Hekel aan feestjes...

13-09-2015 13:05 1879 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb -persoonlijk- een beetje een hekel aan sommige, niet alle, feestjes.

Aan verjaardagen, waarbij iedereen in een kringetje zit op een harde keukenstoel. Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten. Dus iedereen kan in dit topic laten weten of hij/zij het ermee eens is. Zonder elkaar aan te vallen.



(Oorspronkelijke openingspost veranderd; eigen mening afgezwakt, humor eruit gehaald, hopelijk nu minder kans op misverstanden)
Wij gaan naar verjaardagen van mensen waar we echt iets mee hebben en dat is zeker geen verplichting maar erg leuk. Net zoals ik het leuk vind om met die mensen onze verjaardagen te vieren. Ik voel me dan zo rijk met die goede vrienden en familie om me heen.

En als het al is voorkomt dat ik geen zin heb dan ga ik toch. Puur voor de ander. Je mag best iets doen voor een ander.
Wij gaan naar verjaardagen van mensen waar we echt iets mee hebben en dat is zeker geen verplichting maar erg leuk. Net zoals ik het leuk vind om met die mensen onze verjaardagen te vieren. Ik voel me dan zo rijk met die goede vrienden en familie om me heen.

En als het al is voorkomt dat ik geen zin heb dan ga ik toch. Puur voor de ander omdat ik om ze geef!
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 25 januari 2016 @ 10:59:

Je mag best iets doen voor een ander.

Zeker mag dat, dat is ook mooi.

Maar als je echt niet van verjaardagen houdt (om welke reden dan ook) mag je af en toe ook best eens aan jezelf denken en een keer overslaan.
You don't have to fit into the format
Maar als je weinig tot niets hebt met die ander dan is het een zware opgave.
Alle reacties Link kopieren
@ Lotte35 : we hebben het al vaker aangegeven aan mijn moeder, als ze te ver ging. Op een bepaald moment had ze elke verjaardag wel IETS dat ze opliep. De ene keer was ze 'geraakt' omdat de kleinkinderen schoonmoeder hartelijker hadden begroet dan haar, de andere keer vond ze dat haar kado niet voldoende aandacht had gekregen, ook vond ze een keer dat ze zelf te weinig aandacht had gekregen (?) en is ze boos weggegaan. Dat was niet alleen bij verjaardagen in ONS huis, maar ook bij broers, zussen en hun kids. Steeds was er 'iets' waardoor ze overspannen weg beende. Ze voelt zich dan oprecht achtergesteld.



Heel vervelend, maar des te vervelender voor het feestvarken, omdat het hele 'feest' overschaduwd wordt door hetgeen waar ZIJ zich op dat moment aan stoort.



Toen hebben we het bespreekbaar gemaakt. Zo van, "mam, je bent welkom om te komen als we het met de familie vieren, maar als je exclusieve aandacht wil, dan moet je maar een keer apart komen. Je vindt het blijkbaar te druk, teveel, je voelt je tekort gedaan, kom dan NIET. Maar als je WEL komt, dan pas je je aan. Het draait niet om JOU, maar om de jarige."



Sindsdien is de bom niet meer echt gebarsten tijdens een verjaardag. Ze doet haar best. (Rolt wel veelbetekenend met haar ogen, ergert zich, zoekt me op in de keuken om te roddelen of zuchten over andere visite, maar.....ze is niet meer boos weggerend. Dat is al IETS.)



Ik wil maar zeggen: ze WEET wel dat het impact heeft. Ze IS hier al eerder op gewezen.
Arme ikbenik .....heb zo met je te doen, en het is zo herkenbaar! Ze krijgt zo wel precies wat ze wil, jij gaat hard aan het werk en nadenken en bijna sorry zeggen dat je een volle agenda hebt en geen tijd voor je moeder. Ik snap het helemaal, maar hoop toch stiekem dat je dat allemaal niet gaat doen en haar een datum voor volgende week gaat appen (misschien dan wel helemaal aan het begin van de week om het een beetje goed te maken). Ik merk met mijn moeder dat ik soms ook een beetje moet opvoeden. Zolang ik hard blijf rennen en toe blijf geven, blijft zij vragen. Ik klaag nooit snel dat ik het druk heb en probeer soms afspraken tussen 2 andere dingen in te plannen om maar te voldoen aan de vragen/verwachting.



Ik heb mijn moeder laatst op de oprit laten staan met haar 'kapotte' laptop. Ik weet het, schaam me kapot....maar ze appte me op de dag dat ik 5 uur werk en verder de kinderen opvang, dus dat is vaak al ren en vlieg werk om op tijd aan school te staan. Daarnaast vang ik nog kinderen van vrienden op, dus volle bak hier. De kinderen hadden ook nog afgesproken, dus rond 17 uur moest er een grote ruilhandel plaats vinden om alle kinderen weer op de juiste plaats te krijgen. Tot zover had ik het (met lichte stress) allemaal onder controle. appt mijn moeder dat haar computer een of andere update niet wil doen rond 15 uur. Ik antwoord dat ik die dag geen tijd heb, te druk. Volgende bericht, ja maar, het moet vandaag. Mijn bericht: te druk, geen tijd. Staat ze om 16:40 voor de deur (of nou ja, op de oprit met laptop en al...). Ik zit net op de fiets om kind A + vriendje uit de wijk te plukken want om 16:45 staat pa voor de deur, geen idee waar ze precies zijn, dus dat word zoeken. Rond die tijd word ook vriendje B opgehaald en om 17 uur word ik verwacht op een ander adres (zeker 7 min rijden) om vriendje C naar huis te brengen en daar kind D op te halen. Ik geef aan dat ik geen tijd heb. Maar het moet nu, sorry...echt geen tijd stress (waar is kind A+ vriendje nou weer heen...). Rondje gefietst en gevonden. Kom ik terug, staat ze nog steeds met laptop en al op de oprit.....poging 2, ik heb nu geen tijd. Van het weekend wil ik er best naar kijken. Beteuterd gezicht, vriendjes worden opgehaald.... maar moeder nog niet weg. Oh ja, ik wil ook nog om 17:30 het eten op tafel hebben ivm avondprogramma. Ik check mondeling of de laptop opstart, ja. Of ze op internet kan, ja. Of ze haar mail kan uitlezen, ja. Dus het kan best wachten.



Uiteindelijk ging ze weg, achteraf bleek er niets aan de hand met de laptop en heb ik een paar dagen later wel de update geïnstalleerd en de laptop in orde gemaakt. Zegt ze doodleuk; was wel druk van de week of niet??? Grmbl.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenik schreef op 25 januari 2016 @ 20:38:

Ik wil maar zeggen: ze WEET wel dat het impact heeft. Ze IS hier al eerder op gewezen.

Ik begrijp het.



Lastig.

Heel duidelijk zijn is denk ik de enige optie.

'Nee, deze week spreek ik niet met je af. Volgende week'.



Maar dat zal best moeilijk zijn.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:Lala1979 schreef op 25 januari 2016 @ 20:53:

Arme ikbenik .....heb zo met je te doen, en het is zo herkenbaar! Ze krijgt zo wel precies wat ze wil, jij gaat hard aan het werk en nadenken en bijna sorry zeggen dat je een volle agenda hebt en geen tijd voor je moeder. Ik snap het helemaal, maar hoop toch stiekem dat je dat allemaal niet gaat doen en haar een datum voor volgende week gaat appen (misschien dan wel helemaal aan het begin van de week om het een beetje goed te maken). Ik merk met mijn moeder dat ik soms ook een beetje moet opvoeden. Zolang ik hard blijf rennen en toe blijf geven, blijft zij vragen. Ik klaag nooit snel dat ik het druk heb en probeer soms afspraken tussen 2 andere dingen in te plannen om maar te voldoen aan de vragen/verwachting.



Ik heb mijn moeder laatst op de oprit laten staan met haar 'kapotte' laptop. Ik weet het, schaam me kapot....maar ze appte me op de dag dat ik 5 uur werk en verder de kinderen opvang, dus dat is vaak al ren en vlieg werk om op tijd aan school te staan. Daarnaast vang ik nog kinderen van vrienden op, dus volle bak hier. De kinderen hadden ook nog afgesproken, dus rond 17 uur moest er een grote ruilhandel plaats vinden om alle kinderen weer op de juiste plaats te krijgen. Tot zover had ik het (met lichte stress) allemaal onder controle. appt mijn moeder dat haar computer een of andere update niet wil doen rond 15 uur. Ik antwoord dat ik die dag geen tijd heb, te druk. Volgende bericht, ja maar, het moet vandaag. Mijn bericht: te druk, geen tijd. Staat ze om 16:40 voor de deur (of nou ja, op de oprit met laptop en al...). Ik zit net op de fiets om kind A + vriendje uit de wijk te plukken want om 16:45 staat pa voor de deur, geen idee waar ze precies zijn, dus dat word zoeken. Rond die tijd word ook vriendje B opgehaald en om 17 uur word ik verwacht op een ander adres (zeker 7 min rijden) om vriendje C naar huis te brengen en daar kind D op te halen. Ik geef aan dat ik geen tijd heb. Maar het moet nu, sorry...echt geen tijd stress (waar is kind A+ vriendje nou weer heen...). Rondje gefietst en gevonden. Kom ik terug, staat ze nog steeds met laptop en al op de oprit.....poging 2, ik heb nu geen tijd. Van het weekend wil ik er best naar kijken. Beteuterd gezicht, vriendjes worden opgehaald.... maar moeder nog niet weg. Oh ja, ik wil ook nog om 17:30 het eten op tafel hebben ivm avondprogramma. Ik check mondeling of de laptop opstart, ja. Of ze op internet kan, ja. Of ze haar mail kan uitlezen, ja. Dus het kan best wachten.



Uiteindelijk ging ze weg, achteraf bleek er niets aan de hand met de laptop en heb ik een paar dagen later wel de update geïnstalleerd en de laptop in orde gemaakt. Zegt ze doodleuk; was wel druk van de week of niet??? Grmbl.



Jeetje, Lala1979! Ik zie het helemaal voor me!

Onze moeders lijken nogal op elkaar geloof ik!

Aaaargh! Om GEK van te worden af en toe, hè?

Ik vind het wel een verademing om te lezen dat er NOG iemand rondloopt met een soortgelijke moeder (hoewel ik het natuurlijk rot vind voor je)



Het stomste vind ik dat ik inmiddels volwassen ben, en dat ik nog steeds de neiging heb om zo verregaand tegemoet te komen aan haar grillen. Dat ik WEET (verstandelijk ) dat ze onredelijk is, maar dat ik me dan desondanks schuldig voel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 25 januari 2016 @ 20:59:

[...]



Heel duidelijk zijn is denk ik de enige optie.

'Nee, deze week spreek ik niet met je af. Volgende week'.

.



Dat denk ik ook.

Dat heb ik nu ook gedaan. Gelukkig heb ik het ZO druk, dat ik weinig tijd heb om me hier schuldig over te gaan voelen. Dat op en neer geren leidt wel lekker af. Vandaag tijdens werk een telefoontje van een ander filiaal, of ik morgen tussen 8.00-18.00 uur extra kon komen werken. Nu zit mijn week dus écht potdicht. (Nouja, kan ik het vlg week mss wat rustigeraan doen.)
Soms wel fijn om herkenning te hebben 😊
Alle reacties Link kopieren
quote:Lala1979 schreef op 26 januari 2016 @ 16:31:

Soms wel fijn om herkenning te hebben 😊Ja, hè? Iets met gedeelde smart...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is vanmorgen een paar uur naar zijn ouders geweest, met de kinderen, .....en......

ZONDER MIJ..!!!

(*Ik zie het begin van een nieuwe traditie ontstaan. .!*)
Alle reacties Link kopieren
Heeeeeerlijk!!!

Hier komt schoonmoeder over een uurtje langs. Geen zin in, want ik ben moe door een slechte nacht (al 13 maanden slechte nachten) waarin ik alle uren oo de klok heb gezien. Schoonmoeder is altijd erg aanwezig met hard lachen en constant praten waarop ze iedere zin eindigt met: He? Toch? Vind je ook niet? Dus even wegsuffen is er niet bij
Alle reacties Link kopieren
Maaaaarrrr om even uit de klaagmodus te komen. We hadden al vier weekenden geen visite gehad!!



*Klaagmodus aan:

Doordat we zo lang geen visite hebben gehad verwacht ik de komende weekenden veel visites....
Alle reacties Link kopieren
quote:Sussann schreef op 31 januari 2016 @ 14:00:

Heeeeeerlijk!!!

Hier komt schoonmoeder over een uurtje langs. Geen zin in, want ik ben moe door een slechte nacht (al 13 maanden slechte nachten) waarin ik alle uren oo de klok heb gezien. Schoonmoeder is altijd erg aanwezig met hard lachen en constant praten waarop ze iedere zin eindigt met: He? Toch? Vind je ook niet? Dus even wegsuffen is er niet bij Ooooow ja, dat type ken ik helaas maar al te goed... De intenties zijn meestal prima, maar je voelt je energie met de seconde verder wegsijpelen. Alles te veel, te hard, te lang, met een energie level 100, terwijl je eigen energie rond de 30 zit, maar je steeds wil voldoen aan haar schreeuw om bevestiging op hetzelfde energie niveau. (Terwijl jij al knikt ter bevestiging schreeuwt zij dan nog steeds van:" JA TOCH!!? NIET DAN?!!VIND IK WEL HOOR!TOCH!!?")
Sussann, kun je niet gewoon boven in bed gaan liggen als ze er is?



Ik heb vanmorgen de stekker van telefoon uit het stopcontact gedaan. Volgens mij gaat hij dan niet over als er iemand belt. Ben zwaar verkouden dus geen zin in bezoek.



Dinsdag is mijn moeder jarig, maar ik heb niets gehoord over vieren. Of de rest van de familie dit weekend bij haar zit/zat weet ik dus niet. Zwaar verkouden, dus ik vind het wel lekker om al die uren gewoon thuis te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sussann schreef op 31 januari 2016 @ 14:00:

Hier komt schoonmoeder over een uurtje langs. Geen zin in, want ik ben moe door een slechte nacht (al 13 maanden slechte nachten) waarin ik alle uren oo de klok heb gezien. Schoonmoeder is altijd erg aanwezig met hard lachen en constant praten waarop ze iedere zin eindigt met: He? Toch? Vind je ook niet? Dus even wegsuffen is er niet bij

Maar...

Wat is er nou mis met schoonmoeder bellen, en zeggen: 'Goh, ik heb vannacht zo ontzettend slecht geslapen, ik ben daardoor zo moe, dat ik onze afspraak graag wil verzetten'.



Als schoonmoeder dan teleurgesteld is, is dat toch gewoon een kwestie van jammer?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Mee, eens Lotte35. Maar ben bang dat schoonmoeder er al is. (Of alweer weg is)

Mss een goede tip voor een volgende bezoekje.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bedoel ik eigenlijk ook.

Voor de volgende keer.
You don't have to fit into the format
Schoonmoeder hier belde ten tijde van baby 2: 'hallo, ik ben weer beter, kan ik zo komen om te kijken?' waarbij haar aankomst dan ongeveer tijdens mijn bedtijd viel. (Ze was ziek toen hij geboren werd.)



Dus, nee. Maar ook ná de kraamweek mag je je eigen gezondheid bewaken hoor :-)
Hilarische topic dit, maar ik herken helaas wel van die verplichte uitnodigingen. Ik word er alleen steeds beter in om gewoon eerlijk te zeggen dat ik er geen zin in heb.



Vroeger was mijn moeder ook goed in om mij te strikken voor allerlei klusjes op mijn vrije dag. Dan vroeg ze mij "op vrijdag ben je vrij he". Als ik dat ik vrij van werk ben. Dus zei ik, ja ik ben vrij. En toen kwam er standaard, ow ja,kan je dan dat en dat doen of haar ergens naar toe brengen. In het begin ging ik dan iit schuldgevoel mijn agenda omgooien of als ik een relax dagje gepland had, die opofferen.



Op een gegeven moment heb ik gezegd dat het niet betekent dat ik niets te doen heb, als ik die dag niet werk. Dat begrijpt ze nu.



Babyshowers ga ik niet. Dat heeft me al eem vriendschap gekost. Ik vind prima.
Alle reacties Link kopieren
Ze is weer vertrokken!! Afzeggen had gekund hoor. Dat doe ik ook zonder schuldgevoel oid. Maar nu had ik zoiets van: ach dan hebben we het maar weer gehad. Anders schuift het weer een weekend op en dan heb ik er ook geen zin in ;)



Vervelendste van de bezoekjes is dat mn dochter ontzettend de kat uit de boom kijkt (doet ze altijd) en bij oma duurt dat het hele bezoek...... en oma is steeds bezig: kom maar bij oma! Kijk oma heeft een knuffeltje/speeltje/telefoon kom maar pakken! En mn dochter komt dan niet..... Maakt mij niks uit, ik dwing haar totaal niet maar soms wordt het wat ongemakkelijk
Alle reacties Link kopieren
Oh ze was overigens rond 5 uur weg haha. 2,5 uur geweest..Laatste half uur heb ik haar weggekeken
Oja, ik ken dat. Oma hier pakte dan gewoon af wat de kinderen hadden, zodat ze wel naar haar toe moesten komen om het terug te halen.



2,5 uur! ik zou daar echt doodmoe van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja mn dochter sliep het eerste uur van haar bezoek nog dus dat duurde en dat duurde



En spullen afpakken doet ze nog nket maar ze rijpt elke gelegenheid aan om haar aan te raken of bij zich te krijgen. Op zich wel lief hpor maar mn dochter vind het te spannend. 'Komt natuuuurlijk omdat ze altijd bij mij is' en ze is een toneelspeler (omdat ze alles van afstand leuk vind en lacht maar zodra ze dichterbij komt vind ze het eng)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven