Grote schoonmaak?

28-02-2015 10:42 83 berichten
Waar ik ook kijk, lees, luister......de grote schoonmaak hangt weer in de lucht.



En om heel eerlijk te zijn, ik voel me er door overrompeld!



Andere jaren deed ook ik aan de grote schoonmaak. Of dat nou voor de start van het nieuwe jaar was, voor de zomervakantie of om en nabij het voorjaar.

Ik deed dit niet omdat ik dat nou zo leuk vind om te doen, maar vanuit een mijzelf opgelegde verplichting om het te doen. Iedere ruimte van boven tot onder aan de kant, uitgezocht en geboend. Vaak gepaard met veel frustraties.



Ik hou van orde, ik hou van netheid. Orde en net en schoon zijn voor mij begrippen die zorgen voor rust in mijn hoofd. Oftewel...... Ik hou graag controle en overzicht.



Dit jaar loop ik al dagen/ weken te miepen, omdat ik zo enorm tegen die grote schoonmaak op zie.

Ik hou wekelijks alles schoon, maar alles weer eens perfect poetsen, ordenen en aan de kant hebben is als alles af is heerlijk. En natuurlijk zie ik dat er extra klusjes gedaan dienen te worden. Denk aan stof in de kasten. Kruimels in de besteklade. De afzuigkap die weer eens een sopje kan gebruiken.



Ik vraag mij af: doet iedereen aan grote schoonmaak??????





Ik zou zo graag tegen mezelf zeggen: doe normaal, hou wekelijks het huis bij en voeg daar maximaal 1 extra taakje aan toe en klaar is Kees. Echter ik ken mezelf..........krijg dat in mijn hoofd niet verantwoord.
quote:OldWood schreef op 28 februari 2015 @ 12:41:

Pamela en Lux. Ik werk inderdaad niet veel op dit moment.

Heb een tijdje werkloos thuis gezeten en ben blij dat ik weer een aantal dagen aan het werk ben, daarnaast help ik ook mijn ouders in het huishouden door ziekte van m'n moeder, maar dat is bij elkaar geen 40 uur inderdaad.

Toen ik bij mijn vorige werk de volle weken werkte, deed ik net zoveel aan de schoonmaak als ik nu doe, ik stond vroeg op en als ik klaar was met werk, deed ik wat nog overbleef.

Ik sta tegelijk met man op om half 6 en als hij naar het werk is, ga ik aan de gang.

Maar in andere topics waar het over de schoonmaak ging, werd er weleens gezegd dat ik smetvrees heb, heb ik niet, maar ik noem het gewoon een hobby

Ik kan erg slecht tegen bende en viezigheid en wil dat thuis absoluut niet hebben.

Al zal ik niet tegen iemand die wel in (in mijn ogen) 'viezigheid' leeft zeggen dat diegene nodig moet gaan schoonmaken en opruimen, zo erg ben ik niet.

Al kan ik niet snappen dat mensen makkelijk de boel kunnen laten liggen, maar het zou wel eens makkelijk kunnen zijn om zo te kunnen denken



Different worlds ik kan me er echt niks bij voorstellen om op m'n vrije dag om half 6 op te staan om eens aan het huishouden te beginnen. Maar weet je, ik vind het ook gewoon niet zo belangrijk. Als het aanrecht en de eettafel schoon zijn, de wc is bijgehouden en er geen aangekoekte troep in de douche of op het gasfornuis ligt ofzo.. Maar stof in de boekenkast ofzo. Ik zet niet voor niets al m'n boeken op de rand, dan zie je niet wat erachter ligt



Bijhouden? Ja! Ik ben geen sloddervos. Maar regelmatig kasten uitsoppen waar niemand in komt: nee. Binnenkant van m'n keukenkastjes doe ik echt maximaal 1x per jaar.



En zodra ik het kán uitbesteden, besteed ik het uit haha!
Ik doe niet aan grote schoonmaak. Dat is niet nodig. Ik heb voor mezelf een schemaatje waardoor door de week heen alles bijgehouden wordt en op maandag doe ik beneden en op zaterdag samen met mijn man boven. Extra klussen plan ik in. Mijn motto is, zo min mogelijk tijd besteden aan het huishouden met een zo groot mogelijk resultaat :-). Mijn huis is hierdoor altijd netjes, dus een grote schoonmaak vind ik niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben een luie huisvrouw. Bovendien werken man en ik allebei 40u pw en heb ik daarbij dagelijks 2u reistijd. Ik ben door de weeks 's avonds te lui om iets te doen. We doen het meeste in het weekend behalve de was en de afwas. Ik zou willen dat het hier af en toe wat netter zou zijn, maar ik vind het zonde van mijn tijd.

Als we alles een keer goed opgeruimd hebben hier in huis zou ik zeker een schoonmaakster overwegen.
Ja hoor. Ik doe 2x in het jaar een grote schoonmaak. Eigenlijk doe ik dan alles in 1x in plaats van steeds een beetje. En ik doe dan ook dingen die ik anders niet doe: boekenkasten soppen, op randjes en richeltjes soppen waar ik een trap bij nodig heb.



En dan lekker alle ramen open zodat het lekker doorlucht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 28 februari 2015 @ 12:56:

En doet je man ook nog wat in het huishouden Oldwood?

Nee man doet niks in huis, heel af en toe stofzuigt hij de boel eens als ik savonds nog niet thuis ben en af en toe wast hij af na het eten.



Voor de rest wil ik alles gewoon zelf doen en dat weet hij.
Alle reacties Link kopieren
En half 6 opstaan is heerlijk hoor, hoor je de vogels al lekker fluiten, ziet het ligt worden. Heerlijk vind ik het



En nu ga ik snel weg uit dit topic, want ik ben aan het topic aan het vervuilen
Ik doe hier ook niet aan, ik ben niet zo'n goede huisvrouw vrees ik. Ik houd gewoon alles bij, ook de aanrechtkastjes. Verder zal het mij een worst zijn. Ik ben overigens wel opgegroeid met de zogeheten "spring cleaning". Maar ik woon nu niet meer op een grote boerderij en dat scheelt stukken in het smerig worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Waar ik ook kijk, lees, luister......de grote schoonmaak hangt weer in de lucht.Waarschijnlijk kijken, lezen en luisteren we totáál verschillende dingen TO, want ik heb (tot aan je topic vanochtend) niks van een zogenaamd naderende grote schoonmaak gemerkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet!
Alle reacties Link kopieren
Of ik ben er blind voor dat kan natuurlijk ook
Alle reacties Link kopieren
Oostindisch blind.
De grote schoonmaak ken ik nog wel van mijn oma.

Die deed dat ook jaarlijks en voor de Pasen moest dat klaar zijn..

Ze poetste boende en sopte dan alles van de zolder tot de schuur.

En zo tegen oktober deed ze de kleine schoonmaak..

Tussen de schoonmaakbeurten door poetste ze er ook op los.

Aan de kamer die ze schoonmaakte kon je zien welke dag van de week het was.

Iedere week de ramen lappen van binnen en van buiten plus de vitrages wassen..



Ik ben best een poetser maar zoals mijn oma dat kon en deed nee dat red ik niet..

Ik stof,stofzuig en dweil alles dagelijks en de wc doe ik ook iedere dag,maar echt de grote schoonmaak zoals dat vroeger ging nee dat niet..
Maar als ik het zo de afgelopen jaren in de schoonmaaktopics hier op viva zo eens las dan zouden sommigen best eens met de grote schoonmaak mogen beginnen..
quote:diamond-gloss schreef op 28 februari 2015 @ 14:19:

De grote schoonmaak ken ik nog wel van mijn oma.

Die deed dat ook jaarlijks en voor de Pasen moest dat klaar zijn..

Ze poetste boende en sopte dan alles van de zolder tot de schuur.

En zo tegen oktober deed ze de kleine schoonmaak..

Tussen de schoonmaakbeurten door poetste ze er ook op los.

Aan de kamer die ze schoonmaakte kon je zien welke dag van de week het was.

Iedere week de ramen lappen van binnen en van buiten plus de vitrages wassen..



Ik ben best een poetser maar zoals mijn oma dat kon en deed nee dat red ik niet..

Ik stof,stofzuig en dweil alles dagelijks en de wc doe ik ook iedere dag,maar echt de grote schoonmaak zoals dat vroeger ging nee dat niet..Maar waarom zou je in gódsnaam iedere dag stofzuigen en dweilen en stoffen en de wc schoonmaken? Ik doe iedere dag na het koken het aanrecht en het fornuis en de tegeltjes, spoel de wasbak schoon, neem de tafel af na het eten en doe 2x per week het toilet (natuurlijk wel meteen de pot als het nodig is), maar de rest gaat maar 1x per week... En meer is toch ook niet nodig? Er ís niet eens zoveel stof dat ik elke dag zou kunnen stoffen. En ELKE DAG dweilen? Maar WAAROM???
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook niet hoor, elke dag dweilen. Tenzij je een fles limo hebt laten vallen ofzo.



Ik dweil een paar keer in het jaar. Keuken iets vaker, en 2x in de week stofuizgen
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 28 februari 2015 @ 14:24:

Maar als ik het zo de afgelopen jaren in de schoonmaaktopics hier op viva zo eens las dan zouden sommigen best eens met de grote schoonmaak mogen beginnen.. Ja als ik jouw schoonmaakschema zie, kan ik me voorstellen dat je dat vindt
Tjezus, wat vals
quote:pearle schreef op 28 februari 2015 @ 14:35:

Dat snap ik ook niet hoor, elke dag dweilen. Tenzij je een fles limo hebt laten vallen ofzo.



Ik dweil een paar keer in het jaar. Keuken iets vaker, en 2x in de week stofuizgen

Tja er lopen hier kinderen en een hond en een open keuken dus als ik de kamer stofzuig en dweil dan neem ik de keuken meteen mee.

En ik sop niet dagelijks de tegeltjes in de wc natuurlijk maar wel dagelijks chloor in de wc en een sopje over de bril etc.
quote:MevrouwJack schreef op 28 februari 2015 @ 14:35:

[...]



Ja als ik jouw schoonmaakschema zie, kan ik me voorstellen dat je dat vindt
En wat betreft het stoffen tja ik heb hoogglansmeubels en glazen tafels en die hou ik graag netjes en schoon..

Je ziet er alles op..
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 28 februari 2015 @ 14:45:

En wat betreft het stoffen tja ik heb hoogglansmeubels en glazen tafels en die hou ik graag netjes en schoon..

Je ziet er alles op.. Daarom heb ik ook niet dergelijke meubels..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:diamond-gloss schreef op 28 februari 2015 @ 14:45:

En wat betreft het stoffen tja ik heb hoogglansmeubels en glazen tafels en die hou ik graag netjes en schoon..

Je ziet er alles op..

Ik heb daarom bewust meubels die er ook nog schoon uitzien met maar 1 keer per week afstoffen



Ik heb 1 keer een glazen salontafel gehad, die is er na een week uitgevlogen en vervangen door een matte eikenhouten tafel.
quote:himalaya schreef op 28 februari 2015 @ 14:47:

[...]



Daarom heb ik ook niet dergelijke meubels.. Als je niet van poetsen houd dan is het ook zeker geen aanrader..
Maar ach het kost mij geen uren per dag hoor met een uurtje per dag is het echt wel bekeken en ik sta er ook niet om half 6 voor op..
Ohja ik ben echt van de ongelakte meubels. Hoogglans is echt m'n grootste nachtmerrie
Ik doe wel aan grote schoonmaak maar die wordt niet gepland. Op de één of andere manier gaat dat helemaal vanzelf. Vorig jaar bijvoorbeeld was ik thuis en ik zat in de keuken aan de koffie, toen er een gezellig voorjaarszonnetje op mijn kastjes scheen. Dan krijg ik vanzelf zin om die keuken te doen. Helemaal leeg, alles van de muren, gordijnen eraf en wassen. Naar de winkel voor een nieuwe tafelloper, vaasje, handdoeken. Alles fris en fruitig, heerlijk.



Het helpt trouwens als je nieuwe schoonmaakspulletjes koopt. Een frisgroene emmer, roze doeken, paarse afwasborstel en een allesreiniger die lekker ruikt, daar krijg je meer schoonmaakzin van dan van die oude bouwemmer, 60x gewassen poetslappen die niet meer fatsoenlijk drogen en een afwasborstel die niet meer wil borstelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven