Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alles wat eetbaar was. Dat heb ik aan geiten hier in de buurt gegeven. Binnen een minuut was het weg.

Een grote maggiplant viel heel goed in de smaak.

Zevenblad en paardenbloem met wortel en al. Daar smullen ze van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 04 maart 2017 @ 18:20:

Als je blijft schoffelen worden die wortelstokken ook weer geen grote planten Maar ik moet zeggen, ik kreeg dit advies op een forum waar ik over het algemeen goed advies krijg, maar ik had er dezelfde bedenkingen bij als jij. Volgens mij is het idee om zo oppervlakkig te schoffelen dat je alleen de opkomende plantjes afmaakt en de wortelstok intact laat, maar dat zie ik ook niet helemaal voor me. In een border waar niet zoveel stond heb ik inderdaad de wortelstokken verwijderd, dat ging wel, maar dat was heel losse grond, en als er heel veel zit kun je dat ook wel vergeten.



Ik heb net eindelijk de oogst van mijn blauwe perzik van afgelopen haar tot jam verwerkt. 16 potten, dat wordt nog dooreten Gelukkig is-ie heel lekker. Nouja, als je elke dag gaat staan schoffelen, maar wie doet dat nou.



De tai bes loopt weer uit, maar ik heb de voorgaande 2 zomers geen bloemen gezien. Kunnen bessen wel in een pot een goede oogst opleveren?
Alle reacties Link kopieren
Hé, een nieuwe moestuintopic. Leuk! Heb achtertuin (postzegelformaat) als soort moestuin ingericht. Tuin is op noorden, staan eigenlijk vooral fruitbomen in. Zaai jaarlijks tomaten, pepertjes en boontjes. Pepers zaai ik morgen voor. Paar jaar geleden courgette geprobeerd, maar ervaring en weet dat mijn tuin daar echt te klein voor is. Rucola, radijs in bakken. Zaai/plant nu alleen wat ik lekker vind. Ergens zou ik wel moestuin willen. Aan de andere kant ben ik daar ook te druk voor. Misschien over aantal jaar eens over naar huren moestuin...
Ik heb vandaag de seringstruik gesnoeid. (Een paar flinke takken afgezaagd.) Hopelijk groeit ie mooi weer bij...
Alle reacties Link kopieren
Krijg je die pepers en tomaten wel rijp dan greeneye? Ik vind tomaten altijd al frustrerend, zo hier en daar ns een rijp tomaatje als je geluk hebt, maar dan regent het weer en barsten ze, en als het alweer te koud wordt hangen ze nog vol met groene tomaten.. Toch kan ik het niet laten



He verdorie, ik zat net even op Marktplaats, zie ik dat ik een bericht gemist heb (om de een of andere reden komen die per mail altijd in mijn spam terecht) over een kippenhok waar ik op heb geboden. Ik wil graag kippen, maar een ren bouwen staat nog even niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst. Had ik een prachtig hok gezien met ren, groot genoeg om in elk geval met 2 kipjes te beginnen, daarop geboden maar zag al snel dat ik overboden werd, had de verkoper blijkbaar in de tussentijd al bericht gestuurd dat ik m mocht halen. Niet gezien, en dat was woensdag Hok staat er nog wel op, maar het zal al wel verkocht zijn, lijkt me.
quote:Moosey schreef op 05 maart 2017 @ 00:14:

Krijg je die pepers en tomaten wel rijp dan greeneye? Ik vind tomaten altijd al frustrerend, zo hier en daar ns een rijp tomaatje als je geluk hebt, maar dan regent het weer en barsten ze, en als het alweer te koud wordt hangen ze nog vol met groene tomaten.. Toch kan ik het niet laten



He verdorie, ik zat net even op Marktplaats, zie ik dat ik een bericht gemist heb (om de een of andere reden komen die per mail altijd in mijn spam terecht) over een kippenhok waar ik op heb geboden. Ik wil graag kippen, maar een ren bouwen staat nog even niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst. Had ik een prachtig hok gezien met ren, groot genoeg om in elk geval met 2 kipjes te beginnen, daarop geboden maar zag al snel dat ik overboden werd, had de verkoper blijkbaar in de tussentijd al bericht gestuurd dat ik m mocht halen. Niet gezien, en dat was woensdag Hok staat er nog wel op, maar het zal al wel verkocht zijn, lijkt me.Waarom reageer je niet alsnog? Ik zou even uitleggen dat je mail gemist had omdat hij in je spambox terecht was gekomen en dat je je afvraagt of het kippenhok nog beschikbaar is. Kan best zijn dat de ander geen serieuze bieder was, in tussentijd een ander kippenhok had gevonden o.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 05 maart 2017 @ 00:14:

Krijg je die pepers en tomaten wel rijp dan greeneye? Ik vind tomaten altijd al frustrerend, zo hier en daar ns een rijp tomaatje als je geluk hebt, maar dan regent het weer en barsten ze, en als het alweer te koud wordt hangen ze nog vol met groene tomaten.. Toch kan ik het niet laten Heb wisselend succes met tomaten kies meestal een vroege soort (niet afhankelijk van kas) en ze staan vrij beschut. Pepertjes gaat beter, zet ik in potten en dan op warmste plekken in de tuin. Als er echt geen zon meer in tuin komt (meestal ergens in september dan laat ik de pepertjes nog wat narijpen in huis, dan helaas wel veel bladluis.
..



Kort: De bakken niet meteen tot bovenaan vullen. Als je later een grotere plant krijgt dan kan je de wortel aanvullen met nieuwe en ook nog eens vruchtbare potgrond. De wortel staat dieper en steviger in de pot als deze groter wordt.

Ook kan je dan meteen in een blijvende pot zaaien. Een omgekeerde pot in de andere als onderzetter kan ook.

Met potten in een andere pot moet je opletten. De wortels krijgen minder zon. De rest kan je er zelf bij verzinnen. Het ene materiaal houdt warmte vast en vorst tegen. Sterk afhankelijk dus van de plek en het weer. Ja, er zijn 4 seizoenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar tomaten en paprika's maanden binnen laten staan, pas in hoogzomer naar buiten en daar heb ik allebei een mooie oogst van gekregen. Wel ook last van bladluis bij de paprika. Leek dat ik ben, had ik pas vrij laat door dat die puntjes niet bij de plant hoorden Tegen de tijd dat ik het door had, waren er al een paar planten helemaal aan het afsterven.

Ik had ergens gelezen dat je de planten dan met wat verdund afwasmiddel kan wassen en dat heeft in elk geval heel goed gewerkt tegen de bladluis!
Ik had vorig jaar ook erg veel bladluis op de pepers, ik heb ze toen heel structureel elke dag afgespoeld, zo werden het er wel steeds minder en hadden de planten er ook geen last van. Mijn pepertjes zijn allemaal mooi opgekomen, ik had er 9 gezaaid als een mix. Die stop ik uiteindelijk niet in de volle grond maar in een moestuinbak.

Vorig jaar een enorme oogst. We eten nu nog zelfgemaakte sambal en chili flakes
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik wel sambal gemaakt, was in mum van tijd op. Dit jaar zou ik chili flakes willen maken. Hoe doe jij dat Ballys? Heb jij zo'n apparaat om te drogen, of droog je in de oven/op zijn kop hangen (maar duurt zo lang)?
Ik heb ze afgelopen jaar gewoon gedroogd, maar dit duurde inderdaad wel maanden



Dit jaar heb ik besloten om mijzelf een dehydrator cadeau te doen, zo kan je echt al je oogst langer bewaren. Ik denk dat ik voor een stockli ga, maar moet me er nog echt meer in verdiepen voordat ik tot aanschaf over ga.
Na hoeveel tijd hadden jullie ook echt pepertjes aan de plant? (Als ik ze nu zaai?)

Hoe op te laten groeien is overal te vinden op internet. Dat kost wel tijd en afstemming op eigen situatie.

Dus algemeen gevraagd. Als ik nu een pepertje koop dan doe ik de rest in folie en in een bakje en in de vriezer. Gebruikt om mee te koken in kookpot of soep. (BTW Gember kan ook als je daar een verse stronk van koopt. Is te veel voor één keer.)
Alle reacties Link kopieren
Meestal heb ik pepertjes vanaf half augustus, maar dus tuin op het noorden. Misschien als ze meer zon vangen dat ik dan wel eerder (en meer) pepertjes zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 maart 2017 @ 11:49:

..



Kort: De bakken niet meteen tot bovenaan vullen. Als je later een grotere plant krijgt dan kan je de wortel aanvullen met nieuwe en ook nog eens vruchtbare potgrond. De wortel staat dieper en steviger in de pot als deze groter wordt.

Ook kan je dan meteen in een blijvende pot zaaien. Een omgekeerde pot in de andere als onderzetter kan ook.

Met potten in een andere pot moet je opletten. De wortels krijgen minder zon. De rest kan je er zelf bij verzinnen. Het ene materiaal houdt warmte vast en vorst tegen. Sterk afhankelijk dus van de plek en het weer. Ja, er zijn 4 seizoenen.Zon op wortels? Ze zitten toch niet voor niets in de aarde? De zon kan de potten zó heet maken, dat ik 's zomers aan zonbescherming doe.
Het gaat om wortels in potten.

Bekeken per seizoen.

Ik heb net 20 liter regenwater weg gegoten. Grotendeels opgevangen door nu nog lege potten.



Veel zon is een ander seizoen. Vorst is ook een seizoen. Dat hebben we net gehad. Een afdekking kan ook via een pot. Zomer en zon komt er aan.

Een lichte doorlatende laag voor voldoende zon. Dat heeft een plant nodig voor groei.

Net als ruimte voor de wortels. Anders gaan de planten vechten om wie de grootste mag worden.

Tot die tijd moeten ze het allemaal met minder doen.
quote:greeneyedcoco schreef op 05 maart 2017 @ 14:51:

Meestal heb ik pepertjes vanaf half augustus, maar dus tuin op het noorden. Misschien als ze meer zon vangen dat ik dan wel eerder (en meer) pepertjes zou hebben.



Ik heb een zakje peperzaad (chilli pepper) gevonden - en nog véél meer zakjes.

Zaaien in pot mrt - apr, na 15 dg kiem, plant en overzetten na 165 dg, vruchten juli - okt



Potje van vorig jaar leeg gemaakt en nu in de ontsmetting/ schoonmaak. In dat potje ontkiemden ze vorig in weinig tijd. Maar er stonden er teveel in. Ik zaai ze dus meteen in een potje en naar buiten waar die groot in kan worden.



Nu maar hopen en controleren op voldoende water en zon.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen herfst en winter heb ik op de Belgische zender Eén de serie Het Goede Leven gekeken. Erg leuk moestuinprogramma. Heeft iemand anders het ook gezien?



Vandaag wat onkruid weggehaald en geschoffeld in mijn moestuintje van ongeveer 15 m2. Van vorig jaar staan er nog 30 aardbeienplanten (sommige zijn nieuw van scheuten van afgelopen jaar). Er staat ergens een rabarber, twee appelbomen, en verschillende kruiden zoals citroenmelisse, munt (woekerwoeker), thijm, oregano, salie en nog nog wat waar ik nu niet op kom.



Elk jaar plant ik twee gele courgette planten, pepers en peultjes. Dit jaar ga ik haricots verts en 5 verschillende soorten (hete) pepers planten. Zaadjes heb ik gisteren voorgezaaid. Ook heb ik meestal wel rode en groene krulsla.



Ik ben zaterdag teruggekomen van wintersport en vanaf dat moment ben Ik helemaal klaar met de winter en mag de lente en zomer beginnen!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik heb lekker flink wat gedaan vandaag. Heb nu 5 bakken voorzaai staan (3 buiten, met dingen die eigenlijk al wel in de volle grond zouden kunnen maar wegens slakken durf ik dat niet aan, 2 soorten bonen, sla, prei en savooiekool) en een bak binnen (tomaat, aubergine, 2 soorten pompoen) Verder dacht ik een klein beginnetje te maken aan de moestuin op orde krijgen, maar heb uiteindelijk toch overal een schoffel doorheen getrokken, na het verwijderen van wat groot spul. Schoffelen is misschien niet supereffectief als de grond zo nat is, maar beter dan niks doen, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi moestuin seizoen!

Gisteren ook de vensterbank vol gezet.

Hier staan gele courgette, groene courgette, pompoen, koolrabi, bloemkool, broccoli, sla, spinazie, prei, bieten, komkommer, munt, basilicum nu te kiemen.

Komt nog bij zoete aardappel, pattisson, venkel, tomaat, knolselderij, sugar snaps, snijbonen, erwten en sperziebonen.

Experiment van dit jaar wil ik kikkererwten doen.



In de volle grond gaan tuinbonen, aardappelen en wortels. En later nog andijvie en boerenkool.



Vorig jaar veel last gehad van muizen de het zaad uittrokken, vogels die de zaailingen en kool te lijf gingen, bonenluis, bladluis, slakken, rupsen en al laatste mijn katten die de wortels voor de slakken gingen opgraven.



Dit jaar weer veel slakkenkorrels strooien, alles voorzaaien tegen de muizen, zaailingen, kolen en peulvruchten afgeschermd houden voor vogels, en tijdig toppen tegen de bladluis.

Alleen die rupsen....



Wat doen jullie daar tegen?

Vorig jaar echt 20 broccoli planten weg kunnen doen omdat alle groene knopjes bleken te bewegen. ????



En iemand ervaring met aardpeer?
De planten staan hier te soppen in de potten.

Ik heb het teveel aan water weg gegoten zoveel als het kon. Ook dode bladeren zaden (esdoorn) verwijderd en nog even uitgesteld om alles open te gooien. Lekker luchtje komt er wel vanaf.

Het zaaien stel ik nog even uit. Het is veel te nat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me gisteren ondanks het slechte weer toch niet in kunnen houden Ik had nog zoveel peulenzaadjes dat ik toch 24 bakjes (twee per bakje) heb gevuld en buiten onder het afdak heb gezet. Misschien dat ik die aan de andere kant van de groene boontjes ga zetten maar dan hangt het rek ook wel echt bomvol. Weet niet of dat teveel wordt. Plus dat ze thuis dan een overdaad aan peulen/bonen moeten gaan eten. Net zoals de gele courgette die in alle gerechten op een andere manier op hun bord terecht komt



De groene boontjes kan ik eventueel ook pas in juni of zo planten. Dan heb ik er na de zomervakantie nog wat aan want dat vind ik wel een groot nadeel: net als we op vakantie gaan hangen de meeste peulen aan de struiken en tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden die de moestuin een beetje voor me kan bijhouden. Kom je terug met totaaaaaal doorgeschoten peulen Courgettes groter dan honkbalknuppels.



Verder kan ik niet wachten tot het wat warmer en zonniger wordt. Vorig jaar hebben we de tuin helemaal opnieuw laten aanleggen en alhoewel alles toen al heel mooi opkwam en in bloei stond kan het dat dit jaar alleen maar nog beter worden. Ook ons leuke tuinhuis/overkapping gaan we nu mooi inrichten
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb al het groen van een radijs. Die staat tussen de bieslook. Maar knollen krijg ik er niet aan.

Bieslook en peterselie doen het goed. Ik moet hem maar gauw weg doen i.v.m. beestjes. Vorig jaar opgekomen aan het einde van het seizoen. (Ik kon het niet nalaten om toch een paar zaadjes te testen.)

Gek dat het buiten staat en toch is blijven leven.



Ik heb vooral een stapel potten (van dezelfde kleur en grootte) schoon gemaakt.



EDIT: Radijs is een broccoli. Vorig jaar flink doorgeschoten en een zaadje heeft kans gezien om zichzelf te zaaien en voort te planten. Ik heb er toch maar uit gehaald. Peterselie heeft zichzelf waarschijnlijk ook gezaaid vorig jaar.
dit weekend wordt het prachtig tuinweer. Helaas heb ik vandaag de hele dag een cursus

Maar zondag staat tuinieren op het programma, ik wil in ieder geval de sjalotjes gaan planten, misschien al mijn tunnel plaatsen, maar anders alvast de bedden gaan maken en bemesten. daarnaast moeten er nog een aantal dingen worden voorgezaaid, ik heb dit jaar uienzaad gekocht, dit zou eenjarig moeten zijn, maar eigenlijk heb ik spijt en had ik beter pootuien kunnen kopen :(

Wat gaan jullie doen dit weekend
Alle reacties Link kopieren
Wel een leuke cursus, Ballys?



Wat is trouwens het voordeel van pootuien ten opzichte van zaadjes? Ik heb vorig jaar zaadjes gebruikt en dat ging gewoon (ondanks dat nog niet alles bij mij lukt)



Ik ben gisteren al in de weer geweest, want sommige werden echt te groot voor de kiembakken. Ik weet bijna zeker dat ik een deel veel te vroeg naar buiten heb gezet, maar het is vrij warm voor de tijd van het jaar en ik ga ze toch maar een kans geven.

Ik heb de bloemkool en ijsbergsla naar buiten gezet, maar volgens mijn 'schema' zou dat pas in april moeten. Geen idee hoe bestendig die twee zijn, vorig jaar had ik last van duiven die de kiempjes steeds opvraten en kregen ze niet de kans om te groeien Dit jaar staan ze onder een kap.



Radijzen zijn ook naar buiten, maar die zijn makkelijk en overleven het denk ik sowieso wel. Tomaten en wortels staan nu binnen achter het raam.

Al die kleine groene blaadjes geeft zo'n mooi gezicht



Overigens gaat het fantastisch met mijn Oost-Indische Kers, die is al zo'n 15 cm groot (ondanks dat ik die ook een maand te vroeg gezaaid had), maar die staat binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven