Het grote klus topic!

31-10-2015 11:39 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik meen me te herinneren dat er ooit een klustopic was, laatste was alweer een paar jaar geleden. Vond het wel een mooi moment voor een nieuwe haha!



Voor alle veredelde klusvrouwen, diy'ers en dubbel-linkshandigen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf laatst een plankje in de badkamer opgehangen, ik zet mijn eigen ikea spullen in elkaar, maar mijn vader is nu toch echt een plank aan het ophangen. Omdat ik er te klein voor ben en ik die klopboor niet zo heel goed kan hanteren maar verder vind ik al het klussen wel leuk, miskleunen ook want daar probeer ik van te leren!



Ik wil binnenkort een ikea expedit kast opknappen, deurtjes maken, laatje erin, zodat ik daar een tv meubel van kan maken. Maar eerst moet er een laagje verf over.
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft een nieuwe vloer gelegd in de woonkamer, keuken en babykamer.

Hij is nu bezig met de commode.

Gisteren samen de kast in elkaar zet ( lees ik hield dingen vast en hij deed de rest).

De voorhal moet nog, daar moet eerst de oude betonvloer worden uitgebikt. En nog een aantal plinten moeten worden gezaagd en gemonteerd.



Ik heb ook nog wat gedaan, jaja, ik heb de trap, de deuren en de babykamer geschilderd.



Normaal, niet zwanger, doe ik wel wat meer. Ik mag graag schilderen en dingen veranderen.

Met de klopboor overweg is niet aan mij besteed. Wel paar keer geprobeerd maar ik ben dan te bang dat ik de muur stuk maak wat me dan ook gebeurd.

Gewoon boren, dingen overschilderen of beetje crea bea met kastjes enzo vind ik heel leuk.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ben nu zelf te druk met mijn studie, maar voor ik hier aan begon heb ik zelf de zolder opgeknapt en de trap geverfd. Nu verzin ik de klusjes voor mijn man en hij voert ze uit 😂.
Leuk!

Ik ben de zolder aan het opknappen. Heb behangen, geschilderd en laminaat gelegd

Schilderen wist ik dat ik het kon, maar behangen en laminaat leggen was m'n eerste keer.

Ikeaspullen in elkaar zetten doe ik ook, paar jaar geleden de tuin leeg gehaald. Aanleggen is wel uitbesteed.

Reserveband op de auto slingeren kan ik ook (was hoogzwanger en ik vond dat ik dat wel even kon doen )
Alle reacties Link kopieren
Klusvrouw present . Ik woon alleen in een jaren 30 dus dan is het toch wel handig wat zelf te kunnen doen. Grote projecten laat ik wel door klus bedrijf/ aannemers oppakken, maar al het schilderwerk en andere dingen dingen die met wat creativiteit moeten worden opgelapt lukt prima (eventueel met hulp van vader)
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Klussen zijn er om uitbesteed te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 31 oktober 2015 @ 13:04:

Klussen zijn er om uitbesteed te worden.



Amen!

Helaas denkt mijn bankrekening daar niet altijd hetzelfde over. Ik doe dus best het een en ander zelf. Ik vind het alleen heel stom om te doen
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn net alle kozijnen vervangen Ook zwanger en veel bekken/rugpijn, dus meer dan koffie zetten en in de weg lopen doe ik momenteel niet. Maar goed dat ik twee linkerhanden heb; meer dan een ikeakast in elkaar zetten zit er voor mij niet in...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden zelf een klussenbedrijf gehad dus er is erg weinig dat ik niet zelf kan.



Ook ben ik al 40 jaar bezig met computers. Hobbymatig maar ook zijdelings zakelijk.

Ik koop ze in onderdelen en assembleer ze zelf. Uiteraard ben ik ook redelijk bekend met de software.



Last but not least woon ik sinds mijn scheiding ook al 15 jaar op mezelf dus zoals gezegd, er is in het dagelijks leven dus erg weinig dat ik niet zelf kan oplossen.

Een Viva-forummer die in de buurt woont, mag altijd een beroep op mij doen voor kleine dingen of advies. Kleine klusjes wil ik ik zelfs belangeloos doen, dus geen tegenprestatie gevraagd.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten al de hele avond kozijnen en daklijsten te kijken Moet zeggen dat de kosten van de dingen die we willen me tot nu toe niet tegen vallen. Met een beetje geluk krijgen we 2 december de sleutel van ons huis en dan kan het grote werk beginnen, wij zijn de eerstkomende jaren nog wel bezig. Eerst met de bovenverdieping (dakkapel vervangen, waarschijnlijk door een aantal Veluxramen, deel van de zolder eruit halen zodat je de kap in kijkt, dat deel van de kap dan ook van binnenuit isoleren, badkamer maken (die zit nu nog beneden) 2 ramen+kozijnen vervangen (waarschijnlijk toch kunststof! Het is een oud huis, maar er blijken nu kunststof kozijnen te bestaan die echt zo lelijk niet zijn). Als dat allemaal af is, zijn we denkelijk wel een jaar of 3 verder. En als we dan niet kats-blut zijn, gaan we ns kijken op de benedenverdieping, betimmering eruit, gipsplaten erin, en passant de electra aarden, de dan overbodig geworden badkamer omtoveren in bijkeuken. Eventueel ook nog de voorgevel wit schilderen (rest van het huis is gepleisterd) en een nieuwe daklijst. Oh ja, en nieuwe goten, dat eerst. Dus ik schrijf nog wel effe mee, voorlopig
Alle reacties Link kopieren
Het is elke keer een afweging tussen prioriteit (alles wat kan gaan lekken eerst ) en kosten. Ik heb het grootste gedeelte uitbesteed, maar moest ook echt alles aan mn huis doen, cv aan laten leggen, dubbel glas, isolatie (alles), houtworm, keuken, vloeren... Badkamer tegels geverfd totdat ik budget voor nieuwe badkamer beneden heb etc etc. Oh en ik moet nog megaveel houtwerk verven

Maar het is het het waard
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als 1 stap heftiger dan ons huis, pochacco CV hebben we, geen houtworm, her en der wat isolatie (maar dat kan zeker beter) Ik hoop en bid momenteel vooral dat ik voor een beetje ok geld een houtkachel in huis kan halen ipv de haard die er nu zit. Ik vind die houtkachel belangrijk, maar de schouw deels uitbreken durven we misschien niet zelf. En dan nog moet het rookkanaal gecheckt worden, als daar een pijp in moet ben je ook alweer flink wat euro's verder. Anders misschien een inbouwhaard, maar ik wil toch echt heel veel liever een kachel... Nou ja, we gaan zien.

Goed om te horen dat t het waard is, het ene moment heb ik er alleen maar vreselijk veel zin in, en het andere zie ik er weer als een berg tegenop. Maar ik weet ook dat het huis in deze staat ook al enorm als mijn huis voelt (en het is absoluut bewoonbaar ook, dat scheelt) dus het komt vast goed. Maar spannend is het wel.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is het spannend, alleen maar om het feit dat je al je tijd en geld erin steekt. Je wordt vanzelf creatief, want een oud huis is toch net even wat anders dan een standaard huis, dus altijd een plan b paraat hebben, hahaha. En het perfecte soms even laten varen, zolang het niet lekt, is het tijdelijk ok (behalve als het zo lang duurt dat jullie in 'help mijn man is klusser' te zien zijn )
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren
wij hebben timmer- en renovatiebedrijf. Dus ik lees gezellig mee. Moet hier aan huis ook nog veel gebeuren. Maar ja, het werk bij een ander is altijd belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het verstandig is om het hier te melden, mijn geloofwaardigheid zal dalen na deze post maar ach haha. Ik wilde een la maken voor een van mijn prachtige expedit-ikea kasten. Setje ladegeleiders gehaald die pasten in de diepte van de kast, totaaaaaal geen rekening gehouden met hoe ver ik wil dat de lade uit de kast komt. Resultaat, de geleiders gaan maar voor de helft uit de kast terwijl ik 3/4 nodig heb voor hetgene wat ik erop wilde plaatsen. Gelukkig heb ik morgen nog een dag vrij en kan ik het fiksen maar het was wel een "huh...hmm...oooooh"- momentje!
Alle reacties Link kopieren
Aemeteur, even een vraag: hoeveel was je kwijt aan materiaal voor je lades?



Hier zelf heel handig: jaren in het klusbedrijf van pa gewerkt. Na een enorm speeltoestel opknappen ga ik me nu buigen over het opnieuw stucen van de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook mee! Vandaag sleutel gekregen van ons nieuwe huis. Het is een oud huis dus moet best veel gebeuren, sommige dingen besteden we uit (bestrijden houtworm, houtrot in balken, badkamer) maar alles wat we zelf kunnen doen willen we ook zelf doen. Zijn (nog) niet heel handig, maar vinden het wel leuk. Wordt een goed leerproces voor ons de komende weken/maanden..
Alle reacties Link kopieren
Spannend Iss!

Als je vragen hebt roepen hoor, er zijn vaak mensen hier die je op weg kunnen helpen... Heb je een lekker budget om te verbouwen of is het rekenen geblazen?

(Bij mij was het het laatste)
Alle reacties Link kopieren
Ja goede tip! Heb ook al veel YouTube filmpjes gekeken (zo handig!). We hebben een langer wensenlijstje dan budget maar voor de noodzakelijke dingen hebben we een ruim budget. Konden gelukkig veel meefinancieren.
Alle reacties Link kopieren
@jadaiswa: de ladegeleiders waren maar 4 euro nog iets. Hout ed past gewoon nog dus zo'n ramp is het. Voelde me gewoon een beetje een doos haha!



@iss: spannend! Dat is wel leuk om al doende te leren. En zo druk je ook meteen een stempel op je huis, want JIJ hebt het gedaan. Houd ons op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Zelf stuccen Dat is wel het hoogst van het hoogste, zover denken we niet te komen. Hoewel ik me ook wel ns afgevraagd heb of je dat echt niet zelf zou kunnen.. Waarschijnlijk gaan wij boven met gipsplaat&vliesbehang werken, stuccen is wel mooier, maar als we dat moeten laten doen, wordt het wel een beetje onbetaalbaar, vrees ik..
Alle reacties Link kopieren
Leuk om hier weer mensen van het huizenkooptopic terug te zien trouwens
Tips gevraagd!

Ik heb dus pas behangen en bij de randen is het losgekomen. Het is vinylbehang en ik heb er de juiste lijm bij gebruikt. Tijdens het behangen merkte ik al dat de lijm snel verdween en heb op advies van de bouwmarkt eerst de muur ingelijmd en een dag laten drogen. Volgende dag opnieuw gelijmd zoals de instructies voorschrijven bij vinylbehang.

Hoe kan ik herstellen zonder de boel te beschadigen? Heb op internet wel wat gevonden maar dan zou ik het moeten insnijden en lijm op het behang smeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 02 november 2015 @ 20:38:

dakkapel vervangen, waarschijnlijk door een aantal Veluxramen

Waarom? Een dakkapel geeft juist extra woonoppervlak, dat is echt een meerwaarde voor je huis.



Ik heb mijn vorige twee huizen (samen met eerst mijn ex en later mijn man) helemaal gestript en opnieuw opgebouwd; nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuw toilet, laminaat leggen, trap stofferen, behangen, stuken, verven, je kunt het niet zo gek bedenken of ik heb het zelf gedaan. Alleen alles wat met elektriciteit te maken heeft liet ik altijd aan de man over, daar ben ik niet zo handig mee vertrouw ik mezelf niet mee.



Nu hebben we een nieuwbouwhuis. Keuken en badkamer werden geplaatst, muur werd gespachtelputzt, gordijnen en vloer hebben we laten leggen/ophangen. Er hoefde dus, op het ophangen van wat plankjes, lampjes en haakjes na, amper geklust te worden. En ik moet zeggen: dat is toch wel heel erg lekker hoor, een huis waar je meteen in kunt zonder jaren in een bouwput te leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven