heeft iemand advies bij keuze asielkat?

24-08-2014 13:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo!



na 10 jaar studenten kamers en kleine appartementjes is het eindelijk zo ver, mijn vriend en ik hebben een huis gekocht waar het houden van een kat een serieuze optie is! Wij wonen echter wel in een appartement in de randstad, maar hebben een balkon en een dakterras.

Vanwege het ontbreken van een tuin en natuur waar de kat vrij kan rondzwerven willen wij graag een kat die gewend is om veel binnen te zijn. Met dit in het achterhoofd zijn we afgelopen weekend naar 2 asielen geweest en blijkt het vinden van een kat die het prima vindt om veel binnen te zitten zo makkelijk nog niet!

bij asiel nummer 1 hadden ze eigenlijk maar 1 geschikte kat, een jonge dame die aangevallen is door honden en daardoor erg schuw. ze zat alleen maar boven in een katten klim paal en wilde na lange tijd wel een heel klein beetje met mij spelen maar als mijn vriend ook maar haar kant op keek begon ze naar hem te blazen.

in asiel nummer 2 hadden ze ook maar 1 binnen kat, een hele lieve tevreden kater van 4 jaar, maar die veel te dik is. Ook heeft de kater blaasontsteking gehad in het asiel en krijgt daarom preventief speciaal voer te voorkoming van gruis. Hij was niet te dik binnen gekomen maar hij eet te veel en ze hebben geen mogelijkheid om hem te beperken omdat hij bij de andere katten in een grote ruimte zit.



ik twijfel nu heel erg! het is natuurlijk geweldig als je een bang schuw katje uit een asiel kan halen en haar een liefdevol huis kan geven waar ze kan op bloeien, maar dat geblaas naar mijn vriend zag er toch niet zo heel bemoedigend uit..

en de kater is een schat, die heel relaxed is en volgens mij lekker zijn eigen gang gaat.. maar ik maak mij een beetje zorgen over zijn dieet. is het moeilijk om een kat af te laten vallen? en is het zoals de medewerkers van het asiel aangaven echt zo dat het geen probleem is dat hij een blaasontsteking heeft gehad, zolang we hem maar speciaal voer geven?



ik hoop dat jullie tips hebben!

alvast bedankt!
Doe eerste de test van "meet your match" en kijk daarna eens op deze site:

http://ikzoekbaas.dierenb ... l/zoek-asieldieren/katten
Leuk hoor, een kat aanschaffen!

Zelf zit ik er ook aan te denken na twee jaar zonder kat te hebben gezeten. Op de door mij genoemde site zag ik er één staan die qua karakter precies bij mij past, maar vertoont sproeigedrag. (Dat zou moeten overgaan/verminderen bij rust en ruimte -beide kan ik bieden, maar ik vind het wel een hele grote gok-)
Alle reacties Link kopieren
Ha TO, met katten op dieet geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat als de kater niet meer onbeperkt toegang heeft tot voedsel en geen concurrentie van andere katten dit al een stuk kan schelen Eerlijk gezegd zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken.

Wat betreft blaasontsteking: vaak blijven katers die dit gehad hebben inderdaad levenslang op speciaal en duurder voer. Wederom zelf geen ervaring mee, maar omdat je de oorzaak niet weet, zou je na verloop van tijd kunnen experimenteren met voedsel met oa een laag fosforpercentage. Wel goed in de gaten houden natuurlijk. Dat zou ik niet doen zolang de kater op dieet staat, heb eens gelezen dat gewichtsverlies voor de kat veel van de nieren vraagt.

Mooi streven een kat uit een asiel een beter leven te geven! Belangrijkste is het gevoel dat je vriend en jij erbij hebben. Kunnen jullie je duurder voer veroorloven? En wellicht een dierenartsbezoekje extra? En is het een kat waarvan je je kunt voorstellen de komende pak 'm beet 12 jaar in je leven te hebben? Doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een "klik" moet hebben met een kat - want je gaat een langdurige relatie aan .

Dus wat voor kat willen jullie: een poes of een kater? Een beest dat heel speels is etc of juist niet?



Een asiel biedt vaak de mogelijkheid om een kat of proef te nemen, dus dat is een mogelijkheid, maar ik denk altijd dat je het wel diep in je hart weet wanneer je kennis maakt met een kat of het diertje bij je past of niet...



... Die kater: waar je rekening mee moet houden is dat speciaal voer duurder is, dus dat de kosten hoger zijn. Ik heb een kater die ineens blaasgruis bleek te hebben - dan heb je onverwachte dierenartskosten (reken maar zo tegen de ¤200,-) en daarna het voer, waar de kat niet meer vanaf komt. En dat voer is duurder dan normaal voer.

Dus, dat is wel een overweging die je moet maken - kun je het financieel ook dragen,

Met het afvallen van een kat heb ik niet zoveel ervaring, maar ik kan me zo voorstellen als hij Enigst Kater is, en beperkt wordt in voer, dat hij dan vanzelf wat afvalt/ op gewicht blijft...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in oktober een kat uit het asiel gehaald.

Het asiel hier heeft verschillende kattenkamers en zij zat in de Weight Watcherskamer. Ze schrokte haar eten op en was te dik.

Ik geef haar hetzelfde voer als ze in het asiel kreeg, en pas het af. Ze is 4 kilo en op de zak staat dat ze dan 60-70 gram mag. Dat krijgt ze op een dag en sinds een poosje schrokt ze niet meer maar eet ze heel de dag door een beetje.

Toen ze kwam heb ik een kattenpuzzel gekocht en daar 's morgens de helft van haar voer in gedaan. Ze had een hekel aan e puzzel (denk ik), maar at hem wel leeg. Nu is ze niet meer bang dat wij haar eten opeten en inmiddels eet ze ook niet meer al haar eten op. Elke dag houdt ze wel een paar brokjes over. Die gooi ik weg en verder houdt ik haar gewoon op de aanbevolen hoeveelheid. Daar tiert ze goed op. Ze blijft nu in ieder geval op gewicht.



Het leek een binnenkat, maar nu ze naar buiten mag, blijkt ze het heerlijk te vinden! Al gaat ze beslist niet de tuin uit en blijft ze binnen op de bak haar behoeften doen. (gelukkig voor de buren!)

Ze is wel wat schuw en dat blijft ze. Al wordt ze nog steeds minder schrikkerig. Wij hebben wel een beetje op eieren gelopen om haar niet te laten schrikken. Maar bangig blijft ze wel.

Ik vind het leuk om te zien dat ze nog steeds in ontwikkeling is: wat ze eerst niet durfde, doet ze nu wel.

Het was geen kat die gelijk in je broekspijpen klom toen we in het asiel gingen kijken maar we vonden haar lief en we zijn aardig aan elkaar gewend. Ik weet inmiddels wat ze prettig vindt en wat niet en zij is aan ons gewend. Denk ik .

Bij ons gaf het asiel wel advies: welke kat buiten moet, welke kat niet in een druk gezin geplaatst werd, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de snelle reacties! theamuts ik ben nu op de site aan het kijken,weer een hele hoop lieve en leuke katten, maakt het niet makkelijker ;)

maar ik denk dat als je een kat hebt je er ook alles voor doet, dus het speciale anti gruis voer heb ik er wel voor over. Waar ik eigenlijk het meest bang voor ben is om de kater te verliezen als hij toch echt problemen blijkt te hebben met zijn nieren (gebeurd met kat van mijn ouders, totaal geen voortekenen gehad en na 2 dagen bij de dierenarts in de intensive care box te hebben gelegen is ze overleden)

Ook goed om te lezen dat een dieet wel te doen is, ken mezelf als ik op dieet ben en ongetwijfeld wordt eer kat er ook niet gezelliger van
Alle reacties Link kopieren
Ga naar het asiel.



Neem een speeltje.



Ga in het katten hok zitten.



En wacht af welke kat naar je toe komt. Die kat wil bij jou horen.



Kleur, ras en zo mag er toch niet toe doen bij dieren.....
quote:theamuts schreef op 24 augustus 2014 @ 14:05:

Doe eerste de test van "meet your match" en kijk daarna eens op deze site:

http://ikzoekbaas.dierenb ... l/zoek-asieldieren/katten

Dit is een goede site ja, daar kun je ook als voorkeur opgeven dat poes niet naar buiten kan.

En verder heb je ook dierenasiels.com, daar kun je ook diverse voorkeuren aangeven.



Leuk, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ha Asielkatje, las net ergens op internet dat blaasontsteking vaak veroorzaakt wordt door overgewicht bij katten. Kan dus ook zijn dat als meneer is afgevallen hij over kan op gewoon voer en een probleemloos leven kan leiden. Zou met zijn achtergrond trouwens altijd voor kwaliteitsvoer gaan.

Sorry, ik zit in het kamp kater
Alle reacties Link kopieren
Voordat we naar het asiel gingen hadden we op de site gekeken. Poezen die qua beschrijving bij ons leken te passen bleken dat in het echt niet te doen. Toen wij onze poes zagen was het wederzijds 'liefde op t eerste gezicht' en wisten we dat dit onze match was.

Volgens de beschrijving was ze angstig en vaak chagrijnig, maar naar ons direct heel aanhankelijk en niet bij ons weg te slaan, dat is thuis zo gebleven. Nooit iets gemerkt van enige chagrijnigheid (nooit geblazen/geslagen/gebeten).

(Jammer genoeg is ze na een paar jaar al overleden.)

Ik denk dat t belangrijk is hoe jullie je voelen bij de poes/kater, bij twijfel zou ik misschien nog even wachten.
Alle reacties Link kopieren
Laat de kat jou kiezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 24 augustus 2014 @ 14:28:



Kleur, ras en zo mag er toch niet toe doen bij dieren.....

Waarom ras niet? Verschillende rassen, hebben verschillende karakters. Niet elke kat is hetzelfde. Een Blauwe rus is ingetogen en introvert, een siamees een aanwezige lawaaimaker



Oh en qua kleur, is het wel handig om een kat te kiezen, waarvan je de haren niet op je gordjinen ziet.
Wij hadden al een oudere kater uit het asiel (dat was een match op het eerste gezicht die enorm goed bleek uit te pakken), maar voor onze poes hebben wij het anders gedaan. We hebben een kitten aangeschaft maar wel vanuit het asiel. Het asiel heeft een eigen afdeling voor kittens. Moeder met nestje wordt bij een "gastgezin" geplaatst, en van daaruit verlaten de kittens het nest. Zo kun je wel een kat uit het asiel halen waarvan het karakter nog niet enorm gevormd is. En je redt er toch weer een dier mee: onze poesje zwierf met moederpoes en 4 kittens rond op straat Gelukkig zijn zij gevonden en allemaal geplaatst. Succes!
Toen wij een asielkat zochten waren de criteria dat het een binnenkat moest zijn, zonder medicijnen, die met andere katten en kinderen moest kunnen, liefst jonger dan 5. Dat bleek een onmogelijke opgaaf dus uiteindelijk kregen we een 7- (door onze eigen da bijgesteld naar 10-) jarige kat die helemaal niet aardig was voor onze kater. Wel een schat naar mensen dus we waren heel verdrietig toen ze 4 maanden later terminaal ziek bleek.

Zonder kinderen en katten kun je wel wat meer 'risico' nemen met een schuwe kat. Een zorgenkatje zou ik niet bewust in huis halen, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zorgenkatje, ze heeft de eerste twee maanden verstopt gezeten in mijn kledingkast en toen heb ik d'r eigenlijk helemaal niet gezien.

Maar nu is ze gewend, nog steeds wel erg bang, maar het geeft zo'n voldoening als ze met je komt knuffelen en je ziet hoe fijn haar leven is geworden



Maar als het jullie eerste kat is zou ik misschien toch gaan voor een iets makkelijker exemplaar.
Alle reacties Link kopieren
ik zou graag de kat ons uit willen laten kiezen, maar grote kans dat de kat dan ongelukkig wordt vanwege het ontbreken van een tuin en katvriendelijke omgeving. Op straat is echt geen optie vanwege verkeer, dus zijn wel afhankelijk van een "binnen kat" en dat zijn er niet zoveel!

een kleintje zou kunnen maar we mogen ze alleen per 2 uit het asiel halen, en we willen er liever maar 1.



gedachte gaat steeds uit naar kater, maakte me zorgen om zijn gezondheid maar nu ik de reacties zo lees valt het volgens mij wel mee. was bang dat asiel hem graag kwijt wilde en daarom zo aanprees (door hem moest hele groep katten nl op antigruis dieet) . ga er nog eens een nachtje goed over slapen maar in mijn hart weet ik het denk ik wel! bedankt voor alle reacties!
Jeetje, je leest best vaak dat asiel dieren veel ouder blijken te zijn dan het asiel aangaf, en /of dat ze ernstig ziek blijken te zijn.





Ik zou geen van beide katten nemen, maar wachten op een kat waar jullie gelijk verliefd op worden.
Een marktplaats of zoiets?

Is dat nog een optie?



je leest wel vaker oproepjes op fora, vaak ivm verhuizen oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel voor een asielkat gaan, dan weet je (ongeveer) wel wat je in huis haalt. En ze zijn geënt, gechipt en gesteriliseerd.
Alle reacties Link kopieren
Ja die kater! Je klinkt enthousiast over hem. Dat voer is wat duurder maar ook kwalitatief goed, dus ze hoeven er niet heel veel van. Houd je aan de richtlijnen mbt hoeveelheid en hij valt waarschijnlijk keurig af.



Mijn kater heeft blaasgruis gehad, en is al jaren superfit op dat speciale voer, nooit meer ergens last van. Via zooplus bestellen is goedkoper dan in de winkel.
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Maar een kat die alleen is, en altijd binnen. Is wel zielig hoor.

Een kat alleen kan prima

Een kat binnen houden ook

Maar die combi is voor kat niet prettig
Alle reacties Link kopieren
voor wat betreft het voer: volgens mij kun je gerust kvv gaan voeren, ipv dat speciaal voer. is gewoon rauw vlees etc, zelfs iets goedkoper dan de gangbare merken als hill's en royal canin.



mocht je daarover twijfelen, that is.

zie bijv barfmenu.nl.

ik heb geen aandelen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat komt uit het asiel en was heel erg schuw daar, maar eenmaal thuis lag hij dezelfde dag al compleet ontspannen languit naast me op de bank. Het is echt een schootkat. Dus hoe ze zich in het asiel gedragen zegt eigenlijk weinig over de aard van het beestje, ze zijn daar gestresst en angstig. (niet allemaal natuurlijk, maar de mijne zeker wel) Ik zocht ook een binnenkat, en hij red zich ook prima binnen, maar ik denk dat eigenlijk alle katten graag naar buiten zouden willen als daar de kans voor is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven