Hal/toegang middenin woning of voorzijde

12-01-2017 09:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een nieuwbouwwoning met ongeveer de afmeting 12m x 6m (LxB)

zijn wij bezig met schetsen voor de indeling. Je ziet de meeste architecten met een tekening komen met de entree/hal in het midden van de woning.

Wij vragen ons af wat hier de reden van is. We zien tot dusver hier vooral nadelen in. Je hebt dan achter na deel van je entree/hal gewoon nutteloze ruimte die je eigenlijk nergens voor kunt gebruiken



Bij het indelen vd entree aan de voorzijde, kun je ons inziens de keuken (dan wel een smalle keuken), meer bij de woonkamer betrekken ipv een standaard afscheiding tussen beiden.



Volgens de architect vooral praktisch ivm indeling.....

Zijn er mensen/bouwers onder ons die de reden weten waarom er dus veelal gekozen wordt voor een hal/entree in het midden van de woning gesitueerd?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit de hal ook niet helemaal in het midden van de woning. We hebben een oud huis en hebben aan de linkerkant de woonkamer en als je de hal binnenkomt alleen rechts daarvan de wc en de trap. Als je bij ons rechtdoor loopt hebben we een deur naar de keuken/woonkamer. Vind er niks nutteloos aan..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een oud huis, maar in een ooit te bouwen nieuw huis gaat de ingang in het midden.... achter eetkamer, midden de keuken, voor de woonkamer.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De meeste huizen die ik ken hebben de hal aan de zijkant van het huis. Toevallig heeft mijn eigen huis wel de hal in het midden, maar is ook een stuk breder (8 meter). Aan de ene kant van de hal hebben we een garage, de andere kant is de eetkamer. En van die nutteloze ruimte kun je een bijkeuken of opbergkast maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet de reden niet, maar ons huis (3 jaar oud) heeft de indeling die jullie willen. Ik vind de open keuken een nadeel omdat je álles op je aanrecht ziet staan en het (dus) vaak rommelig oogt. Inmiddels hebben wij (om totaal andere redenen) ons huis te koop staan. We hebben in 4 maanden tijd 14 kijkers gehad, maar het is nog niet verkocht (ondanks dat de vraagprijs reëel is volgens drie makelaars). We hebben al meerdere keren het commentaar gekregen dat mensen niet weten hoe ze het moeten inrichten.... de woonkamer is een grote open ruimte en dat vinden onze kijkers niet praktisch.
Dit is hoe ik de meeste huizen ken:



Alle reacties Link kopieren
Bij oude huizen heeft dit vooral met de draagmuur te maken.

Een muur in het midden van het huis om de verdiepingsvloer te dragen.

Vaak werd er dan een trap naast gezet / een hal van gemaakt, zodat het een nuttige ruimte werd.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook net wat je wil, de een wil juist een scheiding tussen keuken en woonkamer, de ander niet.



Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met nutteloze ruimte. Bedoel je "verbinding" tussen keuken en woonkamer? Dus bij de toegangsdeur vanuit de hal naar rest van de benedenverdieping?
Alle reacties Link kopieren
@nerdopviva, voor een tussenwoning is dat een logische indeling. Voor een hoekwoning of vrijstaande woning zie je het vaak anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad de indeling van het plaatje van nerdopviva. In ons nieuwe huis zit de hal op de plek waar in dit plaatje de eettafel staat. Veel praktischer, vind ik. Maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:lou28 schreef op 12 januari 2017 @ 10:10:

Ik heb inderdaad de indeling van het plaatje van nerdopviva. In ons nieuwe huis zit de hal op de plek waar in dit plaatje de eettafel staat. Veel praktischer, vind ik. Maar dat is persoonlijk.Dat is inderdaad heel persoonlijk, wij zouden zo'n indeling juist helemaal niet willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de ingang/hal in het midden het mooist, maar dan moet je wel een groot huis hebben, waarbij je dus zowel links als rechts van de voordeur 2 flinke woonruimtes hebt
Volgens mij bedoelt TO met in het midden, het midden van de lange zijde, dus eigenlijk aan de zijkant van het huis. Niet het midden van de voorgevel.
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben juist gezocht naar een huis met een hal in het midden. Zo heb je beneden twee ruimtes, een beethe afgezonderd van elkaar.

Ik zit op de bank dus niet tegen een aanrecht aan te kijken, de oudste maakt huiswerk aan de keukentafel terwijl de jongsten gamen etc. ik vind dat je op deze manier juist veel meer aan je ruimte hebt!

Het strookje bij de deur naar de gang is vaak groot genoeg voor een kast, piano, speeltafeltje.
quote:Marana_ schreef op 12 januari 2017 @ 10:19:

Volgens mij bedoelt TO met in het midden, het midden van de lange zijde, dus eigenlijk aan de zijkant van het huis. Niet het midden van de voorgevel.Waar in dat plaatje de eettafel staat zeg maar? Ik zou zelf daar zeker niet de hal willen hebben, dan heb je achter de hal echt veel loze ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar huizen in mijn prijscategorie kijk, dan vind ik een hal midden op de lange zijde niet handig. Dat middenstuk, waar dan de deur tussen de hal/huiskamer zit, is vaak te smal om er een eettafel neer te zetten. Deze moet dus of in je keuken of in de huiskamer, die door deze indeling vaak ook gewoon niet zo groot zijn. Dus bij kleinere huizen vind ik het zowel lelijk als onpraktisch.



Mijn huis lijkt een beetje op dat plaatje van nerdopviva, onze hal is alleen ander en neemt daardoor minder ruimte in. Ik lees dat een paar mensen zich niet aan de rommel in de keuken willen ergeren. Maar ik moet eerlijk zijn dat je dat bij ons niet ziet. Op het stuk bij het raam is de wasbak/vaatwasser, dus als er spullen staan, staan ze op de lange zijde en dus uit zich.



Maar bij hoekhuizen van een rijtje zie je vaak de hal in het midden omdat je dan door extra ramen ook voor meer licht in de keuken én de huiskamer kunt zorgen. Bij een deur aan de voorkant (even afhankelijk van waar de ingang/keuken is) kan het zo zijn dat de trap in de weg zit. (Ik zou het als bouwer spiegelen, zodat je op de lange muur bijvoorbeeld nog 2 ramen kwijt kunt.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:-Isa- schreef op 12 januari 2017 @ 10:27:

[...]





Waar in dat plaatje de eettafel staat zeg maar? Ik zou zelf daar zeker niet de hal willen hebben, dan heb je achter de hal echt veel loze ruimte.



Ik denk inderdaad dat TO bedoelt dat de ingang op de plek van de eettafel zit.



Als we ervan uitgaan dat hal met trap/toilet zo'n 3 meter breed is en precies in het midden staat, dan houdt TO nog 12-3=9 meter / 2 = 4.5 meter over aan beide kanten van de hal. Je woonruimte bestaat dan dus uit een keukendeel van 4.5 X 6 meter en een woonkamerdeel van 4.5 X 6 meter, met daar tussenin de hal van 3x3 meter en een open ruimte van 3x3 meter. Ik zie geen loze ruimte bij deze indeling maar juist een heel praktische indeling!
@TO

In antwoord op jouw vraag: architecten kijken vaak naar verschillende dingen bij hun ontwerp. Enerzijds natuurlijk "hoe het eruit ziet", maar anderzijds ook naar "wat is praktisch". Veel mensen willen tegenwoordig een open leefruimte, maar ze willen ook niet tegen de afwas aankijken. Deze indeling lost dat probleem op. Daarnaast moet je niet alleen naar de begane grond kijken, maar ook naar de verdiepingen. De keuze van de hal beneden heeft ook invloed op hoe praktisch je de andere verdiepingen in kunt delen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 januari 2017 @ 10:45:

[...]





Ik denk inderdaad dat TO bedoelt dat de ingang op de plek van de eettafel zit.



Als we ervan uitgaan dat hal met trap/toilet zo'n 3 meter breed is en precies in het midden staat, dan houdt TO nog 12-3=9 meter / 2 = 4.5 meter over aan beide kanten van de hal. Je woonruimte bestaat dan dus uit een keukendeel van 4.5 X 6 meter en een woonkamerdeel van 4.5 X 6 meter, met daar tussenin de hal van 3x3 meter en een open ruimte van 3x3 meter. Ik zie geen loze ruimte bij deze indeling maar juist een heel praktische indeling!Ja precies. Fijn je woongedeelte afgescheiden van je keuken. En 3 meter doorloop is ruim genoeg om iets tegen de muur te zetten
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 januari 2017 @ 10:51:

@TO

In antwoord op jouw vraag: architecten kijken vaak naar verschillende dingen bij hun ontwerp. Enerzijds natuurlijk "hoe het eruit ziet", maar anderzijds ook naar "wat is praktisch". Veel mensen willen tegenwoordig een open leefruimte, maar ze willen ook niet tegen de afwas aankijken. Deze indeling lost dat probleem op. Daarnaast moet je niet alleen naar de begane grond kijken, maar ook naar de verdiepingen. De keuze van de hal beneden heeft ook invloed op hoe praktisch je de andere verdiepingen in kunt delen.Dat is zeker zo, de plaatsing van de trap is best belangrijk mbt de indeling boven, zeker als er nog een zolder is. In mijn ogen de meest knullige plaatsing ooit van een trap, een volledig rechte trap in het midden van het huis en de trap naar de zolder in het verlengde ervan. Dat huis had onwijs veel schuine stukken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Marana_ schreef op 12 januari 2017 @ 10:52:

[...]



Ja precies. Fijn je woongedeelte afgescheiden van je keuken. En 3 meter doorloop is ruim genoeg om iets tegen de muur te zettenGenoeg om een kast tegen de muur te zetten in dat deel maar te krap voor een eettafel. Eettafel moet dan of ik het keukendeel of in het woondeel. Als een tafel 90cm breed is houd je van die 3m nog maar 2.10 over voor stoelen aan beide kanten van de tafel en ruimte om die naar achter te schuiven en vaak gaat de deur ook nog open in dat tussendeel. Eettafel in de keuken maakt dat eters alsnog de rotzooi op het aanrecht zien.
Ik zou de hal dan meer richting voorkant van de woning plaatsen(wel ingang aan zijkant van de woning). Heb je aan de voorzijde een kleinere keuken en achter eet- en woonkamer aan de tuinzijde.
Als je huis 12 meter lang is dan zie je de spullen echt niet op het aanrecht staan als je in de woonkamer zit. Te ver weg. Ik kan het weten. Manlief en ik appten elkaar in het begin als de één in de keuken stond en de ander op de bank zat. Om te benadrukken dat het zo ver weg is.
quote:kippetje29 schreef op 12 januari 2017 @ 18:59:

[...]





Genoeg om een kast tegen de muur te zetten in dat deel maar te krap voor een eettafel. Eettafel moet dan of ik het keukendeel of in het woondeel. Als een tafel 90cm breed is houd je van die 3m nog maar 2.10 over voor stoelen aan beide kanten van de tafel en ruimte om die naar achter te schuiven en vaak gaat de deur ook nog open in dat tussendeel. Eettafel in de keuken maakt dat eters alsnog de rotzooi op het aanrecht zien.Korte kant van de tafel tegen de muur, en de stoelen alleen aan de lange zijdes, dan heb je naast de tafel nog een ruime meter om er langs te lopen. Tafel niet direct tegenover de deur zetten dan natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven