Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geklikt Goede-Fee en als ik dan de inleverpunten bij mij in de buurt aanklik staat daar dat ik ze in november pas weer in kan leveren.
Stom dat pas okt en november ergens heen kan. Ik zou die doos dan op zolder zetten en bewaren als je jet niet wil weg gooien.
Phips, ik vind dat ook niks, wekelijks een extra klus. Ik doe dat gewoon wanneer het uitkomt, de ene week lukt dat makkelijker dan de andere. maar wij hebben een hulp, dus zij zeemt dan een keer de ramen, komt hiervoor dan een keer wat langer. Maar sommige dingen moet je echt zelf doen. Ik moet echt weer de gordijnen wassen. Heb ik uitgesteld tot het mooi weer is en ze snel drogen buiten. dus ik moet binnenkort echt aan de bak gezien de huidige temperaturen



Vraag aan jullie. Wat doen jullie met kleding die je gedragen hebt, nog niet in de was hoeft, maar je ook nog niet opnieuw aantrekt. Ik heb daarvoor een stoel op onze slaapkamer staan, want die kleding wil ik niet terug de kast in. Maar daar lag een paar weken geleden een fikse stapel. Toen zoveel mogelijk aangetrokken zodat het op raakte, maar blijft wel een punt. Zit me niet helemaal lekker. Ben dus benieuwd hoe jullie dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben blij met jullie reacties . Voel ik me niet meer zo schuldig dat het allemaal zo zelden gebeurt.



Kleding: Zowel mijn man als ik hebben een soort haak aan de muur waaraan we gedragen kleding op een hangertje aan ophangen. Werkt uitstekend!

Mij dochter wil er niet aan, dat is te zien, zij kwakt alles op haar bankje, totdat ze geen kleren meer heeft (en tegen die tijd stinkt uiteraard alles of is het dusdanig verfromfraait dat alles in de was moet). Maar ik baal er ontzettend van, want er wordt dus heel veel gewassen dat, als ze het gewoon had uitgehangen, nog gedragen had kunnen worden. Dus nu loop ik dag in dag uit te zeuren dat ze gedragen kleding moet ophangen (hoeveel werk is het nou helemaal?)
Onze dochter heeft een kapstok op haar kamer waar de kleren aan gehangen worden die nog een keer kunnen. Dat is wel meer uitzondering dan regel. Als die te vol raakt moet ze daar eerst wat vanaf halen totdat hij wat leger oogt. Zou ik eigenlijk ook bij mezelf kunnen invoeren Alleen heb ik echt verschillende kleding voor verschillende gelegenheden.



Over ramen zemen, deed ik zelden en toen ik van de oudste met zwangerschapsverlof was moest ik dat ineens doen, geen idee waarom. Drie dagen later werd dochter geboren. Herkenbaar dus, Nicole



Vandaag verzorgingsspullen uitgezocht en er tussenuit gehaald wat niet meer gebruikt wordt. Ook een zak babykleding weggegeven vandaag met echte winterspullen die volgend jaar niet meer zullen passen. Zak met jongenskleding zomer die te klein is staat klaar voor vrienden. Ook winterjassen gewassen om op te ruimen en zomerjassen tevoorschijn gehaald. Lentekriebels?



Nicole, je zou de doos met spullen weg kunnen zetten en een reminder in je agenda zetten in okt/nov.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 13-08-2017 15:05
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Vandaag eens mijn cd's bekeken en beslist wat ik graag wilde houden. Dat waren er 22. Geen idee of dat veel of weinig is, maar de rest zit in de kringlooptas. Vrouw heeft op aanraden van mij hetzelfde gedaan met haar dvd's-cd's en hoewel haar (bewaar)stapel een stuk groter is dan de mijne hebben we nu toch een ruim gevulde zak voor marktplaats/de kringlooptas.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Tessaa, terecht trots hoor! Hier lijkt het meer op The Neverending Story, ik kan me niet meer heugen dat ik ooit een echt opgeruimd huis heb gehad (dus ook geen dozen met 'troepjes' weggeschoven in de kast).



Mooie score NYC, ik vind het maar moeilijk, cd's. Wij hebben 2 lades vol en luisteren er in feite maar een paar. Maar wegdoen is zo lastig!
Ik heb alleen gehouden waar ik blij van werd. Jaja, Marie Kondo aan 't lezen. Hoewel ik strikt genomen met de kleding had moeten beginnen.
CD's weg doen kan ik niet.... ik heb een doos op mijn studeerkamer staan. Luister er nooit naar... maar weg doen vind ik toch zonde.
Waarom niet, zecora? Ik vond het wel opluchtend, makkelijker dan de kleding denk ik zelfs. Maar daar begin ik voorlopig niet aan. Als ik alles weg moet doen waar ik niet blij van word dan houd ik wel heel weinig over.
Geen idee. Slaat ook nergens op.

Maar ik heb een aantal spaanstalige cds van de tijd dat ik daar gewoond heb; voelt als een soort van afscheid nemen die weg te doen.



Kleren heb ik minder moeite mee.

Niet gedeagen laatste jaar is weg (muv galajurk etc).
Ik heb alles gedragen het afgelopen jaar maar lang niet alles maakt me blij. En ik mag tot en met december niks nieuws kopen van mijzelf. Misschien moet ik toch de dingen weg doen waar ik niet blij van word. Dan maar iets vaker die andere kledingstukken dragen.
Echt alles gedragen, wow.



Ik merk dat ik dingen waar ik niet blij van word toch niet draag. Dus dan kunnen ze beter weg.
Mag ik even klagen? Ik ben bang dat als ik echt een opgeruimd huis wil, dat Ik moet beginnen met man de deur uit doen... Hij heeft echt een chronisch alles-laten-liggen-waar-je-het-gebruikt-gen. Grrrr ben ik klaar met de ene kant van het huis heeft hij de andere kant weet in een zwijnenstal veranderd... Alles heeft z'n plek in huis, maar dat is te ingewikkeld blijkbaar....
Haha, lastig is dat he. Ik ben ook van het type "alles laten liggen waar ik het gebruik" maar ik zorg er steeds beter voor dat ik zo min mogelijk spullen heb, zodat ik ze ook niet kan gebruiken of laten rondslingeren. Mijn vrouw is wel van het terugleggen van de dingen waar ze horen maar mijn kritiek is dan weer dat ik vind dat ze teveel (prul) heeft, vooral deeeeeeeco.
Alle reacties Link kopieren
[quote]NYC schreef op 05 april 2016 @ 21:34:

Ik heb alles gedragen het afgelopen jaar maar lang niet alles maakt me blij. En ik mag tot en met december niks nieuws kopen van mijzelf. Misschien moet ik toch de dingen weg doen waar ik niet blij van word. Dan maar iets vaker die andere kledingstukken dragen.[/quot



Ik kan het je alleen maar aanraden!!!!! Wat moet je met kleding die je toch niet draagt? Ik heb onlangs ook nog meer dan de helft van mijn kleding weggedaan. Geeft veel meer overzicht!!! En het is toch leuk als je alleen maar kleding hebt waar je je wel lekker in voelt!!!
Alle reacties Link kopieren
Kleding waar ik niet blij van word draag ik ook niet dus dat gaat tegenwoordig meteen weg. En uit het oog is uit het hart dus ik taal er nooit meer naar. Als ik denk dat mijn dochter het eventueel leuk vindt, of het staat haar veel beter dan geef ik het aan haar (als ze het wil hebben). En hoewel gek op kleding (veel te veel naar mijn zin haha) is ze dan wel kritisch.

Cd's heeft mijn man een aantal jaar geleden allemaal geript. Toen zijn ze naar de zolder verdwenen en afgelopen jaar heb ik hem overgehaald de cd's weg te doen. Een vriend die van cd's houdt eerst laten uitzoeken en op een paar na (waar ik om andere redenen iets mee heb) alles weggegeven aan een rommelmarkt.
Fiorah, ik zag je berichtje pas gisteravond! Ik heb je mailbox volgespamd met Iris-mails



Hier gaat het opruimen heel goed. Mijn keuken is ondertussen opgeruimd en helemaal uitgesopt. Ik was snel klaar met de voorraadkast en dus ben ik op zolder bezig geweest met het kastje waar alle schoonmaak/wasmiddelen staan. Nou het komende jaar kan ik vooruit, alleen al met probeerverpakkingen Ik heb er nu ook een schaartje bij gelegd, want dat was het probleem: ik krijg die dingen niet fatsoenlijk open!



Over kleding weggooien: Ik heb het laatst gedaan en ik heb nog geen kledingstuk gemist. Sterker nog, ik denk dat ik er nog wel een eer doorheen kan gaan.

Of mijn sportkleding dan! Echt absurd! Ik geloof dat ik een hele maand kan hardlopen, zonder dat ik hoef te wassen. Daar moet ik dus ook een keer kritisch naar kijken
Zecora, herkenbaar, hier heel veel cd's maar ik kan ze echt niet weg doen, al luisteren we ze zelden. Maar ze staan niet in de weg, dus laat ze voorlopig nog even waar ze zijn.



Tiramisuusje, herkenbaar, vriend heeft dat ook. Hij is gewoon heel rommelig. Gaat iets beter de laatste tijd, misschien door mijn opruimwoede (=lentekriebels?), dat was hem ook opgevallen. Maar toch. Zijn rommel valt inmiddels wel minder op nu we drie kids hebben en rommeligheid aan de orde van de dag is. tegelijkertijd heb zoiets van, we hebben als drie kids met rommel genoeg, al jij dan ook nog eens je rommel niet opruimt is het helemaal niet meer te overzien. Verder is het schat



Naast cd's vind ik kleren weg doen ook echt lastig. Ik vind weg doen als het nog niet versleten is moeilijk omdat het me geld gekost heeft en ik dan denk dat ik het misschien toch wel ga dragen uiteindelijk, of thuis voor in de tuin evt. Kleding die versleten is wegdoen vind ik soms ook moeilijk omdat ik er dan zoveel plezier van heb gehad en dat ik zoiets niet snel meer ga vinden. Tenminste, ik kom niet snel iets tegen waar ik helemaal blij mee ben. Dat is ook de reden dat ik kleding draag waar ik niet helemaal blij mee ben, wat ik wil heb ik dan nog niet gevonden, maar je moet iets. Dus ik weet niet of Marie Kondo en ik het goed zouden kunnen vinden met elkaar En soms weet je pas als je iets een paar keer gedragen hebt of je er blij mee bent, helaas. Voor de zomer heb ik eigenlijk nog wel wat nieuwe dingen nodig. Bv een witte broek. Ik heb nog een oude die eigenlijk weg moet, maar zolang ik de nieuwe niet gevonden heb houd ik deze nog, ook al zal ik hem niet zoveel meer dragen. Gaat nog heel lastig worden om die te vinden ben ik bang. Witte broeken genoeg te koop, maar ik wil er een die helemaal goed is voor mij.
Ik ben erachter gekomen dat jurken het voor mij helemaal zijn. Ik was ook altijd op zoek naar een broek die me goed paste. ik heb een smalle taille en brede heupen. Dat is een lastige combi voor broeken. Alleen de broeken van Miss Etam zaten me goed. Jurkjes is voor mij echt een goede oplossing. Ik loop tniet meer de hele dag mijn broek op te hijsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 05 april 2016 @ 21:45:

Mag ik even klagen? Ik ben bang dat als ik echt een opgeruimd huis wil, dat Ik moet beginnen met man de deur uit doen... Hij heeft echt een chronisch alles-laten-liggen-waar-je-het-gebruikt-gen. Grrrr ben ik klaar met de ene kant van het huis heeft hij de andere kant weet in een zwijnenstal veranderd... Alles heeft z'n plek in huis, maar dat is te ingewikkeld blijkbaar....



Prima toch, zolang je het maar op de Marie Kondo manier doet dus hartelijk bedanken voor alle mooie jaren en goede herinneringen en dan in de kringloop doos of vuilniszak doen Oh ja en net als met knuffels zijn ogen afplakken anders bedenk je je als hij je zielig aankijkt



Hier stond het opruimen een tijd stil, was echt na de verhuizing mijn opruim mode kwijt. Ook doordat we veel groter zijn gaan wonen en ik de spullen dus minder zag in alle kasten. Maar inmiddels heb ik hem weer gevonden en ben hard aan de slag geweest de afgelopen dagen, heerlijk !



Ik heb dus ondertussen 8 vuilniszakken met onbruikbare spullen weggedaan, veel cd's/dvd's en boeken (weer 150 stuks ofzo!) naar een tweedehands winkel gebracht, zes dozen papieren weg gedaan (ik bewaarde bijna alle schoolbrieven voor 'later') en een hele achterbak van de auto volgeladen met speelgoed en dat brengen we zaterdag naar het nichtje van mijn man. Ik voel me opgeruimd en lichter in mijn hoofd, opruimen is fijn!

Heel lang had ik vooral moeite met dingen van vroeger weg te doen, ik had echt alle bonnetjes nog van de baby uitzet van mijn kinderen, mappen vol met brieven en aandenken van mezelf van vroeger en nog honderd meer van dat soort dingen. Altijd bewaard en mee verhuisd van NL naar de UK en naar Japan -- echt ik begrijp achteraf niet waarom we al die rommel steeds meenamen!



Nu heb ik een (brede) schoenendoos (door mijn dochter omgedoopt tot treasure box ) waar ik spullen in mag bewaren, wat er niet inpast moet weg dus dat werkt goed en zo blijven de dingen uit mijn jeugd over die ik echt wil bewaren.
Helga, ik ben de afgelopen jaren veel meer jurken en rokken ga dragen om die reden. Comfortabele schoenen/laarzen die toch goed staan en passen vind ik dan nog weleens lastig. Ik heb wel een witte rok. Maar soms wil ik graag een keer een broek aan. Ik heb er niet zoveel, maar een witte zou erg welkom zijn in de zomer. Vooral als het niet warm genoeg is voor blote benen. Maar wie weet ga ik wel iets passends vinden dit jaar. Tot die tijd houd ik dus nog, helaas Marie Kondo, mijn oude witte broek ook al kan hij eigenlijk echt niet meer, meer voor de zekerheid dan dat ik hem veel zal dragen. Ik heb nogal wat noten op mijn zang, dat is het punt, maar anders doe ik het niet, blijft het toch liggen omdat ik het niet draag want dan ben ik er niet helemaal happy mee.
quote:Beleza schreef op 07 april 2016 @ 09:57:

[...]



Hier stond het opruimen een tijd stil, was echt na de verhuizing mijn opruim mode kwijt. Ook doordat we veel groter zijn gaan wonen en ik de spullen dus minder zag in alle kasten. Maar inmiddels heb ik hem weer gevonden en ben hard aan de slag geweest de afgelopen dagen, heerlijk !

Wij wonen ook vrij ruim en dat is inderdaad een grote valkuil. Ook mensen willen je spullen aanbieden simpelweg omdat er plek voor is. Vaak met een knipoog, maar dan weigeren we ook met een knipoog als we er niets mee doen. Aantal jaar geleden al best veel weg gedaan uit de schuur. Nu net een extra ronde gehad. Ook met het krijgen van kinderen moest er opgeruimd worden omdat de ruimte nodig was. Ondanks alle nog beschikbare ruimte besloten weg te doen wat we niet gebruiken. Heeft wel wat tijd gekost om zover te komen maar geeft inderdaad veel opluchting en overzicht, superfijn!
Alle reacties Link kopieren
*
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven