Harde tikken kachel/leidingen.

18-01-2017 07:10 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na weer een baggernacht ben ik redelijk wanhopig. Snachts (en overdag) is er bij mij thuis om de zoveel seconden een harde tik te horen, denk van de kachel. Ik kan er niet door slapen en het is op zijn zachtst gezegd onfelooflijk irritant. Dan hoor je de kachel weer aanslaan en daarna hoor he steeds dat getik. Ik ben nu alleen thuis (vriend is naar buitenland voor werk) en ik heb geen idee hoe en of ik dit kan oplossen. Ik heb de kachel op 15 graden, lager wil ik ook niet i.v.m. mijn 2 jarige dochtertje.



Help!
Zit er geen lucht in de leidingen. Even ontluchten. Scheelt denk ik al.
Alle reacties Link kopieren
Misschien de verwarming ontluchten?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dat ook. Komt door uitzettende buizen. Wij hebben een rubberen slipper ergens tussen twee buizen gepropt en daarmee was het voor 80% minder. Die laatste 20 hoor ik niet meer vanwege mijn oordoppen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Tikken is inderdaad het uitzetten en weer Krimpen van de leidingen. Als de CV niet draait hebben we er hier geen last van. Als de CV lang wel draait ook niet. Dus gaat de thermostaat hier voor de nacht op 14 want dan slaat hij 's nachts niet aan.

Leidingen zitten met klemmetjes overal vast, iets vaster of loser zetten kan soms helpen als je precies weet waar het zit.
Alle reacties Link kopieren
Komt idd door uitzetten en krimpen van de buizen. Ik had het ook heel erg op de plek waar de buis de muur in ging dus heb de gaten in de muur groter geboord en er was een plek waar de beugels om de buizen te strak zaten dus die heb ik losgeschroefd.

Probeer te vinden waar ie zo tikt, daar knelt de buis waarschijnlijk.

Soms wil vaseline op de buis ook nog wat helpen.
Ontluchten heeft geen zin, lucht in het systeem geeft geen tikkend geluid maar een ruisend geluid.
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten, bijvullen zou ik eerst proberen. Ik weet hoe storend het is!
Alle reacties Link kopieren
ontluchten en de ketel bijvullen.



waarschijnlijk is er te weinig waterdruk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Tips die al gegeven zijn en oordoppen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het harde knallen/tikken van de ketel verholpen door ergens iets in te vetten. Wel gewoon gedaan door de chauffage-man, dus weet niet juist waar.



Maar de beste tip is: laat iemand komen voor een onderhoud en vraag hem om advies.
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten zal waarschijnlijk niet helpen, het gaat om uitzetten en krimpen van de leidingen, wat geluid veroorzaakt in een beugel of doorvoer.



Wat ook nog kan (en dat hadden wij): uitzetten en krimpen in de warmtewisselaar (die zit in de ketel). Dat waren enorme knallen die je door het hele huis hoorde. Scheen een bekend probleem te zijn (Intergas ketel) en CV-technicus wist meteen wat te doen (bouten aandraaien op een bepaalde spanning)



Het is dubbel vervelend als je alleen thuis bent en je misschien afvraagt of het kwaad kan, maar het is dus niet gevaarlijk en er is niets kapot.
Alle reacties Link kopieren
's Avonds wat warmer stoken en dan 's nachts de thermostaat zo laag zetten dat hij niet aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft ontluchten en bijvullen ook geen zin gehad...
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen foto van de buizen? Kan je ze zien lopen in je huis?



Ik had hetzelfde probleem. En ik had ze alleen lopen in de slaapkamer (althans, de enige plaats waar ze te zien waren).

Waren 2 buizen boven elkaar en die tikten heel vaak, die zaten op meerdere plaatsen aan elkaar vast met een klem die vastgeschroefd was.



Toen ik dit losschroefte had ik er geen last meer van..



Maar denk dat foto's in dit geval veel kan helpen



Misschien helpt het voor jou ook?
Alle reacties Link kopieren
Net woningbouw gebeld en ze sturen een monteur. Wel pas maandag ...



Heb inmiddels wat instructies van vriend gekregen om te proberen. Hoop dat het wat minder wordt.



Foto gaat trouwens niet nu, zit op mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Als t bij ons gaat tikken draaien we de radiator op de badkamer tikje hoger en dan is het verholpen. Net of dan warmte in lucht of wat dan ook beter weg kan?
Alle reacties Link kopieren
Is het wel opgelost met de monteur of?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de monteur afgebeld. Vriend heeft het nadat hij thuis kwam gefixt gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe? :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven