Gezellige wandeling met hond!

21-01-2015 01:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hé daar allemaal!



Ik heb sinds een korte tijd een sociaal euveltje van mijn hond! En het leek me leuk om het op een gezellige manier op te lossen.



Ik heb sinds kort een galgo (Edward)( spaande greyhound) uit spanje laten overvliegen om mijn moeder een windhond te bezorgen uit vroegere dromen... Nu hebben we het fantastische beestje in huis en leek het eens leuk om het flink uit te laten rennen... Het is ondanks zijn 2 weken in NL... Maar de hond luisterd nog niet naar zijn naam maar verdient wel een plekje om uit te rennen.



Wie o welke honden liefhebber heeft een idee of plekje om het beestje zijn aard te laten tonen? En leek het leuk om er een leuke dag van te maken?



Graag suggesties of een berichtje terug! Wij (Edward en ik ) Kijken er naar uit.



Alvast bedankt,



Johan.
3x3 is 11 alles doen we zelf ;)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het handiger de rashondenvereniging te bellen of te mailen of daar het oproepje te doen. Of een hondenforum. Zou ik tenminste denken hoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat kan toch overal, je hond lekker uit laten rennen. Wat bedoel je met zijn aard tonen? Dat klinkt wat eng omdat ik weet dat sommige mensen met een greyhound achtige, het leuk vinden om ze in een bos tegelijk los te laten en wedden op wie het eerst een konijn vangt. Want dat is de aard van de greyhound, konijnen vangen! En vermoorden. Dus ik hoop dat je snapt dat ik dat een beetje eng vind klinken. Dat is trouwens illegaal he, op die manier op konijnen jagen. Je kunt daar hoge boetes voor krijgen als je een dier doodt op illegale wijze. Ik hoop niet dat je er zo een bent! Het kan trouwens wel als je een nepkonijn gebruikt maar dan nog mag erop wedden weer niet. Die arme greyhounds worden nog steeds misbruikt en mishandeld door sommige mensen. Waren ze maar wat assertiever he.



Maar als je gewoon iemand zoekt om samen met jou en je hond te wandelen, kun je beter een berichtje zetten onder contact en wat meer info geven zoals de regio en wie jij bent enzo. Zo vraag je wel erg breed namelijk.



Ik vind greyhounds erg leuk maar heb twee honden die daar niet goed mee samen gaan, maar ik kan wel het Noordsterpark in Wormerveer aanraden. Groot park waar vooral hondeneigenaren komen en in het hele park mogen ze los. En er zijn flink lange stukken om te sprinten. Doe wel laarzen aan want het is nu flink modderig daar. Ook genoeg gelegenheid voor de honden om te zwemmen. Het beste hondenloslooppark van Zaanstad is het. Enige minpuntje: geen verlichting, de lantaarnpalen zijn stuk dus als het donker wordt, moet je een zaklamp mee. Veel wandelplezier toegewenst.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Of zoek je gewoon een groot omheind gebied zodat de hond er niet vandoor kan gaan?



Het zal niet de eerste, en zeker niet de laatste "geredde" hond zijn die er vandoor gaat en nooit meer gezien word.

Of platgereden word, of nog wel gezien word maar zich niet laat vangen.
Ik zou eerst zorgen dat hij goed luistert. Los laten lopen, terwijl hij nog niet luistert is echt niet slim. Straks komt hij niet meer terug of laat zich niet meer vangen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Er zal vast wel een geredde-windhonden-Facebook groep zijn. Vraag daar hoe zij het met hun hond deden toen hij net in NL was en nog niet luisterde naar zijn naam.



En ik neem aan dat je moeder zich goed heeft verdiept in (geadopteerde) windhonden voor jij er een liet overkomen in verband met vroegere dromen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Eerst de hond laten wennen aan jullie. En zorgen dat hij gaat luisteren.



Spaanse honden hebben meestal heel erg veel meegemaakt.

Sommige honden blijven getraumatiseerd.

dit heb ikzelf bij een oom en tante gezien.



Gewoon thuis rustig de vertrouwensband opbouwen met spelen en spelenderwijs dingen leren.

Gelijk loslaten zou ik niet durven want stel je voor hij loopt weg.



Zelf heb ik voor mijn hond een flexlijn gekocht. Om zo het loslopen op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Koop bij een paarden zaak een longeer lijn van 20 meter of zoek een omheind gebied. Meer opties heb je nu nog niet, kans is te groot dat die er van door gaat.
Ik zou met hem op les gaan. Zo kan hij alle commando's goed leren en goed naar je leren luisteren. Toen ik met mijn toen nog jonge hondje een gehoorzaamheidscursus deed, waren daar ook mensen met een wat oudere adoptiehond. Ging prima: in de loop van de cursus werd hij een "voorbeeld" voor het jonge, onstuimige grut.
Hondenspeeltuin Bello in Rotterdam! Ik ga daar geregeld heen met mijn halve Podenco en hij kan zich daar heerlijk uitleven. Ze hebben ook windhondenuurtjes, dan wordt er net even wat harder gerend dan anders
Met een galgo naar de hondenschool wordt op zijn minst hylarisch maar zeker niet leerzaam



Hier 2 winders een galgo uit Spanje en een greyhound uit Engeland.

2 weken is echt echt veel te vroeg om los te laten, doe het niet!

Je wilt niet weten achter hoeveel vermiste honden wij hebben aangezeten omdat baasjes perse de hond wilde laten rennen. Kom een kijken op fb de besloten groep Buitenlandse honden. Daar zitten een heleboel kenners. Leg het daar eens voor.



Realiseer je dat een windhond veel meer km per uur kan afleggen en daardoor al snel km weg kan zijn. Omdat ze ook nog eens eenkennig zijn is de kans klein dat je hem weer terugvindt.

Ze bezeren zich gauw, dicht bos is minder geschikt dan een wat meer open vlakte.



Werk eerst aan een goede vertrouwensbasis. Wandel veel op dezelfde plek waar hij bekend gaat raken en de weg leert kennen.

Ga dan oefenen met een lange lijn en daaropvolgend korte stukken los met oefenen hierkomen en zo bouw je het verder uit.

Misschien heb je zelf of iemand anders een stabiele hond die goed los kan, als hij daar vaak mee wandelt zal het makkelijker zijn hem aan te leren terug te komen.



Welke stichting komt hij vandaan? Een goede stichting geeft hierin ook voorlichting. Als het goed is hebben ze dan ook afgeraden de hond los te laten de eerste weken/maanden.
quote:Monti schreef op 21 januari 2015 @ 08:52:

Met een galgo naar de hondenschool wordt op zijn minst hylarisch maar zeker niet leerzaam

Okee dat wist ik niet
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan waar je woont. In A'dam weet ik wel een plek.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Geen windhond hier. Wel een jachthond die veel beweging nodig heeft.



Dank voor de uitlaattips. Lijkt me leuk om eens een keer heen te gaan met de hond. Buiten het strand is het bij ons een beetje triest gesteld met losloop gebieden.
Minder is meer
Gehoorzaamheidstraining lijkt me een eerste vereiste. Verder kun je een lange lijn kopen en de hond daarmee uitlaten.
Alle reacties Link kopieren
Het strand is ideaal. Heerlijk uitgestrekt, genoeg ruimte voor je hond om te rennen, en tegelijkertijd kan hij nergens heen waar je hem niet meer zou zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sneppe schreef op 21 januari 2015 @ 09:54:

Het strand is ideaal. Heerlijk uitgestrekt, genoeg ruimte voor je hond om te rennen, en tegelijkertijd kan hij nergens heen waar je hem niet meer zou zien.



Eh.. de duinen in? Zo ver weg rennen over het strand zodat je hem niet meer kan zien?

En ook al zié je hem, als hij niet luistert dan heb je daar toch nog niks aan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Monti schreef op 21 januari 2015 @ 08:52:

Met een galgo naar de hondenschool wordt op zijn minst hylarisch maar zeker niet leerzaam



Mss niet zo zeer qua de oefeningen maar ze kunnen je zeer zeker vele tips geven over hoe een roedel werkt mbt rangorde en de vertrouwensband op te bouwen.

Zeker met voor een hond met een verleden is het júist essentieel om naar een goede hondenschool te gaan. Ik krijg de indruk uit de OP dat TO niet echt veel van hondengedrag weet, dus hup, naar cursus!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 januari 2015 @ 10:07:

[...]





Eh.. de duinen in? Zo ver weg rennen over het strand zodat je hem niet meer kan zien?

En ook al zié je hem, als hij niet luistert dan heb je daar toch nog niks aan?Doe eens aardig joh, het was een goedbedoelde reactie. Bij ons strand zijn er hekken, (scheveninger zuiderstrand) kan hij dus de duinen niet, met te ver weg rennen heb je gelijk. Waarschijnlijk kan Johan het best een lange lijn kopen voor de tijd dat zijn hond nog niet luistert.
quote:StoraHuntur schreef op 21 januari 2015 @ 10:13:

[...]



Mss niet zo zeer qua de oefeningen maar ze kunnen je zeer zeker vele tips geven over hoe een roedel werkt mbt rangorde en de vertrouwensband op te bouwen.

Zeker met voor een hond met een verleden is het júist essentieel om naar een goede hondenschool te gaan. Ik krijg de indruk uit de OP dat TO niet echt veel van hondengedrag weet, dus hup, naar cursus!daar heb je zeker gelijk in . Ik krijg overigens dezelfde indruk en hoop dat To het advies om hond voorlopig niet los te laten echt aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
Greyhounds en consorten hebben een dermate sterk jachtinstinct dat het heel moeilijk is om ze los te laten mét controlebehoud. Als ze een konijn zien of ruiken gaan ze er als een speer van door. Ik geloof niet dat je een moeilijker ras kunt treffen op dit gebied.



Ik zou de hond voorlopig aangelijnd laten, tenzij je een omheinde omgeving treft.
Strand zou ik inderdaad niet aanraden, gisteren dook er nog een hond de duinen in nadat hij een konijn vanaf het strand rook of zag.

En daar ging hij dus vrolijk achter aan, en was binnen enkele seconden uit zicht.



Sommige honden kunnen gewoon niet los lopen, en de combinatie van ras en achtergrond van jullie hond doet mij vermoeden dat het misschien wel handig is om de hond voorlopig niet, of misschien wel nooit los te laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank allemaal!



We hebben hem nog niet lang inderdaad. Maar de energie van het dier is bizar.



Hij is 3. Cursus e.d. staat dan ook niet in de planning.



Het was wat meer de bedoeling om een goede tip te vinden voor een mooi stuk omheind veld of gebied.



Het is inderdaad een lastige situatie. De Nazorg heeft me ook uitdrukkelijk verteld dat hij wel moet kunnen rennen. Maar zonder goede band met de hond is er inderdaad geen beginnen aan.



Heb vanmorgen al gebeld met 2 sportvereningingen en werd flink uitgelachten dus dat was niet echt een succes.
3x3 is 11 alles doen we zelf ;)
Naast de fiets laten rennen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dan wel een molosser kruising, die hebben ook nogal bananen in de oren. Wij hebben ook geen cursus gedaan maar hebben hem zelf getraind op de volgende manier.



We hebben hem zes weken lang aangelijnd getraind om bij ons terug te komen en vooral om de focus op ons te houden. Aan een lange lijn, wij hadden er 1 van 5 meter, je kunt ook langer nemen maar dan blijft ie sneller hangen tussen de struiken enzo. En heel simpel tijdens de wandeling door losloopgebied af en stoppen en hem bij ons roepen. We gingen pas verder als hij aan de voet kwam, dan beloonden we hem (in het begin met worst en kaas, later verbaal en met zijn bal). Als hij weg wilde rennen, kon dat natuurlijk niet en konden we hem terugtrekken. Als hij erg gefocused ergens op was, riepen we hem bij ons. En toen hij na zes weken elke keer meteen bij ons kwam als we hem riepen, mocht hij van de lijn. Maar als hij een keer niet meteen terugkwam, ging hij voor straf weer aan de lijn de rest van de wandeling. En we hebben de zes weken behandeling herhaald nadat bleek dat het niet voldoende erin zat. Streng maar effectief. We oefenen nog steeds af en toe, we hebben hem nu drie jaar. Hij komt nu heel betrouwbaar terug, zelfs als hij heel graag ergens achteraan wil.



Dat kun je proberen. Onze hond was erg met de omgeving bezig ipv ons, nu echt niet meer. Naast de fiets lopen is ook een heel goed idee. Dat vergt wel enige oefening en in de zomer kun je dat beter niet doen boven de 20 graden ivm oververhitting. Maar het is een geweldige manier voor energieke honden om hun energie kwijt te raken. Je kunt ze je ook stukjes laten trekken zodat ze echt even op hun hardst kunnen gaan. Koop wel een goed passend tuig. Ik heb K9 tuigen met een D ring aan de zijkant, dat schijnt goed te zijn voor rennen naast de fiets maar het kan ook met een tuig met een ring bovenop. Een galgo heeft wel een diepe borst en een smal nekkie dus het zou kunnen dat het even zoeken is naar het juiste tuig. Er is iig veel keus.



Doen windhonden aan apporteren? Geen idee, zou goed kunnen dat ze dat niet doen hoor. Maar dat is wel een goede manier om ze te leren bij je terug te komen. Als ze het leuk vinden, want alleen jij kan de bal weer voor ze gooien.



Het is al gezegd maar vertrouw nooit een hond die net bij je is te vroeg met loslopen, helemaal met eentje uit het buitenland en al helemaal een windhond. Jij ziet de konijnen niet maar een windhond ruikt er eentje zo van een kilometer afstand, als de wind goed staat, en ze zijn weg en uit zicht voor je met je ogen kunt knipperen. Daar staan ze om bekend. Je moest eens weten hoe vaak het gebeurt dat mensen naar het strand of bos gaan met een nieuwe herplaatser en dat ie wegrent en vermist raakt. Vaak. En dat loopt wel vaker slecht af ook, dat ze worden doodgereden. Doe het dus echt niet. Echt eerst hard trainen op bij jou terugkomen en bij je in de buurt blijven.



Bij een omheind stuk, hou er rekening mee dat honden hoger kunnen springen dan je verwacht. Ze kunnen vanuit stilstand soms meer dan 1,5 meter hoog springen. En sommige zijn er heel slim in om over een hoge muur te klauteren, als een berggeit zo slim. En je weet pas of je hond dat ook kan, als ie het probeert. Lukt het wel, ben je je hond kwijt. Zorg ook dat zijn chipgegevens op orde zijn voor het geval dat.



Er is vast ook een forum voor windhonden he, voor de meeste rashonden heb je forums. Misschien kun je daar wat adviezen krijgen van mensen die zelf een windhond hebben.



En het gezag krijg je ook door de hele dag door te oefenen met commando's, gewoon thuis. Oefenen met zijn aandacht krijgen kun je ook doen door zijn naam te zeggen en hem te belonen als hij dan naar je kijkt. Of hem bij je roepen vanuit een andere kamer en belonen als hij komt. Je bereikt veel met een hond door veel te herhalen, dingen in stukjes te oefenen en een lange adem hebben. En vooral altijd veel belonen. Je blijft ze eigenlijk continue trainen. Ik roep nu nog steeds, goed zo! als ze bij me komen of gehoorzamen aan een commando, altijd. Ze willen steeds duidelijkheid dus die moet jij ze geven. Gebruik daarvoor ook duidelijke lichaamstaal en gebaren. Laat ze zien en horen wat de bedoeling is, dat vergeten veel mensen. Ik praat veel tegen ze en durf ook een brul te geven als dat nodig is. Ik straf wel maar nooit fysiek, verbaal wel en ze weten goed wat NEE betekent. Ik ben vrij streng met wat wel en niet mag en ze gehoorzamen goed. Dus ze mogen hier gewoon op de bank. Waar het om draait, is dat ze er meteen afgaan, als ik dat zou willen. Dan roep ik gewoon, ga eens weg! En dat snappen ze.



Nu heb ik wel kruisingen met een flinke snuf herderbloed dus ze zijn redelijk goed te trainen. Onze reu is de koppigste. Maar windhonden zijn wel gevoelige honden dus een positieve benadering is belangrijk, veel belonen dus, en ik zou wachten met erg streng corrigeren tot jullie band wat beter is.



Ik weet dat ze tegenwoordig op cursussen veel met de positieve benadering werken, wat inhoudt dat je geen NEE mag zeggen en niet mag corrigeren. Dat vind ik weer veel te weinig duidelijkheid bieden voor een hond. Met een gevoelige hond moet je uitkijken met de toon van je stem, laat die niet te boos klinken. Je kunt ook NEE zeggen op een rustige, beheerste manier en ze bv wegduwen of op andere wijze duidelijk maken welk gedrag ongewenst is. Maar een hond moet wel leren wat wel en wat niet mag, vind ik. Dat kan ook op zachtaardige wijze.



Maar ja, stel dat je een goeie band krijgt en het gezag in handen en de focus op jou. En dat je lang oefent op terugkomen en dat dat lukt. Dan nog blijft een windhond riskant met loslopen, vanwege hun enorme jachtinstinkt en de vele konijnen in Nederland. Je zou kunnen kijken naar een groot bos waar geen grote wegen in de buurt zijn, zodat als ie achter een konijn aangaat, de kans dat hij wordt doodgereden iig klein is. Op de veluwe kan dat wel, denk ik, ik weet niet welke regio je zit. Maar ik zou toch alle mogelijke maatregelen nemen zoals flink trainen, voordat je hem loslaat in een bos. Succes ermee iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven