Hele week van huis en huishouden.

18-08-2014 09:54 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.



Ik ben al even bezig met mijn studie.

Ik had 3 dagen school en dus 2 dagen vrij. Maar nu begin ik volgende week met stage. Dus ben ik 5 dagen per week volgeboekt.



Nu ben ik bang dat mijn huishouden flinkt achteruit gaat en dat wil ik voorkomen.



Hoe doen jullie dit? Ik heb 2 kinderen, een poes en een partner. Maar partner is ook 5 dagen werken.

Ik heb in de avonduren huiswerk.



Iemand tips, lijstje van internet of iets?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Het belangrijkste is voor mij dat het eten op tafel staat, de was bijgehouden is en het toilet schoon is. De rest kan wel een week wachten.

Het eten; meestal schil ik 's ochtends de aardappels, heb ik groenten uit de diepvries en vis of vlees, dat is makkelijk klaarmaken voor mijn man of kinderen als ze thuis komen.

Na het eten zorgen de thuisblijvers dat alles weer aan kant is in de keuken en dat de vaatwasser aangaat. Ik maak ook wel eens 's avonds alvast een pan spaghetti of bami ofzo, dat hoeft dan de volgende dag alleen de magnetron in. We hebben ook een vaste frietdag op mijn werkdag, je zou ook nog kunnen kiezen voor een blik soep met een broodje ofzo, of saté met brood.. even makkelijk denken.

De was doe ik als ik thuis ben, daar hoef je niet bij te gaan zitten wachten gelukkig. Even aanzetten en ophangen. Voor ik ga slapen doe ik het toilet als dat nodig is en vaak rommel ik 's avonds nog wel wat aan met het een of het ander. Maar mijn poets blijft dus wel eens liggen; stof op het nachtkastje, vieze ramen.. ik kan niet toveren.
Wilde suggestie hoor...maar, gewoon je partner 's avonds meer laten doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 18 augustus 2014 @ 10:02:

Wilde suggestie hoor...maar, gewoon je partner 's avonds meer laten doen?Dat lijkt me nogal logisch. Maar goed, we zijn dus beiden veel van huis en moe savonds. Dus ik zoek een handig schema. Hij ziet helaas veel dingen niet. Typisch mannen dingetje en hij heeft add.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 18 augustus 2014 @ 09:59:Dat zijn handige tips! Dank je.
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Heb je iets aan mijn suggestie?
O ja dus, haha. Het is even je draai vinden samen, komt wel goed.
Je rommel achter je kont opruimen. Als je niet thuis bent zal er ook niet veel te doen zijn in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ga flyen, zie google Fly lady.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben toch allebei het hele weekend om vanalles huishoudelijks te doen? Ik storm meestal op zaterdag 2 uur lang door mn huis en poets dan alles, de rest van de week alleen een beetje bijhouden. Ergens in het weekend kook ik ook vast voor een paar dagen vooruit en dat gaat dan in de vriezer.

Hoe oud zijn de kinderen en kunnen die ook al meehelpen?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen? Kinderen kun je ook gewoon leren om de rommel achter hun kont op te ruimen of het afval in de container te gooien en de was in de wasmand te doen.
Alle reacties Link kopieren
En de weekenden? Als je allebei 2 uurtjes bezig bent is het huis schoon. Zijn je kinderen oud genoeg om hun eigen kamer op te ruimen?
Doe je alles in je eentje?

Aangezien je het niet 'ons huishouden' noemt.
Alle reacties Link kopieren
Hier een gezin met zes kinderen en een berg huisdieren, man die fulltime werkt en zelf werk ik 30 uur per week. Ik doe alleen het hoogstnoodzakelijke in het huishouden. Kook eten, draai wasjes en voor de rest alleen maar wat ik echt niet aan kan zien. En hoe meer ik werk of hoe meer ik leuke dingen voor mezelf doe hoe minder ik zie wat ik echt niet meer aan kan zien. Ben geen slaaf van mijn eigen huis. Gewoon de lat een stuk lager leggen en dan is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Is het huis ook echt leeg als jullie de hele dag weggaan? Dat scheelt al een heleboel, er kan dan al niets vies worden.



Bij ons is het wel vaak een zooitje als we uit ons werk komen, opa en oma passen op bij ons thuis. Ik werk 32 uur, mijn man meer dan 60. Ik ben 's avonds ook wel moe, maar ga eigenlijk pas om 21:30 of 22:00 uur op mijn kont zitten. Ik heb een zittend beroep, dus het is ook wel goed om nog even in beweging te zijn.

In ieder geval zorg ik dat elke dag als ik naar bed ga de woonkamer en keuken netjes en schoon zijn. Daarnaast doe ik vaak nog wat kleine dingetjes zoals stofzuigen, een van de wc's schoonmaken of was opvouwen. In het weekend doe ik wat meer, maar het is echt niet altijd spik en span bij ons. We hebben een groot huis en het is echt heel veel werk om alles bij te houden. Ik ga ook niet het hele weekend schoonmaken als ik de hele week al gewerkt heb.



Wat ik wel doe, is in een vakantie of zo (of ik neem er zelfs wek eens een dag vrij voor) een hele dag flink aan het poetsen slaan. In een dag kun je echt wel veel doen. En daarna bijhouden, dat is ook minder werk.
Alle reacties Link kopieren
Zet door de weeks dagelijks een timer op 10 minuten.

In die 10 minuten ruim je op/maak je schoon (dat is dus naast was doen en koken). Gaat de bel, dan houd je op.



Zal je verbazen hoe veel je doet in 10 minuten per dag. En het is lekker overzichtelijk. Hoef je in het weekend bijna niks te doen.



Andere tijdsbesparingen. Ik maak de douche schoon als ik er toch onder sta.

Fontijntje, deurkruk, lichtknopje als ik op de plee zit.

Zo'n pak wegwerkschoonmaakdoekjes op de plee leggen.



Oortje in als je je moeder belt. Als de jouwe hetzelfde is als mijn moeder kun je gemakkelijk de afwasmachine uitruimen, was ophangen en bedden verschonen tijdens een telefoongesprek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een alleenstaande moeder van 2 pubers met een aantal huisdieren. Ik werk 40 uur per week, dus de kinderen stofzuigen elke dag en zorgen dat ze hun zooi achter hun kont opruimen. Zo blijft het huis toch redelijk opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Neem een hulp
Direct opruimen wat je gebruikt. Dus bij het maken van avondeten, direct de pannen, snijplank, messen en dergelijke afspoelen en in de vaatwasser zetten. Afval direct weggooien.



Na het eten, eerst de eet spullen opruimen, vaatwasser aanzetten en dan pas gaan zitten. Voor het naar bed gaan vaatwasser uitruimen en alvast de ontbijttafel dekken voor de volgende ochtend. Speelgoed opruimen zodra de kinderen naar bed zijn.



Bij thuiskomst even een stofzuiger door het huis, tippend stofzuigen.



En wie wat doet maakt niet uit, of jullie doen het samen. Maar geen klusjes laten liggen, dan raak je achterop!
Alle reacties Link kopieren
Hij hoeft het toch niet te zien? Als je gewoon een schema maakt kan hij toch de dingen doen die op het schema staan? Er zijn ook zoveel dingen waarbij het niks uitmaakt of je ziet dat het een rommel is, omdat het gewoon voor iedereen duidelijk is dat die dingen moeten gebeuren. Hij kan de vaatwasser in- en uitruimen, wassen draaien, boodschappen doen, et cetera. Je maakt mij tenminste niet wijs dat hij zo blind is dat hij niet ziet dat er vuile vaat op het aanrecht staat, of schone vaat in de vaatwasser, dat de wasmand vol zit, enzovoort. Dat 'het echt niet zien' is volgens mij ook wel een beetje een smoes trouwens, je kan ook gewoon de kamer stofzuigen of dweilen zonder dat er zichtbaar stof is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
stel je verwachtingen bij. Iets minder schoon mag best. Kijk eens naar jullie huis, zoals je man het doet. Blijkbaar ziet hij heel veel niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:-madre-felice- schreef op 18 augustus 2014 @ 10:05:

[...]





Dat lijkt me nogal logisch. Maar goed, we zijn dus beiden veel van huis en moe savonds. Dus ik zoek een handig schema. Hij ziet helaas veel dingen niet. Typisch mannen dingetje en hij heeft add.



Is geen typisch mannen dingetje is een typische opvoedingsfout die relatief vaak gemaakt wordt. Ik moest als kind af aan al meedraaien in het huishouden dus ben niet anders gewend, maar heel veel anderen kinderen hoeven dit niet. Dit heeft niets te maken met add, het is een kwestie van aanleren.



Er is geen schema die exact bij jou situatie past, niet iedereen werkt dezelfde tijden, heeft dezelfde apparatuur tot zijn beschikking, etc. Persoonlijk pak ik gewoon op wat ik tegen kom.



Misschien is het wel een idee om een lijstje met activiteiten maken met wat er moet gebeuren, maar er geen tijd/datum/naam/prioriteit (hoogste prio bovenaan) achterzetten en vragen of hij een paar van deze punten wil oppakken wanneer hij thuis is. Vooral dat laatste (prioriteit) is handig te vermelden, bijvoorbeeld; de was kan makkelijker een paar dagen wachten dan de vaat die eigenlijk bijna elke dag wel gedaan moet worden.

Voor iemand die er geen inzicht erin heeft is dat handig, want anders staat hij straks lief de was op te hangen terwijl je nog genoeg kleding in je kast hebt en je juist straks een paar schone pannen nodig hebt om te kunnen koken.
Als jij in de avonduren huiswerk hebt dan doet hij toch in de avond huishoudelijk werk? En wat ie dan doet, hij leert het vast snel genoeg...
Alle reacties Link kopieren
Een werkster en Hellofresh (of AH laten bezorgen).
Alle reacties Link kopieren
Ja, werkster! Zo, opgelost

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven