Het grote zelfmaak Topic

01-06-2015 16:10 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het simpeler leven Topic op deze pijler, open ik nu het grote zelfmaak Topic. Dit Topic is voor Ideen, recepten, handleidingen om dingen zelf te kunnen maken die de meeste mensen gewoon in de winkel kopen.

Ik zou het heel leuk vinden als ook andere hun succesrecepten of Ideen delen, zodat iedereen die het interesseert want aan dit Topic heeft.

Dingen die volgens mij goed in dit Topic zouden passen zijn(Maar andere dingen mogen natuurlijk ook!): Kaas, cosmetica, alles wat inmaken betreft, roken en Drogen, kleding maken Enz Enz.

Ik zal in mijn eerste Posts dingen beschrijven die iedereen zonder speciale benodigdheden kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste iets wat nu in het seizoen is:

Vlierbloesemsiroop (voor 4 liter)

40 schermen vlierbloesem

4 Kilo suiker

4 bio citroenen in schijven

(2 bio sinasappels, ook in schijven)



Kook de suiker met 4 Liter water tot een siroop en leg de vlierbloesemschermen en de citrusvruchten in de siroop. Laat 3 dagen staan en druk de schermen 2 keer per dag onder om schimmel tegen te gaan. Zeef de siroop eerst door een zeef een daarna door een theedoek (dit duurt lang) en vul in schoongekookte flessen. Bewaar in de koelkast.

Als je de siroop langer houdbaar will maken, kook dan de gezeefde siroop nog kort op voordat je hem in de flessen giet.



Heerlijk gewoon als ranja, of over ijs, of zoals de oostenrijkers doen: een scheut siroop en dan half mineraal water, half witte wijn.
Alle reacties Link kopieren
Nu meteen Maar iets wat niet iedereen zal willen maken:

Deoderant, heel simpel te maken en ik gebruik eht nu al anderhalf jaar naar alle tevredenheit!

3 delen kokosolie,

3 delen Maizena

1 deel baking Soda (GEEN baking powder)



Mix alles in een glazen potje terwijl het potje in een bak met warm water Staat.

S'ochtends gewoon een klein beetje onder je een oksels smeren en klaar is kees!
Alle reacties Link kopieren
leuk, ik ga het topic volgen
Alle reacties Link kopieren
Je mag ook zelf dingen toevoegen Loinlily, het moet geen hoppala monoloog worden!
Alle reacties Link kopieren
Haha, dat zal ik doen, ik heb alleen even geen inspiratie
Ik ga het ook volgen. Ik wil eens gaan experimenteren, kijken waar voor mij de grens ligt tussen gemak (kopen) en consuminderen (zelf maken).



Op dit moment beperkt mijn zelf maken zich tot breien (truien, vesten, plaids, kussenhoezen) en zelf groenten verbouwen. Vorig jaar heb ik chilipepers gedroogd en ik heb sindsdien nog geen chilipeper hoeven kopen in de winkel! Nu zij ze wel op, dus ik heb dit jaar wat meer gezaaid.
Alle reacties Link kopieren
Hoppala, die deo werkt dus goed volgens jou? Geen nare luchtjes zeg maar.

Ik heb nml onlangs de nivea deo zonder aluminium nogwattes gehad maar die werkt dus niet echt goed vind ik. Kan ik voor deze de kokosolie van de aldi gebruiken?
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Eerste wat ik heb zijn allemaal kruiden, om te koken en zelf kruidenboter te maken.



Chilipepers zijn aan het groeien nu!

Maar als ik ze droog? Is dat beter dan in de diepvries?
Alle reacties Link kopieren
yesyes, ja die Deo werkt goed, zelfs na 3 dagen wandelen in hetzelfde Shirt, rook je niks. Heb speciaal mijn vriend gevraagt even te ruiken. Je kann alle kokosolie gebruiken, als hij bij kamertemperatuur Maar vast is, anders wordt het zo'n zooitje.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je daar niet enorm vette oksels en kleren van?
Mijn babykamer pimp projectje:







Ik weigerde om heel veel geld voor een paar nijntje schilderijen neer te tellen :P Heb er nog eentje zelf gemaakt, maar die staat niet op de foto.

Ik heb een kleurplaat overgetrokken en die met verf ingekleurd op een canvas van de xenos.
quote:jadaiswa schreef op 01 juni 2015 @ 16:53:

Leuk topic!

Eerste wat ik heb zijn allemaal kruiden, om te koken en zelf kruidenboter te maken.



Chilipepers zijn aan het groeien nu!

Maar als ik ze droog? Is dat beter dan in de diepvries?Geen idee. Ik heb zelf een kleine vriezer, dus drogen is voor mij ruimtetechnisch veel handiger.
Alle reacties Link kopieren
Leuk shenandoah, ik had het misschien even wat duidelijk neer moeten zetten, Maar dit Topic was niet echt bedoeld als knutsel en kunstnijverheidstopic, Maar Meer voor echt gebruiksvoorwerpen (en dus niet voor deko). Er is ook een knutseltopic, daar past het misschien beter.
Alle reacties Link kopieren
Jadaiswa, ik gebruik kruiden ook vaak voor bouillonpoeder. Kruiden en groente drogen en vermalen met zout (ik weet zo de verhoudingen niet meer)

En kruiden drogen om ze later te gebruiken als bv thee of in sauzen. Ik heb geen droogoven maar droog wel in mijn gewone oven.



Hoppala, ik ga het proberen. Morgen maar eens aan de fröbel
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Ik volg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit vettige oksels, de olie trekt er heel snel in!

Ik heb wel een droogoven, Maar kruiden Enzo droog ik gewoon voor het raam! Ik denk dat het weinig uitmaakt of je droogt of vriest, hangt van je voorkeur af denk ik.
Ik word trouwens erg enthousiast van deze site: http://simplelifemom.com

Daar staat echt de wereld aan zelfmaakrecepten en -handleidingen. Nou ga ik zelf over twee maanden verhuizen, dus ik ga nu geen nieuwe projecten oppakken. Maar in het nieuwe huis heb ik wel weer meer mogelijkheden, dus ik doe alvast inspiratie op :-)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon voor het raam hangen om kruiden te drogen, dat klinkt als een makkie.

Boullionpoeder maken klinkt leuk, alleen heb ik serieus nog nooit in mijn leven gebruikt, dus dat laat ik maar



Scrubben doe ik met zeezout, olijfolie en citroenmengsel of met zand, alleen dat niet thuis want ik wil dat niet in mijn leidingen.
Leuk topic! Ik maak zelf thee, gedroogd fruit en dat soort dingen. Maar dat is supermakkelijk. En speelgoed, maar dat is ook meer voor 't knutseltopic.
Volg!
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de pinksterfair in Midwoud weer 5 savon de Marseille zeepjes ingeslagen.

Rasp 16 gram zeep, gooi het in 1 liter kokend water, dag laten staan. Voila eigengemaakte zeep.

Paar lepels van de zeep + baking soda in een plantenspuit.Vullen met water, schudden en je hebt een allesreiniger.

Je kan met de zeep ook je was (in combinatie met azijn) doen.



www.dezeepkist.nl
Alle reacties Link kopieren
Sorende, zelf thee maken?

Vertel eens?



Ik overweeg de deo te proberen...
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk, thee maken, van gedroogde kruiden? Wat een leuke reacties al!
Alle reacties Link kopieren
Dit mag natuurlijk niet ontbreken:

Lui brood

400 gram bloem (tarwe, spelt, rogge of een mix)

300 ml water

1 tl zout

1/4 tl gist.



Meng alle ingredienten in een kom, met een vork en laat 12 tot 48 uur staan, niet kneden dus. Na het staan van het deeg verwarm je de oven voor op 180 graden. Vet een ovenbestendige pan met deksel in en bestrooi de binnenkant met bloem(niet de deksel he). Schep het deeg erin en bak 20-25 min met deksel en dan nog 20 min zonder deksel.

Je kan ook kaaas, olijven, krenten enz enz door het deeg melden.

Het deeg is natter dan je normaal gewend bent, dit hoort zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven