Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Straks komt m'n nieuwe strijkijzer (stoomgenerator), jammer dat ik niks meer te strijken heb op dit moment Dat gevoel heb ik nog nooit eerder gehad
Ik haak ook even aan. Ben sinds een paar weken 'fanatiek' aan het opruimen. Dat houdt in: af en toe een kastje of een deel van een plank. Heb inspiratie uit het boek Opgeruimd. Kennen jullie dat? Staan veel handige tips in.



Sinds dit boek staat er niets meer op de vloer in de badkamer, maar hangt het aan de muur en douchestang. Best handig met schoonmaken.



Wat doen jullie trouwens met boeken? Heb er best wel veel, en eigenlijk zou ik 80% wel weg willen doen, maar veel heb ik ooit nieuw gekocht en vind dat best wel zonde. Heb er nog wel wat op marktplaats staan en wel wat verkocht, maar heel snel gaat dat ook niet. Het liefst zou ik al het bestaande gratis omzetten in e-books.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Toughcookie, ik hoop dat alles goed mag gaan!
Ik heb laatst dozen vol boeken naar Terre des Hommes gebracht.
Toughcookie , wat goed dat je je doelen gehaald hebt, en veel sterkte.



Phips, ik zie het zelf niet als begin, zolang het niet mijn eigen klerenkast betreft kan ik het prima en die slaapzakken en rompers zijn niet van mij...



Vandaag het tegenovergestelde van opruimen gedaan, ik heb er drie kledingstukken bij gekocht. Een prachtige boetiek hier in de buurt had 70% korting, dan ga ik daar altijd even langs, dus paar hele mooi dingen meegenomen voor een prikkie Kortom, nu moet ik echt aan de bak.



Boeken staan gewoon in de boekenkast en de meeste laat ik staan. Tijdje geleden via bol com er een paar verkocht, levert weinig op, maar wel weer wat opgeruimd. Kunnen op prima naar de kringloop. Of misschien een tweedehands boekwinkel?
Alle reacties Link kopieren
Haha, omgekeerd opruimen, ach, als je nu drie leuke nieuwe dingen hebt is het misschien makkelijker iets anders weg te doen? Ik ben bang dat er maar een iemand is die het kan doen Vlinder, en dat ben jezelf. Stop wat je weg wilt in een doos, zet die weg en na een half jaar ofzo gaat ie definitief weg als je de dingen die erin zitten niet hebt gemist. Wat je wel mist pluk je er weer uit en mag blijven.



Heb net mijn deel van de kast op zolder opgeruimd, jeetje, wat een troep zat daar in! En kwijt gewaande negatieven gevonden We dachten dat we alle negatieven van de foto's van mijn dochter in peuterleeftijd kwijt waren. Ook hadden we ze nog niet gescand. Heb er dagen naar lopen zoeken, gehuild want de allerleukste foto's zaten er tussen en ik wilde ze zo graag in het fotoboek doen dat ik aan het maken was voor haar 18e verjaardag. Dat is niet gelukt dus, maar ben zo blij dat we ze weer hebben.
Wauw, phips, op de zolder aan het werk met deze temperaturen

En wat een fantastisch resultaat, het opruimwerk natuurlijk, maar de foto's met stip op één



Ik hoop komende week te kunnen beginnen, gaat veel tijd kosten ben ik bang, maar ik wil het ook zorgvuldig doen. Ik houd jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel phips en nicole!

Ik kom tussendoor of als ik weer thuis ben gewoon weer hier terug als jullie dat goed vinden
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard tough, gezellig juist!



Ja, goed hè Vlinder!

De opruiming is ook ter voorbereiding op de badkamer die verbouwd moet gaan worden. Daar staan nu emmers en schoonmaakmiddelen die in de nieuwe badkamer niet meer mogen. Dus ze moeten op zolder een plek krijgen. Daarom moet er onder de wastafel op zolder geruimd worden zodat daar grote dingen kunnen staan en de kleine dingen hebben nu een plek in de kast. Maar daar moest ik wel eerst even ruimte voor maken....
quote:Hoezitdit schreef op 27 augustus 2016 @ 12:36:

Wat doen jullie trouwens met boeken? Heb er best wel veel, en eigenlijk zou ik 80% wel weg willen doen, maar veel heb ik ooit nieuw gekocht en vind dat best wel zonde. Heb er nog wel wat op marktplaats staan en wel wat verkocht, maar heel snel gaat dat ook niet. Het liefst zou ik al het bestaande gratis omzetten in e-books.



Ik heb mijn boeken op bol.com staan. Zo nu en dan verkoop ik een boek. Ik heb de afgelopen jaren al voor meer dan €600,00 aan boeken verkocht. Ik leg ook zo nu en dan een zwerfboek neer (4x per jaar, eerstvolgende is 13okt). Ik neem op bijna elke verjaardag ook een boek mee voor de jarige of partner/moeder/vader, als extra cadeau.

Er zijn ook boeken die gewoon echt niet meer verkocht of weggegeven kunnen worden: die gaan naar de tweedehandswinkel.
Sterkte, Toughcookie!
Ik heb meegedaan met het opruimen met Iris (onder een andere nick).



De kogel is door de kerk: de rommelkamer wordt de nieuwe slaapkamer van mijn dochter. Deadline is 1e kerstdag. In de maanden daarvoor gaat ze maar 2x een weekendje logeren (zoals het nu lijkt), dus in die weekenden moeten we gaan puinruimen. Het is een kamer van 5x3 waar we de afgelopen 6 jaar van alles in hebben gezet... Ik ben heel gemakkelijk met weggooien, maar mijn man niet. Dat is het enige lastige. En als ik dan denk aan hoe ruim haar nieuwe kamer wordt en hoeveel speelgoed dan vanuit de woonkamer daar ook naartoe kan gaan, dan word ik al blij.
Ik heb vandaag een kast op zolder even bekeken (ik zocht iets) en vervolgens heb ik 2 vuilniszakken met troep in de container gegooid. Oude kleding, kleden met gaten, oude gordijnen. Hup, weg ermee!
Zo leuk om ook jullie verhalen te lezen. Hier staat het werken op de zolder even stil. Veel te heet. Zijn nu op de slaapkamer van dochter bezig met behangen. Daarna verven. Dan voor een gedeelte nieuwe meubels en klaar.

Haar kamer krijgt nu voorrang op alles.
Vandaag aan de slag gegaan met mijn klerenkast. Ben er wel even mee bezig geweest. Aanpassen, combinaties maken, pfff... Winterkleding ziet er erg raar uit nu. Maar... ik kan vertellen dat ik een paar stapeltjes heb gemaakt:



mag weg naar goed doel

mag weg naar tweedehands kledingwinkel

mag denk ik wel weg, maar durf ik nog niet (die leg ik weg)



Het was toch vooral heel eerlijk zijn naar jezelf, denken in combinaties zoals Nicole ook zei, en stapeltje 2 is 'zou nog weleens kunnen' zoals 2koffie aangaf, een tussenstap. En idd phips, het is soms even slikken, maar toen ik een hele tijd geleden opgeruimd had kon ik me na een paar maanden niet meer herinneren wat het precies allemaal was realiseerde ik me. Ik heb een rokje dat ik nog steeds leuk vind, maar de top heb ik niet meer. Ik heb steeds gedacht er iets nieuws op te vinden, dat is al jaren niet gelukt omdat ik niets kon vinden naar tevredenheid, en eigenlijk is het rokje al wel een beetje pillig en vaal geworden. Dus eindelijk weg gedaan.



Ben nog niet helemaal klaar maar wel een heel eind
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Vlinder!
Vandaag wordt het oud papier opgehaald en ik heb er een oud kookboek en wat oude boeken tussen gedaan. Van eentje was de kaft af. Boeken weggooien is wel erg, maar voor sommige kun je toch niks meer krijgen. Het leverde me een half plankje op.



Verder ben ik op teveel plaatsen bezig om veel resultaat te zien, maar de container zit veel voller dan anders.



Kindertekeningen wil ik ook nog wel eens aanpakken. Nu heb ik niks met een peutertekening, maar misschien later wel? Al heb ik ook nooit wat gehad met mijn eigen peutertekeningen en hanenpotenbriefjes, dus ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 30 augustus 2016 @ 17:16:

Vandaag wordt het oud papier opgehaald en ik heb er een oud kookboek en wat oude boeken tussen gedaan. Van eentje was de kaft af. Boeken weggooien is wel erg, maar voor sommige kun je toch niks meer krijgen. Het leverde me een half plankje op.



Verder ben ik op teveel plaatsen bezig om veel resultaat te zien, maar de container zit veel voller dan anders.



Kindertekeningen wil ik ook nog wel eens aanpakken. Nu heb ik niks met een peutertekening, maar misschien later wel? Al heb ik ook nooit wat gehad met mijn eigen peutertekeningen en hanenpotenbriefjes, dus ik weet het niet.Peutertekeningen zou ik bewaren. Kunnen ze later altijd zelf nog beslissen of dat weg mag. Ik vind het erg leuk dat mijn ouders er een paar bewaard hebben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Een paar tekeningen is leuk, maar als je alles bewaart wordt het heeeeel veel. Zeker als je kind van tekenen houdt. Je zou alles op één plek kunnen bewaren en dan eind van het jaar de mooiste eruit halen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben pasgeleden de peutertekeningen en knutsels opgeruimd. 90% is weggegaan, dat was gekras, gekras en nog meer gekras. We hebben nu alleen werkjes bewaard met bepaalde emotionele waarde (de allereerste tekening, een heel schattige moederdag knutsel) en een paar dingen die representatief waren voor de rest. Van de schooltijd wil ik meer gaan bewaren denk ik, dan gaan ze meer echt dingen tekenen en ga je meer hun leefwereld erin zien. En zie je meer ontwikkeling in wat en hoe ze tekenen.
Goed bezig, Vlinder!



Tekeningen en knutsels, daar bewaar ik maar heel weinig van. Aan het eind van groep 2 heeft mijn dochter zo'n onhandige grote map gekregen. Zolang het A4'tjes zijn, vind ik het nog wel oké, maar zo'n grote map... waar laat ik het!
Alle reacties Link kopieren
Goed zo Vlinder!



Ik heb van ieder jaar eentje bewaard, uit de peutertijd meer, eentje van iedere "periode" zeg maar. In de peutertijd zie je juist dat het per paar maanden verandert, dus van ieder soort heb ik er een. Al die voorgekauwde schooldingen zijn na tentoonstelling in huis meteen al verdwenen, daar heb ik niks mee. Hun eigen creativiteit vind ik veel waardevoller dan nadoen wat de juf heeft gezegd (zo was het in ieder geval bij mijn kinderen op school)
Hier tekenen ze eigenlijk geen standaard dingen, dus ontwikkeling zie ik niet. Ze tekenen bv een clash of clans gevecht. Daar herken ik helemaal niks in. Helaas wel stapels A4tjes vol met dingen, maar een tekening zoals ik meisjes wel eens zie maken is er niet bij. Nou ja, des te gemakkelijker weggooien.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt heel erg aan je kind denk ik in hoeverre het verandert op welke leeftijd. Mijn oudste heeft als peuter alleen maar gekrast (hij had er ook weinig lol in, dus deed niet erg zijn best). Tot voor kort zag ik vrijwel geen verschil tussen de tekeningen van dochter (1,5) en zoon (4). Dus dan hoef je er ook niet veel te bewaren, als het toch elke keer hetzelfde is. Als ze voor het eerst poppetjes en auto's gaan tekenen enzo (dat begint bij mijn zoon nu een heel klein beetje te komen) dan is het heel leuk om wat meer te bewaren. In zekere zin doet de school dat ook al voor mij, want zoon moet daar elke maand zichzelf tekenen en krijgt dan aan het eind van het jaar een boekje mee waar al die tekeningen in gebundeld zijn en je de ontwikkeling erin ziet. Dat vind ik dan wel weer heel leuk.
Mijn dochter is een echte kunstenaar. Die kan schilderijen en tekeningen maken alsof ze een productiebedrijf heeft. Nee, ik ga daar niet alles van bewaren, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven