Hekel aan feestjes in eigen huis!

29-08-2015 19:14 114 berichten
Oh my.......zit hier in de woonkamer en denk bij mezelf.......Troelalaaaatje, waar denk je nou alweer over na!?



Ik val met de deur in huis, ventileer het zoals het is, het zit zo:

Ik/wij hebben een bloedhekel aan "feestjes" bij mij/ons thuis!



We zijn sowieso niet zo van bezoek ontvangen. We zijn graag op onszelf, bepalen graag zelf en houden graag rekening met onze eigen planning.

Gepland bezoek is tot daar aan toe. Daar houden we rekening mee, dan zijn we gastvrij, doen ons best, halen vanalles in huis. Toch zien we stiekem op tegen het moment dat het bezoek komt en zijn we stiekem ook weer dolgelukkig wanneer bezoek vertrekt. Snel weer alles opruimen en ons eigen maken en door met ons eigen ding.



Helemaal vinden we het slopend wanneer er meer dan 1 a 2 personen komen. Zo bijvoorbeeld met verjaardagen waarvoor dan familie komt.

Onze eigen verjaardagen vieren wij reeds jaren niet meer. De verjaardag van kind vieren wij wel uitbundig.

In de regel verplaatsen wij dan zelfs meubilair om de gasten ook de kans te geven om niet versnipperd in de ruimte plaats te nemen, maar inplaats daarvan gezellig bij elkaar.



Toch........ondanks gedegen voorbereiding, planning en incalculering verlies ik voor mijn gevoel volledig de controle met zo veel bezoek. Veel= in ons geval dan een persoon of 15 incl 3 kleine kindjes.

Het rondrennen van die peuters/kleuters langs mijn ramen, het rennen langs de tafel met eten en drinken, het gekruimel overal, de mensen die tegen mijn witte muur aan gaan zitten of staan, de spullen die overal staan etc etc. Ik krijg hier echt de kriebels van!

Zo zeer zelfs dat ik er echt enorm tegen opzie om groepen mensen uit te nodigen.



Toch zijn er zo nu en dan gelegenheden waarbij je daar niet of nauwelijks aan ontkomt, tenzij je jezelf volledig wil buitensluiten van sommige activiteiten.



Ik ken mensen die nodigen zonder enige bedenkingen 40 volwassenen uit om kennis te komen maken na een verhuizing, de zogenaamde housewarming. Ik zie dan een pas geverfd huis voor me waar je meteen weer opnieuw kunt gaan starten met verven en poetsen.

Of mensen die hun volledige collegagroep uitnodigen om eens gezellig onder het genot van een hapje en een drankje samen te komen in een andere setting dan het werk.

Of inderdaad tig verjaardagsfeesten op een jaar. Of een borrel voor een hele straat om de banden aan te halen.



Stuk voor stuk hele leuke initiatieven, echter ik krijg hierbij spontaan de neiging om dus niet te gaan, want zelf wel gaan betekend wellicht dat er in later stadium verwacht wordt dat de ander, ik dus, dit ook gaat organiseren.



Ik ben benieuwd of ik de enige ben die zo geforceerd omgaat met "grootschalig" bezoek in eigen huis?

En als er meer mensen zijn die dit zo beleven.....hoe gaan jullie hier dan mee om?
Ik vind het ook niks, wij doen het dan ook nooit.
Volgens vriend ben ik weken voorafgaand aan verjaardag niet te harden. We vieren nu voor het eerst de kinderverjaardag buiten de deur, hopelijk ben ik dan minder gestressed
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je het toch niet?



Heb je smetvrees?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook bijna nooit een feestje maar ga wel graag naar feestjes toe.

Voel me er ook totaal niet schuldig over.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet alleen! Ik vind op visite gaan geen probleem maar hou niet van mensen in mijn huis....maar je ontkomt er soms niet aan helaas haha
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet de enige, ik gruw sowieso van verjaardagsfeestjes waar iedereen o zo gezellig in een kringetje zit, ik kan me de laatste keer dat ik zo gek was niet eens meer herinneren. We hebben 50 en 65 gevierd in een restaurant, een paar familieleden en goede vrienden erbij. Ik heb geen zin in een huis vol, twee dagen boodschappen doen, allerlei hapjes klaarmaken en later weer een hele dag de zooi opruimen, een vaatwasser die overuren moet draaien. Met onverwacht bezoek ben ik ook niet blij, ligt er wel een beetje aan wie het is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet de enigste, ik heb er zelf ook totaal niks mee, gelukkig ben zeevarende dus op mijn verjaardag ben ik vaak op zee. Mijn ega houd er dan weer wel van.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik herken me hier totaal niet in. Hoe meer mensen hoe gezelliger! En als er iemand onverwachts voor de deur staat, geen probleem. Mee eten kan ook nog als ze willen hoor hier staat overigens nooit iemand tegen de muur. Ik heb meubels tegen de muur staan, beetje raar om daar tussen tegen de muur te hangen. Feestjes zijn hier wel vaak in de keuken! Met z'n allen bij het aanrecht staan, gezellig! En de rommel? Ik zet tussendoor de vaatwasser al aan, iedereen helpt mee en na het feestje de stofzuiger erdoor en klaar! Maar goed, ik heb dan ook geen smetvrees, maak me niet zo druk om een beetje rommel en ook niet om de verf op de muur of mijn meubels of wat dan ook. Hier mag geleefd worden en het liefst met zoveel mogelijk mensen zal wel aan mijn brabantse roots liggen ofzo
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgevoed met de 'in een huis mag geleefd worden'-mentaliteit, dus heb er geen problemen mee en vind het juist erg leuk. Er zijn hier geen (kleine) kinderen in het spel dus dat scheelt behoorlijk, nou zijn de feestjes ook niet echt pré-puber geschikt.



Ik snap je wel hoor, houd zelf ook niet van rommel, maar mijn gasten gedragen zich doorgaans fatsoenlijk. Natuurlijk er kan een keer een glas sneuvelen, maar soit.



Edit: zal wel aan mijn drentse roots liggen ofzo
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Onverwacht bezoek vind ik ook een crime. Een feestje plan je tenminste.
Fijn dat er mensen zijn die het herkennen.



Milde vorm van smetvrees heb ik op mijn manier wel ja. Hou van schoon en orde in huis.

Ons bezoek is overigens ook keurig.



Buitenshuis feesten vind ik leuk en dan ben ik inderdaad relaxt. Kost echter een vermogen vaak, dus dat doe je om die reden niet continue.
Alle reacties Link kopieren
Kringetjes vind ik ook niet leuk. Op diverse plekken (maar het liefst in de tuin) kletsende groepjes vrienden met spelende kinderen ertussendoor en iedereen pakt zijn eigen biertje of wijntje, dat vind ik wel gezellig. De troep achteraf dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Het grootste aantal wat ik tegelijkertijd heb ontvangen is 6 volwassenen. En dat vind ik ook veel te veel tegelijk. Drie tegelijk vind ik eigenlijk wel de max. Kinderen onder de pakweg 12 komen er sowieso niet in.
Shoot first, ask questions later!
O ik hou helemaal niet van schoon en orde, dus daar ligt het bij mij niet aan.

Ik hou gewoon niet zo van andere mensen denk ik
Alle reacties Link kopieren
Gezellig; hoe meer mensen hoe leuker. Het enige wat er niet uitziet is de vloer en de wc. Maar schade aan muren etc. eigenlijk nooit. Drie kleine kinderen .... Da's niks :-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Een paar mensen in huis lukt nog wel. Vier of vijf. Dat alles dan anders staat en zo, vind ik niet erg. Het is meer het aantal mensen in een ruimte. Moet er niet aan denken veel mensen in huis te hebben. Dat doe ik dus ook niet. Mocht ik een feestje willen geven met meer mensen, ga ik naar een locatie buitenshuis.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Jij bent mij! Van de eerste zin tot de laatste!
Alle reacties Link kopieren
Feestjes met kinderen doe ik ook buiten of ergens anders binnen. Wanneer het weer minder goed is bijvoorbeeld.
Ja, dat is toekomst muziek... Dat is mooi om naar te luisteren..
Kijk, ik ken die mensen dus ook die hun huis als open huis gebruiken voor bezoek. Hartstikke gezellig, alles kan, alles is mogelijk. Heel ontspannen en gastvrij. Dat voelt als bezoeker heerlijk. Ik zie dat, ik ervaar dat, ik voel dat. Toch gaat bij mijzelf die knop niet om.
Alle reacties Link kopieren
Af en toe een feestje is leuk. Maar wij zijn ook graag op ons zelf. Ik kijk (bijna) al het kraambezoek de deur uit. En de behulpzame buren al helemaal. Komen ze lief eten brengen en willen ze helpen met oppassen. Heel lief, maar laat mij maar lekker thuis met de baby's...
Ik heb hier ooit een feest gehad waarbij er 3 volwassenen en 5 kinderen in het zwembad lagen en allemaal nat en handdoeken nodig en 1 iemand zelfs nog een zwembroek van ons haha! Dat was echt het beste feestje ooit! Heb toen nog een cocktail staan mixen met wat ik in huis had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 29 augustus 2015 @ 19:24:

Ik herken me hier totaal niet in. Hoe meer mensen hoe gezelliger! En als er iemand onverwachts voor de deur staat, geen probleem. Mee eten kan ook nog als ze willen hoor hier staat overigens nooit iemand tegen de muur. Ik heb meubels tegen de muur staan, beetje raar om daar tussen tegen de muur te hangen. Feestjes zijn hier wel vaak in de keuken! Met z'n allen bij het aanrecht staan, gezellig! En de rommel? Ik zet tussendoor de vaatwasser al aan, iedereen helpt mee en na het feestje de stofzuiger erdoor en klaar! Maar goed, ik heb dan ook geen smetvrees, maak me niet zo druk om een beetje rommel en ook niet om de verf op de muur of mijn meubels of wat dan ook. Hier mag geleefd worden en het liefst met zoveel mogelijk mensen zal wel aan mijn brabantse roots liggen ofzo Heb je niet stiekem Rotterdamse roots ? Want zo sta ik er ook in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
I know, 3 kleine kinderen is in aantal niet gek. Er zijn feestjes waar 15 kinderen rondrennen.

We zijn wat dat betreft heel blij met een kleine overzichtelijke kring aan naasten. Familie an sich is groter, echter niet iedereen nodigen wij uit.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig maar 1x in het jaar een feest hier in dit huis. We hebben 2 dames die qua leeftijd maar 10 dagen schelen dus vieren we de verjaardagen samen. Onze verjaardag doen we vaak met een etentje samen met enkele mensen of we nodigen savonds een paar mensen uit We hebben met de kinder verjaardag ongeveer 10 tot 15 kinderen in huis en dat plus ouders is mega druk daarom kunnen mensen sochtends en smiddags komen tussen bepaalde tijden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven