Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Als ik het zo lees moet je inderdaad vierkantjes haken, volgens het patroon wat onderaan de pagina staat.



Dit is volgens mij het basispatroon, waar iets meer uitleg staat. E.e.a. is afhankelijk van de maat die je nodig hebt.

Voor maat 38 heb je 10 vierkantjes nodig van 16x16 cm. Er staan tips bij om aan het aantal cm's te komen, mocht je bijvoorbeeld een vierkantje hebben gehaakt van 14x14 cm.



Daarna aan elkaar haken/vastnaaien.



Uitleg basispatroon



Leuk patroon trouwens! Ik ga 'm opslaan
Ik ga 'm uitprinten, heb op youtubes ook nog even bij Vonne gekeken en die geeft ook uitleg over patroonlezen dus ik ga er eerdaags weer eens voor zitten op mijn gemak.
Alle reacties Link kopieren
Ze noemen in het patroon dat het rechthoekjes zijn. Vind het ook niet heel duidelijk. Ik denk dat de uitleg van chantilly redelijk klopt.
De uitleg van Chantily klopt volgens mij wel inderdaad Het ziet er in ieder geval erg leuk uit, Joni! En uitdagen blijft belangrijk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus met die cal2016 deken begonnen, maar het is nog wel lastig om die vierkantjes redelijk even groot te krijgen. Lijkt me toch redelijk belangrijk als je een mooie deken wilt krijgen. Of komt dat uiteindelijk wel goed?



@wanhopia heb je al een nieuw project gevonden?



@joni al begonnen met je bolero?
Alle reacties Link kopieren
quote:salsagirl86 schreef op 17 mei 2016 @ 09:44:

Ik ben dus met die cal2016 deken begonnen, maar het is nog wel lastig om die vierkantjes redelijk even groot te krijgen. Lijkt me toch redelijk belangrijk als je een mooie deken wilt krijgen. Of komt dat uiteindelijk wel goed?



@wanhopia heb je al een nieuw project gevonden?



@joni al begonnen met je bolero?Nee heb nog geen nieuw project gevonden, denk dat ik misschien haken wil gaan leren...
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Oooh, ik wil deze graag gaan maken, maar het ziet er wel heel erg ingewikkeld uit..... http://pin.it/P2P3tFM



Heb nog nooit een engels patroon gedaan, maar eens kijken of ik daar iets van snap....
wat is een cal precies? Die uitdrukking zie ik vaker voorbijkomen. De bolero is er niet gekomen, ik was best een eind met Vonne en youtube aan een omslagdoek begonnen maar het patroon was op een gegeven moment versprongen dus pfffff, heb ik het uitgehaald, haha. Ik wil van alles maar kom nog tot weinig, maar goed, de steken en dergelijke heb ik al aardig onder controle.

Nu zit ik te denken om een dekentje te maken van granny's voor buiten bij het zitje. Ik ben bij de action geweest maar die hadden niet echt de kleuren die ik zocht.



Vamke, die is inderdaad mooi, ook qua kleur.
Een CAL is een afkorting voor Crochet Along Het is een project, waarin iedere week een toer wordt toegevoegd, zodat je aan het einde een grote deken hebt. CAL 2015



Zelf meegedaan aan de 2014 CAL en nu ben ik bezig met de 2015 CAL



Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 17 mei 2016 @ 17:26:

wat is een cal precies? Die uitdrukking zie ik vaker voorbijkomen. De bolero is er niet gekomen, ik was best een eind met Vonne en youtube aan een omslagdoek begonnen maar het patroon was op een gegeven moment versprongen dus pfffff, heb ik het uitgehaald, haha. Ik wil van alles maar kom nog tot weinig, maar goed, de steken en dergelijke heb ik al aardig onder controle.

Nu zit ik te denken om een dekentje te maken van granny's voor buiten bij het zitje. Ik ben bij de action geweest maar die hadden niet echt de kleuren die ik zocht.



Vamke, die is inderdaad mooi, ook qua kleur.boekenvoordeel en euroland hebben ookgoede katoen voor redelijke prijzen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Klopt daar kan je goed katoen kopen. Voor mijn Cal2016 deken heb ik echter bij een wolwinkeltje acrylgaren gekocht maar ik merk wel dat dit veel beter garen is. Is wel 2,95 per bol, maar haakt veel fijner omdat het minder snel splijt.



Cal is inderdaad crochet along. Het is een project wat een aantal weken (ik dacht 12) duurt. Elke week komt er een nieuw patroon online. Ze plaatsen ook videos die het patroon helemaal voordoen, die kan je dan ook volgen.



http://www.scheepjeswol.c ... -last-dance-on-the-beach/



Kijk hier maar eens. Erg leuk. Fijn ook dat de patronen gewoon online blijven, zodat het niet erg is als eens een week (of meerdere) niet haakt.
Leuke kleuren Chantilly!



Nlies, goed om te weten. Beide winkels zitten niet direct in de buurt maar wel in de stad dus als ik nog eens ga shoppen dan hou ik het in de gaten. Morgen wil ik even langs zeeman om daar te kijken en laatst ben ik bij de Wibra ook binnengelopen.



Grappig idee die Cal, ik leer steeds bij. Ik merk dat ik nog steeds het meest naar Vonnes creaties trek, ze heeft ook een hele fijne stem vind ik, gezellig mens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 17 mei 2016 @ 20:06:

Leuke kleuren Chantilly!



Nlies, goed om te weten. Beide winkels zitten niet direct in de buurt maar wel in de stad dus als ik nog eens ga shoppen dan hou ik het in de gaten. Morgen wil ik even langs zeeman om daar te kijken en laatst ben ik bij de Wibra ook binnengelopen.



Grappig idee die Cal, ik leer steeds bij. Ik merk dat ik nog steeds het meest naar Vonnes creaties trek, ze heeft ook een hele fijne stem vind ik, gezellig mens.Die Vonne werkt echt vanaf de keukentafel, zit ze midden in een uitleg zegt ze ineens: O minoes (of hoe die kat dan ook heet) wil binnen, even de deur open maken, en dan even later hoor je ze tegen minoes zeggen dat ze niet op tafel mag, of niet in de weg mag lopen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Vamke schreef op 17 mei 2016 @ 16:40:

Oooh, ik wil deze graag gaan maken, maar het ziet er wel heel erg ingewikkeld uit..... http://pin.it/P2P3tFM



Heb nog nooit een engels patroon gedaan, maar eens kijken of ik daar iets van snap....Mooi! Ik heb 1 keer een Engels patroon(tje) gevolgd en met vertaalschema was dat goed te doen
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 18 mei 2016 @ 01:19:

[...]





Die Vonne werkt echt vanaf de keukentafel, zit ze midden in een uitleg zegt ze ineens: O minoes (of hoe die kat dan ook heet) wil binnen, even de deur open maken, en dan even later hoor je ze tegen minoes zeggen dat ze niet op tafel mag, of niet in de weg mag lopenHebben jullie een link van Vonne? Ik ken haar helemaal niet maar ik word wel nieuwsgierig..
Alle reacties Link kopieren
quote:salsagirl86 schreef op 18 mei 2016 @ 08:28:

[...]





Hebben jullie een link van Vonne? Ik ken haar helemaal niet maar ik word wel nieuwsgierig..google op vonnes creaties en dan kom je op dit : https://www.youtube.com/channel/UCSieUK ... WGzJCnWXZQ



of op haar facebook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21_1 schreef op 17 mei 2016 @ 18:38:

Een CAL is een afkorting voor Crochet Along Het is een project, waarin iedere week een toer wordt toegevoegd, zodat je aan het einde een grote deken hebt. CAL 2015



Zelf meegedaan aan de 2014 CAL en nu ben ik bezig met de 2015 CAL



[afbeelding]Leuke kleuren. Ik ben hem in blauwe/gebroken wit aan het maken. Ben bij na een paar weken even gestopt, alleen stokjes (meer dan 100) en een paar bolletjes maar ik pak het wel een keer op want het garen ligt nog in huis.
Qua kleuren hebben de Wibra en Zeeman in ieder geval een hoop leuks, en ik vind hun acryl erg fijn om mee te breien. Hoe hun katoen haakt weet ik niet, maar dat dunnere acryl splijt in ieder geval veel minder dan een hoop goedkope katoen volgens mij.
Vonne is heel relaxed ja, ik ben zelf altijd een stresskip, ik zou uit mijn pan flippen als die kat op mijn haakwerk gaat zitten.



Gisteren bij de zeeman een bol of 6 verschillende kleuren gekocht en dan wil ik een deken van stokjes gaan maken, in verschillende kleuren. Niet al te moeilijk en toch leuk door het kleurverloop. Ik kijk wel hoe ver ik ermee kom. Zeeman had wel echt veel keus, daar stond ik versteld van.



Wolplein vind ik trouwens ook een fijne site. En als je gaat googelen, wat is er dan toch veel te vinden zeg, over haken. Super leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zo graag leren haken, haha! Dus een stiekeme tvp..
Hoe ga je het leren Jynx? Ik ben ook nog steeds wel zoekende hoor. Ik heb al veel geleerd maar haak toch nog (nou ja, wel toepasselijk) steeds halverwege af omdat ik het niet meer kan volgen.
http://www.creachick.nl/2015/09/boho-poncho/



Deze wil ik maken, maar ik snap het al meteen niet. Kan iemand mij dit heel eenvoudig uitleggen?



In het midden meerderen we door in de lossenboog van de vorige toer 1 stokje (of

dubbel stokje) , 3 lossen , 1 stokje (of dubbel stokje) te haken.



Ik heb nu de lossen vastgemaakt dus heb een ring van lossen. Waar ik de ring gesloten heb, is dat het midden? Dus dat markeer ik en dan doe ik in elke toer op die plek?
quote:Joni_de_tweede schreef op 20 mei 2016 @ 21:43:

http://www.creachick.nl/2015/09/boho-poncho/



Deze wil ik maken, maar ik snap het al meteen niet. Kan iemand mij dit heel eenvoudig uitleggen?



In het midden meerderen we door in de lossenboog van de vorige toer 1 stokje (of

dubbel stokje) , 3 lossen , 1 stokje (of dubbel stokje) te haken.



Ik heb nu de lossen vastgemaakt dus heb een ring van lossen. Waar ik de ring gesloten heb, is dat het midden? Dus dat markeer ik en dan doe ik in elke toer op die plek?



Ik heb het patroon even snel doorgekeken dus misschien leg ik het niet helemaal goed uit:

Je haakt eerst 102 lossen en die sluit je tot een ring

In de volgende toer haak je eerst 25 stokjes, dan 3 lossen (=lossenboog) dan 51 stokjes, 3 lossen (=lossenboog) en dan weer 25 stokjes.

In de volgende toeren haak je met de steken die het patroon aangeeft en in het lossenboogje (waar je er dus 2 van hebt per toer) haak je die meerdering van 1 stokje, 3 lossen 1 stokje)

Zo krijg je dus dat de poncho aan de voor en de achterkant in een punt gaat lopen

Het begin van elke toer loopt dus op een schouder
Maar zit die meerdering dan wel al in het patroon verwerkt, want volgens mij heb ik dat dan al met toer 2 gedaan. Of moet ik dat steeds apart in mijn hoofd houden en het doen? Of de toeren afwerken en dan komt het goed?
Je haakt elke toer volgens een patroonsteek, bv allemaal stokjes of afwisselend stokje/losse. Dit staat in het patroon geschreven.

En dan haak je in elke toer die meerdering van ( 1 stokje 3 lossen 1 stokje ) twee keer, 1 keer aan de voorkant en 1 keer aan de achterkant. Die meerdering komt dus in de meerdering van de vorige toer ( in dat lossenboogje dus).

Je haakt dus een toer totdat je bij de meerdering komt en dan doe je daar die meerdering in het boogje. Dan weer doorhaken tot de volgende meerdering en daar dus weer die meerdering in het boogje. Dan doorhaken tot het eind van de toer.

Op deze manier wordt je toer dus elke keer 2 x 2 steken groter waardoor de poncho wijder wordt.

Je moet dus elke toer goed tellen, en dan vooral de eerste toer. Als je die goed hebt kom je in de volgende toer vanzelf het lossenboogje van de meerdering tegen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven