Heeft jouw huis al een energielabel?

12-12-2014 09:40 13 berichten
Vanaf 1 januari is het verplicht bij verkoop: een energielabel. Om aan deze verplichting te voldoen, heb ik gepoogd uit te zoeken hoe je zo'n energielabel krijgt, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Na 1 januari is er een tool beschikbaar, maar voor die tijd dient het nog handmatig te gebeuren en kost het in deze contreien 220 euro, bij de enige gecertificeerde keurinstantie in de wijde omtrek. Heb jij je huis al laten keuren? Hoe heb jij dat aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 januari krijg je automatisch een voorlopig energielabel. Je kunt dit tegen betaling van enkele tientjes administratiekosten laten omzetten naar een definitief label.
Alle reacties Link kopieren
Lekker lullig dan. Ik kan zelf niets aan het energielabel veranderen (want VvE), maar ik ben wel verplicht dus om het erop te plakken.



Sorry, geen antwoord op je vraag

Kun je niet nog 3 weken wachten tot de tool er is? 220 euro is wel bizar veel geld.
De overdracht is per 2 januari, dan móet het definitieve energielabel er liggen. Volgens de Rijksoverheid gaat de tool per 1 januari de lucht in, maar ook met keuring op afstand ben ik waarschijnlijk niet op tijd. Ik heb gevraagd wat de sancties waren als ik later was, maar de Rijksoverheid zelf wist het niet. Ik zit nu een beetje in dubio. Als de boete lager is dan 220 euro kan ik beter wachten, maar als het meer is niet. Zo onhandig dat ze de straf niet duidelijk communiceren
Alle reacties Link kopieren
Hier staat wanneer je het voorlopige energielabel ontvangt: http://www.rijksoverheid. ... rgielabel-definitief.html
Alle reacties Link kopieren
En hier iets dat van toepassing is op jouw situatie: http://www.rijksoverheid. ... 5-wordt-overgedragen.html
Aha, ik loop kans op 400 euro boete, dank! Dan is het dilemma nu: kans lopen op 400 euro boete, of zeker 220 euro betalen. Hmmm...
Alle reacties Link kopieren
Wij leveren ons huis op 1 maart, zowel notaris als makelaar vertelden ons dat het label voor ons nog niet nodig was.
Tenzij je een een monument hebt, is het wel nodig. Maar voor 1 maart kun je hem eenvoudig en goedkoop aanvragen, dus dat scheelt.



Ik denk dat ik de gok maar neem en hem op 1 januari aanvraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 12 december 2014 @ 10:21:

Tenzij je een een monument hebt, is het wel nodig. Maar voor 1 maart kun je hem eenvoudig en goedkoop aanvragen, dus dat scheelt.



Ik denk dat ik de gok maar neem en hem op 1 januari aanvraag.Dat lees ik ook, naja ik vraag hem wel aan tegen die tijd. We verhuizen wel naar een monument, die hebben het dan makkelijk
Wat handig voor ze Zou het omslachtig zijn om je huis tot monument te laten verklaren?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook nog geen energielabel. Is het echt nodig om voor 1 januari een aan te vragen?



http://energielabel-checker.rvo.nl/index.php



Hier kan je trouwens je geschatte energielabel checken.
Het is alleen nodig als je je huis verkoopt, anders niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven