Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Ik heb het trouwens geleerd van een tante die me uitleg gaf over de patronen. En daarna ben ik zelf aan de gang gegaan. Als ik er niet uitkwam kon ik bij die tante terecht, of bij een kennis van mijn moeder. Ik herinner me bv dat ik een sjaalkraag heel lastig vond, dan had ik er even hulp bij nodig. Maar verder dus afgekeken. In die tijd was er ook geen internet, god wat word ik oud.
quote:Joni_de_tweede schreef op 09 mei 2016 @ 22:42:

god wat word ik oud. da's te hopen Joni
Alle reacties Link kopieren
Naaien wil ik ook ooit nog eens leggen. Maar ik ben het eens dat haken minder rotzooi maakt. Ik wacht eerst wel tot ik een groter huis heb. Lijkt me erg leuk om je eigen kleding te kunnen maken. Wat heb je toen zoal gemaakt joni?
Klopt, dat haken en breien minder rotzooi maakt (ongeveer dan *kijkt kamer rond waar overal wel wat ligt*), dat is ook de reden dat ik het erg weinig oppak en nooit echt onder de knie gekregen heb. Als ik weer wat wil naaien denk ik weer aan al die zooi op mijn tafel, en denk ik 'laat maar'.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik vind haken al zo'n bende worden. Met zes projecten en de voorraad omdat het project toch niet zo mooi werd en wat moet ik nou met al die bollen?
Het Viva forum is papaja.
Iets anders van maken natuurlijk
Ik maakte van alles, blousjes, colbertjes, broeken.. Ik ging vaak naar de markt en kocht coupons voor 15 gulden, daar haalde ik dan iets uit, met een patroon van de Knip, en later de Burda.

Ik woonde nog thuis en had een ruime slaapkamer. Op het buro stond altijd de naaimachine en ik had een lockmachine om de randen mooi af te werken. En knippen deed ik op de vloer, dan zat ik er op mijn knieen bij, en maar spelden en knippen, haha.

Ik zou er nou de zin niet meer in hebben maar het is eigenlijk wel een hele leuke hobby.
Omslagdoek voor oudste dochter is klaar. Ik zal van de week een fotootje proberen te loaden op zo'n deelsite.





Nu ga ik dit proberen voor haar:

quote:Joni_de_tweede schreef op 10 mei 2016 @ 10:22:

Ik maakte van alles, blousjes, colbertjes, broeken.. Ik ging vaak naar de markt en kocht coupons voor 15 gulden, daar haalde ik dan iets uit, met een patroon van de Knip, en later de Burda.

Ik woonde nog thuis en had een ruime slaapkamer. Op het buro stond altijd de naaimachine en ik had een lockmachine om de randen mooi af te werken. En knippen deed ik op de vloer, dan zat ik er op mijn knieen bij, en maar spelden en knippen, haha.

Ik zou er nou de zin niet meer in hebben maar het is eigenlijk wel een hele leuke hobby.





Mij lijkt het ook zo leuk. Ik heb zelfs een keer een machine gekocht, 2e hands en een cursus in een buurthuis gevold van een paar lessen. Maar ik kreeg altijd ruzie met de stof en het garen op de machine.



Lijkt me zo fijn om zelf kleding te kunnen aanpassen of zelfs maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja da's het jammere van naaien, je hebt de ruimte nodig. Ik doe dat aan tafel, maar moet dus steeds weer alles pakken/machine aansluiten etc. en daarna weer opruimen. Dat houdt me inderdaad tegen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 10 mei 2016 @ 10:26:



Nu ga ik dit proberen voor haar:

[afbeelding]



Heb je hier een patroon van? En waar vandaan?

Ik haak ook al een poos, maar weet niet hoe ik foto's moet plaatsen. Van sjaals tot knuffels. Nu ben ik bezig met een mochilla tas.
Mooi goede fee, mooie kleur ook!



De naaimachine staat hier nu in de kast opgeborgen (lockmachine is al overleden) en komt alleen nog tevoorschijn voor wat verstelwerk.
quote:Margriet schreef op 10 mei 2016 @ 10:30:

[...]





Heb je hier een patroon van? En waar vandaan?

Ik haak ook al een poos, maar weet niet hoe ik foto's moet plaatsen. Van sjaals tot knuffels. Nu ben ik bezig met een mochilla tas.http://www.ravelry.com/patterns/library/mesh-vest



Is gratis maar engels en je moet inloggen.
Oh, ik wil ook zo graag leren naaien Mijn oma is vroeger een coupeuze geweest ( en ook nog een hele goede) en later cheffin van de coupeuzes. Tig trouwjurken, trouwpakken, jurken, kleding etc. heeft ze gemaakt, stuk voor stuk prachtig.

Ze had graag mijn trouwjurk willen maken, maar dat konden haar oude vingers, handen etc. niet meer. Wel heeft ze mijn sluier bestikt met pareltjes etc. zodat ze toch nog IETS heeft gemaakt



Ik denk dat ik het handwerken van haar heb, want hoewel mijn moeder wel kan breien en naailessen heeft gehad, is het geen hobby van haar.

En oma breidt nu dus nog steeds, poncho's, sjaals, vesten, sokken. Alles. Bij haar breiclubje in het verzorgingstehuis



Ik krijg de naaimachine van haar ( wordt nu nagekeken bij een winkel hier in het dorp) en daarna hoop ik aan wat makkelijke dingen te beginnen. Een boxkleed oid. Hopelijk bevalt dat net zo als mijn haakwerk!



Gisteren een aantal projecten uitgehaald ( lagen er al maanden..). Paar patronen bij elkaar gezocht en daar hoop ik ergens deze week mee te beginnen.

Beiden op verzoek van schoonzusje



Mobiel

Bloemetjesdeken



De CAL 2015 staat op mijn lijstje ( maar daar moet ik eerst goed kijken welke kleuren ik wil gebruiken, na de vakantie koop ik daar de benodigdheden voor)
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 10 mei 2016 @ 13:29:

[...]





http://www.ravelry.com/patterns/library/mesh-vest



Is gratis maar engels en je moet inloggen.Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, een haak en brei- topic! Ik ben sinds 1,5 jaar ofzo weer af en toe aan het breien, soms een periode heel fanatiek en dan weer een paar weken niet. Heb het afgelopen jaar o.a. 2 kussenslopen, 3 babydekentjes, een poncho en een deken voor mezelf gebreid. Inspiratie haal ik vooral van garnstudio, daar staan heel veel leuke gratis patronen. Ook het blad filati home vind ik erg leuk, maar is wel prijzig, dus er moeten wel meerdere patronen in staan die ik echt een keer wil maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren (tijdens het kijken van songfestival) mijn kussen af geborduurd. Vanmiddag heb ik garen gehaald voor de cal 2016 deken. Ga ik vanavond een poging doen.



Mooi hoor goede fee. Ben benieuwd hoe die wordt. Ben ook wel benieuwd naar een foto van de omslagdoek die je gemaakt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi vestje goede fee!



Chantilly: leuke mobiel! Deken vind ik ook leuk maar schijnt wel echt heel veel werk te zijn.

En leuk dat oma toch nog je sluier heeft kunnen maken, wel heel speciaal
Ik wil ook nog eens een Cal doen. Een ouwe of nieuwe. Ik denk na de zomer.
Ik ben bezig met bloemetjes en hartjes te haken. Ik ga als verrassing een vakantie tasje maken voor mijn dochter, als ze met haar vriendin op vakantie gaat. Ik heb twee van die nylon tasjes gekocht en dan ga ik de rand opleuken met de bloemetjes en hartjes. Het is het eerste project wat ik kant en klaar afmaak dus ik ben wel blij, het is een stapje vooruit!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil in juni meedoen met de amigurumi cal van echt studio, elke 2 weken een amigurumi van een bekende ontwerper.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren weer naar de workshop geweest en heb de 3 sjaals die ik heb gebreid leren afkanten en afhechten. Vond het weer super leuk om iets nieuws te leren! Ben nu aan het nadenken over het volgende project. Ik denk aan een deken(tje) en mutsen oid.
Slowly getting there....
Ik zou zo graag eens een bolero haken, maar ik weet niet hoe het werkt.

Bv zoiets als hier:

http://www.jessica-tromp. ... atronen%20haakpatroon.htm



Hoe werkt zoiets, is het zo dat je granny's haakt en die weer aan elkaar haakt, dus eerst allemaal vierkantjes? Of hoe moet ik het zien?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring ermee hoor joni maar denk inderdaad eerst vierkantjes maken en daarna aan elkaar haken
Ik hoop dat iemand het uit kan leggen, en ook hoe ik een patroon moet lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven