gezinsauto?

09-01-2017 13:37 86 berichten
Lease contract van mans auto loopt af. We staan nu voor de keuze van een nieuwe auto, het is nog onbekend of het weer een lease auto wordt, maar sowieso zal er iets nieuws komen. Onze kinderen hebben inmiddels volwassen afmetingen en we hebben drie kinderen. Nu zijn er weinig auto's met drie volwaardige zitplaatsen achterin. En daarnaast zitten we niet meer heel vaak met zijn vijven in de auto. Kinderen zijn nu 19, 17 en bijna 14. Advies van mensen om ons heen is om toch vooral geen rekening te houden met de kinderen want zolang gaan ze niet meer steeds mee. Dat klopt ook wel, als ik naar het laatste jaar kijk, hebben we ongeveer drie ritten van meer dan anderhalf uur gemaakt met zijn allen en vijf van meer dan een half uur. De rest betreft echt heel kleine stukjes waarop we in het vervolg zouden kunnen overwegen met twee auto's te gaan. Kinderen hebben nog geen rijbewijs maar wel al plannen.



Aan de ene kant vind ik dat we natuurlijk met het hele gezin in de auto moeten passen, aan de andere kant hebben we veel meer keus en veel minder kosten als we dat los laten. Maar zeg je dan op oma's verjaardagsetentje dat er maar één kind zelf moet zorgen dat hij er komt. Dillema. Wat zouden jullie doen? Veel mensen in onze omgeving hebben twee kinderen en begrijpen dus ook niet zo goed dat drie volwassen kinderen echt een ander verhaal wordt.

Auto kopen voor het hele gezin of niet?

Totaal aantal stemmen: 50

Ja, je moet er met zijn allen in kunnen (48%)
Nee, voor die paar keer kun je daar geen rekening mee houden (46%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden met 4 kinderen waarvan 3 >1.60m zijn in een Xara Picasso met 7 zitplaatsen.

Dat gaat nu nog goed, maar van zodra de jongste ook 10cm groeit, wordt het onhandig voor lange ritten.



Voor langere ritten vinden we het nu al gemakkelijker om met 2 auto's te rijden, ook hier is dat maar een paar keer per jaar.



De optie om voor de lange ritten een extra auto te huren vind ik wel een goeie.

Of je gaat voor de lease voor een auto met een extra achterbank.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 13:48:

[...]



Ik rijd zelf ook, maar heb maar een heel oud barrel waar we niet graag ver mee rijden.Dus jullie hebben twee auto's? Waarom het oude barrel er niet uitgooien en een andere kopen en dan voor de lange stukken met twee auto's rijden? Zo vaak gebeurd dat niet, dus dat je die paar keer dubbel benzine betaald is ook niet erg
quote:Falathiel schreef op 09 januari 2017 @ 13:59:

[...]



Dus jullie hebben twee auto's? Waarom het oude barrel er niet uitgooien en een andere kopen en dan voor de lange stukken met twee auto's rijden? Zo vaak gebeurd dat niet, dus dat je die paar keer dubbel benzine betaald is ook niet ergOmdat ik momenteel weer werkloos ben heb ik die auto niet echt nodig en dan kost het meer dan alleen die ene keer dubbel benzine. Ook nu nog geen idee of dat kan. Als man weer kan leasen is het mogelijk dat ik een auto koop, moeten we voor hem een auto kopen, dan kunnen we er geen twee kopen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat mag het kosten dan en aan welke andere voorwaarden moet de auto voldoen want je geeft verder veel nee en weinig voorwaarden. Er zijn zeker zat auto's geschikt voor 5 volwassen. De fiat 500l is er in een 7 zitter en bijvoorbeeld ook de vw touran.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:01:

[...]



Omdat ik momenteel weer werkloos ben heb ik die auto niet echt nodig en dan kost het meer dan alleen die ene keer dubbel benzine.Gelijk heb je, bizar om met twee auto's met vakantie te gaan. MOET je per se een nieuwe auto leasen? Serieuze vraag! Want een ouder model is vaak echt ruimer. Dus als je een ouder model Volvo station kunt leasen, hebben jullie genoeg ruimte èn het kost het bedrijf minder geld per maand.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 januari 2017 @ 14:02:

Maar wat mag het kosten dan en aan welke andere voorwaarden moet de auto voldoen want je geeft verder veel nee en weinig voorwaarden. Er zijn zeker zat auto's geschikt voor 5 volwassen. De fiat 500l is er in een 7 zitter en bijvoorbeeld ook de vw touran.Wat het mag kosten, weet ik zelf ook nog niet. Het gaat me vooral om de vraag of je met kinderen in deze leeftijd nog rekening houdt met die paar keer dat zij mee zullen rijden of dat je dat helemaal los laat. Want ook al had ik 50.000 tot mijn beschikking voor een auto dan nog is het de vraag of je elke maand de kosten wilt dragen van een grote auto of niet.
quote:Hunniebunnie schreef op 09 januari 2017 @ 14:04:

[...]





Gelijk heb je, bizar om met twee auto's met vakantie te gaan. MOET je per se een nieuwe auto leasen? Serieuze vraag! Want een ouder model is vaak echt ruimer. Dus als je een ouder model Volvo station kunt leasen, hebben jullie genoeg ruimte èn het kost het bedrijf minder geld per maand.Ja, lease is altijd een nieuwe. En zelf hebben we wel voorkeur voor leasen ivm het vaste bedrag en verder geen verrassingen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben de afgelopen jaren meerdere auto's gereden ((volvo v50, Renault megane, Renault scenic (oud en nieuw model), opel astra, vw golf, hyundai tucson)).

Wij hebben 2 kinderen maar reizen geregeld stukken met collega's of familie langere tijd.

Waardoor dat de 5e plaats dan ook bezet is door een volwassene.

Ik zou wederom kiezen voor een Renault scenic (wij hadden toen het model van 2007) is al van een paar jaar terug. Maar ik verwacht niet dat de allernieuwste heel veel veranderd is.

Zweer nu bij een Tucson, maar die kost ook meer en meer milieuvervuilend.
Not my circus, not my monkeys
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:05:

[...]



Wat het mag kosten, weet ik zelf ook nog niet. Het gaat me vooral om de vraag of je met kinderen in deze leeftijd nog rekening houdt met die paar keer dat zij mee zullen rijden of dat je dat helemaal los laat. Want ook al had ik 50.000 tot mijn beschikking voor een auto dan nog is het de vraag of je elke maand de kosten wilt dragen van een grote auto of niet.Losgaan. En die paar keer dat ze alle drie mee willen rijden, moeten ze maar even opgepropt zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:05:

[...]



Wat het mag kosten, weet ik zelf ook nog niet. Het gaat me vooral om de vraag of je met kinderen in deze leeftijd nog rekening houdt met die paar keer dat zij mee zullen rijden of dat je dat helemaal los laat. Want ook al had ik 50.000 tot mijn beschikking voor een auto dan nog is het de vraag of je elke maand de kosten wilt dragen van een grote auto of niet.Maar zou je anders een kleine auto nemen? Anders gewoon een model kiezen met 7 stoelen. Hoeft niet meteen een extreem dure auto te zijn maar als je twijfelt tussen een aygo of een grotere auto alleen voor de kinderen is het wat anders natuurlijk. Lijkt me wel dat je de komende 5 jaren 2 van de 3 wel in de auto hebt en misschien wel alledrie.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:05:

[...]



Wat het mag kosten, weet ik zelf ook nog niet. Het gaat me vooral om de vraag of je met kinderen in deze leeftijd nog rekening houdt met die paar keer dat zij mee zullen rijden of dat je dat helemaal los laat. Want ook al had ik 50.000 tot mijn beschikking voor een auto dan nog is het de vraag of je elke maand de kosten wilt dragen van een grote auto of niet.





En wat met de optie om de lease-auto niet te voorzien op de kinderen en voor die paar keer per jaar een tweede auto te lenen/huren?

En eens je terug werk hebt voor jou een (kleine) betrouwbare auto te kopen, dan kan je dat lenen/huren ook achterwege laten.



Wij hebben voor een gezinsauto gekozen omdat we 4 kinderen hebben, waarvan naar verwachting geen een de eerste 5 jaar het huis uit gaat, maar in jouw geval zou ik denk ik liever een kleinere lease hebben, is ook handiger met parkeren
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen (19/17/15) gaan nog mee op vakantie (wij gaan met auto op vakantie naar buitenland). Dus wij hebben gekozen voor ruime auto. We hadden een picasso met 5 echte zitplaatsen en rijden we in een mondeo station. Gebruiky gekocht. Super ruim. Als deze op is stappen we over op kleiner model want dan gat niet iedereen meer mee (over ong 5 jaar )
Alle reacties Link kopieren
Ga je nog vaak met het gezin een weekendje weg of op vakantie? Sommigen blijven dit met hun gezin doen al zijn de kinderen het huis uit. In zo'n situatie zou ik wel een gezinsauto overwegen. Anders voor een auto gaan waar je eventueel, hetzij minder comfortabel wel met zijn drieeen achterin past. Zoals een renault clio of megane?
Hebben ze geen OV-kaart waar ze gratis mee kunnen reizen (de oudste of evt de oudste 2)? Dan kun je ze oppikken bij een station en hoeven ze maar een klein stukje met z'n 3en achterin naar oma.

Gaan ze allemaal nog mee op vakantie? Kun je dan niet evt een ruimere of kleine tweede auto huren?

Ik zou voor die 5 ritten per jaar er geen rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Citroen heeft ruime modellen. En kia ook. Anders gewoon ff rondje garages maar wat ik mr afvraag. Wat is je spaarpot of je leasebijdrage want als ik het lees is dat meer je probleem dan dat et geen auto is voor 5 volwassen (lange) mensen.
We gaan dit jaar niet met zijn allen op vakantie. Volgend jaar nog niet bekend.



Dochter heeft nu studenten OV, volgend jaar heeft geen van de kinderen dat. En daarna hebben ze alleen een ma/vrij kaart.
Tegenwoordig is de achterbank vaak te verstellen waardoor je meer beenruimte hebt. Toyota Corolla Verso passen wij makkelijk in met 5 volwassene. Elke een eigen stoel.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vijf jaar geleden gestopt met leasen en hebben toen twee goede tweedehands auto's gekocht. Een kleine diesel voor mijn man (die maakt nogal wat kilometers) en een Grand Voyager voor mij. Ze hebben zichzelf inmiddels terugverdiend (5 jaar één Grand Picasso leasen, had ons zo'n €25.000,- gekost)



Mijn auto is de gezinsbak. We hebben vier pubers. Op de 2e rij zitten dezelfde stoelen als voorin, ideaal met lange kinderen. De bank achterin is ook makkelijk te bereiken tussen de stoelen door. Daar zit je iets minder ruim, maar ook dat is prima te doen.
quote:gordijn87 schreef op 09 januari 2017 @ 14:37:

Citroen heeft ruime modellen. En kia ook. Anders gewoon ff rondje garages maar wat ik mr afvraag. Wat is je spaarpot of je leasebijdrage want als ik het lees is dat meer je probleem dan dat et geen auto is voor 5 volwassen (lange) mensen.Mijn vraag is vooral óf we er nog rekening mee zullen houden. Vorige keer was oudste veertien en was dat geen vraag. We mogen zo veel zelf bijbetalen als we willen bij de lease auto. Maar de vraag is dus of we dat willen 62 maanden lang.
In het geval je toch eens met zijn vijven rijdt, kun jij toch ook achterin gaan zitten en je oudste/langste kind voorin laten plaatsnemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:45:

[...]



Mijn vraag is vooral óf we er nog rekening mee zullen houden. Vorige keer was oudste veertien en was dat geen vraag. We mogen zo veel zelf bijbetalen als we willen bij de lease auto. Maar de vraag is dus of we dat willen 62 maanden lang.Wat vinden de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Voor een 19-jarige zou ik iig niet nog 5jaar bijbetalen voor een auto.



Wij hebben voor man een grotere auto gekozen, maar bleven daarbij nog ruim binnen budget. Bijbetalen voor een grotere auto hadden we niet gedaan.

Investeer dan liever asap in een betrouwbare auto voor jezelf, is niet alleen handig mbt de kinderen maar ook voor je eigen veiligheid en comfort.
Zo nodig een auto (erbij) huren vind je geen optie? Als je het uitrekent kan het al snel uit volgens mij.
quote:yette schreef op 09 januari 2017 @ 14:48:

[...]

Wat vinden de kinderen?Die vinden er niet veel van, die willen graag goed zitten met zijn drieën. Kan hen niet veel schelen of ons dat 10 of 100 euro per maand meer kost.
quote:Lamis schreef op 09 januari 2017 @ 14:48:

In het geval je toch eens met zijn vijven rijdt, kun jij toch ook achterin gaan zitten en je oudste/langste kind voorin laten plaatsnemen?Dat doen we ook, maar zelf ben ik ook van volwassen formaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven