hellup-tuin: wat is wijsheid?

01-05-2016 12:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan al tijden niet echt genieten van onze grote tuin. Reden: ik (we) trekken het onderhoud niet. Net weer paardenbloemen verwijderd, ik ben kapot. Terwijl ik anderen op foto's of FB lekker op hun terrasje zie zitten, lukt mij dat niet, want gras moet (alweer) gemaaid en de tuin is een puinhoop met al die onkruid die weer opkomt. Het is zo frustrerend dat ik liever op een terrasje in de stad zit dan in mijn eigen tuin. Komt ook bij dat buren hier erg op elkaar letten en allergisch zijn voor elk sprietje groen wat er in hun ogen niet hoort.

Fysiek kunnen we het echt niet aan.



Mijn dilemma is nu. We willen eigenlijk in de toekomst verhuizen naar iets kleiners met evt. klein terrasje, maar voor ons geen grote tuin meer. Maar daar moeten we nog voor sparen. Voor nu zitten we hier dus nog wel even. Dus zitten we erover te denken om iemand te huren voor het tuinonderhoud. Maar dat kost best wat en dat geld zouden we ook goed kunnen gebruiken voor een verhuisspaarpotje. Tegels laten leggen is daarom ook geen optie. Dat geld is er simpelweg niet.

Voel me een beetje klem zitten. We wonen overigens in een huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:17:

Onze buurvrouw had last van overwaaiende pluisjes van ons , heeft ze tegen andere buurvrouw gezegd. Ik weet niet over welke pluisjes ze het had, maar ze is sowieso nogal smetvrezerig.



Een dorpsgenote heeft een soort gras staan dat in het najaar stengels met enorme pluimen krijgt van een meter of twee hoog. Ik heb de naam geweten maar kom er even niet op. De achterbuurvrouw had altijd het hele pad volliggen met pluisjes.



Maar hey, hier is ooit een topic geweest van iemand die de hele tuin zo´n beetje betegeld had, maar in het midden stonden twee boompjes. En in die boompjes zaten wel eens vogeltjes te fluiten. Buurvrouw kwam klagen over die fluitende vogeltjes. Soms moet je mensen gewoon keihard uitlachen anders heb je geen leven meer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Onze achtertuin is ongeveer zo groot als die foto, dan een pad en dan nog een tuin, waar we nog steeds niet echt aan toekomen.
Je kunt de foto's gewoon weer weghalen na een tijdje, zodat mensen die actief meelezen ze even kunnen zien, en ze een uurtje of twee later weer pleitte zijn
Alle reacties Link kopieren
En misschien weet iemand nog; een week of wat geleden was er een topic met iets als; wat in plaats van gras. Daar werd een tip gegeven voor een soort bodembedekker/bloemetjesachtig geen idee wat voor spul, maar dat zou voor jou ideaal zijn denk ik. Mooi groen, geen maaiwerk, geen onkruid.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:23:

Onze achtertuin is ongeveer zo groot als die foto, dan een pad en dan nog een tuin, waar we nog steeds niet echt aan toekomen.Joh, als je buren zoveel tijd overhebben zou ik eens gaan babbelen. Misschien vinden ze het wel leuk als zij er gebruik van mogen maken voor bijvoorbeeld een moestuin. In ruil voor een deel van de oogst.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 13:23:

[...]





Een dorpsgenote heeft een soort gras staan dat in het najaar stengels met enorme pluimen krijgt van een meter of twee hoog. Ik heb de naam geweten maar kom er even niet op. De achterbuurvrouw had altijd het hele pad volliggen met pluisjes.



Maar hey, hier is ooit een topic geweest van iemand die de hele tuin zo´n beetje betegeld had, maar in het midden stonden twee boompjes. En in die boompjes zaten wel eens vogeltjes te fluiten. Buurvrouw kwam klagen over die fluitende vogeltjes. Soms moet je mensen gewoon keihard uitlachen anders heb je geen leven meer.pampagras?





oh god, ja die vogeltjes, dat weet ik nog.

Ik zou zo'n klager het adres geven van de lokale kerk, dan kan je bij onze lieve heer klagen over zijn schepping.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:22:

Bij ons is netter dan die foto .

Ik zou het liefst foto's plaatsen zodat jullie evt. kunnen meedenken?

Maar ik wil mijn identiteit hier op het forum niet vrijgeven.Of kun je niet een boek lenen in de bieb? Pluisjes hoeven meestal geen probleem te zijn, kan van bomen komen, kan in het najaar van wilgenroosje komen. En buren vonden mijn tuin rommelig, maar ik vond het leuk met slaapmutsjes en papavers all over the place. En het was nog gekocht zaad ook.
Alle reacties Link kopieren
Pampagras inderdaad.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
En gras is ideaal als je weinig tijd hebt. Een keer per week maaien en je gras is weer goed en het onkruid een kopje kleiner.
Hier in de omgeving (030) bestaan er een aantal projecten waarbij cliënten uit de ggz dit soort klussen doen. Soms biedt de instelling ook een opleiding of cursus aan, en de beste leerlingen kunnen als dagbesteding (en heel soms ook betaald) aan de slag bij een hovenier. Je zou kunnen informeren of er in jouw omgeving ook zoiets is, dat kan qua arbeidskosten flink schelen. Zou dan wel even voor iets extra lekkers bij de koffie/thee zorgen.
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:17:

Onze buurvrouw had last van overwaaiende pluisjes van ons , heeft ze tegen andere buurvrouw gezegd. Ik weet niet over welke pluisjes ze het had, maar ze is sowieso nogal smetvrezerig.

En die andere buurvrouw briefde dat meteen weer aan jou door? Gezellige buurt

Zodra ze jou niet rechtstreeks aanspreekt, zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 01 mei 2016 @ 13:34:

En gras is ideaal als je weinig tijd hebt. Een keer per week maaien en je gras is weer goed en het onkruid een kopje kleiner.Klinkt zo simpel, elke week een keer maaien. Maar dat betekent dus dat je élk weekend gras aan het maaien bent. En dan de rest nog. Ik voel met je mee, ben al het hele weekend bezig met het snoeien van de heg. En dan moet het onkruid nog, en de klimop. En de rotzooi afvoeren. Ik heb niet eens zo'n grote tuin en vind het al te veel werk. Als mijn tuin nog groter was ging ik zeker werk uitbesteden. En hierna nooit meer een huis met tuin die op onderhoud vergt.
.
Alle reacties Link kopieren
Jaa foto's. Maak je wat close-up s zodat het als geheel niet zichtbaar is. Sowieso als je je tuin volplempt met groenblijvende struiken en bodembedekkers heb je echt veel minder onderhoud.

Campenula verspreid zich best snel en ziet er leuk uit. Als je weinig geld hebt koop je zaadjes. En plant je er gewoon veel. Volgend jaar wat te groot word weghalen en dan ben je echt weinig bezig met onkruid en goedkoop uit.

Gras maaien doe ik over het algemeen 1 keer per 2 weken. Soms laat ik het wel langer staan. Ik vind dat wilde gras met margrietjes en paardebloemen juist leuk staan!

Alleen de tegels vind ik een pokkewerk. Gelukkig hoeft dat maar 1 keer per jaar
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 01 mei 2016 @ 13:50:

[...]



Klinkt zo simpel, elke week een keer maaien. Maar dat betekent dus dat je élk weekend gras aan het maaien bent. En dan de rest nog. Ik voel met je mee, ben al het hele weekend bezig met het snoeien van de heg. En dan moet het onkruid nog, en de klimop. En de rotzooi afvoeren. Ik heb niet eens zo'n grote tuin en vind het al te veel werk. Als mijn tuin nog groter was ging ik zeker werk uitbesteden. En hierna nooit meer een huis met tuin die op onderhoud vergt.



Een heel weekend voor één heg?? Snoei je die met een schaartje dan? Onze tuin is heel behoorlijk maar als ik ´s ochtends rond negen uur begin en een dagje doorwerk ben ik klaar.

Gewoon met de electrische heggenschaar en die gebruik ik voor alle planten, dus ook voor de druiven, rozen, hibiscus en brem, de magnolia, de sneeuwbal, de glansmispel en de buxus. Ik kijk niet naar officiele snoeitijden en let ook niet op welke plant je eigenlijk op welk stukje tak zou moeten afknippen. Evengoed groeit en bloeit hier alles en de planten die mijn aanpak niet overleven gooi ik er gewoon weer uit. Terras gaat met zo´n staalborsteltje-aan-steel voor de voegen, daarna de hogedrukreiniger erover en azijn in de voegen, is ongeveer vier uur werk.



Die hele tuin kost me, alles bij elkaar opgeteld, drie dagen per jaar.



En dan maait mijn man het gras. Wekelijks een uur. Maar goed, dat is dan weer niet mijn probleem
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Neem een geit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk gebruik ik er electrische heggenschaar. Maar hij is lang en ruim drie meter hoog, dus dat is trap op, trap af. En dan de rotzooi in zakken scheppen. Zo ben ik wel tien uur zoet. Na vijf uur ben ik kapot , dus het kost me idd het hele weekend.

Enige voordeel is dat ik de sportschool kan overslaan dit weekend.

Ik ga weer eens aan de gang, snoeien is klaar nu alleen nog zakken vullen.



Mijn ouders hebben een hele grote tuin. Die hebben voor het gras een robotmaaier. Ideaal. Als hij opgeladen moet worden of als het regent gaat hij uit zichzelf naar zijn dock. Zij hebben geen omkijken meer naar het gras.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg er altijd grote stukken plastic onder, niet té vol laten worden, bij de hoeken vastpakken, alles in één keer weg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:lila01 schreef op 01 mei 2016 @ 13:11:

[...]





Ik vind het moeilijk. Het zijn echt een stel zeikerds. Ze hebben bij buren verderop al een officiele klacht bij de woningbouw neergelegd.

Die moesten toen binnen twee weken hun tuin aanpakken.

Kunnen de buren jouw tuin niet kunnen komen doen?



En serieus: verplicht de tuin aanpakken want dat moet van de woningbouw? Raarrrr... Wat staat er in je huurcontract?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2016 @ 14:12:

Neem een geit.En noem haar Claudia.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 01 mei 2016 @ 14:28:

Ik leg er altijd grote stukken plastic onder, niet té vol laten worden, bij de hoeken vastpakken, alles in één keer weg.Wow goed idee! Die staat genoteerd :-)
.
Laat de buren komen meehelpen?

Ze hebben blijkbaar tijd teveel ...
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen buurtpuber? Die zijn een stuk goedkoper dan een tuinman en willen graag wat bijverdienen. Gewoon een bedrag voor een klus betalen, werken ze vanzelf lekker snel. Al zou je alleen laten maaien en onkruid laten doen.



Tegels inderdaad met schoonmaakzazijn. Verder groenblijvende planten en bodembedekkers. Wij hebben een veel grotere tuin dan op de foto maar zijn lang niet zoveel tijd kwijt. Wel 2 x per jaar al het tuinhout spuiten, dat is veel werk, maar dat zijn ook veel vierkante meters.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 01 mei 2016 @ 13:36:

Hier in de omgeving (030) bestaan er een aantal projecten waarbij cliënten uit de ggz dit soort klussen doen. Soms biedt de instelling ook een opleiding of cursus aan, en de beste leerlingen kunnen als dagbesteding (en heel soms ook betaald) aan de slag bij een hovenier. Je zou kunnen informeren of er in jouw omgeving ook zoiets is, dat kan qua arbeidskosten flink schelen. Zou dan wel even voor iets extra lekkers bij de koffie/thee zorgen.Hier was ook zoiets, maar subsidie van de gemeente is gestopt...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2016 @ 14:12:

Neem een geit.Zou geweldig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er vanmiddag nog even over nagedacht, maar wat vooral irritant is, is dat onze achtertuin vrij open is. Iedereen die over het pad erachter loopt, ziet de volledige tuin. Wij hadden dit zo vanwege het geweldige vrije uitzicht, maar ik denk dat we er een paar grote struiken gaan planten, zodat het meer prive wordt.

En veel bodembedekkers planten. Dat scheelt al een stukje. Ik ga ook eens rondvragen of iemand een tuinklusjesman weet .

Voel me al iets beter erover. Baalde vanmorgen echt. Ik was kapot na een half uurtje paardenbloemen verwijderen uit de voortuin.

Bedankt voor het meedenken, fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven