Hekel aan kerst

09-12-2014 21:03 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vreselijke hekel aan kerst. Zet ook geen boom neer en blijf het liefste lekker thuis in mijn pyjama. Helaas wordt dat in mijn omgeving bijna niet geaccepteerd. Mensen kijken je aan of je gek bent als je zegt dat je niet aan kerst doet. Zie het meer als 2 dagen vrij waarin ik geen verplichtingen wil hebben. Lijkt wel of iedereen het een fantastisch feest vindt. Ligt het dan aan mij of zijn er meer mensen die er niets mee hebben?
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
Jawel. Maar omdat ik dubbele gevoelens heb bij Kerst. Sommige dingen eraan vind ik leuk, maar sommige absoluut niet.

En niet iedereen in dit topic zit in mijn topic he.
quote:iones schreef op 09 december 2014 @ 23:04:

[...]



Oh, mij gaat het vooral om de kerstbomen met de glimmende versiering en de lichtjes! Als die er niet waren geweest, had de kerst voor mij wel gestolen kunnen worden.



Haha! Zo zie je maar. Nee, ik heb er heel soms ook wel een zwak voor. Als ik de doos van zolder haar vind ik het troep, als ik het net heb opgehangen en alles vind ik het heel leuk en krijg ik echt zo'n pretgevoel van binnen van die lichtjes.. En dan vind ik het weer troep tot kerstavond. En met tweede kerstdag vind ik het weer troep.



Je moet toegeven, als je het allemaal los bekijkt is het toch eigenlijk gewoon troep?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen boom, geen lichtjes en als mensen willen langskomen prima maar dan eten ze maar mee wat de pot schaft.



ik zie ook weleens grote vraagtekens boven mensen wanneer ik ze zeg dat ik niks om kerst geef.

Jammer dan.. ik doe er niet aan mee. verstuur ook geen kerstkaarten.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 09 december 2014 @ 21:20:

[...]



Veel mensen vinden kerstmis echt gezellig. Jij kunt je dat niet voorstellen natuurlijk, maar het is echt waar.Net als dat veel mensen kinderen willen en ik me niet kan voorstellen wat er zo leuk aan is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen hekel aan maar ik vind al die voorbereidingen en verplichte nummers echt overdreven. De rest van het jaar kan het net zo gezellig zijn en je hoeft er echt niet om te stressen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de voorbereidingen juist leuk. De bomen, lichtjes, de muziek, bedenken wat je gaat eten, leuke kleding etc. En het heerlijke gevoel als je alles wat je bedacht hebt in huis hebt en dan niks meer hoeft



Juist op de dagen zelf denk ik...is dit het dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er liever niks aan.

Maar ouders en schoonouders willen ons toch echt zien. Dus zitten daar aan vast.

Van mijn ouders moeten we naar mijn grootouders en daar heb ik al helemaal geen zin in. Zij accepteren mijn relatie niet omdat we ongetrouwd samenwonen.

En ik kan wel alleen gaan, maar daar wordt het niet gezelliger op.



Het liefst zouden we gewoon thuisblijven en niks doen.

Is eigenlijk raar dat we dat niet gewoon zeggen.

Maar kerst is voor hun gezellig samen zijn. De rest van het jaar kan dat eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizlotte schreef op 09 december 2014 @ 21:16:

Ik vindt het een zwaar overschat feest en heb het gevoel dat iedereen het idee heeft dat het gezellig moet zijn.



Nou, jij vind het anders belangrijk genoeg om een topic over te openen!



Ik krijg een beetje het gevoel bij jou dat de kerst niet helemaal loopt zoals jij het voor ogen hebt en het daarom maar stom is. Heb je geen vriendje en vind je dat in deze periode extra vervelend? Of zijn er problemen met je familie?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 09 december 2014 @ 23:59:

Ik vind de voorbereidingen juist leuk. De bomen, lichtjes, de muziek, bedenken wat je gaat eten, leuke kleding etc. En het heerlijke gevoel als je alles wat je bedacht hebt in huis hebt en dan niks meer hoeft



Juist op de dagen zelf denk ik...is dit het dan.Kerstboom, je huis versieren... dat zijn allemaal leuke voorbereidingen. Maar dat sommige mensen al een maand of 2 van tevoren gaan bedenken wat ze gaan serveren... Moet dat nou echt? Misschien lijkt het me allemaal wat makkelijker omdat mijn man chef-kok is en het bij hem nooit mislukt. Maar ook al heb je geen chef-kok in huis hoef je toch niet 2 maanden van tevoren te beslissen wat je gaat eten. En al die familieperikelen... Gelukkig ben ik orthodox en hoeven we de "Nederlandse kerstdagen" niet tussen 2 families te verdelen :-)
quote:katjabb schreef op 10 december 2014 @ 07:22:

[...]





Maar dat sommige mensen al een maand of 2 van tevoren gaan bedenken wat ze gaan serveren... Moet dat nou echt?Dat noemen ze 'voorpret' . Het kan natuurlijk ook ingegeven zijn door stress en hoge verwachtingen, in dat geval is het wel een beetje jammer. Maar in beide gevallen kiest iemand er zelf voor om in september het kerstdiner al voor te gaan bereiden, en zo lang hij daar niemand mee lastig valt zie ik geen reden om me er aan te ergeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 10 december 2014 @ 02:46:

Ik krijg een beetje het gevoel bij jou dat de kerst niet helemaal loopt zoals jij het voor ogen hebt en het daarom maar stom is. Heb je geen vriendje en vind je dat in deze periode extra vervelend? Of zijn er problemen met je familie?



Ik denk dat dit is waar TO een probleem mee heeft:



quote:Helaas wordt dat in mijn omgeving bijna niet geaccepteerdZelf ben ik met Kerst en tijdens de jaarwisseling ook het liefst alleen thuis. Mijn familie weet inmiddels hoe ik in elkaar zit (nogal ingewikkeld ), en accepteert het nu volledig. Dat geeft veel rust, en ik vind de feestdagen nu ook prima. Omdat ik ze invul zoals ik dat zelf wil.
You don't have to fit into the format
Als TO irl net zo veel drukte maakt over die kerst als hier en als ze net als hier voor haar familie invult dat die mensen zich eigenlijk alleen maar verplicht voelen om kerst leuk te vinden kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat ze zich aan haar ergeren.



Het maakt namelijk wel wat uit of je een uitnodiging afslaat met een 'bedankt, maar met kerst ben ik het liefst lekker alleen thuis' of met een hele tirade over hoe erg de kerst wel niet is en dat zij er natuurlijk net zo over denken als jij maar dat niet durven te zeggen blablabla.



Wij gaan trouwens ook nooit op familiebezoek. Ik ben dol op kerst, maar ik wil mijn dagen dan zelf in kunnen vullen en daar heeft niemand problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 10 december 2014 @ 08:10:

Het maakt namelijk wel wat uit of je een uitnodiging afslaat met een 'bedankt, maar met kerst ben ik het liefst lekker alleen thuis' of met een hele tirade over hoe erg de kerst wel niet is en dat zij er natuurlijk net zo over denken als jij maar dat niet durven te zeggen blablabla.Ja, ik vind dat je daar gelijk in hebt.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:sorende schreef op 09 december 2014 @ 23:17:

[...]





Haha! Zo zie je maar. Nee, ik heb er heel soms ook wel een zwak voor. Als ik de doos van zolder haar vind ik het troep, als ik het net heb opgehangen en alles vind ik het heel leuk en krijg ik echt zo'n pretgevoel van binnen van die lichtjes.. En dan vind ik het weer troep tot kerstavond. En met tweede kerstdag vind ik het weer troep.



Je moet toegeven, als je het allemaal los bekijkt is het toch eigenlijk gewoon troep?

Dan zou ik mijn hele interieur ook wel troep kunnen vinden. Nee, ik vind het nooit troep. Ik heb kerstspullen die ik echt mooi vind.



Bijvoorbeeld porseleinen kerstballen van Villeroy et Boch of van Disney. Dat vind ik echt geen troep. En die mooie glazen glimmende kerstspullen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het komt mij voor dat kerst voor velen kapot word gemaakt wegens gebrek aan acceptatie. Als mensen elkaar nu eens wat meer vrij konden laten en gewoon konden accepteren, en niet zoveel druk bij elkaar oplegden, zouden kerst voor velen al leuker vinden.



Naar je grootouders MOETEN terwijl ze niet bereid zijn je relatie te accepteren zoals die is. Ik zou dan gewoon niet gaan. Aanpassen moet van TWEE kanten komen. Niet alles zomaar EISEN zoals in sommige families gebruikelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 10 december 2014 @ 10:41:

Het komt mij voor dat kerst voor velen kapot word gemaakt wegens gebrek aan acceptatie. Als mensen elkaar nu eens wat meer vrij konden laten en gewoon konden accepteren, en niet zoveel druk bij elkaar oplegden, zouden kerst voor velen al leuker vinden.



Naar je grootouders MOETEN terwijl ze niet bereid zijn je relatie te accepteren zoals die is. Ik zou dan gewoon niet gaan. Aanpassen moet van TWEE kanten komen. Niet alles zomaar EISEN zoals in sommige families gebruikelijk is.En dat heeft uiteindelijk niets met kerst te maken maar alles met dwingende familieleden of zelf geen Nee kunnen zeggen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 10 december 2014 @ 11:40:

[...]





En dat heeft uiteindelijk niets met kerst te maken maar alles met dwingende familieleden of zelf geen Nee kunnen zeggen.Nee, maar het lijkt er wel grootschalig mee gepaard te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn op vakantie met kerst dus daar ligt het niet aan. Het valt mij op dat mensen het onbegrijpelijk vinden dat ik niet van kerst houdt. Vandaar dat ik dit topic heb geopend om te vragen of er meer mensen zijn die dit hebben :-)
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
quote:StoraHuntur schreef op 09 december 2014 @ 21:06:

Ik heb dat met hemelvaartsdag, echt waar gáát dat over. (Serieus, waar gaat dat over?)



hier was nog geen antwoord op, voor zover ik kon zien. De katholieken herdenken met hemelvaart dat Jezus naar de hemel ging nadat hij eerst dood was gegaan en daarna weer opgestaan.

Daar gaat het dus over. Niet dat het daar voor mij over gaat. Gewoon een leuke extra vrije dag, net als kerst
quote:lizlotte schreef op 09 december 2014 @ 21:16:

Ik vindt het een zwaar overschat feest en heb het gevoel dat iedereen het idee heeft dat het gezellig moet zijn.De gezelligheid maak je toch met elkaar??? Het klinkt eerder als afgunst dat jij daar 2 dagen alleen zit op de bank. De kerstdagen zijn zelf niet het probleem, eerder hoe jij er zelf tegen aan kijkt en er mee omgaat. De maand December is een lange , donkere en saaie maand. Zet in je kamer een mooie versierde boom neer en extra kaarsjes op tafel en de sfeer in huis is al direct heel anders. Je moet het alleen wel willen zien.
quote:lizlotte schreef op 10 december 2014 @ 21:43:

Mijn ouders zijn op vakantie met kerst dus daar ligt het niet aan. Het valt mij op dat mensen het onbegrijpelijk vinden dat ik niet van kerst houdt. Vandaar dat ik dit topic heb geopend om te vragen of er meer mensen zijn die dit hebben :-)Ik herken het gelukkig niet. Persoonlijk vind ik de hele maand December , mede door onze grote vrienden Sint & Piet, daarna de Kerst, de fijnste maand van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningbaleys schreef op 11 december 2014 @ 08:04:

[...]





hier was nog geen antwoord op, voor zover ik kon zien. De katholieken herdenken met hemelvaart dat Jezus naar de hemel ging nadat hij eerst dood was gegaan en daarna weer opgestaan.

Daar gaat het dus over. Niet dat het daar voor mij over gaat. Gewoon een leuke extra vrije dag, net als kerstKatholieken? Christenen bedoel je denk ik
iones, dan doe je inderdaad echt je best en is het geen troep. Er is natuurlijk ook mooie kerstdecoratie. Mijn oma heeft ook van die prachtige kerstballen. Hier hebben we nu gekleurde plastic rommel in de boom hangen en kerstmanpoppen die zingen enzo, omdat zoontje dat allemaal zo prachtig vindt maar het is eigenlijk gewoon lelijk.



En over acceptatie heb je ook helemaal gelijk. Ik heb ook wel eens kerst gevierd, terwijl er spanningen waren tussen bepaalde delen van de familie. En dat maakt het er niet leuker op. Ik ben blij dat wij nu gewoon kerst kunnen vieren met wie we willen, waar we graag mee samen zijn en daar gaat het uiteindelijk om. Niet om verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 11 december 2014 @ 08:13:

[...]



De gezelligheid maak je toch met elkaar??? Het klinkt eerder als afgunst dat jij daar 2 dagen alleen zit op de bank. De kerstdagen zijn zelf niet het probleem, eerder hoe jij er zelf tegen aan kijkt en er mee omgaat. De maand December is een lange , donkere en saaie maand. Zet in je kamer een mooie versierde boom neer en extra kaarsjes op tafel en de sfeer in huis is al direct heel anders. Je moet het alleen wel willen zien.precies! Het is donker en saai en grauw weer waardoor je veel meer binnen zit. En dan een kerstboom een mooie manier om het een stuk beter te maken!
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen geloven in sprookjes, sprookjes bestaan niet. Maar.... Je moet wel zelf je slingers ophangen! Hoe die slingers eruit zien, bepaal je zelf. Ik snap werkelijk niet dat je ergens zo'n antipathie (" vreselijke hekel aan kerst!") tegen kunt hebben. Op 25 en 26 december is het kerst., deal with it en doe wat je zelf wilt. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn hoor.

En wordt je gelukkig door maanden van te voren te beginnen met voorbereidingen? Doen dan!

Lig je liever met een boek op de bank? Doen dus!



Sommige mensen doen zo moeilijk...

Ik las een topic over iemand die zich afvroeg of ze een kerstboom moest zetten omdat ze een kindje heeft van 11 maanden. Dan denk ik: huh? Als je normaal gesproken een boom zet, waarom nu dan niet? Het is een kind, dat hoort bij je leven. Moet je dan alles anders gaan doen voortaan omdat je een kind hebt? Het leven gaat, zelfs met een kind (ik heb er 4 overigens) gewoon doooor!



En ja, er is ook een topic ' mannen hebben meer humor dan vrouwen'

Ik denk dat het wel zo is, ze zijn gewoon niet zo moeilijk....



Afijn, ik dwaal af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven