groot verschil taxatie woning

25-02-2017 15:13 46 berichten
Mijn moeder heeft in 2009 een appartement gekocht voor 2 ton. Ze heeft het een beetje laten opknappen en overal grote op maat gemaakte kasten laten plaatsen. In 2013 heeft ze het huis verkocht voor 170k aan een bekende. Op dit moment is het appartement getaxeerd op 250k en de vraagprijs is 265k. Ik vind dat verschil erg groot. Is de huidige vraagprijs teveel of is het appartement in 2013 te laag getaxeerd? Of ligt dit vooral aan de huizenmarkt? 2009 was volgens mij een niet al te best jaar op een woning te kopen en nu trekt de markt aan.
Alle reacties Link kopieren
Huizenmarkt trekt weer heel erg aan



Het is een appartement. Ik ben benieuwd of er 2013 andere appartementen zijn verkocht en voor hoeveel. En staan er nu andere appartementen te koop, en wat is de vraagprijs.



Met die antwoorden kan he een beter oordeel geven of de prijs in 2013 te laag was of nu te hoog.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Huizenmarkt is omhoog gegaan in 2016.Bovendien mag men kinderen nu 100.000 euro schenken voor een woning en zullen er dit jaar dus ook meer woningen verkocht worden daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook wat de gek ervoor geeft he.
Alle reacties Link kopieren
ik denk eerder dat de 170 aan de lage kant is geweest.



Nu trekt de markt aan..en als je in een gewilde stad woont (zoals bv utrecht/amsterdam) dat de prijzen weleens flink de pan uit kunnen reizen.





Maar wat wil je met die info? je kunt er niets mee namelijk.



Een huis is voor een gedeelte waard wat de "gek"ervoor geeft...........
quote:hamerhaai schreef op 25 februari 2017 @ 15:19:

Huizenmarkt trekt weer heel erg aan



Het is een appartement. Ik ben benieuwd of er 2013 andere appartementen zijn verkocht en voor hoeveel. En staan er nu andere appartementen te koop, en wat is de vraagprijs.



Met die antwoorden kan he een beter oordeel geven of de prijs in 2013 te laag was of nu te hoog.Ik weet niet of er andere appartementen in 2013 te koop stonden. Nu staat er in hetzelfde complex wel eentje te koop voor dezelfde prijs dus 265k. Ik dacht zelf dat de huizenmarkt in Rotterdam wel was gedaald maar minder dan de andere steden., omdat de prijzen hier sowieso al wat lager liggen.
quote:studiemiepmiep schreef op 25 februari 2017 @ 15:21:

ik denk eerder dat de 170 aan de lage kant is geweest.



Nu trekt de markt aan..en als je in een gewilde stad woont (zoals bv utrecht/amsterdam) dat de prijzen weleens flink de pan uit kunnen reizen.





Maar wat wil je met die info? je kunt er niets mee namelijk.



Een huis is voor een gedeelte waard wat de "gek"ervoor geeft...........Ik vraag me af of mijn moeder een beetje in de maling is genomen. De bekende heeft namelijk er op aangedrongen om het te kopen en weer te verkopen aan hem. Wat ik voor mijn moeder best sneu vind, al ga ik niets met die informatie doen, want dat is al helemaal niet leuk voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Vrij cruciale info dat dit in Rotterdam is, de huizenprijzen schieten hier omhoog

In mijn straat gaan huizen weg voor bijna het dubbele van toen ik er kwam wonen 8 jaar geleden



Ik denk niet dat het aan een taxateur of aan de huizenmarkt heeft gelegen

die bekende van je moeder heeft het slim aangepakt, en zij wat minder, vrees ik
Tegenwoordige huizenmarkt is insane. Zeker in de randstad en met name Amsterdam. Ik zie woningen in mijn buurt weg gaan voor 1,5 ton meer dan vergeleken met 2-2,5 jaar geleden. En men overbied halve tonnen en hele tonnen op benedenwoningen.



Je kan kijken naar vergelijkbare appartementen in de buurt of ze dezelfde vraagprijs hebben op dit moment.



In dit geval heeft de destijdse koper mazzel (als hij iets in dezelfde stad moet terug kopen heb je er niet zo veel aan, alles is nu veel duurder).
Alle reacties Link kopieren
Het komt overeen met de huizenprijzen in onze regio. Zelfs de makelaars vinden dat de kopers gek zijn geworden. Hysterisch was het woord wat gebruikt werd.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Je moeder heeft net voor het diepst van de crisis verkocht. Geen goede timing. Ik snap ook niet dat ze naar die koper geluisterd heeft.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd wie destijds de taxateur heeft uitgekozen, als ik je verhaal zo hoor...
Maar jouw moeder heeft toch zelf bepaald voor welke prijs ze het appartement wilde verkopen?
Je kan er nu niks meer mee, het is al verkocht. Het was crisis, huizenprijzen daalden erg hard.

Koper heeft gewoon een slimme slag gedaan, maar ja, ze was er zelf bij.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft het zelf aan die bekende verkocht. Zij had ook voor 2000/2500 een makelaar kunnen inschakelen om via die weg alles er uit te halen. Blijkbaar had zij dat er niet voor over en heeft zij zonder zakelijk verstand de makkelijkste weg gekozen. Goedkoop is soms duur koop.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 25 februari 2017 @ 15:52:

Ze heeft het zelf aan die bekende verkocht. Zij had ook voor 2000/2500 een makelaar kunnen inschakelen om via die weg alles er uit te halen. Blijkbaar had zij dat er niet voor over en heeft zij zonder zakelijk verstand de makkelijkste weg gekozen. Goedkoop is soms duur koop.Ja, die bekende is familie. Dan neem je niet snel een makelaar. Bovendien hoefde ze niet de hoofdprijs voor die woning. Ze wilde zelf ook snel verkopen, omdat dat familielid in 2013 bij haar introk en mijn vader vanuit Assen vaak langskwam en bleef slapen. Ze zit nu in Assen omdat mijn vader dan gewoon terug naar huis kan. In onze familie verloopt de communicatie niet erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Maar je kan nu toch niemand meer verantwoordelijk stellen voor het feit dat je moeder zélf een aantal jaar geleden haar huis voor een in jouw ogen te lage prijs heeft verkocht? Wat wou je daar nu nog aan doen dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 17:19:

Maar je kan nu toch niemand meer verantwoordelijk stellen voor het feit dat je moeder zélf een aantal jaar geleden haar huis voor een in jouw ogen te lage prijs heeft verkocht? Wat wou je daar nu nog aan doen dan?Ze wil er niets mee. Ze vraagt zich gewoon af of de huizenprijzen zo gestegen zijn of dat ze erin geluisd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Niceday76 schreef op 25 februari 2017 @ 17:28:

[...]



Ze wil er niets mee. Ze vraagt zich gewoon af of de huizenprijzen zo gestegen zijn of dat ze erin geluisd zijn.



Ja en dán? Wat moet je er dan mee? Alsnog de huidige kopers na een aantal jaar gaan vertellen dat ze te weinig betaald hebben, of wát?



Stel dat ik een peperdure Mercedes had, en ik heb die een aantal jaar geleden verkocht voor een prijs waarvan ik achteraf denk: "Hm, die was misschien wel een beetje laag bij nader inzien"... Moet ik dan nu, 5 jaar of meer later, alsnog naar die mensen gaan om hen daarmee te confronteren, ofzo?



Dus wat wil TO ermee bereiken, is mijn vraag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 17:19:

Maar je kan nu toch niemand meer verantwoordelijk stellen voor het feit dat je moeder zélf een aantal jaar geleden haar huis voor een in jouw ogen te lage prijs heeft verkocht? Wat wou je daar nu nog aan doen dan?



Niets, maar ik heb mijn moeder natuurlijk wel verteld dat ik de taxatie aan de lage kant vond. Een tijd geleden ging namelijk de wasmachine kapot en mijn familielid vond dat mijn moeder dat moest betalen. Toen heb ik gezegd dat hij niet zo moest zeuren, omdat hij het huis al goedkoop had. Zij denkt trouwens dat het huis nu te koop staat voor 225. Ik ga haar niet vertellen dat het iets meer is.



Dus enerzijds verbaas ik mij over die schommeling in waarde, anderzijds zou ik het sneu vinden voor mijn moeder, omdat ze dat geld goed had kunnen gebruiken. Ik weet natuurlijk ook wel dat ik er verder niets mee kan (Behalve dat ik nu kan denken: zie je wel. Ik had toch gelijk.) Wat overigens niet zo is, want ik begrijp dat dergelijke schommelingen niet heel vreemd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je moeder erin is geluisd.

In 2009 zaten we nog niet in de crisis en betaalde iedereen zich scheel aan huizen. Daarna is het de huizenmarkt behoorlijk in elkaar geklapt en raakte je je huis aan de straatstenen niet kwijt. Dus in 2013 ;)



Sinds 2014 zijn de rentepercentages steeds meer gezakt en werd het steeds aantrekkelijker voor huurders om huizen te gaan kopen gezien de lage rente.. wat nog steeds speelt...

Daardoor is de huizenmarkt weer aangetrokken en durven verkopers ook meer te vragen voor huizen.. kwestie van vraag en aanbod..



Je moeder heeft gewoon echt pech gehad, net als vele mensen met haar die in het zelfde schuitje hebben gezeten of evt gedwongen hun huis moesten verkopen en met een schuld achterbleven.
Ja, ze heeft pech. Haar eigen schuld hoor. Ze had het familielid niet moeten laten inwonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 25 februari 2017 @ 17:37:

[...]





Een tijd geleden ging namelijk de wasmachine kapot en mijn familielid vond dat mijn moeder dat moest betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 25 februari 2017 @ 17:37:

[...]





Niets, maar ik heb mijn moeder natuurlijk wel verteld dat ik de taxatie aan de lage kant vond. Een tijd geleden ging namelijk de wasmachine kapot en mijn familielid vond dat mijn moeder dat moest betalen. Toen heb ik gezegd dat hij niet zo moest zeuren, omdat hij het huis al goedkoop had. Zij denkt trouwens dat het huis nu te koop staat voor 225. Ik ga haar niet vertellen dat het iets meer is.



Dus enerzijds verbaas ik mij over die schommeling in waarde, anderzijds zou ik het sneu vinden voor mijn moeder, omdat ze dat geld goed had kunnen gebruiken. Ik weet natuurlijk ook wel dat ik er verder niets mee kan (Behalve dat ik nu kan denken: zie je wel. Ik had toch gelijk.) Wat overigens niet zo is, want ik begrijp dat dergelijke schommelingen niet heel vreemd zijn.



Huizen schommelen nou eenmaal in waarde, is afhankelijk van allerlei factoren.



En ik zie niet in wat dat te maken heeft met die wasmachine. Als die wasmachine niet van je moeder is, kan ze gewoon zeggen dat die mensen dat zelf maar moeten oplossen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 februari 2017 @ 18:22:

[...]





Huizen schommelen nou eenmaal in waarde, is afhankelijk van allerlei factoren.



En ik zie niet in wat dat te maken heeft met die wasmachine. Als die wasmachine niet van je moeder is, kan ze gewoon zeggen dat die mensen dat zelf maar moeten oplossen.



De wasmachine zat bij het huis. Mijn moeder heeft alles achtergelaten behalve haar bed en persoonlijk spul. Mijn familielid vond dat hij recht had op een goedwerkende wasmachine. De wasmachine was een kat in de zak. Ze heeft ook geen nieuwe gekocht, maar dat was omdat ik had gezegd dat ze dat niet moest doen.

Het heeft niets met de waarde van het huis te maken, maar ik heb dat wel als argument gebruikt om haar geen wasmachine te laten kopen. Zij voelde zich schuldig.



Voor de rest is het mij nu duidelijk. Gevalletje pech.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven