Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Bonnen voor garantie zitten in een aparte klapper. We hebben ook een aparte klapper voor alles wat met de verbouwing te maken had. De klappers heb ik in ons dressoir staan. In heb ook een aparte klapper voor belastingdienst, zorgverzekering, de aandoening die ik heb, verzekeringen van auto en motor, gas en elektriciteit...
Ik heb alle bonnen in een documenten map.

Af en toe zoek ik het uit en gooi die dingen eruit waar ondertussen geen garantie meer op zit.



Ik heb meerdere mappen.



1 voor ons (oude) huis

1 voor verzekeringen

1 voor belasting

1 voor dochter

1 voor mij

1 voor man
zoiets



http://discountoffice.nl/ ... hfp-12-tabs-a4-antraciet/
Alle reacties Link kopieren
O, dat ziet er handig uit Anna! Maar vanmiddag heb ik 5 ordners gekocht bij de action en ben ik begonnen met de papierwinkel die nog beneden lag. Die is nu weg Ik ben maar gewoon begonnen en heb alles op alfabetische volgorde gedaan, in de loop van de strijd hoop ik tot een voor mij werkbaar geheel te komen. Verder alle bankafschriften geordend en vooral dus weggegooid. Gelukkig hebben we nu alles digitaal, dus de oude weggooien was het meeste werk. Al die mapjes zitten in een doos, daar heb ik ze maar weer even in terug gedaan. Het begin is er!
Alle reacties Link kopieren
Doos 2 is leeg
Alle reacties Link kopieren
Woohoo goed bezig Phips!
Alle reacties Link kopieren
Lege doos 2 is inmiddels zelfs uit huis verdwenen. Helaas geen tijd gehad voor doos 3 maar dat komt wel.
Goed bezig phips!



al aan doos 3 begonnen?



Ik ga zo ook nog aan de slag, wil het speelgoed van dochter uitzoeken. Hopelijk kom ik dan ook een missend onderdeel tegen.



Nog Meer mensen plannen voor vandaag?
Alle reacties Link kopieren
klein Plannetje, op zolder wat opruimen. Eigenlijk te weinig tijd doordat ik weer extra heb gewerkt deze week. Merk wel dat de opgeruimde lades in de keuken nog steeda opgeruimd zijn! Eerder was dat maar voor een dag of 2 maar nu een week later is het nog steeds opgeruimd!



Enne Phips, goed bezig!!



Annavanandelle heb je ook een bak waar het speelgoed in gaat? Of een speelgoedkist?
Ik heb meerdere bakken (van Ikea) voor het speelgoed en die gaan dan in de inbouwkasten, lekker uit het zicht als er niet mee gespeeld wordt.



Vandaag 2 dozen naar de kringloop gebracht, vooral spullen die ik al eerder had uitgezocht maar via mp en fb maar niet kwijt raakte.



(Ontbrekend onderdeel nog niet gevonden)
Alle reacties Link kopieren
wat ben je kwijt Anna?
Mijn haren (van Anna dus, van Lego)
Alle reacties Link kopieren
hihi, je haren......



Geen tijd gehad vandaag, twijfel of ik vanavond nog een doos ga doen of dat ik iets leuks mag gaan doen. Moet zo nog afwassen, pap koken, beesten eten geven, denk dat ik lekker ga naaien ofzo. Wel de nieuwe post van vandaag (jaaropgave) meteen in de map gedaan ipv op de berg
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ja ik heb al meer gehoord dat de haren van Anna kwijt zijn
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Tja de haren van Anna rollen overal onder of tussen... succes met zoeken!



Phips je mag best wat leuks gaan doen als de huishoudelijke klusjes klaar hebt. Ik heb ook niet altijd zin om nog iets op te ruimen als ik laat thuis ben van het werk, dan nog koken en afwassen... is het alweer half 9.



Vandaag ben ik wel weer een beetje bezig. Nu 2 keukenkastjes poetsen en opruimen, komende week komen ze de keuken repareren. Door vocht is het hout uit gaan zetten en daardoor komen de kastdeurtjes beneden tegen elkaar aan...



Inmiddels is er zooi op de eetkamertafel komen liggen en ook dat wordt vandaag weg gewerkt.
Haren helaas nog niet gevonden....



Verder ook weinig gedaan, wel wat mp pakjes klaar gemaakt, alle kleine beetjes helpen.



Ik will zo eigenlijk nog even iets doen, will alleen geen te groot Project dus nog even denken wat het gaat worden.
even inbreken want ik ben nieuwsgierig.



voelen jullie je nou ook lichter en opgeruimder in je hoofd als je bijvoorbeeld een keukenlaatje hebt opgeruimd?



het is mij opgevallen dat als ik ergens klem zit in mijn persoonlijke leven en ik in mijn huis iets ga uitruimen, ik me daarna veel lekkerder voel. ligt dat nou aan mij of herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ja mrsdoubtfire, opruimen werkt therapeutisch voor mij. Ruimte in huis = ruimte in mijn hoofd.
Ja, hier werkt dat ook zo! (Voor mij, voor man helaas minder).



Maar zo happy, vanochtend 2 pakjes op de post gedaan, nu ligt er weer een grote doos klaar en een klein pakje, vandaag nog wat thuis afgehaald.

Ruimt zo heerlijk op op deze Manier, zit echt in de goede mp flow.



Kennen jullie dit blog al over minimalistisch leven? Zo goed als zij is ben ik nog lang niet Maar ik vind haar wel heel leuk schrijven.



https://minimalistischleven.wordpress.com/
Alle reacties Link kopieren
quote:Dat weggooien werkt haast therapeutisch.

Ik schreef het net in een ander topic: ruimte in je huis is rust in je hoofd (ook als antwoord op de vraag van mrsdoubtfire). Dat denk ik echt. Ik ben nu al ruim een jaar aan het opruimen, omdat we binnenkort naar een nieuwbouwwoning verhuizen. Die kleiner is dan het huis waar we nu wonen. We moesten dus wel heel veel spullen wegdoen, vooral veel meubels en heel veel boeken. In het begin was het best wel slikken als er weer iets naar de kringloop verdween, maar nu we drie kamers en een zolder helemaal leeggeruimd hebben wordt het steeds leuker. Het is nu echt een sport om te kijken wat er nog meer weg kan. Elke keer blijkt dat er toch nog meer dingen weg kunnen. Net als Phips hik ik ook nog tegen de administratie aan. Ik heb ook alles in een doos (eentje maar gelukkig), wel in de doos in plastic mapjes zodat de verschillende onderwerpen nog een beetje bij elkaar zitten. En alles van het nieuwe huis zit in een map. Bankafschriften mik ik altijd meteen weg, behalve de jaaroverzichten die ik nodig heb voor de belastingaangifte. Het probleem is dat ik nu nog niet weet waar ik die papieren allemaal ga bewaren, want de kast waarin die doos (en dozen met andere dingen) staan gaat nog weg, dus ik moet nog even bedenken wat handig is.



We worden steeds creatiever met hoe we onze meubels in de toekomst gaan gebruiken. We hebben onze oude, veel te grote eettafel weggedaan. En ook ons oude, reusachtige bureau. In het nieuwe huis eten we aan het kookeiland, dus we hebben geen eettafel meer nodig. We hebben nu een klein eettafeltje gekocht. Dit wil ik als bureautje neerzetten. Als er dan mensen komen eten kan ik dat bureau erbij pakken als eettafel. Het logeerbed is weg. We vonden het echt zonde van de ruimte in het nieuwe huis om zoveel ruimte te verspillen aan een bed waar hooguit twee keer per jaar iemand op slaapt. Als er neefjes en nichtjes blijven logeren kunnen ze ook op een dik luchtmatras. En als m'n schoonmoeder een dagje wil komen kunnen we haar ophalen en weer wegbrengen, of ze kan in een hotel in de buurt overnachten (dat doet ze wel vaker als ze naar schoonzussen/zwagers gaat).



Maar goed, we zijn er nog niet. Voor we gaan verhuizen moet er nog 1 kast leeg en weg, wil ik mijn kledingkast nog een keer uitzoeken en moeten ook alle blikjes e.d. in de voorraadkast op. Die blog over minimalistisch leven kende ik nog niet, maar het idee spreekt me erg aan. Want wat moet je inderdaad met zes dekbedovertrekken, twee is genoeg. Ik ga die blog later nog eens op m'n gemak lezen.



Sinds we zo fanatiek aan het opruimen zijn geven we ook veel minder geld uit. Want het is een beetje onzinnig om aan de ene kant zo hard op te ruimen en het dan aan de andere kant weer vol te proppen met nieuwe spullen. We zijn tegenwoordig dan ook echt kritisch in wat we aanschaffen. Ik hield altijd erg van mooie spulletjes en gaf graag geld uit om mijn huis aan te kleden, maar ik ben er nu van overtuigd dat ik zonder zoveel spullen veel gelukkiger ben. Ik hecht niet meer zoveel waarde aan materiële zaken, ik vind rust en vrije tijd belangrijker. We hebben dan ook bewust voor een kleinere woning gekozen, zodat we minder tijd kwijt zijn aan schoonmaken. En die rust krijgen we vanzelf, doordat we minder troep in huis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Die blog is niet zo mijn ding. Haar schrijfwijze doet me denken aan iemand die een blog schreef en waarmee ik in haar Facebook groep zowat ruzie kreeg omdat ik haar op 1 punt corrigeerde.



Het Onttroepen werkt wel, hoe minder prullaria, hoe minder schoonmaaktijd nodig is en hoe meer rust je krijgt.



Vandaag eindelijk eens iets verkocht via Marktplaats!
ik vind de schrijfwijze van die blogster helemaal niet aanlokkelijk eerlijk gezegd.
quote:mrsdoubtfire schreef op 28 januari 2015 @ 18:37:

ik vind de schrijfwijze van die blogster helemaal niet aanlokkelijk eerlijk gezegd.Ik ook niet. Heb net een stukje gelezen, maar ik vind haar niet echt gezellig overkomen. Vooral dat stukje over kinderspeelgoed, al het plastic speelgoed weggooien, al het speelgoed met elektronische geluidjes weggooien enz. Tja kinderspeelgoed staat nu eenmaal rommelig, maar laat ze lekker kind zijn en bedenk manieren om het netjes op te ruimen, maar zo veel mogelijk kinderspeelgoed wegdoen, nee dat gaat mij veel te ver.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook niet heel vrolijk van dat blog. Ik wil wel een opgeruimd huis maar geen kale, lege, kille ongezellige bedoening, want zo komt het op mij over. Ik heb niet veel frutsels staan maar wel kleur in mijn huis, maar dat mag schijnbaar ook niet van die mevrouw..... En kinderen lekker laten spelen inderdaad.

Ik heb weer een doos van zolder gehaald maar nog geen zin gehad er iets mee te doen. Vanmiddag deed ik hem open, zag allemaal diploma's enzo zitten en wist even niet wat er mee te doen. Dat zijn geen dingen waar je gaatjes in maakt om ze onder de D in de map te stoppen Dus de doos maar weer dicht gedaan . Wat doen jullie met dingen waar geen gaatjes in mogen? (id kaarten, trouwboekje, diploma's, papieren van huis enzo)
Haha moet wel om jullie reacties lachen.



Ik lees haar andere blog ook en ze komt absoluut niet kil over (en haar kinderen mogen best veel qua rommel). Maar ik kan me jullie reactie wel voorstellen.



(Maar ik heb net ook een hele doos vol houten treintjes en rails weg gedaan, dochter heeft er sinds onze verhuizing niet Meer mee gespeeld, ze mist het ook niet, Maar ik heb het haar niet verteld). En zo geloof ik ook wel dat dochter hier echt te veel heeft qua speelgoed, echt een hele bak barbies... why? )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven