gezinsauto?

09-01-2017 13:37 86 berichten
Lease contract van mans auto loopt af. We staan nu voor de keuze van een nieuwe auto, het is nog onbekend of het weer een lease auto wordt, maar sowieso zal er iets nieuws komen. Onze kinderen hebben inmiddels volwassen afmetingen en we hebben drie kinderen. Nu zijn er weinig auto's met drie volwaardige zitplaatsen achterin. En daarnaast zitten we niet meer heel vaak met zijn vijven in de auto. Kinderen zijn nu 19, 17 en bijna 14. Advies van mensen om ons heen is om toch vooral geen rekening te houden met de kinderen want zolang gaan ze niet meer steeds mee. Dat klopt ook wel, als ik naar het laatste jaar kijk, hebben we ongeveer drie ritten van meer dan anderhalf uur gemaakt met zijn allen en vijf van meer dan een half uur. De rest betreft echt heel kleine stukjes waarop we in het vervolg zouden kunnen overwegen met twee auto's te gaan. Kinderen hebben nog geen rijbewijs maar wel al plannen.



Aan de ene kant vind ik dat we natuurlijk met het hele gezin in de auto moeten passen, aan de andere kant hebben we veel meer keus en veel minder kosten als we dat los laten. Maar zeg je dan op oma's verjaardagsetentje dat er maar één kind zelf moet zorgen dat hij er komt. Dillema. Wat zouden jullie doen? Veel mensen in onze omgeving hebben twee kinderen en begrijpen dus ook niet zo goed dat drie volwassen kinderen echt een ander verhaal wordt.

Auto kopen voor het hele gezin of niet?

Totaal aantal stemmen: 50

Ja, je moet er met zijn allen in kunnen (48%)
Nee, voor die paar keer kun je daar geen rekening mee houden (46%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer opvallend hoe vaak hier Franse auto's worden genoemd. Mijn ervaring met Franse auto's zijn verre van positief, qua ruimte maar zeker qua onderhoudskosten. Als ik jou was zou ik eens bij Skoda gaan kijken. Volkswagenkwaliteit voor lagere prijzen. Veel ruimte voor en achterin (bv Rapid sedan of Octavia) en redelijke onderhoudstarieven.
Ik zou drie volwaardige zitplaatsen toch echt wel een must vinden, wil ik zelfs ondanks dat we twee kinderen hebben. Met twee autostoeltjes kan er ook geen derde persoon meer naast/tussen bij ons. Wil ik in de volgende auto zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook uitgerekend wat het kost om te huren voor vakantie maar dat is pittig duur
quote:poldervrouw schreef op 09 januari 2017 @ 15:24:

Wij hebben ook uitgerekend wat het kost om te huren voor vakantie maar dat is pittig duurZe gaan niet met het hele gezin op vakantie dit jaar (en volgend jaar is nog onbekend). Het gaat dus maar om een paar keer per jaar een rit van anderhalf uur.
quote:poldervrouw schreef op 09 januari 2017 @ 15:24:

Wij hebben ook uitgerekend wat het kost om te huren voor vakantie maar dat is pittig duurKlopt dat hebben wij ook al uitgerekend.
quote:arnold103 schreef op 09 januari 2017 @ 15:10:

Altijd weer opvallend hoe vaak hier Franse auto's worden genoemd. Mijn ervaring met Franse auto's zijn verre van positief, qua ruimte maar zeker qua onderhoudskosten. Als ik jou was zou ik eens bij Skoda gaan kijken. Volkswagenkwaliteit voor lagere prijzen. Veel ruimte voor en achterin (bv Rapid sedan of Octavia) en redelijke onderhoudstarieven.Haha, wij zijn jarenlang zonder problemen in onze Citroën GS Break door Frankrijk getuft, drie kinderen op de achterbank. Menig Oostblokkertje voorbij getuft!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 januari 2017 @ 16:06:

[...]





Haha, wij zijn jarenlang zonder problemen in onze Citroën GS Break door Frankrijk getuft, drie kinderen op de achterbank. Menig Oostblokkertje voorbij getuft!Idem hier rij al 11,jaar vrolijk in m'n c1tje zonder problemen en m'n ouders rijden al 30,jaar niks anders.
Alle reacties Link kopieren
Met 3 kinderen kan ik me voorstellen dat je behalve 3 volwaardige zitplaatsen achterin ook nog een redelijke bagageruimte wilt. Dan blijft er maar 1 beste optie over: Skoda Octavia Combi. Ruimste in zijn klasse en relatief scherp geprijsd.
In mijn Hyundai i20 passen ook drie volwassenen op de achterbank. Zo zou ik niet naar Frankrijk willen rijden maar een paar uurtjes lukt best.

Voorheen had ik een Peugeot 206 en dat ging ook prima. Nu zijn onze volwassenen ook max 1,75, dus met echt lange mannen zul je wat krapper zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 09 januari 2017 @ 17:13:

In mijn Hyundai i20 passen ook drie volwassenen op de achterbank. Zo zou ik niet naar Frankrijk willen rijden maar een paar uurtjes lukt best.

Voorheen had ik een Peugeot 206 en dat ging ook prima. Nu zijn onze volwassenen ook max 1,75, dus met echt lange mannen zul je wat krapper zitten.I20 is leuke auto maar mijn kinderen zouden daar niet fijn achterin zitten
Alle reacties Link kopieren
Als het lukt met je man's leasebudget kun je ook gaan voor de Skoda Superbe, die is nog wat groter dan de Octavia. Heel luxe bak en ve.el bagageruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 14:58:

[...]



Die vinden er niet veel van, die willen graag goed zitten met zijn drieën. Kan hen niet veel schelen of ons dat 10 of 100 euro per maand meer kost.Maar wat vinden de kinderen van dat meereizen? Denken ze zelf nog lang met jullie mee te gaan? (Ik ben zelf bijvoorbeeld op m'n twintigste het huis uitgegaan en kocht toen zelf een autootje, dus ouders zijn toen uiteraard gestopt met rekening houden met mij als derde kind).
quote:-Nienke- schreef op 09 januari 2017 @ 18:38:

[...]

Maar wat vinden de kinderen van dat meereizen? Denken ze zelf nog lang met jullie mee te gaan? (Ik ben zelf bijvoorbeeld op m'n twintigste het huis uitgegaan en kocht toen zelf een autootje, dus ouders zijn toen uiteraard gestopt met rekening houden met mij als derde kind).Ze rijden nog graag mee bv naar familie aan de andere kant van het land. Even met zijn allen naar een stad waar verder op.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 13:42:

[...]



??

Nou nee hoor, niet als je anderhalf uur moet rijden. Het zijn mijn kinderen, maar geen kind meer. 1.86, 1.75 en 1.70 lang. De jongste is een jongen en zal de komende vijf jaar nog wel groeien tot zeker de lengte van zijn broer van 1.86. Waar moeten ze hun benen laten? Man is ook lang dus achter hem is niet de meeste ruimte over.Voor die enkele keer moet dat toch wel lukken? Zo lang is anderhalf uur nu ook weer niet. Wij zaten vroeger in een kleinere auto dan die je tegenwoordig hebt ook met z'n 3-en op de achterbank, zelfs met vakantie. Ja, we zaten klem, maar we hebben het allemaal overleeft.
Foutje
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen, dus bij voorbaat sorry als het dubbel is, maar is het een optie om voor die 3x per jaar met het ov te gaan? De oudste 2 hebben de leeftijd dat ze prima alleen met ov kunnen en misschien al een studenten ov hebben? Toen ik mijn studentenov had ging ik vaak vrijwillig met de trein als we een lange reis moesten maken (langer dan een uur). Wij hadden een enorme auto, maar dan nog had je met 3 volwassen lichamen achterin niet heel veel bewegingsruimte. En in de trein kon ik mooi een uurtje lezen voor mijn studie, in de auto werd ik daar wagenziek van. Ik vond het heerlijk om niet met de auto mee te hoeven, misschien vinden jou kinderen het ook wel helemaal niet erg?



In dat geval zou ik voor een auto kiezen waar je wel met zijn 3en achterin kan, maar dat het een beetje krap is zou ik niet erg vinden voor die paar keer per jaar en die korte stukjes.
Ik zou geen heel grote auto kopen. Voor die paar keer in het jaar anderhalf uur rijden kunnen ze best even iets minder ruim zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er nog rekening mee houden, je vertelt dat ze graag met familie uitjes nog meerijden. Hadden ze nu al concrete plannen om het huis uit te gaan, of als ze al een rijbewijs hebben en aan het sparen zijn voor een auto vind ik het was anders. Er zijn genoeg auto's waarin je 'gewoon' met drie volwassen achterin kunt zitten, en ik denk niet dat je daardoor alleen maar naar dure auto's hoeft te kijken. Feit blijft dat alleen jullie de beslissing kunnen maken of je er wel of geen rekening mee wilt houden, aangezien jullie beter kunnen inschatten of het noodzakelijk en/of gewenst is.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. De poll geeft niet echt een doorslaggevende uitkomst. Is in real life ook een beetje zo. Veel mensen roepen dat het niet nodig is om nog rekening te houden met je volwassen kind. Maar al die mensen hebben slechts twee (vaak nog jongere kinderen) en kunnen zich toch minder verplaatsen in onze situatie. Of zelfs geen kinderen (meer).



Ook bedankt voor de tips over merken en modellen. Was niet echt mijn vraag, want zelf ook wel een idee wat we willen als we het willen. De vraag voor ons zelf is meer of we zoveel extra willen uitgeven voor het gemak van altijd een passende auto voor de deur. En hoe het naar de kinderen over komt als je een auto koopt die in basis geschikt is voor een kind minder dan je gezin groot is.
Alle reacties Link kopieren
Op die laatste vraag kan ik wel antwoord geven. Ik ben de oudste van drie zussen, en met de laatste auto hebben ze bewust nog rekening met mij gehouden. Ik mag dan al boven de 18 zijn maar woon nog thuis en ga graag met familie uitjes mee, en had dus zeker not amused geweest wanneer ze een auto hadden gekocht waarbij ze geen rekening met mij hadden gehouden, daar ik toch net zo goed onderdeel van het gezin ben. Ik vind ergens dat je het niet helemaal kunt maken om geen auto te hebben waarin je al je kinderen kunt vervoeren zolang ze nog thuis wonen en ze geen eigen vervoer hebben. Maar daar staat tegenover dat ik er zo over denk omdat ik vaak meega met het gezin, als nauwelijks mee zou gaan en het dus om enkele keren per jaar zou gaan zou ik er hoogstwaarschijnlijk anders in staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 09 januari 2017 @ 13:44:

[...]





Ja, met auto bedoel ik wel een èchte auto. In een Fuck Focus past het niet nee. Maar in een, ik noem maar wat (en wij hebben 'm), Volvo V70 (ouder model) past dat echt gemakkelijk!Wij hebben een Ford Focus en hier passen met gemak lange mensen op de achterbank, we hebben al zo vaak met 3 vrienden van 1.80 en langer ritten van meer dan 2 uur gemaakt. Iedereen zegt ook goh wat een ruimte achterin.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 09 januari 2017 @ 19:50:

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. De poll geeft niet echt een doorslaggevende uitkomst. Is in real life ook een beetje zo. Veel mensen roepen dat het niet nodig is om nog rekening te houden met je volwassen kind. Maar al die mensen hebben slechts twee (vaak nog jongere kinderen) en kunnen zich toch minder verplaatsen in onze situatie. Of zelfs geen kinderen (meer).



Ook bedankt voor de tips over merken en modellen. Was niet echt mijn vraag, want zelf ook wel een idee wat we willen als we het willen. De vraag voor ons zelf is meer of we zoveel extra willen uitgeven voor het gemak van altijd een passende auto voor de deur. En hoe het naar de kinderen over komt als je een auto koopt die in basis geschikt is voor een kind minder dan je gezin groot is.Ik heb er dus 3. 15/16/19 en we hebben gekochy zodat iedereen meekan. Zou raar zijn een auto voor 3 te kopen terwijl we met 5 Zijn Over 5 jaar is het anders. Dan is jongste 20. Die zal dan vermoedelijk niet meer meegaan dus kan eventueel kleiner gereden worden
quote:poldervrouw schreef op 11 januari 2017 @ 19:20:

[...]

Ik heb er dus 3. 15/16/19 en we hebben gekochy zodat iedereen meekan. Zou raar zijn een auto voor 3 te kopen terwijl we met 5 Zijn Over 5 jaar is het anders. Dan is jongste 20. Die zal dan vermoedelijk niet meer meegaan dus kan eventueel kleiner gereden wordenWas ook wat mijn gevoel zei, maar in onze omgeving in real life dacht men er toch anders over. Over vijf jaar is onze jongste negentien is toch anders want dan is oudste vierentwintig.
Alle reacties Link kopieren
Ook niet alles gelezen, maar is de VW Passat al genoemd? Wij hebben zelf een V70, maar laatst zat ik achterin in een VW Passat en die is qua beenruimte echt een stuk ruimer dan de onze (die toch ook al niet klein is). Ik vond zelfs het gevoel in de Passat luxer dan in onze V70 van 3 jaar oud met best een boel opties.
quote:the4ofus schreef op 11 januari 2017 @ 20:58:

Ook niet alles gelezen, maar is de VW Passat al genoemd? Wij hebben zelf een V70, maar laatst zat ik achterin in een VW Passat en die is qua beenruimte echt een stuk ruimer dan de onze (die toch ook al niet klein is). Ik vond zelfs het gevoel in de Passat luxer dan in onze V70 van 3 jaar oud met best een boel opties.

We zoeken geen model, maar toch bedankt. De vraag was met óf we voor een vijfzitter gaan of voor een vier persoons met een vijfde plek die niet echt volwaardig is.



Zoiets als; koop je twee tweezits banken voor een gezin van vijf volwassen personen? Of koop je dan een tweezits- en een driezitsbank?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven