Groen dak: doen?

23-09-2016 15:27 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een deel van ons huis bestaat uit een plat dak. De dakbedekking, zo'n 30 jaar oud, is nodig aan vervanging toe. Dat willen we sowieso binnenkort laten doen, maar we denken erover dan meteen een sedumdak aan te laten leggen, een groen dak. Schijnt goed te zijn ter isolatie, als wateropslag, het is fijn voor de fauna en het ziet er ook nog eens leuk uit vanuit ons slaapkamerraam. Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee; is een groen dak een goede investering?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt dus niet de kleur groen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat je zelfs in aanmerking komt voor een subsidie van de gemeente. Verdiep je daar eens in. Ik vind een groen dak wel iets hebben.
Alle reacties Link kopieren
O haha, nee, het zal wel groen uitvallen, want het zijn plantjes.!



http://www.groendak.info/sedumdak/
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Helaas, aan subsidie doet onze gemeente niet, wel aan een lening maar dat vinden we niet nodig.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik had het op de schuur van mijn vorige huis.

Het stond heel leuk en isoleerde prima.

Enige nadeel was dat je het wel water moet geven als het langere tijd droog is en dit op een dak vaak niet zo makkelijk is.

Qua kosten heb ik geen idee omdat het bij ons met restjes van ex man zijn werk is gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook leuk. Ik verzamel plaatsje van groene daten op instagram.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben dit op delen van hun dak (de platte delen inderdaad) en zijn super tevreden. Ze wonen er nu een half jaar (nieuwbouw) en ziet er erg cool uit, isoleert goed en geen onderhoud. Zij hoeven het geen water te geven.

En natuurlijk goed bezig voor 't milieu
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, het schijnt echt fijn te zijn voor het milieu en de waterschappen zouden graag zien dat alle daken van Nederland groen worden, lees ik. We hebben al een prima offerte binnen. Dus we denken dat we het maar doen....
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Volgens de link lijkt het allemaal heel goed te zijn.

Wat ok persoonlijk wel zou willen weten of het geen ongedierte en insecten aantrekt want ik zou niet zitten te wachten op ongedierte of insecten in huis
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd of het een pre is voor huizenkopers, mochten we het huis ooit willen verkopen...
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 23 september 2016 @ 16:08:

Ik ben ook benieuwd of het een pre is voor huizenkopers, mochten we het huis ooit willen verkopen...Voor mij zou het een pre zijn. Bij mij kan het niet, want geen plat dak, maar ik vind het een geweldig concept.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 september 2016 @ 16:08:

Volgens de link lijkt het allemaal heel goed te zijn.

Wat ok persoonlijk wel zou willen weten of het geen ongedierte en insecten aantrekt want ik zou niet zitten te wachten op ongedierte of insecten in huisOja, dat is een interessante. Kan ik wel vragen.
't Is al met al een heel gedoe
Gewone daken trekken evengoed beestjes aan hoor. Ik vind het altijd wel mooi maar zelf geen ervaring mee.
Kun je zelf wel makkelijk op het dak komen? Er moet af en toe onkruid tussenuit gehaald worden.

Er ligt een voedingsbodem op je dak en daar kunnen ook andere plantjes op groeien dan die je daar heb laten planten.

Je staat echt niet iedere week onkruid te wieden maar toch wel af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Geen ervaring, maar vind het er altijd heel leuk uitzien. En natuurlijk goed voor de natuur en waterafvoer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me wel goed voor laten lichten over het maximale gewicht en of je dak dat kan hebben. Wij hebben sedum overwogen voor op ons nieuwe tuinhuis, maar dan hadden we dubbeldikke wanden moeten bestellen..ik geloof dat die bakken met plantje standaard 35 kg waren, maar als het flink geregend heeft en de plantjes al het vocht aangetrokken hebben, loopt dat op naar - ik meen - 130 kg per bak..dat je niet straks een groene zolder hebt ipv een groen dak
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik zou het als koper zeker een pre vinden.
Alle reacties Link kopieren
Supergaaf! Het isoleert je huis, staat mooi, beschermt je dakbedekking tegen weersinvloeden (die gaat daardoor langer mee), vangt water, en het vangt ook nog eens fijnstof (dus goed voor de luchtkwaliteit). Ik zou het als koper zeker een pre vinden. Je kan ook nog kijken of je het misschien met meerdere buren tegelijk kan doen voor een scherpere prijs? Succes in ieder geval!
Ik laat ze vaak aanleggen:



Voor wateropslag/koelte: doen! Zonnepanelen leven er ook langer van.



Voor fauna: maakt geen hol uit



Let op: 1m2 sedumdak kan al 600kg wegen dus zorg dat je dak voldoende draagkracht heeft
quote:Michelle444 schreef op 23 september 2016 @ 15:45:

Mijn ouders hebben dit op delen van hun dak (de platte delen inderdaad) en zijn super tevreden. Ze wonen er nu een half jaar (nieuwbouw) en ziet er erg cool uit, isoleert goed en geen onderhoud. Zij hoeven het geen water te geven.

En natuurlijk goed bezig voor 't milieu

Sedum hoeft idd geen water:)



Kruiden/gras (wat ook weer zwaarder weegt) natuurlijk wel
quote:sugarmiss schreef op 23 september 2016 @ 16:08:

Volgens de link lijkt het allemaal heel goed te zijn.

Wat ok persoonlijk wel zou willen weten of het geen ongedierte en insecten aantrekt want ik zou niet zitten te wachten op ongedierte of insecten in huisNee hoor! In een sedum dak zit niks van ecologische waarde. Er is geen beest in nl dat sedum eet. Hooguit 1x in het jaar wat bloemetjes maar daar valt aan nectar oid niets te halen
Alle reacties Link kopieren
Ah, Gooloib, jij bent bioloog toch? Dus bijtjes en vogeltjes vinden het niet boeiend? Jammer. Gelukkig hebben we al een vogelvriendelijke tuin. Wat draagkracht betreft: ik zal dat nog even aankaarten als de dakman voor de 2e keer komt meten, maar volgens mij is deze aanbouw wat dat betreft prima in orde. Ik vind het best wel spannend eigenlijk, ik voel me echt een pionier, haha. In de grote steden zie je steeds meer groene daken, maar wij wonen in een klein plaatsje waar ze nog niet dikgezaaid zijn.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 september 2016 @ 16:49:

Ik laat ze vaak aanleggen:



Voor wateropslag/koelte: doen! Zonnepanelen leven er ook langer van.



Voor fauna: maakt geen hol uit



Let op: 1m2 sedumdak kan al 600kg wegen dus zorg dat je dak voldoende draagkracht heeftKun je dit dan combineren met zonnepanelen?
quote:swaentje71 schreef op 23 september 2016 @ 17:29:

[...]





Kun je dit dan combineren met zonnepanelen?Ja eerst sedumdak en daarboven de zonnenpanelen (het liefst traps-bevestigd (zoals jaloezieën)). Het sedumdak blijft in een zomer super koel en dat verlengd de levensduur van de zonnepanelen aanzienlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven