Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Leuk Pretzel! Heb je dat al eens eerder gedaan? Ik vraag me altijd af hoe het zit met de pasvorm of dat de gemiddelde baby goed past.



Ik had me ingeschreven voor het testen van een patroon, dus ik moest dit weekend wel haken . Ik schrijf me nu wel alleen in op kleine projecten, ik moet niet denken aan grote projecten die dan binnen een gestelde termijn af moeten zijn, haha. Ik heb dus dit weekend een hoofdband gehaakt met een kabel erin, lekker voor de winter.
Ben benieuwd Avondzon naar je hoofdband, heb zelf wel eens een haaknaald mogen testen maar een patroon testen lijkt me ook leuk.



Ik verkoop toevallig zelf ook babykleding dus ga het ook even vergelijken met een vestje uit de winkel . Zou wel fijn zijn als het idd enigszins klopt !
Hier is de hoofdband met kabel:
Mooi , moeilijk een kabel haken ?
Nee, valt wel mee. Een kabel haak je door te werken met een reliëfsteek. In het Amerikaans met een fpdc (front post double crochet). Ik weet niet wat de Nederlandse term daarvoor is. Een kabel maak je door te variëren met die steek: kruislings of verspringend.
Dit is een gemakkelijke kabel, ik had het project in minder dan 2u af.
De CAL van Kreafabriek is begonnen, dus mijn tenen zijn af (van de sok dan hè? )



Dit is beter weer om te haken! Ik heb vanochtend lekker buiten in de tuin, in het zonnetje gehaakt. Mijn haakdip is langzaam aan het verdwijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 18 september 2016 @ 15:05:

De CAL van Kreafabriek is begonnen, dus mijn tenen zijn af (van de sok dan hè? )



Dit is beter weer om te haken! Ik heb vanochtend lekker buiten in de tuin, in het zonnetje gehaakt. Mijn haakdip is langzaam aan het verdwijnen.Mijn tenen zijn ook bijna af van mijn 2de sok alleen begin ik aan de bovenkant altijd... Dus mag ik gaan bedenken wat ik hierna wil gaan doen...
Ik heb tot nu toe alleen nog maar sokken gehaakt toe-up. Andersom zou mij dan weer een uitdaging lijken



Ik moet eigenlijk nog een deken afmaken en nog een poncho.
Ik ben deze week begonnen met een naaicursus, dus ik zit al dagen te kijken naar leuke startpatronen, maar alles wat ik zie ziet er te moeilijk uit
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 18 september 2016 @ 15:19:

Ik heb tot nu toe alleen nog maar sokken gehaakt toe-up. Andersom zou mij dan weer een uitdaging lijken



Ik moet eigenlijk nog een deken afmaken en nog een poncho.Deze zijn gebreid... Haken heb ik al heel lang niet gedaan kon het wel dus met ff opfrissen zal het ook wel weer lukken... Zat te denken zal ik granny squares gaan proberen? Als ik het leuk vind kan het een poppen deken worden.
quote:Avondzon schreef op 18 september 2016 @ 15:20:

Ik ben deze week begonnen met een naaicursus, dus ik zit al dagen te kijken naar leuke startpatronen, maar alles wat ik zie ziet er te moeilijk uit Dat is ook leuk, naaien. Dat heb ik echt heel veel gedaan vroeger, ik ging er helemaal in op. Als je goed kunt naaien heb je wel alle mogelijkheden, broeken, jassen, rokken enz. enz. Ik heb het idee dat het haken toch vooral om omslagdoeken en poncho's draait. Een vest bv vind ik al te moeilijk, en dat is wel jammer. De knuffeltjes en bloemen vind ik prachtig om te zien maar om dat zelf te gaan haken spreekt me niet zo aan.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk een verkapte TVP

Ben in verwachting en wil wat voor de kleine gaan haken, omslagdoek, dekentje, oid, maar heb nog geen of erg weinig ervaring met haken. Ik zal alles eens gaan lezen en hoop dan op tips en trucs .

De eerste tip heb ik al opgedaan! Op youtube filmpjes gaan kijken voor uitleg! Ik heb voor inspiratie gezocht op welke.nl

Bij welke.nl kun je vaak doorklikken naar het patroon of site waar het patroon/uitleg staat. Bij pinterest kan ik dat vaak niet vinden (of ik kijk niet goed genoeg )
Ik vind welke ook in alles duidelijker en fijner dan pinterest. Ook als je gewoon googelt op afbeeldingen kom je hele leuke dingen tegen.
quote:Joni_de_tweede schreef op 18 september 2016 @ 16:31:

[...]



Dat is ook leuk, naaien. Dat heb ik echt heel veel gedaan vroeger, ik ging er helemaal in op. Als je goed kunt naaien heb je wel alle mogelijkheden, broeken, jassen, rokken enz. enz. Ik heb het idee dat het haken toch vooral om omslagdoeken en poncho's draait. Een vest bv vind ik al te moeilijk, en dat is wel jammer. De knuffeltjes en bloemen vind ik prachtig om te zien maar om dat zelf te gaan haken spreekt me niet zo aan.

Het kost meer tijd, maar het is echt niet moeilijker dan een muts, sjaal of omslagdoek.



Toen de naaimevrouw mij een beer liet zien (in het kader van 'wat je allemaal kunt maken') dacht ik: koekoek, dat kan ik ook haken



Ik denk dat ik het vooral ga gebruiken voor kleine projecten: rokje, etui, knikkerzakje, kookschort. Misschien ben ik wel getalenteerd en ga ik ook verder met de stretchstoffen. Dan zou ik voor mezelf mooie jurken kunnen maken.



Maar, net als met haken, heb ik er een hekel als je duidelijk kunt zien dat het handwerk is. Dus dat komt echt pas in de allerlaatste fase
Ik kan weer niks met welke.nl.
Ik zou een vest wel kunnen via een tutorial van youtube, maar ik heb eens via creachick een vest willen haken wat al snel fout ging, ik denk dat ik onbewust meerdere ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot nu toe vooral sjaals en sokken gebreid. Ook sjaals met meerdere kleuren om een patroon te maken, maar dit gaat nog niet heel vlot (en ik heb altijd het probleem dat de twee kleuren garen om elkaar heen gaan draaien, heel irritant). Op het moment ben ik bezig met een paar sokken voor mezelf, die zijn bijna af. Volgende project wordt een paar sokken voor mijn vriend. Wil dan proberen om er een kabelpatroon in te breien.
Alle reacties Link kopieren
Zo, de eerste filmpjes op youtube gekeken en vanmiddag naar de action geweest voor wol en haaknaalden. Ik moet ergens ook nog haaknaalden hebben liggen, maar door een verhuizing en een paar keer goed opruimen, kon ik deze niet meer vinden .

Die pauwendeken is trouwens erg mooi! Maar nog even buiten mijn bereik. En zo heb ik meer mooie en leuke dingen voorbij zien komen.

Avondzon waar heb je het patroon van je wanten vandaan? Ik heb ze niet gezien, maar als ik de reacties lees van jou en de anderen, dan lijkt het me ook wel wat om te maken (als het ook voor een beginneling te doen is )

Ik ben nu begonnen met een babycape (http://steek-voor-steek.blogspot.nl/201 ... ycape.html). Wel met dikker garen en een dikkere naald, dus schiet het wat sneller op!
quote:yeti86 schreef op 19 september 2016 @ 19:37:

Ik heb tot nu toe vooral sjaals en sokken gebreid. Ook sjaals met meerdere kleuren om een patroon te maken, maar dit gaat nog niet heel vlot (en ik heb altijd het probleem dat de twee kleuren garen om elkaar heen gaan draaien, heel irritant). Op het moment ben ik bezig met een paar sokken voor mezelf, die zijn bijna af. Volgende project wordt een paar sokken voor mijn vriend. Wil dan proberen om er een kabelpatroon in te breien.





Is dit misschien iets dan?



quote:Pretzel66 schreef op 09 september 2016 @ 22:08:

Ik heb vorig jaar iets met Julia gemaakt maar vond het zo pluizen.

Zal eens alternatieven gaan zoeken.Stylecraft chunky, kom je op 50 euro uit. Ik heb 19 bollen besteld, eigenlijk 1 bol meer dan nodig maar zo had ik geen verzendkosten
Ik gebruik beide sites maar ik kan ook goed tekeningen lezen, beter dan afkortingen patronen. Al zijn ze in het nederlands nog wel te doen.



Ik ben op zoek naar mooi verloopgaren, niet te dik dus max 4 mm en liefst een mega bol, dus 1 bol voor een omslagdoek. Ik heb mooie gezien maar meteen 15 euro. Soms nog duurder. Op zich als 15 euro het goedkoopst is is het ook niet erg. Maar als iemand tips heeft? Graag!!
quote:2bloemen schreef op 19 september 2016 @ 20:14:

Avondzon waar heb je het patroon van je wanten vandaan? Ik heb ze niet gezien, maar als ik de reacties lees van jou en de anderen, dan lijkt het me ook wel wat om te maken (als het ook voor een beginneling te doen is )

Ik ben nu begonnen met een babycape (http://steek-voor-steek.blogspot.nl/201 ... ycape.html). Wel met dikker garen en een dikkere naald, dus schiet het wat sneller op!

Mooi, die babycape! Goed oefenmateriaal!



Mocht je zover zijn dat je ook Engelse patronen kunt lezen, dan kun je je hart ophalen op www.ravelry.com Het patroon dat ik gebruikte is een kooppatroon met de naam Ten Times Mittens, te vinden op Ravelry.
quote:Goede-Fee schreef op 19 september 2016 @ 20:24:

Ik ben op zoek naar mooi verloopgaren, niet te dik dus max 4 mm en liefst een mega bol, dus 1 bol voor een omslagdoek. Ik heb mooie gezien maar meteen 15 euro. Soms nog duurder. Op zich als 15 euro het goedkoopst is is het ook niet erg. Maar als iemand tips heeft? Graag!!



Drops heeft een aantal verloopgaren. Ik heb er een omslagdoek mee gehaakt, maar dan zit je met meerdere bollen. Ik vind de Unikat-bollen prachtig. Die zijn volgens mij vanaf € 15,00. Met een paar bollen met verloopgaren zit je daar met een omslagdoek ook al snel op, denk ik.



Ik gebruikte voor mijn omslagdoek net iets meer dan 5 bollen Drops Delight, ongeveer 900mtr.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven