Gewone openhaard of gashaard?

01-07-2015 22:33 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, graag advies! Een echte openhaard lijkt me heerlijk maar wel een gedoe. Gashaard makkelijk, maar is het echt lekker warm? En net zo gezellig? Bedankt vast!
Alle reacties Link kopieren
Met dit weer maak je je druk over een open haard? Pfff, ik moet er nu even niet aan denken...
Alle reacties Link kopieren
Houtkachel.

Een open haard is erg inefficiënt, alle warmte verdwijnt door de schoorsteen.



Een gashaard is net zo gezellig als een dvd met een houtvuur.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een gashaard persoonlijk altijd een beetje klinisch, maar dat is puur smaak. Volgens mij komt er wel wat warmte vanaf, maar dat durf ik niet te zeggen.



Open haard, of nog beter, een houtkachel vind ik wel fantastisch. Ik vind het knetterende hout zo gezellig klinken
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik moest kiezen zou ik voor een gashaard gaan. Makkelijker, schoner, veiliger en net zo gezellig en warm.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Ik eigenlijk ook niet! Maar nog even wat bestellen voor de bouwvak begint 😉
Alle reacties Link kopieren
Nu even airco, in november praten we verder.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn toch geen vragen voor dit weer



(maar het antwoord is houtkachel)
Alle reacties Link kopieren
Uit milieuoogpunt zijn open haard en houtkachel niet zulke fijne keuzes. Die geven veel uitstoot.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Goeie! Houtkachel kan ik ook nog in overweging nemen, maar ziet dat er niet heel ouderwets uit? Of heb je ook modernere varianten? Eens even googelen..
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 01 juli 2015 @ 22:38:

Met dit weer maak je je druk over een open haard? Pfff, ik moet er nu even niet aan denken...Juist met dit weer. De installateurs hebben nu minder te doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Airco is al besteld 😁
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel al een schoorsteen etc?

Ik dacht dat echte open haarden tegenwoordig niet meer gebouwd mochten wordenworden ivm luchtkwaliteit oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 01 juli 2015 @ 22:43:

Uit milieuoogpunt zijn open haard en houtkachel niet zulke fijne keuzes. Die geven veel uitstoot.Katalysator

Er is een katalysator op de markt speciaal voor houtkachels die werkt als een soort roetfilter. De katalysator is ingebouwd in een stuk kachelpijp die eenvoudig aan de kachel kan worden aangesloten. Een belangrijk deel van de roet, koolwatersofverbindingen (PAK's) en geurstoffen wordt katalytisch omgezet. (...) Een emissie vermindering van minstens 75% is mogelijk. Een ander positief effect is dat de uitstoot van fijnstof met meer dan 50% wordt teruggebracht. De katalysator kan uitgevoerd worden met een speciaal, gepatenteerd, ingebouwd rooster. Het rooster filtert roetdeeltjes uit de rook die vervolgens door de katalysator worden verwerkt. Hierdoor wordt tot 90% van het fijnstof afgevangen.
Alle reacties Link kopieren
Ja die is er! En er staat nu een hele ouderwetse, lelijke houtkachel (heel ver van de muur, soort van midden in de woonkamer)
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 01 juli 2015 @ 22:39:

Houtkachel.

Een open haard is erg inefficiënt, alle warmte verdwijnt door de schoorsteen.



Een gashaard is net zo gezellig als een dvd met een houtvuur.



Dit. Alhoewel m'n schoonouders een gashaard hebben die wel gezellig en warm is. Maar lijkt me wat minder fijn voor je energierekening.

Wij hebben een houtkachel, top ding!
Alle reacties Link kopieren












Speksteenkachels vind ik wel mooi, en ze stralen nog lang warmte uit. Zogenaamd "modern" vind ik niets.







Wij hadden een inzethaard, die werd in het gat van de open haard gemonteerd.





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat een vraag met dit weer..



Maar er zijn prachtige moderne houtkachels, heb er zelf ook 1, ben er heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
http://www.sfeerverwarmin ... n-haarden/kachels_15.html
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 01 juli 2015 @ 22:43:

Uit milieuoogpunt zijn open haard en houtkachel niet zulke fijne keuzes. Die geven veel uitstoot.In diverse gemeenten loopt er de mogelijkheid om een subsidie asn te vragen als je een houtkachel koopt, als het maar een rendement van 80% of hoger heeft. Kennelijk wordt t dan welals milieuvriendelijk gezien (raar maar waar)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de visuals!! Na alle positieve ervaringen met de houtkachel ben ik toch nog even benieuwd of er iemand ervaring heeft met een gashaard of openhaard
quote:rieta schreef op 01 juli 2015 @ 22:43:

Of heb je ook modernere varianten? Eens even googelen..Ja, er zijn heel veel soorten. Wij hebben twee houtkachels in huis en de warmte is echt heerlijk. Word alleen nu wel misselijk van het idee, want het is al 25+ graden in de kamer.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er soms ook verwarmingsbuizen op aansluiten en daarmee je hele huis verwarmen.

Hangt af van het model.



http://www.klusidee.nl/Fo ... e-cv-verwarmen-t1688.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:rieta schreef op 01 juli 2015 @ 23:05:

Bedankt voor de visuals!! Na alle positieve ervaringen met de houtkachel ben ik toch nog even benieuwd of er iemand ervaring heeft met een gashaard of openhaardWil je het voor de sfeer of voor de warmte.? Mijn ervaring is dat een open haard niet zoveel warmte geeft als een gaskachel of houtkachel.
quote:Snoesje666 schreef op 01 juli 2015 @ 23:06:

Je kunt er soms ook verwarmingsbuizen op aansluiten en daarmee je hele huis verwarmen.

Hangt af van het model.



http://www.klusidee.nl/Fo ... e-cv-verwarmen-t1688.htmlBij een houtkachel is het ons afgeraden in de winkel. De eigenaar vertelde dat het eigenlijk niet goed werkt met gevaar voor ontploffing. (en toch wordt het verkocht )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven