Help! Ik ben een jas?

30-03-2015 23:52 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik een relatie met een jongen uit Volendam. Het gaat hartstikke goed tussen ons. Zelfs zo goed, dat hij wil dat ik zijn familie ontmoet en we niet meer al te lang willen wachten met samenwonen.

Hij heeft zijn eigen huisje. Ik ben wel een paar keer bij hem thuis geweest maar toen zijn we het dorp niet ingegaan en ik heb dus verder ook nog niemand van zijn kant ontmoet.



Ik ben echter bang dat ik als een beruchte JAS word gezien in Volendam. Ik ben zelf immers niet uit het dorp afkomstig. Kom zelf uit Venlo.



Is de mentaliteit in Volendam heel anders dan in Venlo?

Hoe zijn de Volendamse families?

Wordt je als JAS snel opgenomen in de gemeenschap?

Praat iedereen in Volendam dialect?



Het lijkt me leuk om een nieuw leven te beginnen maar doe ik er goed aan om dat te beginnen in een hechte gemeenschap als Volendam?



Groetjes Lidewij.
Jas, bodywarmer als maar 1 van de ouders uit volendam komt.. zijn ze soms een geheel apart land? Goh, nooit geweten. Ik zou er alleen op basis van dit al niet willen wonen . Maar ja, dialect proberen te volgen idd en open staan voor de gewoontes daar. Meer kun je niet doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mysterie opgelost over jas en bodywarmer, weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat men precies van iedereen weet of het een jas of een bodywarmer is zegt natuurlijk wel iets over de levenswijze. Men weet heel veel over elkaar.

En ( serieuze vraag hoor) wat ben je dan als allebei je ouders uit Volendam komen? Of heb ik daar overheen gelezen ?
Alle reacties Link kopieren
Venlo en Volendam zijn allebei verschrikkelijk. Venlo lijkt me erger want Limburg. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Geert Wilders komt ook uit venlo toch
quote:amreg schreef op 31 maart 2015 @ 00:12:

En ( serieuze vraag hoor) wat ben je dan als allebei je ouders uit Volendam komen? Of heb ik daar overheen gelezen ?Een skipak.
quote:twerkqueen schreef op 31 maart 2015 @ 00:19:

Venlo en Volendam zijn allebei verschrikkelijk. Venlo lijkt me erger want Limburg. SterkteWat is toch jouw traumatische ervaring met Limburg?
Alle reacties Link kopieren
quote:twerkqueen schreef op 31 maart 2015 @ 00:19:

Venlo en Volendam zijn allebei verschrikkelijk. Venlo lijkt me erger want Limburg. SterkteHet lijkt me anders ook geen feest om een Twerkqueen te zijn. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:cip1 schreef op 31 maart 2015 @ 00:23:

[...]





Een skipak.Aha, hier in het oosten ben je dan een overall !
Alle reacties Link kopieren
Tja, yolanthe heeft ook Venloose roots natuurlijk.



Maar goed, ik denk dat het voor jou in Volendam net zo lastig integreren is als het voor een Volendammer in Venlo zou zijn. Maar als je je best doet kom je vast een heel eind
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 00:08:

Het idee wat ik heb is dat er in Volendam vriendengroepen zijn die al in de kleuterklas ontstaan zijn. Ik als Limburgse kom daar natuurlijk nooit tussen.

Hier geef je zelf het antwoord al.

Kansloze missie, al zouden ze in Volendam met al die inteelt best wat vers bloed kunnen gebruiken.

Er tussen komen gaat je niet lukken.



Als je nu echt wat verder wil met die Volendammer, dan zoek een leuk liefdesnestje in Purmerend, is dichtbij genoeg, en daar wonen meer dan zat mede landgenoten uit allerlei windstreken.

En er is meer werk ook.



Mocht je er wel aan beginnen wens ik je heel veel sterkte.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 00:07:

[...]



Ik ben Lidewij en ik ben zoveel anders dan Yolanthe. Ik zou me bijvoorbeeld best willen verdiepen in het Volendamse dialect.Heeft echt geen enkele zin. Enne, als hij wil samenwonen waarom heb je nog niemand ontmoet? Echt ze n...ken wat af buiten het durp maar trouwen doe je met je nicht, of de nicht van je moeder die een dochter is van de achterneef van je vader.. of zoiets.

Waarom denk je dat er zoveel inteelt is daar. Het blijft echt ons kent ons en je komt er als vreemde echt niet in.

Vraag me ook af of dat samenwonen wel écht is. Ga eerst eens uit met je vriend, blijf bij hem slapen en laat dat iedereen weten. Als dat lukt kijk dan verder.
Alle reacties Link kopieren
Leuk programma over Volendam.



http://www.npo.nl/de-hokjesman/10-01-2013/VPWON_1166748
Als het daar zo'n "ons-kent-ons-boeltje" is, zou ik er al niet willen wonen.



Ik zou natuurlijk wel zijn familie leren kennen.

Maar op termijn zou ik toch elders gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt NOOIT een van hen als buitenstaander maar als je vriend belangrijk voor je is dan moet je daarmee dealen. Afwegen of je dat aan wilt gaan of niet. Samenwonen kan toch nog wel even wachten? Probeer het uit en ga er af en toe naartoe, ontmoet zijn vrienden en familie en kijk hoe je dat vindt. Daarna pas beslissen of je er wilt wonen.
Een tilburgse vriendin van mij heeft sinds 2 jaar verkering met iemand uit Volendam. 2 dingen staan buiten kijf. Elk jaar zullen ze naar de kermis gaan, en ze gaan samenwonen in Volendam. Ze is wel helemaal opgenomen in zijn vriendengroep dus dat kan gerust...
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 31 maart 2015 @ 00:08:

Okay, nou succes! Ik hoop voor jou dat er veel kapstokken reageren.3 uur 's nachts en ik rol echt uit mijn bed van het lachen.
Alle reacties Link kopieren
Heb daar via ex jarenlang vrienden gehad. Nooit problemen mee gehad behalve dat ik de coke cultuur niet prettig vond en ik een discriminerende grap die werd rondgestuurd niet kon waarderen. Waardoor ik uiteindelijk zeld afknapte op bepaalde mensen. Maar dat kan je overal treffen.



Het viel mij op dat ze weinig vooroordelen op b.v.het uiterlijk van mijn ex hadden (waar ie elders buitengesloten werd op niet kloppende vooroordelen) en veel begrip voor problemen als een handicap. Nuchter, lief, zorgzaam.



Wel heel netjes en stipt alles perfect verzorgd. Hard werken en alles luxe. B.v. Er is een lange wachtlijst voor huizen. Ook sterren werden niet voorgetrokken. Krijg je een huis dan is dat alles voor je. Perfect afgewerkte huizen met b.v. gepoetste messing sierstrip in de keuken (net dat extra). Niet frituren in huis maar in de schuur om luchies tegen te gaan.



Goedverzorgde mensen met dure kleding, die ze zo'n beetje naar de andere kant van het land kwamen brengen met zakken vol na paar x dragen. (Zorgzaam en lief dus).



Ze gaven indertijd het meeste geld van heel Nederland aan goede doelen. Van oudsher komt dat uit het geloof voort. Je geeft een bepaald percentage weg.



De kerk is nog belangrijk. Sommigen vinden klederdracht nog belangrijk vooral oudere generaties. Respect voor Zondagsrust. Dus dan niet de was in tuin hangen geloof ik. Was staat me bij speciaal ophangen zonder wasknijpers tussen 2 gedraaide lijnen. Je doet niet zomaar iets wat afwijkt van het gangbare met je heg enzo.



Men is zeer verbonden, weet veel over elkaar maar heb dat niet als benauwend ervaren. Laat ik het zo zeggen de roddels of beter dorpsnieuwtjes die meer als nuchtere uitwisseling nieuws klonken werden op hun nuchtere toon gebracht en waren respectvol.



Het is enige tijd geleden weet niet hoe het nu is. Het was rond de tijd van de café brand. Heeft zeer veel indruk op me gemaakt, wat een helden daar rondliepen en hoe de saamhorigheid was. Ook de herdenking was zeer indrukwekkend.



Ik zag voor ik heb kende een programma waarbij ik al dacht dat ik me er juist thuis zou voelen. En vond Nederland op dat moment niet echt wat. Te "koud". Het oude mannen praathuisje op de kade viel me op, een plekje voor de ouderen waar ze de haven, vissers en dorps nieuwtjes tegen de wind en regen beschermt kunnen uitwisselen... Ze tellen er nog mee, hebben een diepe verbinding met elkaar en het dorp.



De mooie kroegen etc.



Het is aan de ene kant een besloten ons kent ons gemeenschap met heel hun eigen waarden en normen. En hun eigen geschiedenis en cultuur, gebruiken. Als je die respecteert en je erin verdiept waartoe TO me bereid lijkt geen punt.



Aan de andere kant zijn ze gewend om hordes toeristen dagelijks gastvrij te ontvangen op "de Dijk" waar ze als alle bussen met Japanners, Amerikanen, Hollandse dagjesmensen etc. weer weg zijn zelf graag op hun best verzorgd en gekleed graag gaan stappen in de kroegen en hun geld waar ze keihard voor gewerkt hebben (vaak in de vis en garnalen verwerking, schoonmaak etc.) laten rollen.



Hun gezin, familie, vrienden, huisje boompie beestje zijn hun alles.

Een hond zal algauw een rashond zijn die helemaal niets tekort komt. Ze verdiepen zich er volledig in en halen er alles voor in huis.



Alles tot in de puntjes verzorgd en perfectie dus. Keiharde werkers ook thuis qua huishouden, schoonmaak, huis en verzorging. Maar wel gezellig.



Van oudsher zijn de vrouwen doordat de mannen vaak lang op zee gingen varen zelfstandig. Sterke gezinshoofden en banden met vrouwelijke familie en dorpsgenotes. Vroom. Samen veel hun mannen gemist en verliezen geleden met stormen en vergane schepen. Ook dat geeft een sterke band.

De mannen vaak vissers gehard, stoer, sterk. Nuchtere keiharde werkers.



Bij het bergen garnalen pellen steekt iedereen de handen uit de mouwen.



En ja ze zijn musicaal (wellicht door de visserij achtergrond met mooie zeeliederen die de vissers op de been hielden) en hebben gevoel voor Engels.



Er is inderdaad wel sprake van inteelt, je ziet dat ze in hun trekken op elkaar lijken en wat dezelfde afwijkingen (iets in hun mond, oog weet niet meer toen viel het me op en ik zie het nog als iemand ervandaan komt) in hun verder juist knappe maar als Volendammer herkenbare gezichten hebben.



Ik vindt het nogmaals op de coke cultuur onder de jongeren (waar de moeders zich juist weer heel goed tegen verenigd hebben) en wat discriminatie na een prettig volk.



Als jij bereidt bent je aan te passen aan hun cultuur en waarden en normen en respectvol bent, wat je lijkt mij beide bent dan lijkt het mij helemaal geen onmogelijkheid. Niet niets maar zeer boeiend en ik denk gezien reeds niet voor niets al jouw liefde voor een Volendammer prettig.



Ik zeg niet dat mijn beeld compleet is en het is van wat jaren terug dus veel vergeten maar das mijn indruk die er overgebleven is in grote lijnen.



Er zijn vast mensen die het beter kunnen schetsen en er zijn mooie documentaires te vinden maar vooral beleef het zelf, probeer inderdaad uit. Dan zie je wel hoe het loopt.

Veel zal ervan afhangen of jij wegkruipt of je actief opstelt. Als je meehelpt en mee dingen organiseert enzo voor buurt, kerk, etc. dan integreer je eerder.



Dat merk ik ook met mijn gelovige lieve buurvrouw uit een ander bekend diep gelovig visserdorp rond het Ijselmeer die veel voor kerk en buurt, dat laatste samen met mij doet. Treden me zeer open tegemoet. Ook naar niet of anders gelovigen. Ze doen erg veel vrijwillig voor asielzoekers, armen, verslaafden. Ik heb zeer veel respect voor hun. Hun waarden en normen zijn zeer gestreng maar ze staan ook open voor contact met andere culturen. Wederzijds respect.
Alle reacties Link kopieren
ga anders 12 km verderop wonen in Purmerend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik woon al 8 jaar in Purmerend en ben in al die tijd nog nooit in Volendam geweest, terwijl het ernaast ligt. Ik durf niet.



Kom lekker in Purmerend wonen met je vriend. Ondanks het vooroordeel van veel mensen best een fijne stad met alle voorzieningen dichtbij. En je vriend kan de Volendamse vislucht opsnuiven wanneer hij maar wil.
Alle reacties Link kopieren
Heel gek hoor, maar vraag het je nieuwe vlam eens

Die zit er middenin en die kan je vast meer vertellen dan wij
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 00:01:

[...]



Een jas is iemand die niet uit Volendam komt.

Als je vader wel uit Volendam komt en je moeder niet, dan ben je een bodywarmer.



Hoe krijg je het verzonnen....

Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Waar maak je je druk om? Je houdt toch ook van je vriend, is die nou zo onoverkomelijk verschillend dat hij eigenlijk niet bij je past? De rest zijn vast ook net mensen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent en blijft lidewij uit venlo, dus je blijft een jas.

Maar wat maakt het uit, maak je er niet druk om en anders gaan jullie toch in Venlo wonen.
Ik zou me meer druk maken over het huis en haard verlaten na pas een paar maanden een relatie te hebben met iemand je eigenlijk nog helemaal niet kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven