Het scootertopic :-)

04-10-2015 19:00 35 berichten
Hallo allemaal! Ik ben aan het overwegen om een scooter aan te schaffen. Eerder kocht ik er al eentje tweedehands, maar die was vrij snel kapot en de hoge reparatiekosten hebben me doen besloten hem te verkopen.

Nu wil ik er toch weer eentje want ik vond het rijden op zo'n ding echt tof.

Maar nu vraag ik me af hoe andere mensen dat doen wanneer hij kapot is. Laten jullie hem dan ophalen en zoja, betaal je daar dan extra voor? Hoeveel zijn jullie per jaar ongeveer kwijt aan onderhoud? Welk merk is het beste? Ik zit naar goedkope chinese scooters te kijken omdat ik eigenlijk niet meer wil uitgeven dan 1000 euro, maar ik lees best vele negatieve recensies over die dingen. Ook veel goede trouwens, dat maakt het wel lastig om een keuze te maken.

Ik heb nu een piaggio Zip 50 4-takt op het oog. Die is best aan de prijs (1600 euro), maar er loopt nu een actie waarbij je dat bedrag in 3 jaar mag afbetalen zonder rente. Zoiets zou ik wel ok vinden, dan betaal ik een paar tientjes per maand en dat merk ik niet echt.

Wel wil ik de reparatiekosten laag houden, maarja, hoe weet je van tevoren dat het geen schroot is wat je koopt?



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Er zou toch in ieder geval 2 jaar fabrieksgarantie op moeten zitten? Verder heb ik geen verstand van scooters Ik heb er vroeger wel een gehad, van Peugeot. De enige reparatiekosten die ik daaraan heb gehad was wanneer ik weer eens eenzijdig tegen een muurtje aan reed of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot 2x toe een Kymco gehad en wat een piepding was dat zeg. De eerste is helemaal in de soep gereden en de tweede uiteindelijk ook na een vrij korte tijd. Onbetrouwbaar. Zeker omdat ik echt een half uur onderweg ben en tussen de landerijen rijd.

Nu heb ik een Yamaha Neo's. Prima ding, doet wat hij moet doen en afgezien van een beurtje tussendoor en een kapot lampje en nieuwe achterband heb ik er geen omkijken naar.



Het verschil merk je al in het geluid dat ze maken maar ook in hoe ze rijden.



Piaggio staat ook hoog aangeschreven volgens mij.
De Zip is een goede aankoop en zeker het geld waard. Zorg wel dat je m goed vastzet met een goed slot.
Hebben jullie ook ervaring met hele goedkope scooters? Ik heb een leuke gezien, maar iets zegt me dat het geen slimme investering is. Ik heb veel gelezen over dure reparaties. Wel is het zo dat de dealer zorgt voor reparatie aan huis dus dat zou wel ideaal zijn, maar ik heb al gelezen dat de wachttijden behoorlijk oplopen en dat je per bezoek van de reparateur 100 euro betaalt.



Hoe doen jullie dat als er iets gerepareerd moet worden?
quote:viiiiie schreef op 04 oktober 2015 @ 19:07:

De Zip is een goede aankoop en zeker het geld waard. Zorg wel dat je m goed vastzet met een goed slot.Heb je er ervaring mee? Ik vind het wel een nadeel dat je met dure scooters echt op moet passen dat ze niet gestolen worden. Hiervoor had ik een 2dehandje, heb ik me nooit zorgen over gemaakt. Niemand wilde dat ding hebben
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO, ik heb zelf al 6 jaar een Sym Mio. Elk jaar geef ik ongeveer 160 euro uit aan een onderhoudsbeurt. Tot nu toe is er nog weinig stuk aan gegaan. *klopt af* Ik heb twee keer de accu laten vervangen, dat kostte 60 euro. Qua verschillende reparatiekosten kan ik je dus helaas niet zo goed informeren, maar een Piaggio Zip is een goede scooter, veel vrienden en vriendinnen van mij hebben er zo eentje.
Veel vrienden hebben een Zip. Omdat het een goede scooter is ook wat jat-gevoeliger, maar zelf geen ervaring mee. Ik heb een Chinees (die er mooi uitziet) en het nog verbazingwekkend lang volhoud. Heb hele handige familieleden die alles snel kunnen maken als het kapot gaat, dus kan je niet echt helpen als het gaat om problemen te verhelpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fosti scooter. Rijd super lekker en gas dat ding overal naar toe, hoef er geen helm voor op.



Als er iets aan mankeert brengen we hem een straat verderop naar een winkel die hem maakt voor weinig.

Onderdelen zijn er niet duur voor.



Zou het alleen doen als je hem in 1 keer kunt betalen, als je er een paar jaar over mag doen, betaal je er ook een lekkere bak rente overheen.
Alle reacties Link kopieren
TO geeft aan dat het zonder rente is maar dan nog, na 3 jaar is dat ding nog maar een fractie waard van de aankoopwaarde die jij dan net hebt afgelost. Kortom, beter direct afrekenen en sparen voor de aanschaf van een nieuwe.



Wat onderhoud betreft, we hebben hem gekocht bij een motorzaak die hier op loopafstand zit. Voorheen was het vaak met OV terug naar huis of even een liftje regelen.
Ik heb een Tomos snorbrommer en die vind ik veel prettiger dan een scooter. Ze zijn veel wendbaarder en onverwoestbaar. ook kan je ze gemakkelijk binnen zetten, omdat ze niet veel meer ruimte innemen dan een fiets. Ik ben er jaarlijks 50 euro aan kwijt voor een onderhoudsbeurt.

Een nieuwe Tomos kost ongeveer 1200 euro.
Alle reacties Link kopieren
Tomos heb ik ook gehad in de tijd dat scooters er nog niet waren. Maar voor de afstand die ik moet afleggen is een scooter robuuster en handiger.

De Tomos was wel reuze handig om Rotterdam mee door te crossen als het met de fiets te ver was.
Alle reacties Link kopieren
Ga fietsen.
Hoe hard gaan die precies? En moet je een helm op?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Kymco People S.

Blauw kenteken, gaat 55 km maar op verzoek terug gezet naar 40 km.

Officieel mag een scooter maar 25 km.



Solide ding hoor. Zeker geen rommel.

Wel aan de meer prijzigere kant dan ¤ 1600,00.

En ik ga zeker geen 15 km en terug fietsen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste generatie Zip gehad die er was. In drie jaar tijd 50.000 km mee afgelegd (nee, geen typfout!) Dealer stond er altijd weer van te kijken, ik was de enige die zoveel reed die hij kende. Ik liet regelmatig onderhoud doen, maar kostte me nooit veel geld. Super betrouwbaar ding!!! Uiteindelijk is ie gejat. Maar voor mij had ie zijn geld al lang opgebracht. En het verbruik is echt een lachertje als je dat vergelijkt met een auto.
quote:hiephiephoeraindegloria schreef op 04 oktober 2015 @ 19:56:

Hoe hard gaan die precies? En moet je een helm op?Die van mij gaat 35 als die warm is en nee ik draag geen helm.
ik lees mee, zit er over tedenken om ook een scooter aan teschaffen zodra ik me rijbewijs heb
De Peugeot Kisbee 50 ziet er ook leuk uit, voordeel daarvan is dat er een dealer dicht bij me in de buurt zit. Ik zou de scooter daar dan aan de hand naartoe kunnen brengen. Ik ga er morgen even kijken!
quote:Cateautje schreef op 04 oktober 2015 @ 20:12:

[...]



Die van mij gaat 35 als die warm is en nee ik draag geen helm.Handig, maar niets voor mij. Ik vind het een beetje een oude wijven ding, sorry
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een elektrische scooter. Een Ebretti. Super fijn ding. Zodra ik thuis kom hang ik hem aan de lader en als ik weg wil haal ik hem los. Geen helm, wat soms jammer is als het koud is. Enige nadeel is dat mensen me niet horen aankomen en dat levert soms gevaarlijke situaties op.

Verder ideaal. Met de fiets kom ik bezweet aan, met de bus ben ik 3 kwartier onderweg en de auto kan ik op mn werk niet kwijt. Ik ga alleen niet op de scooter als het echt glad is of gesneeuwd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Piaggio altijd goed. Zip is echt een goede aankoop, met 2 jr garantie.



Zelf jaren Vespa gereden, omdat ik die gewoon mooi vond. Maar is motorisch exact zip (ook piaggio) en eigenlijk het geld niet waard (ik bedoel dan dat Vespa 1000 euro duurder is dan zip, vervolgens motorisch exact hetzelfde en het staal ontzettend roest-gevoelig is. Zip heeft plastic kappen). Zelf nooit echt hoge kosten gehad en altijd zelf weg kunnen brengen (nooit mee stil gestaan). Zip is wel klein en licht, Vespa daarentegen robuust.



Ga voor een bekend merk bij een fysieke dealer. Mijn voorkeur zou piaggio zijn, maar volens mij zijn Kymco en Sym ook prima.
Ik wil ook geen Vespa vanwege de prijs, onder de 2000 euro lukt het sowieso niet.

Ik hoef ook niet per se een hele hippe scooter, ik vind het belangrijker dat hij betrouwbaar is.

Voor nu zijn de piaggio Zip en de Peugeot Kisbee voor mij het meest geschikt. Ik ga proberen deze week met allebei een proefritje te maken.
En oja, het is voor mij echt een groot voordeel dat ik de zip in termijnen mag betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eind vorig jaar een tweedehands Honda Scoopy gekocht voor 250 Euro. Ik dacht uit 2006 (stond op het kentekenbewijs), maar hij blijkt uit 1998/1999 te zijn ...

Hij doet het wonderbaarlijk goed.

Laatst de achterband zelf vervangen (37 euro voor buitenband, binnendband en laten monteren van de band op het wiel), en de uitlaat (90 euro).



Voor het eerst dat ik een Japans vervoermiddel heb ... en het bevalt me goed. Heel Azie rijdt op Honda, dus dat is wel uitgekristalliseerd goed: goed ontwerp, en goed onderhoudbaar. Dus tweedehands zou ik zo weer een Honda kopen.



Over Chinees: ik denk dat Chinese scooters slechter zijn want Chinezen zelf zijn minder gefocussed op kwaliteit dan Japanners, en meer gefocussed op goedkoop. Maar goed, als je liever iets nieuws rijdt en je een Chinees koopt voor 950 euro, en hij blijft 5 jaar goed, dan lijkt me dat ook prima. Reserve-onderdelen voor een Chinees zijn goedkoop: 30-40 euro voor een uitlaat, geloof ik.



Voor de rest: kan je de scooter binnen stallen? Beter voor de scooter, en veel minder kans op diefstal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven