Grote schoonmaak?

28-02-2015 10:42 83 berichten
Waar ik ook kijk, lees, luister......de grote schoonmaak hangt weer in de lucht.



En om heel eerlijk te zijn, ik voel me er door overrompeld!



Andere jaren deed ook ik aan de grote schoonmaak. Of dat nou voor de start van het nieuwe jaar was, voor de zomervakantie of om en nabij het voorjaar.

Ik deed dit niet omdat ik dat nou zo leuk vind om te doen, maar vanuit een mijzelf opgelegde verplichting om het te doen. Iedere ruimte van boven tot onder aan de kant, uitgezocht en geboend. Vaak gepaard met veel frustraties.



Ik hou van orde, ik hou van netheid. Orde en net en schoon zijn voor mij begrippen die zorgen voor rust in mijn hoofd. Oftewel...... Ik hou graag controle en overzicht.



Dit jaar loop ik al dagen/ weken te miepen, omdat ik zo enorm tegen die grote schoonmaak op zie.

Ik hou wekelijks alles schoon, maar alles weer eens perfect poetsen, ordenen en aan de kant hebben is als alles af is heerlijk. En natuurlijk zie ik dat er extra klusjes gedaan dienen te worden. Denk aan stof in de kasten. Kruimels in de besteklade. De afzuigkap die weer eens een sopje kan gebruiken.



Ik vraag mij af: doet iedereen aan grote schoonmaak??????





Ik zou zo graag tegen mezelf zeggen: doe normaal, hou wekelijks het huis bij en voeg daar maximaal 1 extra taakje aan toe en klaar is Kees. Echter ik ken mezelf..........krijg dat in mijn hoofd niet verantwoord.
quote:troelalaaaatje schreef op 28 februari 2015 @ 10:55:

Fijn om te lezen dat er dames zijn die heel resoluut durven zeggen: dat doe ik niet.



Ik ben niet van de oude generatie. Nou, zo klink je anders wel. Dames die 'nee' durven te zeggen tegen de grote schoonmaak? Jaaaaa, wij zijn een stelletje losgeslagen feministen hier hoor.
Ik probeer het zoveel als mogelijk bij te houden. De was gelijk opvouwen zodra die droog is heb ik echt geen tijd voor.

Vaak betekent dat wel op zaterdag wat extra werk maarja dat is niet anders.

dingen als slaapkamerkasten, voorraadkast, garage etc dat doe ik eens in de zoveel tijd als het mij uitkomt, ik tijd en zin heb en dan 1 ruimte per keer.



Als die grote schoonmaak je zo ergert doe het dan gewoon niet. Desnoods plan je voor jezelf in 1 ruimte per week ofzo.



Ik ga de was van de afg week maar wegvouwen nu
quote:Splinter_ schreef op 28 februari 2015 @ 11:57:

[...]





Nou, zo klink je anders wel. Dames die 'nee' durven te zeggen tegen de grote schoonmaak? Jaaaaa, wij zijn een stelletje losgeslagen feministen hier hoor.





Hahaha *zwaait dreigend met plumeau in de lucht, hup poetsen jij! *
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 28 februari 2015 @ 11:57:

[...]





Nou, zo klink je anders wel. Dames die 'nee' durven te zeggen tegen de grote schoonmaak? Jaaaaa, wij zijn een stelletje losgeslagen feministen hier hoor.

Je loopt inderdaad een beetje achter Troelala, gelukkig heb ik geen enkel schuldgevoel richting wie dan ook als ik geen grote schoonmaak houd. Als mijn huis schoon genoeg is voor mezelf en mijn gasten vind ik het verder prima. Beetje stof hier en daar op rare plekken daar moeten mensen maar tegenkunnen. Mijn oma is een heel klassieke huisvrouw met een enorme drang tot alles schoonmaken, mijn moeder hoopte dat dat gen maar één generatie zou overslaan, maar helaas



Als je later terugkijkt op je leven, word je dan vooral zo blij van het feit dat je altijd zo'n schoon huis had? Zo ja, dan moet je vooral gaan schoonmaken nu
Tjezus, wat vals
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 11:06:

[...]



Ja misschien heb je gelijk, maar ik vind het heerlijk om te poetsen en ik wil alles schoon hebben.

Voor mijn gevoel is dit fijner en hoef ik me niet te irriteren aan dingen die gedaan moeten worden maar die ik dan bij de jaarlijkse schoonmaak hoor te doen.

Als ik het dagelijks doe, is alles lekker fris en blijft het dat ook.Ik zou dat best willen, maar vind het echt rotwerk, schoonmaken en andere huishoudelijke klussen. Goed van je. Ik zie hier wel wat stof hoor.
quote:Monti schreef op 28 februari 2015 @ 12:03:

[...]







Hahaha *zwaait dreigend met plumeau in de lucht, hup poetsen jij! *

*gaat snel boodschappen doen*

Nee ik doe niet aan de grote schoonmaak, alles word het jaar rond bijgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best wel weer eens al mijn kasten door willen en de gordijnen uitwassen en al die dingen. Maar juist door het grote schoonmaak te noemen en te denken dat alles in één keer moet ga ik het dus echt niet doen. Je bent een heel weekend bezig en dan ben je waarschijnlijk nog niet klaar. Dan ben ik veel meer van de "een kastje/plank/la" per dag (eh.... keer). Voordeel is dat je je zelf elke keer een schouderklopje mag geven omdat je iets hebt gedaan en dat het niet zo onoverzichtelijk veel wordt.



Zo heb ik gisteren een plank van een kast opgeruimd en even een doekje doorheen gehaald. Dan is het ook wel weer goed voor deze week.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat de grote schoonmaak uitgestorven was bij het overlijden van mijn oma



Ik de grote klussen als ik zin heb. Nu schijnt de zon weer het grootste deel van de dag op het woonkamerraam en dan zie ik dat er wel weer een sopje over mag, dus als ik deze maand ergens tijd heb ga ik dat doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 10:51:

Nee, de grote schoonmaak doe ik niet aan.

Ik ben een enorme poetsert en ik pak alles elke week mee.

Een keer in de week alles van de kant af en overal onder schoonmaken, lades en kasten pak ik ook vaak mee, dingen die aan de muur hangen neem ik altijd meteen af als ik aan het stoffen ben.

Ik ben elke dag met huishouden bezig en maak elke dag een emmer sop om dingen te poetsen.

Als je alles ook meteen opruimt en op de goede plek teruglegt blijft het ook opgeruimd en schoon.

Net als met was en de extra dingen zoals bankhoezen en kussenhoezen, gewoon doen en meteen als het droog is strijken en neerleggen waar het hoort.Hoef jij niet te werken?
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 februari 2015 @ 12:34:

[...]



Hoef jij niet te werken?Hahaha, was exact mijn gedachte
Wie van orde en netheid houdt is te lui om te zoeken
Alle reacties Link kopieren
Pamela en Lux. Ik werk inderdaad niet veel op dit moment.

Heb een tijdje werkloos thuis gezeten en ben blij dat ik weer een aantal dagen aan het werk ben, daarnaast help ik ook mijn ouders in het huishouden door ziekte van m'n moeder, maar dat is bij elkaar geen 40 uur inderdaad.

Toen ik bij mijn vorige werk de volle weken werkte, deed ik net zoveel aan de schoonmaak als ik nu doe, ik stond vroeg op en als ik klaar was met werk, deed ik wat nog overbleef.

Ik sta tegelijk met man op om half 6 en als hij naar het werk is, ga ik aan de gang.

Maar in andere topics waar het over de schoonmaak ging, werd er weleens gezegd dat ik smetvrees heb, heb ik niet, maar ik noem het gewoon een hobby

Ik kan erg slecht tegen bende en viezigheid en wil dat thuis absoluut niet hebben.

Al zal ik niet tegen iemand die wel in (in mijn ogen) 'viezigheid' leeft zeggen dat diegene nodig moet gaan schoonmaken en opruimen, zo erg ben ik niet.

Al kan ik niet snappen dat mensen makkelijk de boel kunnen laten liggen, maar het zou wel eens makkelijk kunnen zijn om zo te kunnen denken
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook niet, mijn moeder deed het ook nooit



Wat ik wel doe is de eerste dag van mijn zomervakantie ( 3 weken) een hele dag besteden aan het huishouden, zodat ik de rest van de weken toekan met het minimale
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 28 februari 2015 @ 10:57:

[...]





Nee ik doe niet aan de schoonmaak, huishouden ook zo min mogelijk, niets aan. Houd het bij dat is alles.



Hier ook.

Soms heb ik wel eens een bevlieging dat alles tegelijk schoon moet maar dat gaat gelukkig snel weer voorbij
Alle reacties Link kopieren
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 12:41:

Pamela en Lux. Ik werk inderdaad niet veel op dit moment.

Heb een tijdje werkloos thuis gezeten en ben blij dat ik weer een aantal dagen aan het werk ben, daarnaast help ik ook mijn ouders in het huishouden door ziekte van m'n moeder, maar dat is bij elkaar geen 40 uur inderdaad.

Toen ik bij mijn vorige werk de volle weken werkte, deed ik net zoveel aan de schoonmaak als ik nu doe, ik stond vroeg op en als ik klaar was met werk, deed ik wat nog overbleef.

Ik sta tegelijk met man op om half 6 en als hij naar het werk is, ga ik aan de gang.

Maar in andere topics waar het over de schoonmaak ging, werd er weleens gezegd dat ik smetvrees heb, heb ik niet, maar ik noem het gewoon een hobby

Ik kan erg slecht tegen bende en viezigheid en wil dat thuis absoluut niet hebben.

Al zal ik niet tegen iemand die wel in (in mijn ogen) 'viezigheid' leeft zeggen dat diegene nodig moet gaan schoonmaken en opruimen, zo erg ben ik niet.

Al kan ik niet snappen dat mensen makkelijk de boel kunnen laten liggen, maar het zou wel eens makkelijk kunnen zijn om zo te kunnen denken En hoe lang ben je dan per dag aan het schoonmaken? En jouw laatste zin " maar het zou wel eens makkelijk kunnen zijn om zo te kunnen denken" duidt er toch wel een beetje op dat het dwangmatig is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
En doet je man ook nog wat in het huishouden Oldwood?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind het tijdverspilling, dat poetsen. Ik heb het jaren gedaan en ik ben er niks mee opgeschoten. Nu heb ik een partner die gek is op klussen, dus is het allemaal nog nuttelozer. Als ik ergens stof vanaf veeg, ligt er een uur later modder of pleister.
Alle reacties Link kopieren
Om half 6 op staan om te gaan poetsen is iets waarvan ik zeker weet dat ik dat dus echt nooit zou doen.
Hier 2x40 uur, hij anderhalf uur werktijd per dag en ik 2. Alles bijhouden is goed te doen hoor. Kwestie van plannen. We doen het net als oldwood maar dan om de week alles aan de kant. We zijn geen ontzettende poetsers, max half uur per dag (en een half uur is langer dan normaal) en dan meestal terwijl de en staat te koken of te douchen. Kleren opvouwen tijdens een filmpje. 1 lading was vouwen duurt 5 minuten. Tijdens stofzuigen en dweilen alle hoekjes, randjes en plinten mee. Achter je opruimen scheelt al heel veel, dingen meteen doen ook. Dan houden we nog genoeg tijd over voor sport, hobby's en andere leuke dingen. Het is meestal 10-15 minuten 's ochtends en even lang weer 's avonds. We hebben geen kinderen en dat zal zeker schelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 28 februari 2015 @ 12:58:

Om half 6 op staan om te gaan poetsen is iets waarvan ik zeker weet dat ik dat dus echt nooit zou doen.Nee natuurlijk niet
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:dolfje schreef op 28 februari 2015 @ 12:58:

Om half 6 op staan om te gaan poetsen is iets waarvan ik zeker weet dat ik dat dus echt nooit zou doen.Ik ook niet, slaap vind ik heeeel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 28 februari 2015 @ 12:58:

Om half 6 op staan om te gaan poetsen is iets waarvan ik zeker weet dat ik dat dus echt nooit zou doen.En als ik het wel ga doen laat ik me vrijwillig opnemen voor intensieve behandeling
Alle reacties Link kopieren
Grote schoonmaak, nee nooit gedaan. Het leeft ook totaal niet in m'n omgeving. Als je gewoon je huis een beetje normaal bijhoudt lijkt het me ook totaal overbodig.

TO ik zou me erg echt niet zo druk over maken hoor! Nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel om half 6 op staan hoor,als we op vakantie gaan dan zelfs midden in de nacht als het moet.

Maar poetsen??? Nee ik vind het fijn als het netjes en schoon is maar het kan me echt niks schelen of er stof op de plinten of achter de kast ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven