hellup-tuin: wat is wijsheid?

01-05-2016 12:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan al tijden niet echt genieten van onze grote tuin. Reden: ik (we) trekken het onderhoud niet. Net weer paardenbloemen verwijderd, ik ben kapot. Terwijl ik anderen op foto's of FB lekker op hun terrasje zie zitten, lukt mij dat niet, want gras moet (alweer) gemaaid en de tuin is een puinhoop met al die onkruid die weer opkomt. Het is zo frustrerend dat ik liever op een terrasje in de stad zit dan in mijn eigen tuin. Komt ook bij dat buren hier erg op elkaar letten en allergisch zijn voor elk sprietje groen wat er in hun ogen niet hoort.

Fysiek kunnen we het echt niet aan.



Mijn dilemma is nu. We willen eigenlijk in de toekomst verhuizen naar iets kleiners met evt. klein terrasje, maar voor ons geen grote tuin meer. Maar daar moeten we nog voor sparen. Voor nu zitten we hier dus nog wel even. Dus zitten we erover te denken om iemand te huren voor het tuinonderhoud. Maar dat kost best wat en dat geld zouden we ook goed kunnen gebruiken voor een verhuisspaarpotje. Tegels laten leggen is daarom ook geen optie. Dat geld is er simpelweg niet.

Voel me een beetje klem zitten. We wonen overigens in een huurwoning.
Kijk eens bij loonwerkers in de buurt. Die onderhouden meestal ook tuinen maar doen dat vaak veel sneller en veel goedkoper dan echte tuinmannen.
Of kijk eens of je in de buurt een scholier hebt van een jaar of 15, die wat bij wil verdienen op de zaterdagen. Die kan geen tuinen aanleggen, maar het vervelende plukwerk, maaien en sjouwwerk kan hij prima doen, en dat scheelt jullie ergernis.
een tuinierschema met minimaal noodzakelijke klussen?

Dus elke week grasmaaien. En verder de borders volzetten met bodembedekkers, dat scheelt onkruid.

Even om de dag een schoffel door opkomend onkruid halen is volgens mij minder werk dan het weken laten woekeren en dan alles eruit moeten trekken.



Verder vole ik met je mee, ik vind grote tuinen prachtig om in te zitten maar niet om in te werken.
Alle reacties Link kopieren
Antiworteldoek en daar hout overheen. Moet ik wel elke twee jaar aanvullen maar hier bijna geen onkruid. Wij hebben een tuin van pakweg 400m² en in het voor- en najaar ga ik daar een dagje met de electrische heggenschaar overheen, we brengen dan twee keer de aanhanger vol snoeiafval weg en dat is het wel zo´n beetje.



Bodembedekkers doen het ook goed als anti-onkruid, waar hier campanula staat, staan geen paardebloemen, of af en toe eentje ertussendoor, maar dat is, op maandbasis gezien, ongeveer een kwartiertje werk.



Gras maaien moet dan wel weer elke week, maar dat doet mijn halve trouwboek. Hij wilde gras, dus hij maait.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
- Neem zo'n ronde elektrische maaier die je gras vanzelf maait voor het gazon.

- Verticuteer en bemest op tijd voor een stevige grasmat.

- Zorg voor bodembedekkers in je borders.

- Plant stevige groenblijvers ik je borders.

- Kijk niet te nauw.

- vergeet niet dat het gras van de buren altijd groener is...
Je kunt ook kijken of je met behulp van ruilen een deel van het tuinonderhoud kunt doen. Misschien hebben jij of je man skills die geruild kunnen worden tegen een paar uur onkruid wieden of snoeien. Mijn ouders zijn op leeftijd en doen het ook zo.



Verder zou ik de buren geen doorslaggevende factor laten zijn. No way dat ik tegen mijn zin in de tuin ga zwoegen puur en alleen omdat mijn buren niet tegen een paardebloem kunnen.
doe alleen het hoognodige onderhoud. Pluk van je onkruid de bloemen voordat ze zaad schieten en laat je gazon wat langer staan.
en als je elke dag een kwartiertje onkruid wiedt dan is dat beter te doen dan elke twee weken 2,5 uur
ohja, en laat de buren aub kletsen. Als jij tevreden bent met een beetje rommelige tuin is het toch goed?

Dat zij nou elke dag het gazon stofzuigen en de bloemblaadjes afnemen, wil nog niet zeggen dat jij dat ook maar moet. Als jouw tuin hun niet bevalt hebben ze twee opties: het tuinonderhoud overnemen of de andere kant opkijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 mei 2016 @ 13:06:

en als je elke dag een kwartiertje onkruid wiedt dan is dat beter te doen dan elke twee weken 2,5 uurJa, ik doe elke dag een beetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 mei 2016 @ 13:08:

ohja, en laat de buren aub kletsen. Als jij tevreden bent met een beetje rommelige tuin is het toch goed?

Dat zij nou elke dag het gazon stofzuigen en de bloemblaadjes afnemen, wil nog niet zeggen dat jij dat ook maar moet. Als jouw tuin hun niet bevalt hebben ze twee opties: het tuinonderhoud overnemen of de andere kant opkijken.



Ik vind het moeilijk. Het zijn echt een stel zeikerds. Ze hebben bij buren verderop al een officiele klacht bij de woningbouw neergelegd.

Die moesten toen binnen twee weken hun tuin aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ow.... buren. Van die gepensioneerden die alle tijd van de wereld hebben om elk verkeerd sprietje eruit te halen?



Niks van aantrekken. Jouw tuin is rommelig en zo hoort het ook. Levert ook veel mooiere foto´s op.



Neemt niet weg dat je, als je er echt een pesthekel aan hebt om er iets aan te doen, je wel wat dingetjes kunt veranderen, zoals bijvoorbeeld bodembedekker of antiworteldoek.

En laat je terrasvoegen lekker volstaan met mos, dan komt daar ook geen onkruid tussen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 01 mei 2016 @ 12:59:

een tuinierschema met minimaal noodzakelijke klussen?

Dus elke week grasmaaien. En verder de borders volzetten met bodembedekkers, dat scheelt onkruid.





En met bodembedekkers werk ik al. Ik ben van plan om alles zo vol mogelijk te plempen, zodat het onkruid geen kans meer krijgt.

Hoe groot is je tuin wel niet?

De meeste huurwoningen hebben een tuin van klein formaat.

Dat is toch prima bij te houden?
Alle reacties Link kopieren
Heb ook al liters azijn over de tegels rondom gegooid om onkruid rondom tegen te gaan.
Ik weet natuurlijk niet hoe je tuin erbij ligt. Is het een enorme wildernis met verroeste winkelwagentjes e.d. of is het een eenvoudige tuin, met onkruid en te lang gras?

Het eerste is wel grond voor een klacht, het tweede niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:11:

[...]





Ik vind het moeilijk. Het zijn echt een stel zeikerds. Ze hebben bij buren verderop al een officiele klacht bij de woningbouw neergelegd.

Die moesten toen binnen twee weken hun tuin aanpakken.Nou, je hebt mensen die er ook hun afval neerzetten, hond uitlaten of de brandnetels zo hoog laten opkomen dat anderen daar wel degelijk last van hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:11:

[...]





Ik vind het moeilijk. Het zijn echt een stel zeikerds. Ze hebben bij buren verderop al een officiele klacht bij de woningbouw neergelegd.

Die moesten toen binnen twee weken hun tuin aanpakken.Dan was er toch wel wat meer aan de hand dan een paar vrolijke paardebloemen en een lekker zacht gazonnetje lijkt me.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 01 mei 2016 @ 13:13:

Hoe groot is je tuin wel niet?

De meeste huurwoningen hebben een tuin van klein formaat.

Dat is toch prima bij te houden?



Achter: meter of 15 diep? (2 tuinen met pad ertussen).



+ voortuin

+zijtuin, want we hebben een hoekwoning
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 01 mei 2016 @ 13:15:

[...]





Dan was er toch wel wat meer aan de hand dan een paar vrolijke paardebloemen en een lekker zacht gazonnetje lijkt me.Tuurlijk da's waar, maar ik wil zoiets niet meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Onkruid weghalen is zwaar werk, maar als je een deel grondig doet, heb je er meer profijt van dan dat je alles een beetje aanpakt. Ofwel: graaf paardenbloemen met een schepje met wortel en al uit en pluk niet alleen het groen van de bovenkant af. Hetzelfde met boterbloemen. Verklaar de oorlog vooral in het voorjaar en haal het hele groeisel weg, dan heb je de rest van het jaar veel minder last. Sommig onkruid kan helemaal niet veel kwaad, dat kun je losjes weghalen waar het teveel wordt.
zoiets:





lijkt een enorme puinhoop, maar als je de droogmolen en tuinstoelen weghaalt en het tegelpad vrijmaakt is het alweer een heel ander gezicht.



Ik vind het btw altijd zo'n onzin dat planten die je niet bij de tuinboer gehaald hebt maar zelf aan zijn komen waaien altijd maar als onkruid wordt betiteld.
Alle reacties Link kopieren
Onze buurvrouw had last van overwaaiende pluisjes van ons , heeft ze tegen andere buurvrouw gezegd. Ik weet niet over welke pluisjes ze het had, maar ze is sowieso nogal smetvrezerig.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is netter dan die foto .

Ik zou het liefst foto's plaatsen zodat jullie evt. kunnen meedenken?

Maar ik wil mijn identiteit hier op het forum niet vrijgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven