Haarlem: hot or not?

09-09-2015 15:55 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er al een tijdje aan te denken om in Haarlem naar een woonhuis te gaan zoeken. Eigenlijk ken ik de stad niet zo goed, behalve van wat winkelen, dus hoop dat jullie mij de do's en don't kunnen uitleggen. Is het leuk wonen? Welke wijken zijn erg leuk en welke wijken helemaal niet? Soms hoor ik weleens dat Haarlem zo'n slapende stad is, is dat echt zo? Is er wel iets te doen?



Heeft Haarlem veel goed onderhouden huizen, of zijn het vooral opknappertjes? Wij houden niet van klussen haha. We hebben aardig wat budget, dus dat is het probleem niet. Oh en nog veel belangrijker: is Haarlem kindvriendelijk?



Momenteel werk ik in Amsterdam en vind dat een hele fijne stad, maar te druk om te wonen. Wij wonen nu in Utrecht en zouden graag iets dichterbij werk willen wonen. Is Haarlem leuker wonen dan Utrecht, of kunnen we beter hier in de stad voor een koophuis gaan kijken?



Zoals je ziet een hoop vragen over Haarlem. Brand maar los!
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je het juiste soort vrienden denk ik.

De kinderfeestjes waar mijn kinderen komen zijn wel van dit soort.

En vakanties in de klas gaan naar Canada, of tropische oorden.

Ik heb twee schoolgaande kinderen en beiden hebben ze dit. De huizen zijn niet krankzinnig duur, maar de mensen die er wonen menen zich wel te moeten gedragen alsof ze de wereld bezitten.

(Overigens merk ik wel dat de echt rijken zich niet zo gedragen, maar dat terzijde)
Alle reacties Link kopieren
quote:toosnickloos schreef op 28 september 2015 @ 21:30:

Dan heb je het juiste soort vrienden denk ik.

De kinderfeestjes waar mijn kinderen komen zijn wel van dit soort.

En vakanties in de klas gaan naar Canada, of tropische oorden.

Ik heb twee schoolgaande kinderen en beiden hebben ze dit. De huizen zijn niet krankzinnig duur, maar de mensen die er wonen menen zich wel te moeten gedragen alsof ze de wereld bezitten.

(Overigens merk ik wel dat de echt rijken zich niet zo gedragen, maar dat terzijde)



Over de vakanties: nu ga jij er vanuit dat dit mensen zijn die zich gedragen alsof ze de wereld dragen en heel rijk zijn, maar een dure vakantie naar Canada betekent toch niet meteen dat ze verwaand zijn? Misschien zijn het mensen die enorm van vakantie houden en er andere dingen voor laten?



Vrienden van mij zijn absoluut niet rijk (ook absoluut niet arm, gewoon middenkomens), maar zijn vorig jaar ook met twee kinderen naar Canada geweest. Niet omdat ze graag bij de rijkere willen horen, maar omdat ze dat gewoon heel graag wilden. Zij laten daar weer andere dingen voor in het leven.



Ik zal zaterdag eens kijken hoe ik me voel in Kleverpark, tussen de koude kak hoef ik persoonlijk ook niet te wonen.
quote:ohboy schreef op 19 september 2015 @ 19:50:

Wat een topstad, en dat zeg ik na 16 jaar Amsterdam Centrum en Museumkwartier :-) Je moet er wel aan toe zijn als Amsterdam je ideaal was of nog is. Het heeft dan wel niet de reuring en dynamiek van Amsterdam maar je krijgt er genoeg voor terug. Voor de diehard Amsterdammer is het misschien wat saai maar ik vind het heerlijk. Alles is wat beschaafder en gemoedelijker en je zit vlakbij de prachtige kust. Eigenlijk ben je gewoon hartstikke gek om je scheel te betalen in de hoofdstad en op elkaar te kruipen. En inderdaad waar je ook gaat wonen, je zit altijd dichtbij het gezellige centrum. Zelf vind ik het centrum (kan ook prima met kinderen!) en zuid (postcodes 2011 en 2012) de aantrekkelijkste woongebieden. Heb m'n huis zelf gevonden en zonder makelaar gekocht. Trouwens de enige bezichtiging die ik heb gedaan. Wel een jaar restaureren maar was in Amsterdam misschien wel het dubbele kwijt geweest.Ik heb er zes jaar over gedaan om het hier leuk te vinden. Ging eerst altijd uitleggen waaróm ik in Haarlem woonde als iemand er naar vroeg ("ja, eigenlijk zijn we A'dammers, maar ja, kinderen, ruimte, tuin..."). Daarna kon ik pas gewoon zeggen "ik woon in Haarlem (en het is nog leuk ook)"!
Ben na ruim een decennium in Amsterdam ook met man naar Haarlem verhuisd: enorm gelukkig! Je moet idd wel even zoeken (en zoekopdrachten bij makelaars uitzetten), maar wij hebben uiteindelijk in de Indische buurt voor minder dan drie ton een mooi huis gevonden van drie verdiepingen (vijf slaapkamers) en een tuin zo groot als ons appartement in Amsterdam. O, en er hoefde ook niet veel aan te gebeuren en de fundering was prima (wel een puntje bij sommige delen van Haarlem).



Moet zeggen dat het wel hard gaat op het moment. Hier in de straat stonden vijf huizen te koop en die zijn allemaal binnen enkele weken verkocht...
quote:toosnickloos schreef op 28 september 2015 @ 21:11:

Niet zozeer op Deo Neo, maar ben zelf niet weg vd mentaliteit vd kleverpark bewoners.

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen, maar vakanties gaan doorgaans niet naar een camping in Frankrijk. Verjaardagen; dan huur je het zwembad toch af?

Als je denkt voldoende geld te hebben om daar aan me te kunnen doen dan voel je je er waarschijnlijk erg thuis

Maar misschien heb je er geen last van.

Ik stoor me er wel aan...Ik heb daar dus nog nooit iets van gemerkt! Wij gaan gewoon, net als kennissen uit de buurt, gewoon met een antiek klapbakkie naar Frankrijk hoor! Soms doen mensen wel wat exotischers, maar daar wordt niet uit de hoogte over gedaan. Maar goed, ik loop dan ook met een boog om nieuw geld heen
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 28 september 2015 @ 21:53:

[...]





Ik heb daar dus nog nooit iets van gemerkt! Wij gaan gewoon, net als kennissen uit de buurt, gewoon met een antiek klapbakkie naar Frankrijk hoor! Soms doen mensen wel wat exotischers, maar daar wordt niet uit de hoogte over gedaan. Maar goed, ik loop dan ook met een boog om nieuw geld heen Antieke klapbakkies vind ik wel echt zó Kleverpark
quote:laurabb schreef op 28 september 2015 @ 21:51:

Ben na ruim een decennium in Amsterdam ook met man naar Haarlem verhuisd: enorm gelukkig! Je moet idd wel even zoeken (en zoekopdrachten bij makelaars uitzetten), maar wij hebben uiteindelijk in de Indische buurt voor minder dan drie ton een mooi huis gevonden van drie verdiepingen (vijf slaapkamers) en een tuin zo groot als ons appartement in Amsterdam. O, en er hoefde ook niet veel aan te gebeuren.



Moet zeggen dat het wel hard gaat op het moment. Hier in de straat stonden vijf huizen te koop en die zijn allemaal binnen enkele weken verkocht...Woon jij soms in dat 'stuiterstraatje' naar de S.Singel toe? Heel leuk straatje, maar door dat ***wegdek stuiter ik altijd zowat van mijn fiets!
Alle reacties Link kopieren
quote:Flessenpost schreef op 28 september 2015 @ 21:40:

[...]





Over de vakanties: nu ga jij er vanuit dat dit mensen zijn die zich gedragen alsof ze de wereld dragen en heel rijk zijn, maar een dure vakantie naar Canada betekent toch niet meteen dat ze verwaand zijn? Misschien zijn het mensen die enorm van vakantie houden en er andere dingen voor laten?



Vrienden van mij zijn absoluut niet rijk (ook absoluut niet arm, gewoon middenkomens), maar zijn vorig jaar ook met twee kinderen naar Canada geweest. Niet omdat ze graag bij de rijkere willen horen, maar omdat ze dat gewoon heel graag wilden. Zij laten daar weer andere dingen voor in het leven.



Ik zal zaterdag eens kijken hoe ik me voel in Kleverpark, tussen de koude kak hoef ik persoonlijk ook niet te wonen.



Het wordt ook zo gebracht, die vakanties.

En de toon waarop vind ik niet prettig.

Gelukkig heel veel mensen die enorm gelukkig zijn hier. En ik denk dat als je er geen last van hebt (mijn vriend merkt dat soort dingen niet op) dat het een hele fijne wijk is om te wonen!

Wij gaan zelf ook graag en ver op vakantie, maar daar sta ik niet over te pochen tijdens een ouderavond
quote:Mevrouw75 schreef op 28 september 2015 @ 21:54:

[...]





Antieke klapbakkies vind ik wel echt zó Kleverpark Eeeij, ik was tien jaar geleden mooi wel de eerste hè. Kan ik er wat aan doen dat iedereen me nadoet
Alle reacties Link kopieren
Kleverpark woont inderdaad de middenklasse zeg maar, Amsterdammers die prima 4 a 5ton voor een huis kunnen uitgeven.



Zuid en koninginnnebuurt of bosch&vaart zijn in dat opzicht vee erger.
Ramplaankwartier trekt helaas ook steeds meer van dat tuig aan. Jammer! In de Kleverparkbuurt heb je echte grote herenhuizen, maar ook 'gewone' jaren dertig erkerwoningen en huurhuizen. Daardoor is de sfeer niet poenerig, maar juist wel wat 'stadser'.
quote:Hunniebunnie schreef op 28 september 2015 @ 21:55:

[...]





Woon jij soms in dat 'stuiterstraatje' naar de S.Singel toe? Heel leuk straatje, maar door dat ***wegdek stuiter ik altijd zowat van mijn fiets!



Ha nee, maar ik weet welke straat je bedoelt!



Ik heb zeven jaar in centrum van Amsterdam gewoond en ik moet zeggen dat het een verademing is om gewoon in het weekend weer je eigen stad in te kunnen, zonder je te ergeren aan massa's mensen. Bovendien zijn de artikelen in winkels ook veel betaalbaarder, waarschijnlijk omdat de huur niet zo absurd hoog is. Verder vind ik het hier rustiger en gemoedelijker, wanneer ik in Amsterdam kom hoor ik alleen maar gevloek en getier om me heen. Ik had nooit verwacht dat ik hier zo snel zou wennen (en ik heb me toch een partij aangesteld toen de man zei: 'Nee, ik wil geen vier ton voor 85m2 in Amsterdam betalen...' we hebben nu bijna de helft van de woonlasten en twee keer zoveel ruimte )
Nou, ik mis Amsterdam echt nog hoor (ben er geboren en opgegroeid), maar evengoed voel ik me hier inmiddels ook thuis. Maar (ook) Amsterdam voelt echt als thuis. Ach, heb ik er twee
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 28 september 2015 @ 22:14:

Nou, ik mis Amsterdam echt nog hoor (ben er geboren en opgegroeid), maar evengoed voel ik me hier inmiddels ook thuis. Maar (ook) Amsterdam voelt echt als thuis. Ach, heb ik er twee Je op twee plekken thuisvoelen is ook erg lekker toch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een slechte mededeling, ik woon niet in één van de buurten die Hunniebunnie noemt en bij ons gaan er heel veel mensen met hun gezin buiten Europa op vakantie en soms ook nog eens meerdere keren per jaar Er zijn ook mensen die liever gaan kamperen en het grappige is dat deze mensen niet per definitie leuker, socialer of empathischer zijn dan de mensen die met het hele gezin naar Zuid Afrika gaan op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al mijn hele leven in Haarlem en de laatste jaren is het best wel veranderd. Of zeg maar: verhipt. Het aantal koffietentjes met vintage-uitstraling is niet meer te tellen... Sinds Haarlem in alle reisgidsen wordt genoemd als 'leukste winkelstad' is het ook best wel een soort Klein-Amsterdam geworden kwa drukte met toeristen. Dat hoeft niet per sé negatief te zijn, hoewel ik dat op zaterdagmiddag dus echt niet kan zien... maar het is wel wat levendiger geworden. Toch stelt het uitgaansleven nog steeds weinig voor t.o.v. Amsterdam. Met een kleintje is dat misschien ook niet waar je behoefte ligt... Ik denk dat het voor die fase een heel fijne stad is, met veel mogelijkheden. Er is best veel te doen ook (festivals, evenementen, leuke kleinschalige initiatieven) en je zit zo op het strand of het Wed...

Voor jullie budget zou ik gaan kijken in de Zeevaardersbuurt (bij de Houtvaart), het Garenkokerskwartier, Haarlem Zuid-West (bij het Theemsplein idd) en de Kleverpark/Bomen/Planeten-buurt. Dat zijn leuke kindvriendelijke buurten... Ik denk niet dat je het type bewoner per wijk over één kam kan scheren. Daarvoor zijn die wijken stuk voor stuk te gemêleerd. Ik zou zelf niet in het Ramplaankwartier willen wonen omdat het op me overkomt als 'een enclave', hoewel het een mooie groene wijk is, dichtbij de duinen. Het beste kun je lekker in Haarlem gaan rondrijden, sfeer proeven... want sommige delen van wat bekend staat als de zogenaamd slechte wijken zou ik zo willen wonen. Dat moet je toch zelf ervaren en uiteindelijk leer je met al die bezichtigingen de stad ook steeds beter kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo12 schreef op 29 september 2015 @ 21:56:

Ik heb een slechte mededeling, ik woon niet in één van de buurten die Hunniebunnie noemt en bij ons gaan er heel veel mensen met hun gezin buiten Europa op vakantie en soms ook nog eens meerdere keren per jaar Er zijn ook mensen die liever gaan kamperen en het grappige is dat deze mensen niet per definitie leuker, socialer of empathischer zijn dan de mensen die met het hele gezin naar Zuid Afrika gaan op vakantie.



In welke wijk woon jij? Ben je daar tevreden?



Bedankt voor de tips Zocher! We gaan zaterdag naar de open huizen dag, dus hopelijk krijg ik dan wat mee van de sfeer in de wijken. Klein Amsterdam, het klinkt wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren bij Theemsplein (postcodegebied 2014) gewoond. Ik vind het een erg leuke wijk. Kindvriendelijk, open mensen en zeer gemeleerd. En een geweldige speeltuin. Vanuit Zuidwest zit je op loop/fietsafstand van het centrum en bij Elswout. Elswout zou je voor de grap eens moeten wandelen met jouw kleintje, ik vind het echt magisch daar. Zit ook een leuk poppentheater (Zilveren Maan) en hertenpark. Leuke buurten: Ramplaan, Planetenbuurt, Bomenbuurt. Hoger dan de Jan Gijzenkade zou ik persoonlijk niet gaan. En Schalkwijk, Parkwijk, Rozenprieel, Boerhaave, Molenwijk en Amsterdamse buurt zou ik vermijden.
Wij wonen dus in de Indische Buurt. Ik vind het leuk dat onze straat gewoon een soort dwarsdoorsnede is van de bevolking. Heb hiervoor in Amsterdam Zuid gewoond en hoewel we echt wel leuke buren hadden, was het wel heel erg op stand allemaal (hele goeie maar dure bakker) en had het een hoog SUV-en-tennis-gehalte 😉
quote:Geronimo12 schreef op 29 september 2015 @ 21:56:

Ik heb een slechte mededeling, ik woon niet in één van de buurten die Hunniebunnie noemt en bij ons gaan er heel veel mensen met hun gezin buiten Europa op vakantie en soms ook nog eens meerdere keren per jaar Er zijn ook mensen die liever gaan kamperen en het grappige is dat deze mensen niet per definitie leuker, socialer of empathischer zijn dan de mensen die met het hele gezin naar Zuid Afrika gaan op vakantie.Haha, zo zie je maar: je hebt nergens één soort mensen. Gelukkig niet!
O, zag leuk huis in Pijnboomstraat gisteren!
Alle reacties Link kopieren
Wat Zocher zegt idd, de stad is wel wat verhipt.

En als er iets te doen is loop je over de hoofden. Kan me nog een activiteit bij 't Wed herinneren waarbij het echt file wandelen was.

Maar dat zal niet specifiek iets Haarlems zijn.

De Indische buurt vind ik ook leuk! Idd omdat het een mooie mix is.



Zou overigens de site van Elan in de gaten houden, ze verkopen regelmatig voormalige huurwoningen in de Kleverpark buurt. Dat zijn doorgaans hele ruime huizen. Ze gaan voor rond de 350 en er zal het nodige aan gedaan moeten worden, maar je koopt wel veel ruimte!



Overigens wordt Schalkwijk als no go genoemd, maar Molenwijk is een heel mooi stuk, en er staan mooie huizen. Je zit alleen een stuk verder van het centrum dan bijv Kleverpark.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag naar de open huizen dag! Spannend
Alle reacties Link kopieren
veel plezier, hou ons op de hoogte…welke huizen ga je bekijken?
Alle reacties Link kopieren
We zijn bij meerdere huizen wezen kijken, leuk zo'n open huizen dag. Heb ook betere feelings bij wijken. Ik zie mezelf minder snel in Haarlem Noord (dieper) wonen. Wel leuk vond ik het zuiden en westen van Haarlem. We zijn ook nog even gaan kijken bij het nieuwbouwproject. De huizen schijnen toch wel licht te worden, dus daar twijfelen we ook nog over. De tuin vinden we alleen zo klein.



We zijn er dus nog niet over uit! Hopen dat er komende maanden nog wat leuke huizen op funda komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven