Het beste konijnenvoer

15-12-2014 12:39 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee konijnen die gezond zijn. Ze krijgen gewoon konijnenvoer, brokjes van forfarmers. Daarnaast elke dag nieuw hooi, en een wortel.



Maar nu blijkt sience selective zoveel beter te zijn. Gesteld dat ik een zak koop, dan moet ik wel 10 kilo hebben. De zak konijnenvoer die ik nu koop zit gewoonlijk 15 kilo in.



Met twee grote konijnen moet ik wel wat meer voeren dan de meeste mensen die één klein konijntje hebben.



Stel dat ik een zak van 10 kilo koop, hoe lang doe ik er dan mee met een franse hangoor en een vlaamse reus? Want zou je daar dan minder van nodig hebben?~



en dan was er nog een ander soort voer wat heel goed was, beginnend met `fibra` of zoiets. Dat zijn van die vezelige dikke staafjes. Die zouden ook heel goed zijn. Maar hoe lang zou ik daar dan mee doen?



Ik wil mijn konijnen wel goed voer geven maar de prijzen voor bepaald soort voer zijn gewoon belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Supreme Science Selective is inderdaad het beste voer. Ze hoeven er ook minder van te eten (in gewicht, qua volume blijft het gelijk), dus het is al minder duur dan het lijkt. Het is het voordeligst om grote zakken in Engeland te bestellen, want hier in Nederland is het een stuk duurder.
Alle reacties Link kopieren
Met 10 kilo science doe je een maand denk ik met 2 reuze konijnen.



Ikzelf haal 20 kilo (25 bestaat helaas niet meer) volledige (goedkope) brok die de fokker ook voerde en 5 kilo sciense. Dagelijks krijgen ze een bak van het één en een bak van het ander. Zo hou ik de kosten binnen de perken en krijgen ze alles wat ze nodig hebben.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze wat weinig groenten krijgen...
Dream big.
Alle reacties Link kopieren
Is er een website waar ik dat voer kan bestellen in Engeland?
Alle reacties Link kopieren
Van gewoon konijnenvoer mag je 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht geven. Van Science Selective is 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht al genoeg. Dit komt omdat de brokken groter en luchtiger zijn, waardoor het volume evenveel is. Afhankelijk van het gewicht van je konijnen doe je dus langer dan een maand met een zak van 10 kg. Ik ga er dan wel van uit dat ze onbeperkt hooi krijgen en dagelijks groenvoer.
Alle reacties Link kopieren
De mijne kregen altijd hope farms. Was voor een zak zo rond de 16 euro dacht ik, voor 15 kilo. Ze zijn 13 en 14 jaar geworden, dus prachtige leeftijden, en in zeer goede gezondheid! Ze kregen samen dagelijks een bakje hope farms, daarnaast voldoende hooi en dagelijks verschillende groenten, net wat we zelf aten. Daarnaast had ik een Vlaamse reus erbij, hij is helaas maar 5 jaar oud geworden, maar ik heb inmiddels begrepen dat de grote rassen niet zulke mooie leeftijden halen als de kleinere.
Alle reacties Link kopieren
Je moet even kijken waar het, in combinatie met de verzendkosten, op dit moment het goedkoopst is, maar je kunt het o.a. bestellen bij thehayexperts.co.uk en bij petplanet.co.uk. Beide sites zijn betrouwbaar en versturen ook naar Nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:FienZ schreef op 15 december 2014 @ 12:51:

Ik vind dat ze wat weinig groenten krijgen...Ik ook. En een wortel is niet eens zo goed voor konijnen i.v.m. de suikers, je kunt beter andijvie of witlof geven.
Alle reacties Link kopieren
Dat dure konijnenvoer heb ik geen ervaring mee, ik gebruik ook het normale voer. Maar ik geef naast voer en hooi of gras wel een stuk meer groente. Iedere dag minstens van 3 soorten groente een beetje. Dus een paar blaadjes witlof, stukje komkommer en paprika, sla of wortel. Dat kost natuurlijk ook geld maar variatie is juist gezond. Er zijn op internet genoeg lijsten van groentes te vinden die konijnen mogen hebben, waarvan sommigen maar een beetje ivm suiker of gasvorming.
Alle reacties Link kopieren
Mijn franse hangoor van 6 kilo mocht destijds dacht 150gram SS per dag. Maar hoofd voer was hooi (die losse, niet die zakken met dat droge samen geperste hooi) dus kreeg ze uiteraard ook minder biks en daarnaast kreeg ze ook nog groente.
Alle reacties Link kopieren
2 - 3 maand deed ik toen met een zak SS voor 1 franse. Is inderdaad beste voer maar als je goedkopere wil kan ook maar nooit dat gemengde voer, altijd alleen biks!
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1532257



De Supreme is in de aanbieding bij Welkoop. 2 zakken 2,5 kg voor 12 euro.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er met Hope Farms Rabbit Supertrio gebeurd? Een aantal jaar geleden was dat voer nog het beste dat je kon geven. Mijn konijnen zijn er 10 jaar mee geworden. Wel aan de dure kant, maar Supreme is zo te zien nog een stuk duurder.



Al van het kleinste stukje wortel kregen mijn konijnen direct diarree. Tegen het loof van wortels konden ze wel.



Ik gaf ze elke dag wat witlof, andijvie, stukje broccolisteel, bloemkoolblad.



Soms wat veldsla, spinazie, boerenkool, paardenbloembladeren, spruitjes, alfalfa, paksoi, basilicum, rucola, wortelloof of jonge wilgentakken. Alles rustig geïntroduceerd en opgebouwd natuurlijk, en nooit teveel ineens.



En twee keer per dag een verse pluk hooi.

De brokjes (biks) moet niet het hoofdvoer zijn, dus daarvan hoef je dagelijks maar een kleine portie te geven. Mits je genoeg vers hooi en groente ernaast geeft.
Alle reacties Link kopieren
Science Selective is inderdaad wel het beste voer, ik koop zelf een wat goedkopere biks (gewoon standaard, zonder die frutsels en toevoegingen). Maar bij ons krijgen ze het echt als aanvulling, een ietsiepietsie beetje per dag. Ik ga elke week naar de markt en haal daar voor de hele week groenvoer voor ze. In ieder geval andijvie, witlof, komkommer, wortels, etc. Daarnaast krijg ik vaak gratis het 'afval' zoals bloemkoolbladeren en wortelloof mee. Daarbij eten ze flink wat hooi en kruiden.



Als ik maar beperkt groenvoer etc. had gevoerd, had ik wel voor een betere/duurdere biks gekozen zoals Science Selective, maar dat vind ik met dit dieet nu niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Aan mijn konijn geef ik ook Science Selective alleen hij vertikt het te eten. Hij krijgt elke dag 3 verschillende groentes ( andijvie, witlof broccoli en 2x in de week een peen )



Maar brokjes droog voer wil hij echt niet eten. Toevallig nog tips hoe ik hem hier wel aan krijg? Hij eet overigens wel genoeg hooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop mijn SS bij de dierenarts, 10kg ¤ 45,98. Ik spaar daar voor de 6e zak gratis waardoor ik ipv ¤ 4,60 per kg, ¤ 3,83 per kg betaal. Hierdoor ben ik uiteindelijk goedkoper uit als bij de meeste webshops.



In de winter voer ik dagelijks biks (70 gram/dag voor grote konijnen), in de zomer om de dag. Voor de rest heel veel hooi. Elke dag een wortel zou ik niet doen vanwege de vele suikers.

De SS wissel ik af met de Fibafirst (van dezelfde fabrikant als SS), ik weet zo niet wat deze kost. Als ik merk dat mijn konijnen last van hun darmen krijgen, ga ik meteen over op de Fibafirst.
Alle reacties Link kopieren
He TO



Mijn knijn krijgt ook Science Selective.. Is wel wat duurder inderdaad maar hij eet het graag en er zitten veel belangrijke voedingsstoffen in.



Verder mag je inderdaad wat meer groenten geven en juist iets minderen met de wortel. Mijn beesie krijgt standaard elke dag witlof, komkommer en nog iets wat er ligt. En vaak een half plakje wortel per dag (heel veel suiker! = dik konijn).



Wat ook op prijs wordt gesteld zijn oude boterhammen of stokbrood en die dan helemaal uit laten drogen tot ze knetterhard zijn. Ook goed voor de tanden.



Geef verder overigens geen konijnensnoepje en dat soort onzin. boordevol suiker.
Alle reacties Link kopieren
quote:zebrastreep schreef op 15 december 2014 @ 13:50:

Aan mijn konijn geef ik ook Science Selective alleen hij vertikt het te eten. Hij krijgt elke dag 3 verschillende groentes ( andijvie, witlof broccoli en 2x in de week een peen )



Maar brokjes droog voer wil hij echt niet eten. Toevallig nog tips hoe ik hem hier wel aan krijg? Hij eet overigens wel genoeg hooi.Ik zou dan op den duur toch gewoon minderen met het groenvoer (ben geen dierenarts) en hem op hooi en biks zetten. Op den duur gaat 'ie dan toch wel eten! Zitten toch belangrijke voedingsstoffen in!
Alle reacties Link kopieren
@koos03

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Maar wil ook weer niet te lang geen groente geven. Ben al gaan minderen afgelopen weekend om te kijken wat hij doet, maar dan eet hij gewoon meer hooi bijvoorbeeld, maar niet de brokjes.



Gelukkig eet hij wel gewoon hooi voor de spijsvertering dat scheelt. Wel plast hij erg veel!
Alle reacties Link kopieren
quote:zebrastreep schreef op 15 december 2014 @ 14:30:

@koos03

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Maar wil ook weer niet te lang geen groente geven. Ben al gaan minderen afgelopen weekend om te kijken wat hij doet, maar dan eet hij gewoon meer hooi bijvoorbeeld, maar niet de brokjes.



Gelukkig eet hij wel gewoon hooi voor de spijsvertering dat scheelt. Wel plast hij erg veel!Meer plassen dan gewoonlijk? Hoe oud is hij??
Alle reacties Link kopieren
Als een konijn voldoende gevarieerde groenten en voldoende hooi eet is het niet zo heel erg dat hij geen biks eet hoor. In hooi en groenten zit ook alles wat ze nodig hebben en je ziet aan hun poep wel of de darmen nog goed werken. Mijn konijnen kregen altijd een flinke beslagkom vol met groenten: witlof, andijvie, wortelloof, knolselderij, boerenkool, paprika, venkel, allerlei soorten kruiden (munt, basilicum, peterselie, selderij, etc.) paardebloembladeren, gras, klaver, courgette, komkommer, wilgen- en druiventakken, af en toe wat wortel, appel, druif of aardbei, etc. etc. etc.



Koos, ik zou niet te vaak brood geven, dat is veel te zout en dus niet goed voor konijnen. Voor hun tanden is vooral hooi van groot belang, en anders kun je ook verse wilgentakken (en -bladeren) geven, daar zijn ze ook dol op.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 15 december 2014 @ 14:50:

Als een konijn voldoende gevarieerde groenten en voldoende hooi eet is het niet zo heel erg dat hij geen biks eet hoor. In hooi en groenten zit ook alles wat ze nodig hebben en je ziet aan hun poep wel of de darmen nog goed werken. Mijn konijnen kregen altijd een flinke beslagkom vol met groenten: witlof, andijvie, wortelloof, knolselderij, boerenkool, paprika, venkel, allerlei soorten kruiden (munt, basilicum, peterselie, selderij, etc.) paardebloembladeren, gras, klaver, courgette, komkommer, wilgen- en druiventakken, af en toe wat wortel, appel, druif of aardbei, etc. etc. etc.



Koos, ik zou niet te vaak brood geven, dat is veel te zout en dus niet goed voor konijnen. Voor hun tanden is vooral hooi van groot belang, en anders kun je ook verse wilgentakken (en -bladeren) geven, daar zijn ze ook dol op.



Dankje voor het advies Prik! Toevallig een idee hoe ik het beste aan verse wilgentakken bijv. kan komen? Ik heb bij de dierenzaak wel zo'n wilgentakken tunneltje voor knijn gekocht, maar daar doetie niet zoveel mee. is natuurlijk ook wel een lomp ding en niet vers.

Durf niet in het wildenweg takken van bomen af te gaan halen.. Geen idee wat ik dan geef!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n tunnel is inderdaad helemaal uitgedroogd, daar zit geen kraak of smaak meer aan. En ook de zogenaamd verse wilgentakjes die dierenwinkels soms verkopen zijn niet meer te eten. Wij haalden ze gewoon altijd zelf van een boom af. Knotwilgen moeten toch regelmatig gesnoeid worden, dus daar had niemand problemen mee. En er staan er bij ons in de omgeving genoeg langs allerlei slootjes, dus zeker in de zomer, als er blaadjes asn zaten, fietsten we elke dag wel even langs om een tak te halen. Voor mijn konijnen was het altijd groot feest als ik met zo'n tak aankwam. Soms was zo'n tak wel een paar meter lang, dan leek het wel of ze zichzelf verstopten in het bos als ik 'm in de ren gooide en ze er meteen op af doken. Ze aten eerst de blaadjes, dan de kleine takjes, en als laatste werden de dikkere takken helemaal geschild. Meteen een leuke bezigheidstherapie! Niet schrikken: hun urine kan een oranje kleur krijgen van wilg, maar dat kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 15 december 2014 @ 15:22:

Zo'n tunnel is inderdaad helemaal uitgedroogd, daar zit geen kraak of smaak meer aan. En ook de zogenaamd verse wilgentakjes die dierenwinkels soms verkopen zijn niet meer te eten. Wij haalden ze gewoon altijd zelf van een boom af. Knotwilgen moeten toch regelmatig gesnoeid worden, dus daar had niemand problemen mee. En er staan er bij ons in de omgeving genoeg langs allerlei slootjes, dus zeker in de zomer, als er blaadjes asn zaten, fietsten we elke dag wel even langs om een tak te halen. Voor mijn konijnen was het altijd groot feest als ik met zo'n tak aankwam. Soms was zo'n tak wel een paar meter lang, dan leek het wel of ze zichzelf verstopten in het bos als ik 'm in de ren gooide en ze er meteen op af doken. Ze aten eerst de blaadjes, dan de kleine takjes, en als laatste werden de dikkere takken helemaal geschild. Meteen een leuke bezigheidstherapie! Niet schrikken: hun urine kan een oranje kleur krijgen van wilg, maar dat kan geen kwaad.



Top! Dan trek ik even de polder in!



Vond zo'n tunnel voornamelijk leuk omdat het een leuke 'natuurlijke' beschuttingsplek is. Al blijft op hun rug in de poephoek het lekkerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven