Grote schoonmaak?

28-02-2015 10:42 83 berichten
Waar ik ook kijk, lees, luister......de grote schoonmaak hangt weer in de lucht.



En om heel eerlijk te zijn, ik voel me er door overrompeld!



Andere jaren deed ook ik aan de grote schoonmaak. Of dat nou voor de start van het nieuwe jaar was, voor de zomervakantie of om en nabij het voorjaar.

Ik deed dit niet omdat ik dat nou zo leuk vind om te doen, maar vanuit een mijzelf opgelegde verplichting om het te doen. Iedere ruimte van boven tot onder aan de kant, uitgezocht en geboend. Vaak gepaard met veel frustraties.



Ik hou van orde, ik hou van netheid. Orde en net en schoon zijn voor mij begrippen die zorgen voor rust in mijn hoofd. Oftewel...... Ik hou graag controle en overzicht.



Dit jaar loop ik al dagen/ weken te miepen, omdat ik zo enorm tegen die grote schoonmaak op zie.

Ik hou wekelijks alles schoon, maar alles weer eens perfect poetsen, ordenen en aan de kant hebben is als alles af is heerlijk. En natuurlijk zie ik dat er extra klusjes gedaan dienen te worden. Denk aan stof in de kasten. Kruimels in de besteklade. De afzuigkap die weer eens een sopje kan gebruiken.



Ik vraag mij af: doet iedereen aan grote schoonmaak??????





Ik zou zo graag tegen mezelf zeggen: doe normaal, hou wekelijks het huis bij en voeg daar maximaal 1 extra taakje aan toe en klaar is Kees. Echter ik ken mezelf..........krijg dat in mijn hoofd niet verantwoord.
Alle reacties Link kopieren
doe ik niet aan
Nee, ik doe geen grote schoonmaak.

Hou bepaalde dingen bij en een keer in de paar weken maak ik uitgebreid schoon. Maar dingen zoals kasten opruimen, ramen zemen etc. doe ik als ik het nodig vind. Meestal plan ik in (school)vakanties telkens wel iets.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch iets van 'vroeger'?

Dat in het voorjaar alles werd geboend en de vloerkleden werden geklopt, om het wintervuil weg te halen?



Ik heb sinds kort een poetsvrouw die om de 2 weken de schoonmaakklussen komt doen die ik niet leuk vind if geen zin in heb. En dat zijn er veel.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nee, de grote schoonmaak doe ik niet aan.

Ik ben een enorme poetsert en ik pak alles elke week mee.

Een keer in de week alles van de kant af en overal onder schoonmaken, lades en kasten pak ik ook vaak mee, dingen die aan de muur hangen neem ik altijd meteen af als ik aan het stoffen ben.

Ik ben elke dag met huishouden bezig en maak elke dag een emmer sop om dingen te poetsen.

Als je alles ook meteen opruimt en op de goede plek teruglegt blijft het ook opgeruimd en schoon.

Net als met was en de extra dingen zoals bankhoezen en kussenhoezen, gewoon doen en meteen als het droog is strijken en neerleggen waar het hoort.

Scheeld een hoop en het scheeld de 'grote' schoonmaak.

Maar ik ben dan ook een geval apart.



Ik ben het eens met je laatste alinea, probeer dat eens vol te houden en het scheeld je enorm veel werk.
Fijn om te lezen dat er dames zijn die heel resoluut durven zeggen: dat doe ik niet.



Ik ben niet van de oude generatie. En mijn ma is nooit een huishoudelijk wonder geweest. Klinkt oneerbiedig, niet zo bedoeld.



Ikzelf dring me die grote schoonmaak echter jaar na jaar op. Om letterlijk gek van te worden! Partner ziet zijn geest alweer kruipen. Niet dat hij aan de slag moet (ik doe dat zelf), maar omdat ik er zo uit mijn hum van ben.
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 10:51:

Nee, de grote schoonmaak doe ik niet aan.

Ik ben een enorme poetsert en ik pak alles elke week mee.

Een keer in de week alles van de kant af en overal onder schoonmaken, lades en kasten pak ik ook vaak mee, dingen die aan de muur hangen neem ik altijd meteen af als ik aan het stoffen ben.

Ik ben elke dag met huishouden bezig en maak elke dag een emmer sop om dingen te poetsen.

Als je alles ook meteen opruimt en op de goede plek teruglegt blijft het ook opgeruimd en schoon.

Net als met was en de extra dingen zoals bankhoezen en kussenhoezen, gewoon doen en meteen als het droog is strijken en neerleggen waar het hoort.

Scheeld een hoop en het scheeld de 'grote' schoonmaak.

Maar ik ben dan ook een geval apart.



Ik ben het eens met je laatste alinea, probeer dat eens vol te houden en het scheeld je enorm veel werk.



Maar als je alle dagen zoveel met het schoonmaakwerk bezig bent, dan scheelt het toch helemaal niets. Je steekt er evenveel uren in.

Nee ik doe niet aan de schoonmaak, huishouden ook zo min mogelijk, niets aan. Houd het bij dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik houd door het hele jaar door mijn huis netjes schoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 28 februari 2015 @ 10:55:

Fijn om te lezen dat er dames zijn die heel resoluut durven zeggen: dat doe ik niet.



Ik ben niet van de oude generatie. En mijn ma is nooit een huishoudelijk wonder geweest. Klinkt oneerbiedig, niet zo bedoeld.



Ikzelf dring me die grote schoonmaak echter jaar na jaar op. Om letterlijk gek van te worden! Partner ziet zijn geest alweer kruipen. Niet dat hij aan de slag moet (ik doe dat zelf), maar omdat ik er zo uit mijn hum van ben.

Als je er zo van uit je hum bent snap ik eerlijk gezegd niet waarom je er nog aan begint.

Pak dan gewoon elke week iets extra's op, en niet denken dat komt volgende week wel, maar gewoon doen.

Dat scheeld je weer een voorjaarsschoonmaak en het is voor je man ook gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
Nee. En ik hou ook niet alles bij.



Heel soms, als ik een poetsbui heb, dan ga ik 'grote schoonmaak' down, maar dat houdt op na de keuken en badkamer ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal. In deze tijd gaat het bij wel een beetje kriebelen. Ik houd per week alles globaal bij maar merk toch dat clutter zich in de loop van het jaar vormt. Ik doe geen grote schoonmaak. Ik probeer in maart/april 1 ruimte per week grondig aan te pakken zodat na een week of 4/5 alles weer op orde is, meestal doe ik dan eind april/mei het balkon. Door het te spreiden heb ik minder stress en schoonmaken is ook niet mijn hobby.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik herken het wel



ik doe het niet op een vast moment, maar wanneer het in me opkomt

alle kasten uitzoeken en schoonmaken, de afzuigkap, in de keukenkastjes enz

ik hou het wekelijks goed bij, maar af en toe die grote schoonmaak vind ik heerlijk

kan er echt van genieten als alles weer lekker schoon en op orde is
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 28 februari 2015 @ 10:57:

[...]





Maar als je alle dagen zoveel met het schoonmaakwerk bezig bent, dan scheelt het toch helemaal niets. Je steekt er evenveel uren in.

Nee ik doe niet aan de schoonmaak, huishouden ook zo min mogelijk, niets aan. Houd het bij dat is alles.

Ja misschien heb je gelijk, maar ik vind het heerlijk om te poetsen en ik wil alles schoon hebben.

Voor mijn gevoel is dit fijner en hoef ik me niet te irriteren aan dingen die gedaan moeten worden maar die ik dan bij de jaarlijkse schoonmaak hoor te doen.

Als ik het dagelijks doe, is alles lekker fris en blijft het dat ook.
Ik vraag me af waarom je het jezelf oplegt om in 1 keer alles in je huis te moeten gaan schoonmaken. Verdeel die klussen over het jaar, dat scheelt een hoop stress en chagrijn.
Jullie hebben gelijk.

En ik vind het reuze fijn om te lezen dat meer mensen het anders inregelen. Echt, alsof er een last van mijn schouders valt.

Net alsof ik die wetenschap nodig had om mezelf toe te staan het anders aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Grote schoonmaak? Echt al jaren en jaren niet meer gehoord. This is 2015 TO!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik doe het soms wel, soms niet. Vaak gaat het in het voorjaar wel kriebelen, maar ik doe niet alles tegelijk. Afgelopen maand heb ik het rommelhok uitgezocht (er kon niks weg helaas ) en wat oplossingen gevonden voor de aanhoudende troep op mijn bureau/eettafel. De ramen en de keuken komen nog wel een keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat mijn schoonmoeder de enige was die dat nog deed.



Nee, dat is echt niets voor mij.
Life is short. Eat dessert first.
Nee, doe ik niet aan.



Soms voel ik iets kriebelen en dat buit ik dan helemaal uit....meestal stop ik dan ergens halverwege omdat ik geen zin meer heb. Bij de volgende kriebel begin ik gewoon aan de andere kant.
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 10:51:

Nee, de grote schoonmaak doe ik niet aan.

Ik ben een enorme poetsert en ik pak alles elke week mee.

Een keer in de week alles van de kant af en overal onder schoonmaken, lades en kasten pak ik ook vaak mee, dingen die aan de muur hangen neem ik altijd meteen af als ik aan het stoffen ben.

Ik ben elke dag met huishouden bezig en maak elke dag een emmer sop om dingen te poetsen.

Als je alles ook meteen opruimt en op de goede plek teruglegt blijft het ook opgeruimd en schoon.

Net als met was en de extra dingen zoals bankhoezen en kussenhoezen, gewoon doen en meteen als het droog is strijken en neerleggen waar het hoort.

Scheeld een hoop en het scheeld de 'grote' schoonmaak.

Maar ik ben dan ook een geval apart.



Ik ben het eens met je laatste alinea, probeer dat eens vol te houden en het scheeld je enorm veel werk.



Mijn hemel! Dat je daar nog zin in hebt na je werk!



@TO, ik vind afruimen en de was vouwen al vermoeiend zodra ik m'n eerste baan heb neem ik een schoonmaakster die de grote klussen doet



Na een volle week werken en studeren heb ik gewoon geen zin meer. Dan wil ik eens wat voor mezelf doen voorjaarsschoonmaak lijkt me helemaal erg!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe niet aan grote schoonmaak, maar ik zou wel willen dat iemand het wel voor me deed
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel willen, maar ik heb er de tijd niet voor. Fulltime baan, kinderen en een man die veel weg is... En geen schoonmaakster. Ik weet niet eens waar ik de tijd vandaan moet halen om alles globaal een beetje schoon te houden. Het lijkt me heerlijk, een paar dagen vrij hebben en het hele huis tegelijk grondig aanpakken, maar dat gaat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Oldwood, alles meteen doen klinkt makkelijk, maar is eigenlijk alleen haalbaar als je veel thuis bent. Ik zorg bijvoorbeeld dat de wasmachine klaar is als ik 's ochtends opsta. De was van de dag ervoor is dan droog, maar ik heb nét tijd om de natte was op te hangen en echt niet om de rest ook nog op te vouwen voordat ik naar mijn werk moet. En als ik dan thuiskom, moet ik koken, kinderen naar bed brengen en daarna alle troep opruimen, vaatwasser inruimen en noem maar op. Dan is het dus niet zo raar als de was zich opstapelt. En ik sta 's morgens ruim op tijd op, maar ik heb echt geen tijd om de keuken weer netjes te maken etc na het ontbijten en de douchedeuren af te nemen om maar iets te noemen. Als je niet of nauwelijks werkt kan dat prima, maar anders is het makkelijker gezegd dan gedaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 28 februari 2015 @ 11:33:

Ik doe niet aan grote schoonmaak, maar ik zou wel willen dat iemand het wel voor me deed Die kun je gewoon huren hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:pamelacourson schreef op 28 februari 2015 @ 11:39:

Oldwood, alles meteen doen klinkt makkelijk, maar is eigenlijk alleen haalbaar als je veel thuis bent. Ik zorg bijvoorbeeld dat de wasmachine klaar is als ik 's ochtends opsta. De was van de dag ervoor is dan droog, maar ik heb nét tijd om de natte was op te hangen en echt niet om de rest ook nog op te vouwen voordat ik naar mijn werk moet. En als ik dan thuiskom, moet ik koken, kinderen naar bed brengen en daarna alle troep opruimen, vaatwasser inruimen en noem maar op. Dan is het dus niet zo raar als de was zich opstapelt. En ik sta 's morgens ruim op tijd op, maar ik heb echt geen tijd om de keuken weer netjes te maken etc na het ontbijten en de douchedeuren af te nemen om maar iets te noemen. Als je niet of nauwelijks werkt kan dat prima, maar anders is het makkelijker gezegd dan gedaan!Ja dat zal het zijn, ze werkt waarschijnlijk niet (veel). Ik werk/studeer 50u per week en heb anderhalf uur reistijd per dag. Een emmer sop is wel het láátste waar ik aan denk als ik thuiskom. En dan heb ik niet eens kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven