Hekel aan feestjes in eigen huis!

29-08-2015 19:14 114 berichten
Oh my.......zit hier in de woonkamer en denk bij mezelf.......Troelalaaaatje, waar denk je nou alweer over na!?



Ik val met de deur in huis, ventileer het zoals het is, het zit zo:

Ik/wij hebben een bloedhekel aan "feestjes" bij mij/ons thuis!



We zijn sowieso niet zo van bezoek ontvangen. We zijn graag op onszelf, bepalen graag zelf en houden graag rekening met onze eigen planning.

Gepland bezoek is tot daar aan toe. Daar houden we rekening mee, dan zijn we gastvrij, doen ons best, halen vanalles in huis. Toch zien we stiekem op tegen het moment dat het bezoek komt en zijn we stiekem ook weer dolgelukkig wanneer bezoek vertrekt. Snel weer alles opruimen en ons eigen maken en door met ons eigen ding.



Helemaal vinden we het slopend wanneer er meer dan 1 a 2 personen komen. Zo bijvoorbeeld met verjaardagen waarvoor dan familie komt.

Onze eigen verjaardagen vieren wij reeds jaren niet meer. De verjaardag van kind vieren wij wel uitbundig.

In de regel verplaatsen wij dan zelfs meubilair om de gasten ook de kans te geven om niet versnipperd in de ruimte plaats te nemen, maar inplaats daarvan gezellig bij elkaar.



Toch........ondanks gedegen voorbereiding, planning en incalculering verlies ik voor mijn gevoel volledig de controle met zo veel bezoek. Veel= in ons geval dan een persoon of 15 incl 3 kleine kindjes.

Het rondrennen van die peuters/kleuters langs mijn ramen, het rennen langs de tafel met eten en drinken, het gekruimel overal, de mensen die tegen mijn witte muur aan gaan zitten of staan, de spullen die overal staan etc etc. Ik krijg hier echt de kriebels van!

Zo zeer zelfs dat ik er echt enorm tegen opzie om groepen mensen uit te nodigen.



Toch zijn er zo nu en dan gelegenheden waarbij je daar niet of nauwelijks aan ontkomt, tenzij je jezelf volledig wil buitensluiten van sommige activiteiten.



Ik ken mensen die nodigen zonder enige bedenkingen 40 volwassenen uit om kennis te komen maken na een verhuizing, de zogenaamde housewarming. Ik zie dan een pas geverfd huis voor me waar je meteen weer opnieuw kunt gaan starten met verven en poetsen.

Of mensen die hun volledige collegagroep uitnodigen om eens gezellig onder het genot van een hapje en een drankje samen te komen in een andere setting dan het werk.

Of inderdaad tig verjaardagsfeesten op een jaar. Of een borrel voor een hele straat om de banden aan te halen.



Stuk voor stuk hele leuke initiatieven, echter ik krijg hierbij spontaan de neiging om dus niet te gaan, want zelf wel gaan betekend wellicht dat er in later stadium verwacht wordt dat de ander, ik dus, dit ook gaat organiseren.



Ik ben benieuwd of ik de enige ben die zo geforceerd omgaat met "grootschalig" bezoek in eigen huis?

En als er meer mensen zijn die dit zo beleven.....hoe gaan jullie hier dan mee om?
quote:MarianneDavids schreef op 29 augustus 2015 @ 20:46:

[...]





Douche-hoogte. Wij hebben het bad altijd alleen gebruikt als douchebak, daarom was het handiger de kraan te verplaatsen, een paar jaar geleden hebben we een inloopdouche laten maken, eindelijk verlost van die badkuip.Dat verklaart een hoop! en kan me voorstellen dat je blij bent haha! Als ik iets vreselijk vind, is het wel douchen in bad! Ik heb beide, losse douche en een bad.
Hi Troelalaa! Ik herken het helemaal! Ik zou heel graag relaxt willen zijn en zonder stress feestjes geven etc. Echter, ik vind er helemaal niks aan! Sowieso vind ik verjaardagen niet leuk, ook bij anderen niet. En van onverwachte visite raak ik helemaal in de stress. Geplande visite hou ik trouwens ook niet van. Ik ga veel liever met mensen ergens wat eten of drinken, buiten de deur.



Mijn verjaardag en die van mijn man vier ik sowieso klein of het liefst buiten de deur als de financiën dat toelaten. De kinderverjaardagen vieren we wel groot met de goede vrienden en familie en dat betekent dan zo'n 35 volwassenen en een stuk of 15 kinderen. Ik kan ook echt niet genieten van zo'n verjaardag. Ik hou ook van een opgeruimd huis en baal ook van kinderen die het hele huis vol speelgoed gooien en kruimelen enzo, ook al wil ik me daar niet druk om maken. Ik vind ook altijd dat ik zelf allerlei lekkere hapjes moet maken, verschillende taarten moet bakken enzo. Dus vooraf ook al heel veel werk en stress, want het huis moet ook extra schoon en opgeruimd.



Mijn oudste is in de zomer jarig en dit jaar hebben we op een recreatieterrein een partytent neergezet, naast een leuke speeltuin en in het bos. Iedereen nam zijn eigen stoeltje of kleed mee. Ik had koelboxen met blikjes/pakjes en makkelijke hapjes (chips, cupcakes, snoepjes etc.). Ik vond dit echt een hele relaxte verjaardag! Ik kon zelf tenminste ook lekker kletsen ipv alleen maar rondlopen en drinken inschenken. Helaas gaat zoiets met de jongste niet lukken, dat is een winterkindje, dus dan moeten we er weer aan geloven...
Ik heb meestal mijn moeder 's ochtends al hier en die helpt met de hapjes maken. En taart haal ik gewoon. Waarom zou je dat zelf moeten maken? En wat is er zo erg aan kruimels? Daar heb je een stofzuiger voor
Hee Momo!

Ja, leuk om te lezen dat je er net zo instaat. En wat een reuze goede oplossing voor jullie zomerfeest joh.

Dat zijn de dingen waar ik dan ook blij van zou worden. Een feestje plannen op neutraal terrein, niet te midden van mijn muren en meubilair. Lekker elders waar ik niet nadenk over vingers en vlekken op de muren, herrie in de ruimte door al dat door elkaar geklets en geen stress over vooraf poetsen en achteraf poetsen etc.

Alles meenemen naar die plek, nadien opruimen en weggooien en klaar is Kees.



Overigens vroeg iemand hoe ik dat doe met eigen kind. Eigen kind weet enigszins wat wel en wat niet kan of mag van ons.

Handjes op de ramen bijvoorbeeld not done, zo hebben wij haar dat geleerd. Rondrennen rondom de tafel met glazen drinken en etenswaren mag ze niet. De TV ondersmeren met slagroom mag ze niet, zo geleerd. Eigen kind weet heel goed hoe wij het graag zien.

Het is niet zo dat ze stil in een hoekje op de bank moet zitten van ons. Overal ligt speelgoed, en een eens per dag ruimt ze dat netjes op, al dan niet met behulp van ons.

In combinatie met andere kinderen worden deze regels tijdens het spelen wel vergeten. En de andere kindjes kennen onze regels niet. Is ook logisch dat kinderen opgaan in hun spel, het is veel meer het geheel aan factoren die maken dat ik opzie tegen bezoeksgroepen in huis.
Hulp van anderen is allemaal heel leuk en aardig, echter ik weet waar en hoe ik mijn spullen heb staan en wil hebben staan. Ik ben wat dat betreft echt wel een zeur hoor.

Iemand die in mijn kasten rommelt en dingen anders terugzet vind ik dus ook niet fijn.



Jaja, ik moet misschien eens wat relaxter worden geloof ik. Maar hoe?
quote:Dolfijntjee schreef op 29 augustus 2015 @ 23:50:

Oh wat saai.



Als ik jarig ben word er altijd een zaaltje afgehuurd.



Dit jaar waren er ongeveer 150 mensen.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd Oh wat verschrikkelijk
quote:troelalaaaatje schreef op 30 augustus 2015 @ 08:13:

Hulp van anderen is allemaal heel leuk en aardig, echter ik weet waar en hoe ik mijn spullen heb staan en wil hebben staan. Ik ben wat dat betreft echt wel een zeur hoor.

Iemand die in mijn kasten rommelt en dingen anders terugzet vind ik dus ook niet fijn.



Jaja, ik moet misschien eens wat relaxter worden geloof ik. Maar hoe?Alles op tafel zetten en dan zelf laten bedienen? Heb ik ook wel eens gedaan, al bleef nog de helft gewoon zitten
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook wel. Hoe meer mensen bij elkaar, hoe oppervlakkiger het gesprek. Ik houd van meer een op een contact. Grotere groepen kosten me ook veel energie, veel prikkels enzo.

En dan sta ik op te ruimen als iedereen weg is en dan heb ik nog niemand echt gesproken. Ik houd ook niet van feestjes elders, al heb ik dan meer regie. Kan zelf bepalen weer weg te gaan.

Helaas vinden mijn huisgenoten en familie feestjes wel leuk Door jouw topic weet ik in ieder geval dat ik niet de enige ben.
Ik heb er op zich niet zo'n problemen mee, maar ik houd gewoon niet van grote groepen. Met onverwacht bezoek heb ik dan totaal weer geen probleem, deden we vroeger zelf ook vaak, tot ik hier op het forum las dat heel veel mensen daar niet van houden .

Paar mensen langs vind ik hartstikke gezellig en hoe meer kinderen, hoe meer vreugd, maar zomaar een groot feestje geven omdat het leuk is, nee dat is niet mijn hobby. Mensen zijn hier altijd welkom en kunnen altijd meeëten (desnoods halen we iets), zolang ze maar niet met zijn dertigen zijn .
Op verjaardagsfeesten ben ik ook niet echt dol. Vooral omdat je toch continu iedereen van koffie en thee loopt te voorzien. Ben ik na afloop hartstikke moe en heb ik niemand echt gesproken. Volwassenenverjaardagen worden hier in onze vriendenkring de laatste jaren nauwelijks meer gevierd valt me op (in de familie nog wel). Vroeger (lees toen wij en vrienden nog geen kinderen hadden) liepen we veel meer verjaardagen af.
Alle reacties Link kopieren
Onverwacht bezoek (geen grote groep) vind ik ook niet zo erg. Maar feestjes geven dus wel.



Het komt misschien ook omdat er dan bij onverwacht bezoek geen verwachtingen zijn die waar gemaakt moeten worden. Mijn familie, m.n. mijn moeder verwacht echt wat van een feestje. Zegt ook echt wat over kleding als het in haar ogen niet speciaal genoeg is. Mijn zus zet rustig een kaasplankje neer met 60 euro kaas. Het is dus ook dat ik bang ben dat verwachtingen niet worden waargemaakt. Suf eigenlijk van mij.
Ik vind vriendenfeestjes s'avonds wel leuk. Eigenlijk overdag ook wel, zelfs met kinderen.

Ik zelf hem meer moeite met de zitclub, dus de ouders en andere familieleden. Zulke feestjes vind ik niet leuk om te geven en om te komen.



Ik vier liever mijn verjaardag niet en ging ook altijd naar de kroeg met wat vrienden, dure grap maar wel heel gezellig en 0 gedoe.



Maar mijn oudste is een dag later jarig en ja daar vier het dan samen mee sinds haar geboorte.

Het poetsen, boodschappen doen en serveren staan mij tegen en het niet gezellig even kletsen met mensen. Ik kan niet tegen al die prikkels dus ik loop al na een uur als een gekkie rond.



Wij vieren het nu alleen nog maar erg klein met directie familie en hele goede vrienden en kinderen.

Jongste is net na Oud en Nieuw jarig, dus dan is iedereen de feestjes zat en is dat ook een kleiner groepje.



En in de zomer met vrienden de kroeg in voor de ouders, ouderwets gezellige feestjes, geen gedoe en uitslapen omdat de kinderen uit logeren zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 30 augustus 2015 @ 05:57:

[...]



Waarom laat je ze niet zonder kinderen komen? Dus als je belt, zeg dat Truus en Piet uitgenodigd zijn maar dat ze oppas moeten regelen voor Snotaapje en Bengeltje omdat jullie een feest voor alleen volwassenen geven. Ze ze daarover gaan zeuren, dan blijven ze zelf ook maar thuis. Scheelt weer wat in de drukte.Hebben we al eens gedaan redbulletje,kids werden gewoon meegenomen.Kinderen moeten zich aan hun aanpassen en zij niet aan de kinderen(dat is hun mening).Bij ons is het de 3 rrr(rust,regelmaat en reinheid)Dat werkt bij ons het beste.Ik moet ook eerlijk bekennen ik heb een beetje een aparte familie.Ik hou echt van ze maar ze hebben een aparte levensstijl.De kratten bier zijn wekelijks niet aan te slepen daar.Ik was altijd al de vreemde eend in de bijt.De eerste keer dat man bij mij thuis kwam kon hij niet geloven dat ik uit deze familie kwam.Ik ben gewoon wat anders.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Deze OP had van mij kunnen zijn. Feestjes geven vermijd ik zoveel mogelijk, maar bij anderen vind ik het altijd wel gezellig. Dus je komt er toch niet onderuit om zelf ook eens wat te organiseren, maar wat word ik daar ontzettend gestrest van!
Geen probleem mee, de kinderen hebben ook altijd hun feestjes thuis gehouden, er waren weliswaar regels waar aan gehouden moest worden zoals, roken in de tuin en zelf alles daarna opruimen en dat is altijd goed gegaan. Toen mijn oudste dochter 18 werd zaten er zo'n 20 metalheads in mijn woonkamer en alles is prima verlopen. Dierbare spullen haalde ik wel weg uit voorzorg dat dan weer wel
Ik houd er ook niet zo van Troel! Dochter krijgt uiteraard een uitgebreide verjaardag en man heeft voor zijn 40ste verjaardag een surpriseparty gekregen, maar daarna hebben wij geen van beiden nog onze verjaardag nog gevierd. 1x in de drie jaar verzorgen we tweede Kerstdag met de schoonfamilie en dat is gelukkig ook maar low - key met broodjes en salades, maar dan ben ik ook weer blij dat het er op zit. Ik schuif liever aan.



Het enige wat ik fijn vind, is dat er dan een kaasplankje en stokbrood voor ons overblijft om na het opruimen op te peuzelen voor een goede film.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou helemaal niet van feestjes, zowel geven als naartoe gaan.

Nu heb ik in een opwelling tegen mijn familie gezegd dat we dit jaar kerst bij mij kunnen vieren (zodat mijn moeder eens ontlast wordt, want die heeft er ook altijd veel stress van).

Maar ik heb al meerdere keren gedacht om het toch af te zeggen. Maak me er nu al druk om



Ik zet het liefst de keukentafel vol met een buffet, zodat mensen zelf kunnen pakken en dan lekker in de woonkamer ongedwongen eten, maar als mijn nichtje van 3 meekomt kunnen we beter aan tafel gaan zitten, omdat ik geen gesmeer met eten in mijn woonkamer wil. En dan kan ik dus niet de tafel vol zetten met buffet. Dus dan moet ik pannen of porties gaan maken en dan sta ik alleen maar te koken!?

Mijn mooie witte vloerkleed moet ik niet vergeten weg te halen, anders kan die waarschijnlijk meteen naar de stort.

Vinden ze mijn eten wel lekker? Hoeveel moet ik maken? Ik ben geneigd iedereen helemaal vol te proppen met veel te veel eten, dat kan best wel wat minder. Wel of geen chocoladetaart als toetje?



Pfff wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Moet eerlijk toegeven, ik heb 't ook! En niet omdat ik niet weet wat te serveren aan taart, of dat het een zootje word, of zoiets van dat, maar om dit;



Wij wonen in een tussenwoning met een woinkamer van ca 23m2. Wij zijn zelr met zn vijfjes al. Ik heb vier broers en zussen die samen 4 kleine kinderen hebben (onder de 6), onze vrienden samen hebben ook 7 kinderen (onder de 4!!) en dan hebben we nog alle volwassen; 22 volwassen en in totaal 14 (incl onze eigen drie) kinderen waarvan onze oudste de oudste is met zn 8 jaar... plus dat er in ons gezin maar eentje ib de zomer jarig is, dus buitenzitten kunnen we vergeten!



Kijk er de laatste tijd dan ook steeds meer tegenop. Het is gewoon veel te druk...



Gelukkig hebben we verhuisplannen!!! Thankgod!
Alle reacties Link kopieren
quote:CarrieM schreef op 30 augustus 2015 @ 10:48:

Ik hou helemaal niet van feestjes, zowel geven als naartoe gaan.

Nu heb ik in een opwelling tegen mijn familie gezegd dat we dit jaar kerst bij mij kunnen vieren (zodat mijn moeder eens ontlast wordt, want die heeft er ook altijd veel stress van).

Maar ik heb al meerdere keren gedacht om het toch af te zeggen. Maak me er nu al druk om



Ik zet het liefst de keukentafel vol met een buffet, zodat mensen zelf kunnen pakken en dan lekker in de woonkamer ongedwongen eten, maar als mijn nichtje van 3 meekomt kunnen we beter aan tafel gaan zitten, omdat ik geen gesmeer met eten in mijn woonkamer wil. En dan kan ik dus niet de tafel vol zetten met buffet. Dus dan moet ik pannen of porties gaan maken en dan sta ik alleen maar te koken!?

Mijn mooie witte vloerkleed moet ik niet vergeten weg te halen, anders kan die waarschijnlijk meteen naar de stort.

Vinden ze mijn eten wel lekker? Hoeveel moet ik maken? Ik ben geneigd iedereen helemaal vol te proppen met veel te veel eten, dat kan best wel wat minder. Wel of geen chocoladetaart als toetje?



Pfff wat een gedoe.Koop je op MP oid een goedkoop klein stoeltje zodat ze aan de salontafel kan zitten met een placemat op tafel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:troelalaaaatje schreef op 29 augustus 2015 @ 19:46:

[...]



Heb jij een modus gevonden om er mee om te gaan?Nee, helaas niet. Ik kan me nu al druk maken over een kinderverjaardag eind, schrik niet, november! Word af en toe gek van mezelf, zou graag een relaxte gastvrouw willen zijn. Als visite weg is, duurt het ook altijd even voor het huis weer 'eigen' voelt. Kan het niet zo goed omschrijven. Toch belemmert het me niet echt, heb toch echt wel bijna ieder weekend mensen over de vloer. Ik vind het gezellig maar het kost me meer energie dan dat het me oplevert. Ik ben altijd gesloopt achteraf. Jammer maar ik vrees dat het mijn aard is en dat verander je niet zomaar. Een soort berusting en acceptatie maar proberen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Een feestje wat begint om " borreltijd " scheelt je geloop met koffie en taart. Een paar statafels en mensen zijn al veel meer geneigd zelf hun drinken ( en voor hun tafel ) te halen dan wanneer ze in een kringetje zitten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 augustus 2015 @ 11:05:

[...]





Koop je op MP oid een goedkoop klein stoeltje zodat ze aan de salontafel kan zitten met een placemat op tafel.Dankje, dat is een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine1988 schreef op 30 augustus 2015 @ 11:00:

Moet eerlijk toegeven, ik heb 't ook! En niet omdat ik niet weet wat te serveren aan taart, of dat het een zootje word, of zoiets van dat, maar om dit;



Wij wonen in een tussenwoning met een woinkamer van ca 23m2. Wij zijn zelr met zn vijfjes al. Ik heb vier broers en zussen die samen 4 kleine kinderen hebben (onder de 6), onze vrienden samen hebben ook 7 kinderen (onder de 4!!) en dan hebben we nog alle volwassen; 22 volwassen en in totaal 14 (incl onze eigen drie) kinderen waarvan onze oudste de oudste is met zn 8 jaar... plus dat er in ons gezin maar eentje ib de zomer jarig is, dus buitenzitten kunnen we vergeten!



Kijk er de laatste tijd dan ook steeds meer tegenop. Het is gewoon veel te druk...



Gelukkig hebben we verhuisplannen!!! Thankgod!





Schaf een keer een goede partytent aan en investeer in een heater , of je huurt die dingen , en je kunt altijd, storm uitgezonderd , buiten iets vieren. Een statafel huur je voor 5 euro, een grote tent rond de 50.

Als dat nou zoveel minder stress oplevert lijkt me dat het investeren wel waard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Blijfgewoonbianca; idee is goed... alleen hebben we zeer vervelende zeurburen wat dit aangaat :'(
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine1988 schreef op 30 augustus 2015 @ 11:24:

Blijfgewoonbianca; idee is goed... alleen hebben we zeer vervelende zeurburen wat dit aangaat :'(Tot een bepaalde tijd mag je herrie maken, hoor. Mogen ze best vervelend vinden, maar daar hoef je je niet zo veel van aan te trekken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven