Gootje tegen het plafond: alternatief gezocht

20-01-2017 20:15 39 berichten
Dag mede-forummers,



Wellicht dat dit topic bij 'Overige' hoort, maar voor nu zet ik 'm maar even hier.



We willen een lamp boven de eettafel hangen. Die lamp is het probleem niet, zo gekocht. Het ophangen is ook het probleem niet, zo gedaan.



Het probleem is dat het aansluitpunt voor die lamp niet direct boven de eettafel zit. Het ding zit op een onlogische plek in de ruimte, wel dicht bij de eettafel in de buurt, maar de eettafel kan er niet onder worden geplaatst, want dat is onlogisch (en ook nog eens niet mooi en geheel onpraktisch) in de beschikbare ruimte.



Anyway, dan kan je dus zo'n gootje tegen het plafond maken waar je de kabel van de lamp naar het aansluitpunt in verbergt (zie afbeelding), maar ik vind dat toch zo'n afschuwelijk gezicht. Ik ken het alleen niet anders, zie het bij veel mensen thuis, maar ik vind het echt niet mooi.



Mijn vraag dus: iemand een idee hoe het anders kan? Heel het aansluitpunt laten verplaatsen lijkt me wat rigoureus (en prijzig), maar die gootjes vind ik ook niets (jaja, ik weet het, eerste wereldproblemen).



Alvast bedankt voor het meedenken



sleuf laten vrezen. Geeft wel hoop bende. flexibel pvc pijpje erin, met paar krammetjes vast zetten, door dat pijpje de electra draden laten lopen, en daarna weer dichtsmeren.



Zo moeilijk is het niet. Geeft alleen een hoop troep.

Kosten +- 100 euro gok ik als je het laat doen.
Hoeft niet heel prijzig te zijn, frezen en dan stucen.

Veel andere opties zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
Het snoer los laten hangen. Een beetje ruim, dus niet strak tegen het plafond.

Wel een mooi snoer kopen bijvoorbeeld doorzichtig met een koperen kern.
Klinkt beide als een goed idee, bedankt!



Ik vind het niet erg om even een stofbende te hebben, dus dat frezen en stuken is een optie. Wij hebben alleen een plafond wat niet glad is, maar met van die korreltjes (kan even niet op het goede woord komen), dus moet ik als m'n man er weer is even met hem checken hoe makkelijk of moeilijk dat weer recht te trekken is.



En anders inderdaad het idee van Janneke44, klinkt ook best goed
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 20 januari 2017 @ 20:19:

Het snoer los laten hangen. Een beetje ruim, dus niet strak tegen het plafond.

Wel een mooi snoer kopen bijvoorbeeld doorzichtig met een koperen kern.Hebben wij ook, want balkenplafond. Is mooier dan zo'n goedkoop kapje en gootje.
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 20 januari 2017 @ 20:19:

Het snoer los laten hangen. Een beetje ruim, dus niet strak tegen het plafond.

Wel een mooi snoer kopen bijvoorbeeld doorzichtig met een koperen kern.



Inderdaad, los laten hangen.



Beetje dit idee:

Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 20 januari 2017 @ 20:19:

Het snoer los laten hangen. Een beetje ruim, dus niet strak tegen het plafond.

Wel een mooi snoer kopen bijvoorbeeld doorzichtig met een koperen kern.Ja, dat staat het natuurlijkste. Zo'n gootje staat lelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een wat luxere versie van de goot gaan, chroom.



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Of je maakt er abstracte kunst van zoals hier:



wij hebben cablecup (zie bijv op snoerboer.nl)

Dit geeft al een heel ander gezicht! Je kan ook een mooi rond plafondplaat eerst op maken en dan een cablecup erop. Kijk even op bovengenoemde site naar alle foto's. Dan begijp je wat ik bedoel met plafondplaatje. Weet even de benaming niet meer namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Haha, wat mensen al niet voor creatiefs verzinnen!



Die losse draad ziet er best okay uit. Geen idee of ik mijn man zo gek ga krijgen (vindt dingen al snel te slordig staan, of in dit geval, hangen), maar ik kan allicht een poging wagen door met wat voorbeelden aan te komen zetten.



En anders toch dat frezen en stuken overwegen als dat kan bij ons plafond. Maar no way dat dat gootje er gaat komen.
quote:nephthys schreef op 20 januari 2017 @ 20:30:

[afbeelding]Dat ziet er inderdaad tof uit, alleen het aansluitpunt ligt nogal ongunstig ten overstaan van de eettafel. Als je met een gootje zou moeten werken zou je 'm of diagonaal moeten bevestigen of met een knik erin van aansluitpunt tot lamp. Als het ding gewoon een beetje rechtlijnig uit de richting had gelegen maar wel gecentreerd boven de tafel uit had kunnen komen als je een horizontale lijn had getrokken van lamp naar aansluitpunt, dan was het al een stuk makkelijker
Alle reacties Link kopieren
Sleuf maken.Beetje werk maar het mooiste.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Martje2801 schreef op 20 januari 2017 @ 20:18:

sleuf laten vrezen. Geeft wel hoop bende. flexibel pvc pijpje erin, met paar krammetjes vast zetten, door dat pijpje de electra draden laten lopen, en daarna weer dichtsmeren.



Zo moeilijk is het niet. Geeft alleen een hoop troep.

Kosten +- 100 euro gok ik als je het laat doen.Je vergeet dat de meeste plafonds gespackt zijn (die spikkels) dus dat je dat bij moet werken en het hele plafond opnieuw verven. Met een beetje pech 2/3 keer voordat je het niet meer ziet.
quote:nephthys schreef op 20 januari 2017 @ 20:24:

[...]





Inderdaad, los laten hangen.



Beetje dit idee:

[afbeelding]Zoiets hebben wij ook. We hebben de lamp zelf een nieuw stofsnoer gegeven (oa bij snoerboer veel keus) in een kleur die bij de rest van het interieur past.
quote:RegretteRien schreef op 20 januari 2017 @ 20:53:

[...]





Je vergeet dat de meeste plafonds gespackt zijn (die spikkels) dus dat je dat bij moet werken en het hele plafond opnieuw verven. Met een beetje pech 2/3 keer voordat je het niet meer ziet.Dat is wat ik bedoelde, gespackt! Goed, dan gaat dat frezen en stuken 'm dus niet worden, want met dit oppervlak ga ik niet heel het plafond opnieuw laten doen Dan toch maar eens kijken naar opties voor zo'n loshangend draad. Er is vast wel een leuke lamp waar dat qua stijl een beetje bijpast.
quote:RegretteRien schreef op 20 januari 2017 @ 20:55:

[...]





Zoiets hebben wij ook. We hebben de lamp zelf een nieuw stofsnoer gegeven (oa bij snoerboer veel keus) in een kleur die bij de rest van het interieur past.Dat Snoerboer kende ik helemaal niet, wat een uitkomst! Heb een handige man dus die weet vast wel hoe daar mee om te gaan.
Ik vind het voordeel van een mooi draadje dat het de indruk wekt dat je expres gekozen hebt voor een beetje extra snoer om te showen. Ipv een goedkope oplossing voor een ongelukkig gekozen lichtpunt.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten van één lichtpunt (op de verkeerde plek) naar drie lampen. Wij hebben ook een plafondlamp van de snoerboer gekocht en loshangende stofsnoeren (linker op het plaatje) genomen in dezelfde stijl als van de lampen. Maar wij hebben wel retro/industriële stijl lampen waar het snoer ook een beetje om de staaldraad heen bungelt, dus ik vind het wel leuk staan.



Alle reacties Link kopieren
Is het plafond hol? Anders kan je een gat boren, met een stukje snoer aan het huidige kroonsteentje vastmaken en dit door het plafond heen trekken naar het gat.
Je kan ook een gedeeltelijk verlaagd plafond maken en daar je snoeren achter verbergen.

Even snel iets opgezocht wat een beetje het idee geeft. http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/9 ... fond_1.jpg

Ik bedoel dus niet met de ledverlichting in het plafond verwerkt; die moet je even wegdenken.

Een loshangende draad vind ik erg lelijk. Maar ik ben dan ook van het superstrakke.
Alle reacties Link kopieren
Een knikarm? Zoiets bedoel ik.

Kan denk ik alleen als de afstand die je moet overbruggen niet te groot is. Voordeel is dat je de lamp ook nog een anders kan afstellen.
Geen idee of het plafond hol is. Zal Man er eens naar laten kijken.



Plafond verlagen gaat me wat ver

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven