Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Ik ben niet helemaal een toekomstige opruimer, omdat ik al hard bezig ben (geweest), maar er moet nog wel meer weg. Ik ga mijn huis namelijk komend voorjaar te koop zetten, en voor die tijd moet het helemaal strak en netjes zijn. Maar ik ben al een heel eind inmiddels.
Ik!, ben net al begonnen vandaag met 2 kasten in de woonkamer uitgezocht en heel veel weggegooid ook. En maak ook meteen die hoek stofvrij en met een sopje helemaal schoon.



Morgen de andere kant van de woonkamer en de keukenkasten en de deuren enzo.

Ik ga maar een schemaatje maken, elke dag een klus, heb nog een weekje de tijd. Fris en leeg huis daarna is wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is er (eer)gisteren ook al een topic over geopend, en daar is een link gelegd naar de blog: iederedageenkastje, misschien inspireert dat ook al
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als ik iedere dag 1 kastje doe ben ik nog wel even bezig. en de rest heeft ook een poetsbeurt nodig.. heel erg nodig.



Jeetje ik dacht begin met een lijstje.. maar te veel, ga de ruimtes maar opdelen en dan een meer weken plan maken ipv alles in een week te willen proppen
Bedankt voor de tip nlies! Ga ik zeker op zoeken.



Trotter: al goed bezig dus! Ook huidige opruimers mogen meedoen hoor. Ook een goede reden om op te ruimen, het huis te koop te zetten.



Annapalona: ook al zo lekker begonnen. Ik ga ook eens een schema maken denk ik, dan ga je veel gerichter te werk. Doe je dat gewoon op papier schrijven of maak je echt via Excel een schema of zo?



Ik ben vandaag begonnen met de diepvries op te ruimen. Er zaten heel erg veel etenswaren in die ik al héél lang niet meer gezien had. Ik heb de lades schoongemaakt, diepvriesbakjes gekocht bij de Hema en heb een pastasaus gemaakt die ik straks kan invriezen. Ben door de zwangerschap ook best moe, dus opwarmen van gezond eten is een goede oplossing. Daarnaast geeft het veel minder onopgegeten voedselwaren in de koelkast en bespaar ik daar geld mee. Heel handig aangezien we er straks op achteruit gaan qua inkomen.



Ook heb ik oude, onbruikbare bakjes weggegooid en morgen zijn de kommen aan de beurt. Morgen ga ik ook nog twee maaltijden maken om in te vriezen.



En volgende week krijg ik van Ikea mijn twee nieuwe kledingkasten geleverd. Die komen bij ons op de slaapkamer te staan en is de babykamer ook vrij (daar staat nu onze kledingkast namelijk). Daar beginnen we aan zodra we weten of we een jongen of meisje verwachten. Dan ga ik mijn gewone kleding opbergen op de zolder en de positiekleding gaat de kast in. Daar heb ik het meeste zin in, want kleding wassen en netjes opbergen ben ik dus absoluut een nachtmerrie in! Daar wil ik een nieuwe routine voor gaan bedenken, want zoals het nu gaat... dat gaat niet werken als er ook een baby is.
quote:annapalona schreef op 30 december 2013 @ 16:29:

Als ik iedere dag 1 kastje doe ben ik nog wel even bezig. en de rest heeft ook een poetsbeurt nodig.. heel erg nodig.



Jeetje ik dacht begin met een lijstje.. maar te veel, ga de ruimtes maar opdelen en dan een meer weken plan maken ipv alles in een week te willen proppen Misschien een einddatum bepalen? Ik heb nu wel juni in mijn hoofd voor het hele huis, maar ik moet dat echt gaan opdelen in kleine projecten hoor...
Alle reacties Link kopieren
Hier een heldere mien... Bij mij is alles in huis altijd netjes/opgeruimd,maar dat is meer dwangmatig.. Iets met er niet tegen kunnen en niet stil kunnen zitten. Bij mij ligt bijvoorbeeld al het linnengoed in alle kasten op kleur gerangschikt en in alle kastjes werk ik met manden en schotjes (die ik vaak ook label) Daarnaast moet het overal altijd schoon en opgeruimd zijn en zie ik altijd wel nieuwe dingen die gedaan móeten worden voordat ik kan zitten. T kost me vaak veel van mn vrije tijd,want ik werk daarnaast fulltime.

Wou juist dat ik er een keer gewoon eens lekker tegenaan kon kijken en kon denken who cares?!
Oh heerlijk!

Ik ben net gaan samenwonen, dus de zooi valt mee.. gister alles opgeruimd & schoongemaakt, wat kan een mens daar toch gelukkig van worden hé!
Ik denk dat je een gezonde balans er in moet zien te vinden Jessicaaa. Hier wordt niet trouw schoongemaakt en vaak is dat vanwege de rommel die overal ligt. Man en ik ontzeggen onszelf een goede hygiene en dat vind ik echt heel erg zonde... Je mag wel wat van mijn luiheid hebben, graag zelfs! Ik zit vaker voor de TV dan dat er schoongemaakt wordt... dus vandaar dat er echt iets moet veranderen. Zooi er uit wat ik niet nodig heb en niets nieuws er in. Kost handenvol geld en krijg nog niets gedaan ook nog...
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht wel tot volgende week, dan ruim ik de kerstrommel op en daarna volgt de rest.
verba volant, scripta manent.
Heerlijk Menn! Geniet er lekker van, dat samenwonen.



Marianne: je bent zeker welkom na de jaarwisseling!
Ik wil graag meedoen, maar wacht ook nog even tot na de jaarwisseling. Ik wil eerst beter worden (ik ben al een week flink ziek en ik vrees dat het toch niet het simpele buikgriepje is wat ik eerst dacht dat het was - morgen HA) en de kerstboom moet ook eerst weg. Die staat eigenlijk gigantisch in de weg, maar ik wilde 'm toch persé neerzetten. Ik wil behoorlijk flink gaan weggooien. Ik ben in februari een stuk kleiner gaan wonen (ik woon nu op 32 m2, dus da's echt best wel klein) en hoewel ik toen al veel heb weggegooid, word ik nog steeds helemaal knettergek van de troep en het feit dat ik soms in huis letterlijk niet meer kan lopen van alles wat er in de weg staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toevallig ook vandaag begonnen met de grote schoonmaak. Net als Trotter gaat ons huis dit voorjaar in de verkoop.

Vandaag op zolder aan de slag gegaan, kom voornamelijk oude studieboeken van mijn man en mij tegen. Ik heb de mijne al uitgezocht, bijna alles gaat morgen in de oud papierbak. Hopelijk denkt mijn man er ook zo over. Scheelt een hoop verhuizen volgend jaar.



Voor de rest valt er niet veel op te ruimen, hebben niet zo veel zooi, gelukkig.



Succes iedereen!
Ik ga ook het meeste doen na de jaarwisseling en dan voornamelijk in de weekenden. De energie ontbreekt doordeweeks behoorlijk...



Krullevaer: herkenbaar... misschien gaan we nog veel hebben aan elkaar.



Ikdus: ook zo'n punt inderdaad, die oude meuk. Ik moet dan nog zo vaak denken aan het huis van mijn schoonmoeder toen ze naar het tehuis ging. Echt zo veel rommel, alleen maar bewaren, bewaren, bewaren... en dan zie je wat er met die spullen gebeurt nadat ze overleden was: het gaat de prullenbak in. Het is vaak de sentimentele waarde, maar aan de andere kant... je mist het vaak niet als je het weg gooit. Ook hier gaat er dus veel oude meuk weg. Niet meer gebruiken = weg.



Iemand trouwens bekend met de term 'minimaliseren'? Het houd mij soms best wel bezig. De blog 'the minimalists' is een goede tip (ook weer extreem, maar je kunt er zo ver in gaan als je wilt). Ik ga daar wat serieuzer mee aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig 2 weken geleden bij vrienden van ons verhuisd. Zo, wat een hoop spullen hebben zij zeg. Niet normaal. En ook spullen die ze echt nooit meer gaan gebruiken. Gooi het toch weg!



Wij zijn gelukkig niet van die hamsters hoor. En hopelijk mijn man dus ook niet dit weekend met zijn oude studieboeken.
Ik ben wel van het weggooien of verkopen of brengen naar de kringloop van dingen die ik amper gebruik.

De zolder is al aan de beurt geweest, nu nog de rest van het huis.

Ik heb alleen 2 kindjes en een man die graag spullen in huis halen en ze niet kunnen wegdoen om welke malle reden dan ook ( man en oudste zoon). Terwijl ik rustiger ben met zo min mogelijk prullen om mij heen.



Resultaat over volle rommelige kasten want daar zie ik het niet. En het grote poets werk is er bij in geschoten met een baby en een chronische ziekte die mijn dagelijkse leven nogal beinvloed.



Ik ga zo eens zitten en een schemaatje maken die haalbaar is... gok huis opgeruimt en helemaal spik en span begin maart
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag en gisteren flink aan de slag geweest. Over 2 weken begin ik met een nieuwe baan en ik heb tot die tijd nog vrij. Ik wil echt alles netjes en schoon hebben voor die tijd (wordt nog lastig met 2 kinderen), zodat ik de eerste paar weken het alleen nog maar bij hoef te houden.



Vandaag heb ik de slaapkamers uitgemest, gestofzuigd en gesopt, beneden opgeruimd en gestofzuigd, de badkamer een grote beurt gegeven, veel schone was opgeruimd, mijn rommelkastje (waar ik door de week heen allerlei zooi in gooi) opgeruimd en nog wat kleine klusjes. De komende dagen zal er niet zoveel gebeuren, want de kinderen hebben vakantie en ik wil ook leuke dingen doen met hen, maar als ze maandag weer op school zitten, ga ik hard aan de slag!
Ik was ook zo'n hamsteraar. Omdat we met z'n tweeën in een grote eengezinswoning van 3,5 etage wonen hebben we ruimte genoeg om allerlei spullen op te slaan. En dat deden we dan ook! Het hele huis stond vol met meubels, boeken, tassen, speelgoed, noem het maar op. De meeste boeken en het meeste speelgoed hebben we naar de kringloop gebracht. De overtollige meubels zijn opgehaald door de kringloop en hebben we weggegeven aan geïnteresseerden. Een overschot aan servies, glazen en plastic bakjes hebben we weggegeven aan iemand die op zichzelf ging wonen. Tuingereedschap en -stoelen gaan naar familie die net naar een huis met tuin zijn verhuisd. Met een restje latex dat er nog stond hebben we een muurtje gewit waar we al die jaren niet aan toegekomen waren. Alle kleine flesjes shampoo en douchespul die we jarenlang meenamen uit hotels zijn we nu aan het opmaken. De voorraadkast is opgeruimd, en daar mag ik niets meer bijzetten van mezelf; eerst moeten we alles wat er nu staat opeten. Ingelijste posters en schilderijen waar we niets meer mee doen heb ik weggegeven. Enzovoort enzovoort enzovoort. Resultaat: de vliering is leeg, en die blijft leeg. In de twee kamers op zolder staan alleen nog een logeerbed, wasmachine, droger, twee wasrekjes en een paar tuinmeubels die meeverhuizen. De slaapkamer is opgeruimd, op de kledingkast na. In de studeerkamer staan nog een stuk of vijf Billy boekenkasten, maar de helft daarvan is al leeg. O, en nog een paar dozen met spullen xie we willen bewaren, daar moet ik wel nog iets mee. Alle kasten en laden in de keuken zijn opgeruimd. En ook in de woonkamer heb ik al het een en ander gedaan, o.a. de provisiekast.

Kortom; ik moet mijn kledingkast nog uitzoeken, dat is nog het meeste werk. En nog wat kleine laatjes en een kastje in de woonkamer, en die dozen in de studeerkamer. Maar daana is het huis echt helemaal klaar voor de foto's.



De beste tip voor iedereen die nog moet beginnen met opruimen; doe het in overzichtelijke, hapklare brokjes. Inderdaad, per kamer, kast of zelfs laatje. Al doe je elke week maar iets, dan wordt je huis toch langzaam maar zeker steeds netter. O, en ruim papieren meteen op in een map ofzo. Dat voorkomt dat je ze later weer een keer moet uitzoeken. Dat laatste had ik zelf beter eerder kunnen bedenken, want er liggen hier nu nog steeds een paar mapjes met halfgesorteerde paperassen in de lectuurbak.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hier hetzelfde. Wat we hebben gedaan is op een dag een grof vuil container gehuurd. Voordeel: Geen uitstel, want wordt einde van de dag opgehaald. We hebben toen met zn tweeen de gehele dag het huis ondersteboven gehaald en weggedaan wat wegmoest, papier, oude meubels, oud speelgoed wat allang kapot was etc. Resultaat hele volle container en een opgeruimd huis. De huur en leging was toen 250 euro maar dubbel en dwars waard. Want als we anders dingen bij grof vuil willen doen moet je het hier in drievoud aanvragen, op tijd buiten zetten etc en dan denken wij al snel laat maar zitten. Nu moesten we wel.
.
Alle reacties Link kopieren
ik volg het schema via Flylady...ideaal!



Er is ook een facebooksite van, zodat je in het Nederlands elke dag de zone en klusje doorkrijgt...
Goedemorgen dames,



Wat een fijne stok achter de deur, nu moet ik straks wel melden wat ik gedaan heb. Planning voor vandaag: drie lades uit het keukenblok uitruimen en verder staat hier de eettafel nog vol met Kerstpakketten, een Felicitas Zwanger doos en kleding. Daarna ga ik fijn stofzuigen en dweilen. Het is weer hard nodig...



Ik heb niet echt Oud/Nieuw plannen vandaag, dus ik kan lekker lang doorwerken. Wel wil ik het jaar wel beginnen met een schone benedenverdieping, mijn enige wens voor de jaarwisseling.



Iemand anders die vandaag nog aan de slag gaat, nog speciale plannen?
quote:gizz schreef op 30 december 2013 @ 18:13:

Wij hadden hier hetzelfde. Wat we hebben gedaan is op een dag een grof vuil container gehuurd. Voordeel: Geen uitstel, want wordt einde van de dag opgehaald. We hebben toen met zn tweeen de gehele dag het huis ondersteboven gehaald en weggedaan wat wegmoest, papier, oude meubels, oud speelgoed wat allang kapot was etc. Resultaat hele volle container en een opgeruimd huis. De huur en leging was toen 250 euro maar dubbel en dwars waard. Want als we anders dingen bij grof vuil willen doen moet je het hier in drievoud aanvragen, op tijd buiten zetten etc en dan denken wij al snel laat maar zitten. Nu moesten we wel.Mag je daar dan alles ingooien Gizz? Dus je hoeft niet te sorteren en dat wordt gewoon opgehaald? Want er staat hier zo veel en juist dat uitsorteren gaat zo veel werk worden ben ik bang...
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik doe hier graag mee. Vandaag de hele dag vrij, kinders weg, dus ik moet wel wat gaan doen. Maar alleen al het beginnen en waar laat ik het vind ik zo lastig. Wil ook het liefst elke dag iets kleins doen om het overzichtelijk te houden, maar dat vind ik zo lastig. Want stiekem wil het natuurlijk in 1 keer helemaal netjes hebben!

Ben wel benieuwd naar die facebooksite trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven