou het niet kunnen met een verfbrander? Dat is ook veel werk, maar in ieder geval geen rotzooi zoals afbijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook met een verfbrander doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Een verfbrander komt niet in de kleine scheurtjes en de kans op brandplekken is groot.

Lijkt me geen probleem als je het daarna dekkend gaat verven maar als je het transparant gaat beitsen blijf je het toch zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schuren met de schuurmachine. Eerst even ontvetten. Groffe korrel beginnen, 80 ofzo. Dan ga je best snel. Is hij bijna kaal. Dan nog een rondje met 120 en 180 en lakken maar. Tussen de laklagen met 240 schuren.
Hoe heb je alle beschadigingen opgevuld?

Ga je dan alles uitsteken en vullen met de natuurlijke kleur?



Met een verfbrander kan je ook de kleine scheurtjes doen hoor. Afbijt vind ik zelf niet prettig maar het hangt van het aantal verflagen af.



Het lijkt mij heel mooi maar ook veel werk.
quote:granny71 schreef op 24 juni 2016 @ 18:48:

Een verfbrander komt niet in de kleine scheurtjes en de kans op brandplekken is groot.

Lijkt me geen probleem als je het daarna dekkend gaat verven maar als je het transparant gaat beitsen blijf je het toch zien.



Ik heb de trap weleens andersom gedaan: beits eraf branden en verf erop. Ik had geen brandplekken, maar dat kan wel gebeuren inderdaad.



Dan zou ik in dit geval eerst branden en daarna nog even goed naschuren, Dat moet sowieso, maar dan is de verflaag in ieder geval vast (grotendeels) weg zonder afbijt te hoeven gebruiken; dat is echt vreselijke rotzooi.
Ik zie t al wel. Ik ga m maar weer dekkend schilderen Hihi. Teveel werk.
quote:Doppinda schreef op 24 juni 2016 @ 19:39:

Ik zie t al wel. Ik ga m maar weer dekkend schilderen Hihi. Teveel werk.
quote:safrat schreef op 24 juni 2016 @ 19:18:

Hoe heb je alle beschadigingen opgevuld?

Ga je dan alles uitsteken en vullen met de natuurlijke kleur?



Met een verfbrander kan je ook de kleine scheurtjes doen hoor. Afbijt vind ik zelf niet prettig maar het hangt van het aantal verflagen af.



Het lijkt mij heel mooi maar ook veel werk.



Aan het opvullen van beschadigingen had ik nog niet zo snel gedacht terwijl de trap best hier en daar wel wat butsen heeft, niet veel maar voor een strak gebeitste trap is het misschien wel mooier.

Waarmee doe je dat, met vloeibaar hout ?



Met een verfbrander heb ik nog nooit gewerkt, klinkt wel eng.



Thnx voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:Doppinda schreef op 24 juni 2016 @ 19:39:

Ik zie t al wel. Ik ga m maar weer dekkend schilderen Hihi. Teveel werk.

Gelijk heb je.

Het zou vast mooi geworden zijn maar ik ben met de opbouw toen zeker 4 weken bezig geweest (was mijn werk dus thuis geen rommel) en nog kon je verf resten vinden als je goed keek.
quote:buurenbuur schreef op 24 juni 2016 @ 19:17:

Ik zou schuren met de schuurmachine. Eerst even ontvetten. Groffe korrel beginnen, 80 ofzo. Dan ga je best snel. Is hij bijna kaal. Dan nog een rondje met 120 en 180 en lakken maar. Tussen de laklagen met 240 schuren.



Ontvetten, natuurlijk!

Tussen de laklagen schuren begrijp ik niet helemaal, bedoel je daar de oude laklagen mee?
quote:Isa_Bela schreef op 24 juni 2016 @ 18:41:

Zou het niet kunnen met een verfbrander? Dat is ook veel werk, maar in ieder geval geen rotzooi zoals afbijt.Durf ik niet, ik heb daar ook nog nooit mee gewerkt
quote:Doppinda schreef op 24 juni 2016 @ 19:39:

Ik zie t al wel. Ik ga m maar weer dekkend schilderen Hihi. Teveel werk.





Welke kleur?

Een strak geverfde trap is natuurlijk ook mooi maar ik begin een beetje te balen van mijn witte glim glim trap die nu kaal begint te worden aan voorkant van de treden terwijl we daar alleen maar met sloffen of sokken op lopen. Nu het zo warm is lopen we op blote voeten en wordt de trap smoezelig. Wat natuurlijk ook wel weer schoon te maken is maar met een gebeitste trap zal het niet zo snel opvallen allemaal
quote:Nouschi schreef op 24 juni 2016 @ 18:43:

Ik zou het ook met een verfbrander doen.Ik ga me maar eens verdiepen in verfbranders, geloof ik.
quote:Velma schreef op 24 juni 2016 @ 19:45:

[...]





Aan het opvullen van beschadigingen had ik nog niet zo snel gedacht terwijl de trap best hier en daar wel wat butsen heeft, niet veel maar voor een strak gebeitste trap is het misschien wel mooier.

Waarmee doe je dat, met vloeibaar hout ?



Met een verfbrander heb ik nog nooit gewerkt, klinkt wel eng.



Thnx voor de tips!



Je kan voor elke houtsoort een vuller kopen. Of in verschillende kleuren.



Een verfbrander is echt geen moeilijk apparaat. Het is niet dat je trap opeens in de fik staat. Je kan kiezen uit verschillende standen en de afstand moet je gokken. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Je hebt er al 1 voor 45 euro ofzo. Bovendien kan je zoveel doen als je wil en meteen. Afbijt moet eerst intrekken.



Je hebt ook een goede verfkrabber nodig. Bij voorkeur een grote driehoek en een kleine voor de stukjes die moeilijk te bereiken zijn.
Of schilderen in een minder besmettelijke kleur? Ik zou er niet aan beginnen om hem kaal te maken, veel te veel werk.
Bij mijn deuren die ik nu aan het afbranden ben is er een soort doorzichtig bruinig vulmiddel gebruikt. Hars of lijm. Ik weet het niet precies. Denk dat je beter zoiets kan doen ipv vloeibaar hout.
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 24 juni 2016 @ 19:47:

[...]





Ontvetten, natuurlijk!

Tussen de laklagen schuren begrijp ik niet helemaal, bedoel je daar de oude laklagen mee?Nee de nieuwe lagen die je aanbrengt moet je licht opschuren en ook weer ontvetten. Dan hecht de volgende laag beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven