Het grote zelfmaak Topic

01-06-2015 16:10 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het simpeler leven Topic op deze pijler, open ik nu het grote zelfmaak Topic. Dit Topic is voor Ideen, recepten, handleidingen om dingen zelf te kunnen maken die de meeste mensen gewoon in de winkel kopen.

Ik zou het heel leuk vinden als ook andere hun succesrecepten of Ideen delen, zodat iedereen die het interesseert want aan dit Topic heeft.

Dingen die volgens mij goed in dit Topic zouden passen zijn(Maar andere dingen mogen natuurlijk ook!): Kaas, cosmetica, alles wat inmaken betreft, roken en Drogen, kleding maken Enz Enz.

Ik zal in mijn eerste Posts dingen beschrijven die iedereen zonder speciale benodigdheden kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Hoppala, thee van gedroogde munt, citroenmelisse of salie. Simpel maar lekker. Vorig jaar had ik zelf ookeen dropplant, ook geschikt voor thee, al vond ik dat zelf niet lekker.



Brood ga ik ook een keer proberen. Laat je het op kamertemperatuur staan?
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
O, kruidenthee maken is heel makkelijk. Gewoon plukken en met kokend water 5 of 10 minuutjes laten trekken.



- munt

- bloemetjes van viooltjes

- " jasmijn

- " lavendel

- appelschillen & stukje kaneel

- klein stukje gember & schijfje citroen/rasp

- aardbeien & de blaadjes



Je kan bijna alles zo drinken & mengen (niet te veel door elkaar) en soms meng ik het ook met echte witte/groene thee. Echt lekker, hoor alleen je gaat thee uit zakjes misschien vies vinden ;)



Drogen doe ik alleen om het te bewaren.
Dit is ook leuk: zelfgemaakt geurpotje



Op een warme dag pluk je vioolblaadjes en die laat je in de schaduw drogen op een bord met grof zout. Dan doe je het in een glazen potje met deksel/weckpotje. En die zet je dan af en toe open in de kamer dan gaat het heel lekker ruiken
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf zeep. Echt ouderwetsch met vet, water en loog. Er gaat meestal ook etherische olie doorheen voor de geur, en verder alles wat ik maar kan bedenken en een beetje leuk mee verzeept. Koffie, bietensap, bier, havermout, chocolade, komkommer, kokosmelk, als het maar enigszins kan, gooi ik het in de zeep
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja zeep maken doe ik ook! Heel leuk vind ik dat. Ik zoek nog een echt goede shampoo. Maar daar moet je echt wel een beetje mee uitkijken. Meer dan met lotions of deo.
Alle reacties Link kopieren
Onkruidverdelger:



2/3 schoonmaakazijn

1/3 water



Per liter gemaakte onkruidverdelger 4 eetlepels zout.



Bij tegels eerst even testen op een klein stukje. Je kunt het in een gieter doen maar handiger en makkelijker werkt zo'n spraypomp. Doe het s'ochtends als het weerbericht aangeeft dat het droog en zonnig zal zijn. Na twee dagen is al het onkruid bruin en borstel je groene (nu bruine) aanslag zo van de tegels met een harde borstel. Laat het niet terecht komen in perkjes of op gazon.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zelf kruiden, fruit, groente, vlees, etc drogen in een voedseldroogmachine. Ze zijn te koop vanaf 30 euro. Wordt ook voedseldroger genoemd. De mijne is stuk maar ik deed er veel mee, gedroogd vlees maken voor de honden, kruiden, bananenchips maken etc.



Je kunt glycerinezeep smelten, kleurstof, geur en glitter toevoegen en in vormpjes gieten. Wat ik ook nog wilde proberen, zelf waxmelts maken van ik dacht sojavet.



Ik vind het vooral leuk om dingen zelf te maken maar het kan zeker geld besparen. Tegenwoordig is alles kant en klaar en dat gaat ook vervelen.



Je kunt ook erg lekkere jam maken van vlierbessen. En binnenkort zijn er weer overal rijpe bramen te plukken. Brandnetelsoep is ook erg lekker. Voor mij is het ook jeugdsentiment uit de jaren '80. Leuk topic!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 01 juni 2015 @ 22:56:

Onkruidverdelger:



2/3 schoonmaakazijn

1/3 water



Per liter gemaakte onkruidverdelger 4 eetlepels zout.



Bij tegels eerst even testen op een klein stukje. Je kunt het in een gieter doen maar handiger en makkelijker werkt zo'n spraypomp. Doe het s'ochtends als het weerbericht aangeeft dat het droog en zonnig zal zijn. Na twee dagen is al het onkruid bruin en borstel je groene (nu bruine) aanslag zo van de tegels met een harde borstel. Laat het niet terecht komen in perkjes of op gazon.





Daar was ik nou precies naar op zoek! Ik heb een lading schoonmaakazijn staan en vroeg met af hoe ik dat moest gebruiken tegen onkruid.

Als het is opgehouden met regenen ga ik het proberen!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Tvp!!!!



Ik ben momenteel bezig met ontdekken welke dingen ik goed kan laten hergroeien (zoals romainesla, basilicum, citroen)
Alle reacties Link kopieren
Hey Mat, had jij geen zuurkool gemaakt?
quote:hoppala schreef op 02 juni 2015 @ 09:48:

Hey Mat, had jij geen zuurkool gemaakt?ja maar ik heb er geloof ik niet zo'n talent voor. Het was wel gelukt, maar ik vond de smaak niet helemaal in balans.
quote:matroesjka_ schreef op 02 juni 2015 @ 09:41:

Tvp!!!!



Ik ben momenteel bezig met ontdekken welke dingen ik goed kan laten hergroeien (zoals romainesla, basilicum, citroen)Ja, dit ga ik ook proberen. Kan schijnbaar ook met paksoi, lenteui en bleekselderij. Vooral paksoi lijkt me fijn als dat lukt, dat is best prijzig.
quote:lemoos2 schreef op 01 juni 2015 @ 22:56:

Onkruidverdelger:



2/3 schoonmaakazijn

1/3 water



Per liter gemaakte onkruidverdelger 4 eetlepels zout.



Bij tegels eerst even testen op een klein stukje. Je kunt het in een gieter doen maar handiger en makkelijker werkt zo'n spraypomp. Doe het s'ochtends als het weerbericht aangeeft dat het droog en zonnig zal zijn. Na twee dagen is al het onkruid bruin en borstel je groene (nu bruine) aanslag zo van de tegels met een harde borstel. Laat het niet terecht komen in perkjes of op gazon.
Alle reacties Link kopieren
Deo is gemaakt....
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Nog een heel makkelijk recept voor roomkaas uit eht boek Home Made (sowieso een topboek!)

1 Liter vette melk

1 liter karnemelk

sap van 1 citroen of een beetje azijn

Kook de melk met de karnemelk en doe het zuur erbij als de melk bijna kookt. Er vormen zich nu meteen klontjes. Laat dit Mengsel nog even door trekken en giet het dan door een fijne zeef of een zeek emt een stuk doek erin.

Je kan er nu kruiden naar smaak doorroeren (bieslook, paprikapoeder, mosterdzaad Enz Enz).

Je kann de kaas zo gebruiken of nog vaster maken.

Dat doe je door de kaas in een stuk katoen te draaien en dan in een blikje te stoppen waar je de boven en onderkant uit hebt gehaald. op de kaas zet je een potje jam ofzo, zodat het water eruit kann lopen. Je kans de kaas zo vast maken als je will, je kann hem zelfs bakken als je er genoeg vocht uit laat lopen.

Je kann ook geitenmelk gebruiken, dan krijg je geitenkaas!
Alle reacties Link kopieren
Oh spannend yesyes, ben benieuwd wat je ervan vind!
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 02 juni 2015 @ 13:41:

Nog een heel makkelijk recept voor roomkaas uit eht boek Home Made (sowieso een topboek!)

1 Liter vette melk

1 liter karnemelk

sap van 1 citroen of een beetje azijn

Kook de melk met de karnemelk en doe het zuur erbij als de melk bijna kookt. Er vormen zich nu meteen klontjes. Laat dit Mengsel nog even door trekken en giet het dan door een fijne zeef of een zeek emt een stuk doek erin.

Je kan er nu kruiden naar smaak doorroeren (bieslook, paprikapoeder, mosterdzaad Enz Enz).

Je kann de kaas zo gebruiken of nog vaster maken.

Dat doe je door de kaas in een stuk katoen te draaien en dan in een blikje te stoppen waar je de boven en onderkant uit hebt gehaald. op de kaas zet je een potje jam ofzo, zodat het water eruit kann lopen. Je kans de kaas zo vast maken als je will, je kann hem zelfs bakken als je er genoeg vocht uit laat lopen.

Je kann ook geitenmelk gebruiken, dan krijg je geitenkaas!Ja, lekker is dit, Paneer noemen ze dit in India
quote:hoppala schreef op 02 juni 2015 @ 13:41:

Nog een heel makkelijk recept voor roomkaas uit eht boek Home Made (sowieso een topboek!)

1 Liter vette melk

1 liter karnemelk

sap van 1 citroen of een beetje azijn

Kook de melk met de karnemelk en doe het zuur erbij als de melk bijna kookt. Er vormen zich nu meteen klontjes. Laat dit Mengsel nog even door trekken en giet het dan door een fijne zeef of een zeek emt een stuk doek erin.

Je kan er nu kruiden naar smaak doorroeren (bieslook, paprikapoeder, mosterdzaad Enz Enz).

Je kann de kaas zo gebruiken of nog vaster maken.

Dat doe je door de kaas in een stuk katoen te draaien en dan in een blikje te stoppen waar je de boven en onderkant uit hebt gehaald. op de kaas zet je een potje jam ofzo, zodat het water eruit kann lopen. Je kans de kaas zo vast maken als je will, je kann hem zelfs bakken als je er genoeg vocht uit laat lopen.

Je kann ook geitenmelk gebruiken, dan krijg je geitenkaas!Hoeveel gram kaas levert dat op ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
geen Idee, eerlijk gezegd. een bakje. goedkoper is het niet per defenitie nee, Maar wel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Nee lionlily, paneer is alleen met melk en niet met karnemelk! dat maakt voor de structuur echt uit. paneer van alleen melk is korreliger dan roomkaas van melk en karnemelk! probeer het Maar eens.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! (dit is een verkapte tvp ).



Zelf panir (Indiase kaas) maken is ook heel makkelijk. Breng 3,5 liter melk aan de kook en zet het vuur uit zodra de melk omhoog komt. Roer er 1 deciliter vers citroensap doorheen. Leg dan een kaasdoek (ik gebruik bij gebrek aan een kaasdoek altijd een theedoek) in een vergiet of zeef en giet de melk er in. Pak de punten van de theedoek bij elkaar en pers zoveel mogelijk vocht uit het pakketje. Laat het vervolgens nog zo goed mogelijk uitlekken (zet er iets zwaars bovenop, zodat je er nog meer vocht uitperst). De kaas moet stevig worden, zodat je 'm later makkelijk kunt snijden. Als het mengsel is afgekoeld zet je het nog minstens vier uur in de koelkast zodat het goed koud kan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 01 juni 2015 @ 21:34:

Dit mag natuurlijk niet ontbreken:

Lui brood

400 gram bloem (tarwe, spelt, rogge of een mix)

300 ml water

1 tl zout

1/4 tl gist.



Meng alle ingredienten in een kom, met een vork en laat 12 tot 48 uur staan, niet kneden dus. Na het staan van het deeg verwarm je de oven voor op 180 graden. Vet een ovenbestendige pan met deksel in en bestrooi de binnenkant met bloem(niet de deksel he). Schep het deeg erin en bak 20-25 min met deksel en dan nog 20 min zonder deksel.

Je kan ook kaaas, olijven, krenten enz enz door het deeg melden.

Het deeg is natter dan je normaal gewend bent, dit hoort zo!Dit ga ik ook eens proberen. 'Lui' brood past wel bij mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 02 juni 2015 @ 13:52:

Nee lionlily, paneer is alleen met melk en niet met karnemelk! dat maakt voor de structuur echt uit. paneer van alleen melk is korreliger dan roomkaas van melk en karnemelk! probeer het Maar eens.Ah oke! Ik ga dit ook eens proberen, ik had over de karnemelk heengelezen
quote:hoppala schreef op 02 juni 2015 @ 13:49:

geen Idee, eerlijk gezegd. een bakje. goedkoper is het niet per defenitie nee, Maar wel lekker!Handig ook, voor feestjes. Kan je lekker veel verschillende smaakjes maken zonder dat je met allemaal halve bakjes roomkaas blijft zitten. En je kunt natuurlijk lekker je eigen smaakjes maken.
Alle reacties Link kopieren
O, ik had de hele panirdiscussie gemist terwijl ik aan het typen was. Ik gebruik dus alleen citroensap als stremsel, geen karnemelk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven