Heb jij je kat al aan de lijn?

21-04-2017 14:36 104 berichten
https://www.rootsmagazine.nl/2017/04/21/huiskat/



"Huiskatten eten niet alleen kattenbrokjes, het zijn vleeseters en ze jagen graag. Op vogels bijvoorbeeld. Of kikkers. Welk effect al die poezenbeesten hebben op wilde dieren in de natuur, dat is uitgezocht door Anna Steen en Jasja Dekker. Zij komen met cijfers die je doen duizelen. Alleen al de huiskatten pakken 56 tot 96 miljoen prooien, zoals vogels en muizen. De verwilderde katten, die het zonder brokjes moeten stellen, pakken minimaal 144 miljoen en maximaal 720 miljoen prooien. Je vraagt je af hoe het kan dat mensen nog zoveel vogels tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling."
Alle reacties Link kopieren
quote:Kersenpitje schreef op 21 april 2017 @ 16:23:

[...]





Bij mij is het zelfs zo erg dat mijn poes niet meer op de katten bak gaat, maar het in de tuin doet ( wel onze tuin!, plekjes zat), en ook geen water meer drinkt uit het waterbakje binnen. Drinkt uit de vijver of uit bakjes, dit al meer dan 10 jaar!Hier ook hoor. Zinloos om binnen water te laten staan als ze toch uit die gore vijver drinken.
quote:Calamitycat schreef op 21 april 2017 @ 15:23:

Overigens eet één van mijn katten wel vogelvoer dat op de grond valt.

Dat hij wel zaad eet (no pun intended ) maar geen vogels zegt wat over zijn intelligentie.... hij heeft niet vooraan gestaan zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog maar sinds 2 weken een jonge kat. Ze is al een paar keer mee naar buiten geweest in de tuin, wel aan de lijn. Het is nog erg nieuw natuurlijk. En dan niet eens omdat ze naar buiten wilt, maar omdat ze graag bij mij in de buurt wilt zijn, ze achtervolgt mij overal naar toe. Al zou ik haar dan binnenhouden zou ze constant zitten mauwen.

Ik zie nog niet echt een goede jager in haar, maar wat niet is kan nog komen.



Ik vind wel dat katten naar buiten moeten kunnen... als ze niet willen ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo erg vind is dat er zoveel meer katten vernielen dan vossen. Maar dat die enkele vos die er rondloopt om afgeschoten wordt. En ze zijn zo mooi. Vind het altijd geweldig als ik er een tegen kom.



Een kat aan de lijn lijkt mij niet veilig voor de kat. Ze zouden zich op kunnen hangen. Een halsband is al gevaarlijk oor een kat. Ik zou gewoon de tuin afrasteren zodat hij er niet uit kan. Er zijn mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand en haar kat eet echt alles. Dat beest heeft al meerdere konijnen verorberd. En dan niet alleen kleine konijntjes, nee hoor. Gewoon hele volwassen konijnen (ook die uit buurmeisje haar konijnenhok), worden helemaal opgegeten. Die kat mag van mij wel aan een lijn ketting.
Alle reacties Link kopieren
Och, dat liet ik mijn hond gewoon oplossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoraa schreef op 23 april 2017 @ 20:12:

Ik ken iemand en haar kat eet echt alles. Dat beest heeft al meerdere konijnen verorberd. En dan niet alleen kleine konijntjes, nee hoor. Gewoon hele volwassen konijnen (ook die uit buurmeisje haar konijnenhok), worden helemaal opgegeten. Die kat mag van mij wel aan een lijn ketting.





de kat van mijn neef was ook nogal stoer en is al twee keer met een dooie eend thuisgekomen. Probleem is dat kat wel door het kattenluik kan maar eend niet. Kwam hij 's morgens beneden zat er een eend half door het kattenluik heen ..

Ook een keer een duif meegenomen die nog niet dood was, deze is fladderend door de woonkamer gegaan, bloedend en wel. Overal bloedspatters, beest botste ook overal bloedend tegenaan. (ze hebben hem kunnen redden overigens, verwonding viel mee).



Het wachten is tot ie een keer met echt wild thuiskomt
Alle reacties Link kopieren
quote:subon schreef op 21 april 2017 @ 14:38:

En wat is nu je vraag precies of waar wil je het over hebben?Volgens mij was het doel van deze persoon, om een anekdote, symbolisch niet rijmend gedicht, betoogachtig stuk tekst te schrijven, i.p.v. het forum te gebruiken waarvoor het bedoeld is.
I ain't nobody's bitch!!
??



Ik ben echt verbaasd over de reacties hier. Dat mensen niet wíllen zien wat hun huisdierenaanrichten in de natuur. En daar dan ook met hele rare reacties ("je bent een beetje in de war") tegenin gaan.
Net wat iones ook zegt: heel veel predatie word aan vossen toegerekend, maar uit onderzoek blijkt dus dat katten ook flinke boosdoeners zijn. Maar katteneigenaren willen daar liever maar niet over nadenken.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 23 april 2017 @ 23:53:

Net wat iones ook zegt: heel veel predatie word aan vossen toegerekend, maar uit onderzoek blijkt dus dat katten ook flinke boosdoeners zijn. Maar katteneigenaren willen daar liever maar niet over nadenken.Ik wil er best over nadenken hoor, maar wat heb jij daaraan? Het verandert niks. Vind ik niet nodig ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 23 april 2017 @ 23:52:

??



Ik ben echt verbaasd over de reacties hier. Dat mensen niet wíllen zien wat hun huisdierenaanrichten in de natuur. En daar dan ook met hele rare reacties ("je bent een beetje in de war") tegenin gaan.dat komt omdat jij net doet alsof een huisdier zich anders gedraagt dan een wilde soortgenoot. Door een dier in huis te nemen, maakt dat niet ineens een andere soort of zo. Tis geen speelgoeddier.

Mijn katten zijn allebei in het asiel terecht gekomen na een zwerfbestaan. En toen bij mij. Moet ik dan een ernstig gesprek met ze gaan houden dat, omdat ze nu huisdier zijn, ze geen beestjes meer mogen vangen?



Ik hoor je niet over vissers die vis voor de BBQ uit de rivier vissen, Fransen die op slakkenjacht gaan om ze op te eten, mensen die jagen. Die doen hetzelfde , dat zijn binnenmensen en gaan zomaar naar buiten om hun eten te vangen. Mag ook niet?



Jij eet mogelijk gewoon vlees. Je bent een binnenmens, die koe was waarschijnlijk een binnendier. En wordt geslacht omdat jij hem op wil eten.



je redenatie klopt gewoon niet.
quote:SpringDing schreef op 24 april 2017 @ 00:19:

[...]





Ik wil er best over nadenken hoor, maar wat heb jij daaraan? Het verandert niks. Vind ik niet nodig ook.Dus het interesseert jou niet dat er bijv. weidevogelsoorten met uitsterven bedreigd worden mede door predatie van huiskatten. Lekker dan!
.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn in Nederland best wel veel wilde katten.. (zwerfkatten)

Hun bestaansrecht word niet alleen gehouden doordat ze jagen, maar doordat de hele buurt ze eten geeft.



Ik heb wel eens een dode wilde kitten voor mijn deur gehad, die woonde aan de overkant van de weg in de bosjes. Doordat de buurt ze dus eten gaf (zo schattig en lief) kon de dierenambulance het nest niet vangen.



Zo houden we met elkaar ook alles in stand.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 24 april 2017 @ 06:37:

[...]





Dus het interesseert jou niet dat er bijv. weidevogelsoorten met uitsterven bedreigd worden mede door predatie van huiskatten. Lekker dan!



Dat zijn vooral wilde katten en ik ben het met je eens dat we die teveel hebben. Ik vind ook dat mensen hun kat standaard moeten steriliseren om ongewenste nestjes en nog meer zwerfkatten te voorkomen.



MAAR. Het is héél makkelijk om de katten de schuld te geven. Zoals ik al zei heeft de afname van weidevogels heel veel te maken met het maaien van al die weides, bermen en andere grasdelen. Het moet in Nederland allemaal lekker kort en netjes. Laat die boel toch staan! Dan kunnen die vogels hun nestje bouwen én verborgen houden. Nu hebben ze daar amper plek voor. Bovendien zorgt de groei van gras ook voor meer wilde bloemen waar weer bijen op afkomen: win-win! Daarnaast vind ineens niemand het erg meer dat vogels voor zaken als Schiphol of asfalt of ruilverkaveling of nog een nieuwbouwwijk moeten wijken. Dus voor de mens moet de vogel opzij, maar voor de kat moeten we ze beschermen. Terwijl de kat de natuurlijke vijand van de vogel is, en de mens niet. Ironisch hè?



Je zegt zelf al dat er nog vele vogels geteld worden tijdens de tuinvogeltelling. Blijkbaar heeft de kat er toch minder invloed op dan het artikel ons wil laten denken. Zoals iemand anders in dit topic al opmerkte: vogels krijgen vele kuikens, júist omdat ze het niet allemaal overleven. Maar er overleven er schijnbaar genoeg om tóch de soort in stand te houden. Ik weet niet waar jij woont, maar hier stikt het van de koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes, musjes, tortelduiven, kauwen, vlaamse gaaien, eenden, ganzen, zwanen, eksters, reigers, enz. Ondanks al die katten die hier in de wijk rondlopen.



En dan hebben we het nog niet gehad over muizen en ratten. Met name in steden lopen veel katten rond ter voorkoming van muizen. Er zijn in bijvoorbeeld Utrecht vele winkels en restaurants die die katten aanmoedigen binnen te komen (of die zelf katten houden) zodat die verrekte muizen eens oprotten. Ik vermoed dat dat op het platteland hetzelfde is. Zonder al die katten zouden we overspoeld worden met ratten en muizen, die niet alleen vervelend zijn maar ook allerlei ziektes bij zich kunnen dragen. Niet heel fijn. Dit is de hele reden dat katten 'gedomesticeerd' werden zo'n 9000 jaar geleden en daarvoor zijn ze nog steeds nodig.



Ik schrijf gedomesticeerd tussen aanhalingstekens omdat het geen huisdieren als honden zijn. (Zie ook hier: http://www.nu.nl/wetenschap/3925794/hui ... eerd-.html ). Katten zijn hun wilde roots nooit helemaal verloren en al zijn sommige katten prima geschikt als binnenkat, vele katten worden gek als ze alleen maar binnen mogen zitten. In dat opzicht zijn het dus geen 'huisdieren'. Maar ook dat betekent niet dat een kat per se vogels vangt. Mijn kat is een buitenkat, als hij niet naar buiten mag breekt 'ie het huis af. Toch heeft hij dus nog maar twee keer in twaalf jaar een vogeltje gevangen.



Verder heb je nog geen antwoord gegeven op o.a. de vraag van LaFolie anders dan 'dat slaat toch nergens op'. Je hebt zelf dus echt nietszeggende argumenten maar je loopt wel te zeiken dat wíj rare reacties geven. Euh... Geef zelf ook eens fatsoenlijk antwoord dan.



Oh, en ik vroeg me dus af waar die cijfers vandaan kwamen want ik vind die marges die ze geven nogal... bizar. Er zit echt een gigántisch verschil tussen 144 mln en 720 mln, hoe verklaren ze dat? Verder tellen ze muizen ook mee, dus dat geeft ook al een vertekend beeld. Goed artikel dus, maar niet heus. De conclusie die getrokken wordt lijkt meer op stemmingmakerij dan op een daadwerkelijk wetenschappelijk eindoordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een binnen- en eigentuinkat. Dus ik lijn 'm niet aan. Kat is wel een gewetenloze moordenaar, maar alleen van spinnen en vliegen in huis. En af en toe eens een plant in de tuin.
quote:nessemeisje schreef op 24 april 2017 @ 09:58:

Ik heb een binnen- en eigentuinkat. Dus ik lijn 'm niet aan. Kat is wel een gewetenloze moordenaar, maar alleen van spinnen en vliegen in huis. En af en toe eens een plant in de tuin.Ik wil ook een kat die spinnen vangt. Die van mij rennen hard weg als ze een spin tegenkomen
quote:-Isa- schreef op 24 april 2017 @ 10:02:

[...]





Ik wil ook een kat die spinnen vangt. Die van mij rennen hard weg als ze een spin tegenkomen Ik heb een kat gehad die ze binnen bracht. Werd ik niet blij van. Huidige kat vreet ze op. Dan begint hij heel hard te spinnen als hij hem eet.
quote:nelicquele schreef op 24 april 2017 @ 09:53:

[...]





Dat zijn vooral wilde katten en ik ben het met je eens dat we die teveel hebben. Ik vind ook dat mensen hun kat standaard moeten steriliseren om ongewenste nestjes en nog meer zwerfkatten te voorkomen.



MAAR. Het is héél makkelijk om de katten de schuld te geven. Zoals ik al zei heeft de afname van weidevogels heel veel te maken met het maaien van al die weides, bermen en andere grasdelen. Het moet in Nederland allemaal lekker kort en netjes. Laat die boel toch staan! Dan kunnen die vogels hun nestje bouwen én verborgen houden. Nu hebben ze daar amper plek voor. Bovendien zorgt de groei van gras ook voor meer wilde bloemen waar weer bijen op afkomen: win-win! Daarnaast vind ineens niemand het erg meer dat vogels voor zaken als Schiphol of asfalt of ruilverkaveling of nog een nieuwbouwwijk moeten wijken. Dus voor de mens moet de vogel opzij, maar voor de kat moeten we ze beschermen. Terwijl de kat de natuurlijke vijand van de vogel is, en de mens niet. Ironisch hè?



Je zegt zelf al dat er nog vele vogels geteld worden tijdens de tuinvogeltelling. Blijkbaar heeft de kat er toch minder invloed op dan het artikel ons wil laten denken. Zoals iemand anders in dit topic al opmerkte: vogels krijgen vele kuikens, júist omdat ze het niet allemaal overleven. Maar er overleven er schijnbaar genoeg om tóch de soort in stand te houden. Ik weet niet waar jij woont, maar hier stikt het van de koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes, musjes, tortelduiven, kauwen, vlaamse gaaien, eenden, ganzen, zwanen, eksters, reigers, enz. Ondanks al die katten die hier in de wijk rondlopen.



En dan hebben we het nog niet gehad over muizen en ratten. Met name in steden lopen veel katten rond ter voorkoming van muizen. Er zijn in bijvoorbeeld Utrecht vele winkels en restaurants die die katten aanmoedigen binnen te komen (of die zelf katten houden) zodat die verrekte muizen eens oprotten. Ik vermoed dat dat op het platteland hetzelfde is. Zonder al die katten zouden we overspoeld worden met ratten en muizen, die niet alleen vervelend zijn maar ook allerlei ziektes bij zich kunnen dragen. Niet heel fijn. Dit is de hele reden dat katten 'gedomesticeerd' werden zo'n 9000 jaar geleden en daarvoor zijn ze nog steeds nodig.



Ik schrijf gedomesticeerd tussen aanhalingstekens omdat het geen huisdieren als honden zijn. (Zie ook hier: http://www.nu.nl/wetenschap/3925794/hui ... eerd-.html ). Katten zijn hun wilde roots nooit helemaal verloren en al zijn sommige katten prima geschikt als binnenkat, vele katten worden gek als ze alleen maar binnen mogen zitten. In dat opzicht zijn het dus geen 'huisdieren'. Maar ook dat betekent niet dat een kat per se vogels vangt. Mijn kat is een buitenkat, als hij niet naar buiten mag breekt 'ie het huis af. Toch heeft hij dus nog maar twee keer in twaalf jaar een vogeltje gevangen.



Verder heb je nog geen antwoord gegeven op o.a. de vraag van LaFolie anders dan 'dat slaat toch nergens op'. Je hebt zelf dus echt nietszeggende argumenten maar je loopt wel te zeiken dat wíj rare reacties geven. Euh... Geef zelf ook eens fatsoenlijk antwoord dan.



Oh, en ik vroeg me dus af waar die cijfers vandaan kwamen want ik vind die marges die ze geven nogal... bizar. Er zit echt een gigántisch verschil tussen 144 mln en 720 mln, hoe verklaren ze dat? Verder tellen ze muizen ook mee, dus dat geeft ook al een vertekend beeld. Goed artikel dus, maar niet heus. De conclusie die getrokken wordt lijkt meer op stemmingmakerij dan op een daadwerkelijk wetenschappelijk eindoordeel.
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 april 2017 @ 10:12:

[...]



Ik heb een kat gehad die ze binnen bracht. Werd ik niet blij van. Huidige kat vreet ze op. Dan begint hij heel hard te spinnen als hij hem eet.



Binnen bracht de horror.

Dan doet je huidige kat dat toch beter.



Een van mijn vorige katten stopte dooie muizen als cadeautje in mijn schoenen. Dat was ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 24 april 2017 @ 10:12:

[...]



Ik heb een kat gehad die ze binnen bracht. Werd ik niet blij van. Huidige kat vreet ze op. Dan begint hij heel hard te spinnen als hij hem eet.Hier ook, zo goor. Steken die enge dunne poten uit zijn bek.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Heel erg off topic.

Vroeger hadden wij een haan die er tijden een barbecue vandoor ging met een kotelet.

Heeft niets met dit topic te maken maar ik vind 't zo'n leuk verhaal.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 24 april 2017 @ 10:25:

Heel erg off topic.

Vroeger hadden wij een haan die er tijden een barbecue vandoor ging met een kotelet.

Heeft niets met dit topic te maken maar ik vind 't zo'n leuk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Hier in de buurt is het hip om van je hele tuin een vlonderterras te maken. Dat is een waar paradijs voor muizen. Lekker droog daaronder en alle restanten van de buitenkeuken vallen zo door de spleten van het terras naar beneden. Het is maar goed dat er hier een paar katten buiten lopen om die populatie wat in bedwang te houden, anders hadden we allemaal muizen in huis hier in de buurt.

Ik wil mijn kat best binnen houden, maar wel pas als mensen weer normale tuinen gaan aanleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven