grootte werkblad in keuken

21-03-2017 19:26 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Wij gaan binnenkort verhuizen. In ons nieuwe huis moet een keuken komen. Nu zijn we uitgekomen op een kastenwand met vier hoge kasten en een eiland. Ik twijfel over de werkruimte, je kan natuurlijk aan twee kanten van het eiland werken maar dat zal je denk ik niet zo snel doen. We hebben dan drie meter minus de spoelbak en de inductieplaat. Is dit voldoende? We hebben natuurlijk wel een blad van 100 diep. Graag jullie ervaringen. Voor de volledigheid we zijn een gezin van vier en koken elke avond. Bij feesten en partijen worden er maaltijden voor grote groepen gekookt en behoorlijk wat taarten gebakken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aanrechtblad van 280. Gelukkig wel 90 cm diep anders werd ik er diep ongelukkig van;)

En daar zit ook een spoelbak en een 5-pitter op.



Het is meestal genoeg. Ik zou heel graag meer ruimte op het werkblad willen, maar goed, dat past gewoon niet.



Maar de diepte scheelt echt zo veel!

We koken regelmatig met meerdere mensen tegelijk. Bij de voorbereidingen verkast er dan meestal 1 (of 2) naar de tafel.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me werkbaar. Kan je anders naar 120 diep? Dankan je nog iets extra's naar achteren schuiven als je bezig bent met koken of bakken.
Alle reacties Link kopieren
3m, dus 5 kastjes van 60 cm. Dat kan uitstekend: kastje, fornuis, kastje, spoelbak, kastje. En de ruimte erachter kan je nog gebruiken om iets groots weg te zetten, zoals een koekepan die op z'n beurt wacht. Meehelpende kinderen/partner/vrienden zet je aan de overkant aan het werk.
ik zou dan juist niet, zoals sueann zegt: kastje, fornuis, kastje spoelbak, kastje doen. Dan heb je allemaal kleine stukken werkblad. Ik zou iig proberen om minimaal 1 meter aan een stuk te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eiland van 240 bij 120 met daarin een 6 pits gasfornuis en de spoelbak..ruimte zat

Ik zal kijken of je 90 cm iets breder kan maken
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan weer af waarom het nodig is een keuken ter grootte van een modale woonkamer te hebben om gewoon te kunnen koken of bakken. Mijn ouders hadden weliswaar een ruime keuken met een eethoek erin, maar gewoon een standaard keukenblok ook erin, met een gootsteen in het midden en aan beide zijden zo'n 80 cm aanrecht. Nou, die hebben al die jaren echt alles kunnen koken en bakken wat ze maar wilden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Is die 3 meter ononderbroken? Mijn totale keuken I-vorm is 3,50. Ik heb de spoelbak niet in het midden, zodat ik daarnaast ca 1,30 meter blad aan een stuk heb. In de oude keuken was dat twee keer een klein stukje, maar dan kon je net twee borden naast elkaar zetten. Mijn diepte is de standaard diepte omdat ik anders alleen maar meer rommel verzamel op het aanrecht
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een keuken aan 2 kanten van de ruimte. De ene kant is zoals jij het straks ook hebt, drie meter met kookplaat en gootsteen. Andere kant heeft koelkast en nog 2,40 aan blad. Ideaal! Ik vind alleen 3 kleine stukjes erg weinig als je veel moet voorbereiden. Idd misschien iets dieper zodat aan de andere kant ook een werkblad ontstaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een weekblad van 3 meter.

Kastje, gootsteen,kastje,kookplaat en dan nog een klein stukje werkblad over.



Dit vind ik erg weinig , kom ruimte tekort.

We zijn nu dan ook aan het kijken of we onze keuken kunnen verlengen.

Ik wilde eigenlijk eerst een eethoek in de keuken maar ik vind fijn werken belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
madelief hoe diep is jou blad? standaard? Want ons blad wordt 100 diep en van twee kanten te bereiken. Ik denk dat we daar heel veel mee winnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x 1.50 m

Mijjn blad is zo goed als leeg en dus heb ik die ruimte ook echt als werkruimte. Ik verbaas me soms over volle aanrechtbladen waardoor er dus weinig effectieve werkruimte is
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er wel eens om lachen, die mensen die denken dat ze minstens 2 meter vrije werkruimte moeten hebben... terwijl ze zelden meer doen dan een ui snipperen of een paar stronken prei snijden... wat je op een halve meter makkelijk kan doen. Maar nee, ze hebben een keuken nodig met een zee van ruimte, want anders komen hun culinaire prestaties in het gedrang. Nou echt, de eerste mensen die elke dag 3 uur in de keuken staan en elke centimeter van die 3 meter ruimte nodig hebben om alle culinaire hoogstandjes uit de hoed te toveren, moet ik nog tegenkomen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb een U-vormige keuken met 5 meter werkblad (incl kookplaat en spoelbak). Ik heb lekker de ruimte maar overdreven is het zeker niet.

Ik zou 3 meter dus niet heel ruim vinden maar een eiland is natuurlijk anders, mn dieper.

Wel vraag ik me af waar je de apparaten etc neer zet als je helemaal geen muur hebt. Ik heb een espressoapparaat, waterkoker, keukenmachine, fruitschaal, mandje met olie/peper/zout op het aanrecht staan. Maar misschien heb je een ingebouwd koffieapparaat en een Quooker ofzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 21 maart 2017 @ 21:10:

Ik heb een U-vormige keuken met 5 meter werkblad (incl kookplaat en spoelbak). Ik heb lekker de ruimte maar overdreven is het zeker niet.

Ik zou 3 meter dus niet heel ruim vinden maar een eiland is natuurlijk anders, mn dieper.

Wel vraag ik me af waar je de apparaten etc neer zet als je helemaal geen muur hebt. Ik heb een espressoapparaat, waterkoker, keukenmachine, fruitschaal, mandje met olie/peper/zout op het aanrecht staan. Maar misschien heb je een ingebouwd koffieapparaat en een Quooker ofzo?Kruiderijen staan in de kast, waterkoker heb ik niet (want de fluitketel doet het net zo snel), keukenmachine staat in de kast, en haal ik tevoorschijn als ik die nodig heb, fruitschaal staat op tafel. Het enige dat op mijn aanrechtblad staat is een koffiemachine (klein model, want we zijn maar met zijn 2-en). Nergens zo'n hekel aan als allerlei zut op de aanrecht. En dan heb je dus écht zomaar genoeg aan 2 meter ruimte om ál je voorbereidingen te doen voor het avondeten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
We krijgen of een cooker of we gaan een fluitketel kopen voor op de inductie plaat. We hebben wel een koffiezetapparaat maar die komt in een hoekje te staan naast de wasbak. Daar staat ook een paal en daar gaan we plankjes aan maken voor potten voorraad. Fruitschaal komt wel op het eiland en peper en zout en olie staan nu ook in een la.
quote:pejeka schreef op 21 maart 2017 @ 21:15:

Kruiderijen staan in de kast, waterkoker heb ik niet (want de fluitketel doet het net zo snel), keukenmachine staat in de kast, en haal ik tevoorschijn als ik die nodig heb, fruitschaal staat op tafel. Het enige dat op mijn aanrechtblad staat is een koffiemachine (klein model, want we zijn maar met zijn 2-en). Nergens zo'n hekel aan als allerlei zut op de aanrecht. En dan heb je dus écht zomaar genoeg aan 2 meter ruimte om ál je voorbereidingen te doen voor het avondeten.



Heel fijn voor je dat jij blij bent met je 2 meter. Ik ben blij met m´n grote keuken.

Enne, hier, net als bij TO, kinderen. Gek genoeg helpen die ook geregeld mee in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 21 maart 2017 @ 21:20:

[...]





Heel fijn voor je dat jij blij bent met je 2 meter. Ik ben blij met m´n grote keuken.

Enne, hier, net als bij TO, kinderen. Gek genoeg helpen die ook geregeld mee in de keuken.Mijn keuken is groot genoeg, lekkere woonkeuken met een tafel en stoelen erin en nog genoeg ruimte rond te dansen. Maar zelfs dan heb ik voor het snijden en bereiden van de avondmaaltijd echt genoeg aan een 1 á 2 meter aanrechtruimte. Dus snap gewoon niet dat sommige mensen claimen dat ze minstens 5 meter ofzo nodig hebben. Tenzij ze elke avond een 7-gangen diner bereiden, uiteraard, maar dat zie ik de meeste mensen echt niet doen. Even de wortelen schoonmaken en de uien snijden voor de stamppot, en de aardappelen schillen, nou, daar heb je echt geen 5 meter werkblad voor nodig, bijv.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hier een spoeleiland, 110 cm breed en 240 cm lang.

Nodig? Nee misschien niet, maar als ik sta te koken is het vaak chaos hihi

En als mijn kinderen naast mij staan om te 'helpen' dan heb ik de 240 cm echt wel nodig
quote:pejeka schreef op 21 maart 2017 @ 21:24:

Mijn keuken is groot genoeg, lekkere woonkeuken met een tafel en stoelen erin en nog genoeg ruimte rond te dansen. Maar zelfs dan heb ik voor het snijden en bereiden van de avondmaaltijd echt genoeg aan een 1 á 2 meter aanrechtruimte. Dus snap gewoon niet dat sommige mensen claimen dat ze minstens 5 meter ofzo nodig hebben. Tenzij ze elke avond een 7-gangen diner bereiden, uiteraard, maar dat zie ik de meeste mensen echt niet doen. Even de wortelen schoonmaken en de uien snijden voor de stamppot, en de aardappelen schillen, nou, daar heb je echt geen 5 meter werkblad voor nodig, bijv.

Ik zeg niet dat ik minstens 5 meter werkblad nodig heb, ik deel slechts mijn ervaringen met TO.

Bijzonder dat jij daar zo´n sterke mening over hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 21 maart 2017 @ 21:30:

[...]



Ik zeg niet dat ik minstens 5 meter werkblad nodig heb, ik deel slechts mijn ervaringen met TO.

Bijzonder dat jij daar zo´n sterke mening over hebt Komt misschien doordat ik soms van dat soort onzindingen van collega's of kennissen hoor, of héél soms op TV.. Mensen die nog geen ui per week schillen en snijden, hebben dan opeens wél minstens 3 meter arbeidsvlak nodig om uit de weg te kunnen... nou, dat vind ik dan raar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gelukkig vind jij wel meer raar



Sorry voor de topic-vervuiling TO!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka geeft gewoon haar mening, en dat mag!

Ben het ook niet altijd met haar eens, maar waardeer wel haar nuchtere kijk op zaken.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 maart 2017 @ 21:00:

Ik moet er wel eens om lachen, die mensen die denken dat ze minstens 2 meter vrije werkruimte moeten hebben... terwijl ze zelden meer doen dan een ui snipperen of een paar stronken prei snijden... wat je op een halve meter makkelijk kan doen. Maar nee, ze hebben een keuken nodig met een zee van ruimte, want anders komen hun culinaire prestaties in het gedrang. Nou echt, de eerste mensen die elke dag 3 uur in de keuken staan en elke centimeter van die 3 meter ruimte nodig hebben om alle culinaire hoogstandjes uit de hoed te toveren, moet ik nog tegenkomen...Reageer je nu op mij?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:jlsecret schreef op 21 maart 2017 @ 20:31:

madelief hoe diep is jou blad? standaard? Want ons blad wordt 100 diep en van twee kanten te bereiken. Ik denk dat we daar heel veel mee winnen?



Wij hebben idd een standaard blad. Je zal daar denk ik zeker wel wat mee winnen.



Toen ik bij de keukenboer stond en zelfde formaat keuken zag dacht ik dat is groot zat en ik kan koken maar het zou fijner zijn als ik wat meer ruimte tussen wasbak en kookplaat bv had.



Succes met beslissen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven